Gå til innhold

Bur åleine - saknar taco...


oransj

Anbefalte innlegg

Etter at eg flytta åleine for å studere i starten av august, har eg ikkje ete taco ein einaste gong. Rett og slett fordi det blir for mykje styr. Då må eg kjøpe inn ein heil paprika, salat, agurk, osv., men eg har ikkje sjans til å klare å ete opp alle dei ferske grønsakene før dei blir dårlige. Er ikkje så greitt å fryse ned desse heller. Eg klarer meg fint utan å ete taco altså, det fins verre skjebner å ende opp med, men må innrømme at eg saknar fredagskveldane med taco framfor TV-en. Har du nokon tips for å få dette til? Er vanskelig å sjå for seg minst fire år utan tacofredag :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke lage ordentlig taco fremfor den halvveis "norske" versjonen?

Ordentlig taco er med varme grønnsaker, moste bønner etc. Ting som også kan fryses ned. Evt. lage fajitas. 

Anonymkode: 3af13...412

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg taco slik du vil. Bruk resten av grønnsakene til salater du kan ta med deg til lunsj på skolen og slikt :) 

Anonymkode: f15ce...a19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes små grønnsaker du kan kjøpe å bruke,små agurk, paprika å slikt. Ferdig salatblandiner å forskjellig. Eller finn noen å lag taco sammens med på fredager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var alene, spiste jeg ofte taco! Men da spiste jeg det to-tre dager på rad for å klare å spise opp alt :P Er ekstremt glad i taco da!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Planlegg måltidene slik at du får brukt opp grønnsakene! :) Salat til lunsj eller til en middag, agurk, paprika og tomat kan være godt å spise på brødskiva eller som snacks, wraps med salat til lunsj, etc.

Eller rett og slett inviter folk på taco - akkurat det synes jeg faktisk er best å spise sammen med andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er student, bor alene og spiser taco hver fredag:fnise: er ikke noe problem! Deler kjøttdeigen i to, fryser ned andre delen. Bruker halv krydderblanding. Og har både agurk, tomat og salat til. Opplever ikke at det blir dårlig så fort. Kan ha grønnsakene i over en uke i kjøleskapet liksom, agurk holder enda lenger. :) Taco er det enkleste jeg lager. 

Anonymkode: 36337...500

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å lage nachos istedet jeg. I en passe stor form. Med masse grønt,og bønner. Bruker sånn santamaria soyaerstatning istedet for kjøtt da, syns det smaker bedre i dagene etter. For da er det nachos i 2-3 dager :fnise:

Kjøper litt avokado og lager fersk guacamole hver dag da, det gjør susen.

Anonymkode: df780...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke rekker å spise opp alt sammen i løpet av ett måltid så kan du vel bare pakke inn det som blir igjen  - og så ta det til kveldsmat eller som frokost / lunsj og middag dagen etterpå?

Anonymkode: 5a7cd...aa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo invitere noen på taco:) og grønnsaker står seg flere dager før det blir dårlig!;) du kan jo lage salat å ta med på skolen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hvis du ikke får spist taco på fire år så er det faktisk bare din egen skyld, og det sier jeg ikke for å være slem.

Du har fått mange gode tips over her. Jeg for min del har valgt å en gang i blant kutte et par av grønnsakene jeg tidligere pleide å ta i tacoen, da er det i alle fall ikke noe problem å få spist opp. Spiser mer av de grønnsakene jeg faktisk har, og får færre rester. For meg er taco rett og slett perfekt singelmat. Isbergsalathodet får jeg aldri brukt opp, så jeg kjøper salat i mindre pakninger og bruker den. Kos deg med tacoen din!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke å spise opp en hel paprika alene? Spiser du ikke grønnsaker til andre retter en Taco i så fall? 
Du kan jo lage biff- eller kyllingwok med masse grønnsaker eller kjøtt (svin, storfe) med stekt sjampinjong og paprika. I den sistnevnte retten går det gjerne en halv paprika til meg alene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Planlegg så du f.eks. har wok dagen etter taco, så har du en rett som er kjempeenkel å slenge resten av grønnsakene i, i hvert fall paprika, løk, chili.. Agurk og salat kan du bruke hver dag f.eks. oppå skiva. Kjøttdeigen kan fint deles i to før du steker, pakk den flatt i en pose og sleng resten i fryseren. Tortillalefser egner seg også fint til frysing, og du kan også fryse ost :)

Uansett er det kjempelurt som student å planlegge middagene litt i sammenheng med hverandre, ikke bare når det gjelder taco. Da slipper man å kaste så mye brukbar mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist mye taco alene som student. Jeg steker hele pakken med karbonadedeig men legge av halvparten i en boks til taco dagen etter (det blir en veldig rask middag). Så kutter jeg kun opp det av grønnsaker jeg skal ha på tacoen akkuat da. Grønnsaker holder seg ganske greit om man ikke kutter dem opp og lar dem ligge. Jeg begrenser meg gjerne litt på variantfronten når jeg spiser det alene da. Jeg tar ikke 5-6 ulike grønnsaker og slikt, men gjerne bare paprika, salat og avokado. Ost er heller ikke er must for min del i taco og jeg liker ikke rømme, så det gjør jo saken lettere (dog det hadde ikke vært noe problem med en skje rømme eller et par skiver ost inni heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke lager taco fordi du ikke rekker å spise opp grønnsaken, vil jeg råde deg til å spise mer grønnsaker. Grønnsaker er jo så lite mettende at du kan spise store mengder. Spis salat til lunsj, og salt som tilbehør til middag. Kutt opp grønnsaker og ha sammen med dipp som snacks. I min husstand er vi to voksne, men kjøper gjerne inn flere enheter av hver grønnsak nå vi handler. De blir jo ikke dårlige over natta..

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Taco er jo noe av det enkleste å lage til seg selv. At du ikke rekker å spise opp grønnsakene før de blir dårlige er bare tull. Det er jo bare å inkludere disse grønnsakene i måltidene ellers i uken. Det du mangler er god planlegging samt kreativitet. 

Anonymkode: 9a98d...b01

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare bruke grønnsakene til rester dagen etterpå? På brødskiva med pålegg eller noe??? Bruke det til en salat ved siden av en gryterett eller lignende dagen etterpå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...