Gå til innhold

.


Eigladjente

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Prøv å forstå hva som gjøres. Altså, ikke bare forstå hva du skal gjøre, men filosofien bak matematikken. Tror mange hadde likt og forstått matte bedre om det ble lagt mer vekt på matematikkens historie og filosofi.

Liknigner er ikke vanskelig, sånn egentlig. Du må bare lære hvordan du skal tenke og hva de forteller deg.

Utenom det, terpe terpe terpe. Oppgaver, oppgaver og enda flere oppgaver! Når du ikke får til en oppgave, finn ut HVA du ikke får til, og jobb deg gjennom løsningen. Ikke se på fasiten og tenk "ah, smart". Prøv å forstå hva fasiten sier deg. Og si ifra til læreren at du sliter! Så får du hjelp. Det er ingen skam i å ikke få til matte, det er verre å bare legge seg ned og gi opp fordi " det er vanskelig" (sier ikke at du gjør det, men det er en holdning mange har til faget).  Jeg tror du fint kan få dette til, men det krever en annen tilnærming til faget enn f.eks norsk og historie.

For meg var det lite som var så tilfredsstillende, faglig sett, som å få til en vanskelig matteoppgave. Det gir utrolig mye selvtillitt!

Anonymkode: 475f8...249

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å forstå hva som gjøres. Altså, ikke bare forstå hva du skal gjøre, men filosofien bak matematikken. Tror mange hadde likt og forstått matte bedre om det ble lagt mer vekt på matematikkens historie og filosofi.

Liknigner er ikke vanskelig, sånn egentlig. Du må bare lære hvordan du skal tenke og hva de forteller deg.

Utenom det, terpe terpe terpe. Oppgaver, oppgaver og enda flere oppgaver! Når du ikke får til en oppgave, finn ut HVA du ikke får til, og jobb deg gjennom løsningen. Ikke se på fasiten og tenk "ah, smart". Prøv å forstå hva fasiten sier deg. Og si ifra til læreren at du sliter! Så får du hjelp. Det er ingen skam i å ikke få til matte, det er verre å bare legge seg ned og gi opp fordi " det er vanskelig" (sier ikke at du gjør det, men det er en holdning mange har til faget).  Jeg tror du fint kan få dette til, men det krever en annen tilnærming til faget enn f.eks norsk og historie.

For meg var det lite som var så tilfredsstillende, faglig sett, som å få til en vanskelig matteoppgave. Det gir utrolig mye selvtillitt!

Anonymkode: 475f8...249

Tusen takk for et så fint svar og gode hjelpende ord :) Jeg jobber mye med matte, mange oppgaver hver dag, jeg kan f.eks potensreglene osv, men når en sliter med matte og ikke vet hvordan en skal løse en oppgave så blir alt så vanskelig.. Uansett hvor hardt jeg prøver hele tiden. Jeg må nok snakke med læreren om dette, og håper det hjelper.. Og at vi kan komme frem til hvordan jeg kan jobbe og lære på en best mulig måte fremover :)  God helg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Eigladjente skrev:

Tusen takk for et så fint svar og gode hjelpende ord :) Jeg jobber mye med matte, mange oppgaver hver dag, jeg kan f.eks potensreglene osv, men når en sliter med matte og ikke vet hvordan en skal løse en oppgave så blir alt så vanskelig.. Uansett hvor hardt jeg prøver hele tiden. Jeg må nok snakke med læreren om dette, og håper det hjelper.. Og at vi kan komme frem til hvordan jeg kan jobbe og lære på en best mulig måte fremover :)  God helg :) 

Du kommer langt med en god instilling, så du er godt på vei! Når du ikke vet hvordan du skal løse oppgaven spør du enten læreren, eller leser i boken og prøver å forstå det. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men Khanacademy.org har en del gode forklaringer på ulike matematiske problemer. Der får du både hisorien bak matematikken, slik at du forstår litt bedre hvorfor du må gjøre det. 

Lykke til! Og god helg

Anonymkode: 475f8...249

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer langt med en god instilling, så du er godt på vei! Når du ikke vet hvordan du skal løse oppgaven spør du enten læreren, eller leser i boken og prøver å forstå det. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men Khanacademy.org har en del gode forklaringer på ulike matematiske problemer. Der får du både hisorien bak matematikken, slik at du forstår litt bedre hvorfor du må gjøre det. 

Lykke til! Og god helg

Anonymkode: 475f8...249

Tusen takk for tipset :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Først og fremst er matematikk et fag som krever mye jobbing for mange, og spesielt når man synes faget er vanskelig. Du må da regne med at du må bruke mer tid på faget enn du gjør i andre fag.

For din egen del vil det nok være positivt å snakke med læreren, slik at du kan få hjelp med veien videre. Hvordan skal du arbeide med faget for å komme videre, hvordan kan læreren tilrettelegge for deg, finnes det noen som kanskje kan gi deg litt ekstra hjelp?

Ellers er jo læreren pliktig til å best mulig tilrettelegge for hver enkelt elev, men i praksis er det tilnærmet umulig å følge opp hver enkelt elev godt nok, innenfor rammene en klasse gir. Du er garantert ikke den eneste av elevene som synes matte er vanskelig, så det er mange som krever lærerens oppmerksomhet. Men læreren kan kanskje gi deg noen gode tips, kanskje sette deg sammen med noen som kan hjelpe deg litt fram, eller annen hjelp :)

Svarte forresten i den andre tråden din ang. taushetsplikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kaffekrus skrev:

Først og fremst er matematikk et fag som krever mye jobbing for mange, og spesielt når man synes faget er vanskelig. Du må da regne med at du må bruke mer tid på faget enn du gjør i andre fag.

For din egen del vil det nok være positivt å snakke med læreren, slik at du kan få hjelp med veien videre. Hvordan skal du arbeide med faget for å komme videre, hvordan kan læreren tilrettelegge for deg, finnes det noen som kanskje kan gi deg litt ekstra hjelp?

Ellers er jo læreren pliktig til å best mulig tilrettelegge for hver enkelt elev, men i praksis er det tilnærmet umulig å følge opp hver enkelt elev godt nok, innenfor rammene en klasse gir. Du er garantert ikke den eneste av elevene som synes matte er vanskelig, så det er mange som krever lærerens oppmerksomhet. Men læreren kan kanskje gi deg noen gode tips, kanskje sette deg sammen med noen som kan hjelpe deg litt fram, eller annen hjelp :)

Svarte forresten i den andre tråden din ang. taushetsplikt :)

Tusen, tusen takk for svar :) Så snill du er :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn som alltid har slitt med matte og løsningen for ham ble privatlærer. Det kostet en del, men det var verdt det.

Anonymkode: 7e8f8...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har foreldre som har råd til det og kan betale, kan du betale noen for å gi deg privatundervisning i det faget du måtte ønske, f.eks. matte. Det skal være utrolig effektivt og lærerikt.

Som f.eks. dette firmaet tilbyr:

http://www.mentornorge.no/

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus
27 minutter siden, Eigladjente skrev:

Tusen, tusen takk for svar :) Så snill du er :) 

Håper at det kan være litt til hjelp! :) Har du forresten noen som kan hjelpe deg med faget? En forelder, søsken, venn/venninne, eller eventuelt som noen nevner over her, mulighet til å betale noen for å undervise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å forstå hva som gjøres. Altså, ikke bare forstå hva du skal gjøre, men filosofien bak matematikken. Tror mange hadde likt og forstått matte bedre om det ble lagt mer vekt på matematikkens historie og filosofi.

Liknigner er ikke vanskelig, sånn egentlig. Du må bare lære hvordan du skal tenke og hva de forteller deg.

Utenom det, terpe terpe terpe. Oppgaver, oppgaver og enda flere oppgaver! Når du ikke får til en oppgave, finn ut HVA du ikke får til, og jobb deg gjennom løsningen. Ikke se på fasiten og tenk "ah, smart". Prøv å forstå hva fasiten sier deg. Og si ifra til læreren at du sliter! Så får du hjelp. Det er ingen skam i å ikke få til matte, det er verre å bare legge seg ned og gi opp fordi " det er vanskelig" (sier ikke at du gjør det, men det er en holdning mange har til faget).  Jeg tror du fint kan få dette til, men det krever en annen tilnærming til faget enn f.eks norsk og historie.

For meg var det lite som var så tilfredsstillende, faglig sett, som å få til en vanskelig matteoppgave. Det gir utrolig mye selvtillitt!

Anonymkode: 475f8...249

Enig.

Hvorfor er det slik/fordypning/mer tid til alt/filosofi i matematikk - og innslag av musikk i matteundervisning også (musikk/noter består av matematikk) samt dramatisering av matematikken hadde gjort SUSEN for mange barn og unge samt studenter! 

 

Men nei, norske lærere er A4-bokser som ikke er spesielt  filosofiutdannede og...når sant skal sies: Thorbjørn Røe-Isaksen: hadde forventet mer kreativ tenkning fra departementet.

 

 

Anonymkode: fc78d...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Hvorfor er det slik/fordypning/mer tid til alt/filosofi i matematikk - og innslag av musikk i matteundervisning også (musikk/noter består av matematikk) samt dramatisering av matematikken hadde gjort SUSEN for mange barn og unge samt studenter! 

 

Men nei, norske lærere er A4-bokser som ikke er spesielt  filosofiutdannede og...når sant skal sies: Thorbjørn Røe-Isaksen: hadde forventet mer kreativ tenkning fra departementet.

 

 

Anonymkode: fc78d...e66

Mja, det er ikke fullt så enkelt. Jeg går grunnskolelærerutdanning, og mye av den didaktiske undervisningen dreier seg om nettopp det å ta i bruk alternative metoder. Vi lærer mekanismene bak matematikken, mer enn at vi får et sett med regler som skal brukes til å løse oppgaver. Trenden i mange skoler her i området går også mot å la elevene undersøke/prøve seg fram/bruke konkreter etc. Likevel, innenfor rammene som en vanlig klasse gir, er det svært vanskelig å få til når man har mange elever, mye pensum, og liten tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Eigladjente skrev:

Jeg synes matte er veldig vanskelig. Jeg takler fint pluss, munus, ganging, deling og prosentregning! Men sliter sånn med alle de vanskelige oppgavene som f.eks likninger, potenser osv... Er helt frustrert og trist :(  

Er det greit og snakke med mattelæreren om dette og fortelle hvor mye jeg sliter med matte? Eller tror dere at det vil sette et større "press" på læreren? Læreren har jo nok med og undervise 30 stk, og hjelpe dem. 

Det er mange som pleier å lese trådene, men få som kommenterer.. Så jeg setter veldig stor pris på de som kommer med et lite svar.. God helg alle sammen :) 

Selvsagt snakker du med læreren din om dette. Be om å få snakke med vedkommende på tomannshånd (du har uansett krav på en midtveisvurdering dersom det er vgs du går på, noe jeg antar nå).

Læreren din bør bli glad for at du ber om ekstra hjelp og oppfølging. Du skal ikke tenke at du blir en belastning for læreren. Mine elever har fått beskjed om at jeg er tilgjengelig på facebook dersom de har behov for hjelp utenom skoletiden. Det er klart jeg som lærer er tilgjengelig for elevene mine slik at de skal oppnå så mye kompetanse som mulig :)

Ikke noe varmer hjerter mer når en elev endelig forstår og klarer noe som vedkommende tidligere ikke har mestret.

Hvis du ønker, så kan jeg sende deg en pm og hjelpe deg litt på vei dersom du tenker å jobbe i helgen :)

 

Anonymkode: d62c1...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenge mye ro og konsentrasjon, så dropp å studere med babyen, eller i miljø med mye bråk, eller mye avbrytt.

Jeg ville se om du kan få til en studie gruppe og ha en privat lærer-det koster men det kan være verd det-

jeg klarer å lære meg selv i mange fag,men ikke matte på egen hjelp.

Hvor studerer du? oG på hvor lang tid tar du matten på? Går du på voksen opplæring anbefaler jeg å ta det på 2 år.

Prat med lærer kanskje du kan bli flyttet til en mindre klasse som bruker litt lengre tid på hvert matte ting-

Anonymkode: 43e10...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaffekrus skrev:

Mja, det er ikke fullt så enkelt. Jeg går grunnskolelærerutdanning, og mye av den didaktiske undervisningen dreier seg om nettopp det å ta i bruk alternative metoder. Vi lærer mekanismene bak matematikken, mer enn at vi får et sett med regler som skal brukes til å løse oppgaver. Trenden i mange skoler her i området går også mot å la elevene undersøke/prøve seg fram/bruke konkreter etc. Likevel, innenfor rammene som en vanlig klasse gir, er det svært vanskelig å få til når man har mange elever, mye pensum, og liten tid.

Det hjelper mine barn svært lite at du på din utdanning lærer mekanismene bak matematikken - hvis du ikke klarer å få barna til å forstå.

For å få barna til å forstå så har du som lærer frihet til å velge hvordan du vil lære bort hva. Norske lærere (og dermed norske elever) imponerer så langt ikke med måten de lærer bort på - og elevene får heller ikke i skolen tid nok til å stille de interessante spørsmålene (og svarene) slik at de kan få fordype seg filosofisk i hva en ligning er, og hvorfor det er viktig med en ligning.

Lærerutanningen ersom den er i dette landet, departementet består uavhengig av politisk farge og lærerne...er som de alltid har vært i Norge (ref. Jens Bjørneboe). 

Jeg tror nok at det blir foreldrene som til sist står som de ansvarlige for den interessante læringen, 

Anonymkode: fc78d...e66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper mine barn svært lite at du på din utdanning lærer mekanismene bak matematikken - hvis du ikke klarer å få barna til å forstå.

For å få barna til å forstå så har du som lærer frihet til å velge hvordan du vil lære bort hva. Norske lærere (og dermed norske elever) imponerer så langt ikke med måten de lærer bort på - og elevene får heller ikke i skolen tid nok til å stille de interessante spørsmålene (og svarene) slik at de kan få fordype seg filosofisk i hva en ligning er, og hvorfor det er viktig med en ligning.

Lærerutanningen ersom den er i dette landet, departementet består uavhengig av politisk farge og lærerne...er som de alltid har vært i Norge (ref. Jens Bjørneboe). 

Jeg tror nok at det blir foreldrene som til sist står som de ansvarlige for den interessante læringen, 

Anonymkode: fc78d...e66

Som sagt, det er ikke så enkelt! Mye av utdanningen dreier seg altså, som sagt, om å variere undervisningen, og vi bruker mye tid på hvordan man skal gi elevenefaglig forståelse. I praksisfeltet er forskjellen stor fra da vi selv gikk på skole for bare noen år siden.

Likevel er det altså slik at når du har 30 elever i en klasse, og 3-4 timer i uka satt av til matematikk, i tillegg til at det er mye elevene skal lære, er det faktisk utrolig vanskelig å tilrettelegge - og da særlig når du har noen sterke elever som forstår ting i løpet av en time, noen som er midt på, og noen som er så svake at de burde hatt timer en til en.

Med det sagt, jeg er enig i at matematikkundervisningen (først og fremst) må endres! Men det må en større omlegging av systemet til, om det skal være gjennomførbart. Uansett, her setter jeg punktum for diskusjonen for min del, for nå er vi i ferd med å spore av tråden helt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Kaffekrus skrev:

Som sagt, det er ikke så enkelt! Mye av utdanningen dreier seg altså, som sagt, om å variere undervisningen, og vi bruker mye tid på hvordan man skal gi elevenefaglig forståelse. I praksisfeltet er forskjellen stor fra da vi selv gikk på skole for bare noen år siden.

Likevel er det altså slik at når du har 30 elever i en klasse, og 3-4 timer i uka satt av til matematikk, i tillegg til at det er mye elevene skal lære, er det faktisk utrolig vanskelig å tilrettelegge - og da særlig når du har noen sterke elever som forstår ting i løpet av en time, noen som er midt på, og noen som er så svake at de burde hatt timer en til en.

Med det sagt, jeg er enig i at matematikkundervisningen (først og fremst) må endres! Men det må en større omlegging av systemet til, om det skal være gjennomførbart. Uansett, her setter jeg punktum for diskusjonen for min del, for nå er vi i ferd med å spore av tråden helt :)

Departementet følger jo ikke med. Rammene og antall mattetimer pr uke må dobles. 

Anonymkode: fc78d...e66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2016 den 9.46, Eigladjente skrev:

Jeg synes matte er veldig vanskelig. Jeg takler fint pluss, munus, ganging, deling og prosentregning! Men sliter sånn med alle de vanskelige oppgavene som f.eks likninger, potenser osv... Er helt frustrert og trist :(  

Jeg vil foreslå å kanskje se innom Khan Academy. Det er på engelsk, men det er ikke så vanskelig å forstå. De dekker veldig mye forskjellig, fra pluss, minus, ganging, til universitetsmatte. Tenker at det som er på pre-algebra og algebra kan være av nytte :)https://www.khanacademy.org/math

Hva med å spørre noen i klassen om de kan hjelpe deg litt hvis de har tid til overs? Jeg husker vi satt sammen og forsøkte å hjelpe hverandre i timene om ikke læreren var ledig. Ellers så er google og youtube veldig fint.
Videre er det noe som heter ENT3R i flere av de litt større byene: 
http://www.ent3r.no/
Her hjelper universitetsstudenter til med realfag for ungdom på ungdomskole og videregående. 

Håper noe av dette kan hjelpe :) 

Endret av PandA#
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...