Gå til innhold

Refinansiere forbrukslån med boliglån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et forbrukslån på 250.000,- som jeg ønsker å refinansiere med boliglånet (om det lar seg gjøre såklart) 

Har alltid betalt boliglånet som jeg skal, og ny verdivurdering tilsier at jeg har ca 700.000,- i "fri kapital" ved et potensielt salg. 

Noen som vet hvordan jeg går frem for å forsøke å refinansiere gjelden inn i boliglånet? 

Tusen takk på forhånd!

Anonymkode: db09c...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt banken? Vet det er irriterende når folk svarer bare det i en tråd, men refinansiering er jo veldig individuelt, og det kommer helt an på inntekt etc. Så du må nesten bare snakke med banken du har boliglån i og spørre om mulighetene for refinansiering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, *Pixie* skrev:

Kontakt banken? Vet det er irriterende når folk svarer bare det i en tråd, men refinansiering er jo veldig individuelt, og det kommer helt an på inntekt etc. Så du må nesten bare snakke med banken du har boliglån i og spørre om mulighetene for refinansiering.

Ja, det skal jeg såklart gjøre :)

Tenkte på om noen hadde noe tips og råd til hvordan jeg skal gå frem og hva jeg bør sende med. Det er veldig avgjørende for meg om jeg får det innvilget så jeg vil gjerne være godt forberedt og ha alt klart. Kanskje noen som jobber med dette har noen tips?

Beklager at det ikke kom godt nok frem i HI.

Anonymkode: db09c...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når banken skal vurdere å refinansiere lånet ditt og låne deg mer penger, må du stille noen dokumenter. Kopier av lønns-slipper for de siste tre måneder, og skatteligningen for 2015, er vanlig at de ber om.

Så tar du bare en telefon til kundeservice i banken din, og begynner der. De forteller deg hvor du finner søknadsskjema og hvordan det skal sendes inn. Sannsynligvis kan du fylle ut på nettet, og scanne inn lønnsslippene dine og laste dem opp som vedlegg til søknaden på nett. Siden du har ny verdivurdering på boligen, er det vanlig at de vil se den også, så de ser hvor mye du vil komme til å låne ifht boligens verdi i prosent.

Jeg søkte om refinansiering for bare noen dager siden, og dette var fremgangsmåten i den banken. Regner med at det er likt overalt i dagens data-alder :-)

Har du regnet ut hvor mange prosent egenkapital du vil ha i boligen hvis du låner 250.000 til? Har du fremdeles lån på ikke mer enn 85% av boligens verdi?

Lykke til.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke like lang tid på å betale fobruksgjeld som boliglån? Tenk deg om litt grundigere. 

Anonymkode: 17378...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du bruke like lang tid på å betale fobruksgjeld som boliglån? Tenk deg om litt grundigere. 

Anonymkode: 17378...cee

At man refinansierer boliglånet har jo absolutt ingen ting med hvor lang nedbetalingstid man har å gjøre. Boliglånet vil ha vesentlig lavere rente enn et forbrukslån og det vil være svært fornuftig å refinansiere (under forutsetning av at en refinansiering ikke fører til at renten på boliglånet øker, da må man regne på hvordan man faktisk kommer ut).

Deretter kan bruke de rentene man sparer på å ikke ha forbrukslån lenger, pluss reduserte avdrag fordi man har økt nedbetalingstiden på den delen av lånet til å betale ned ekstra på boliglån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen hjertelig takk for svar! 

Dette hjalp veldig og jeg skal sette i gang med forberedelser av alle dokumenter samt planlegging av nytt budsjett dersom jeg får innvilget ytterligere boliglån. 

Boliglånet vil fremdeles være langt under 80% med lån på ytterligere 250.000,- så jeg krysser alt jeg har for at jeg får ja fra banken. 

Anonymkode: db09c...324

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du bruke like lang tid på å betale fobruksgjeld som boliglån? Tenk deg om litt grundigere. 

Anonymkode: 17378...cee

Det er ingen ting i veien for å betale ned det økte boliglånet raskere enn det nedbetalingsplanen tilsier. Krever selvfølgelig disiplin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...