Gå til innhold

Urettferdige karakterer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du opplevd å få latterlig lave karaterer i et fag? Hvis ja, hva slags type var læreren? Fikk andre som du veit var dårlige enn deg bedre karakterer?

Anonymkode: ba3d1...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes ikke noe urettferdig karakter, for lærere følger kompetansemål. Det eneste som finnes er for dårlig jobbing med faget. Slutt å syt og prøv hardere. 

Anonymkode: 33d4b...a71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd å gå ned to karakterer i et fag (fra femmer til 3/2) da jeg fikk ny lærer. Læreren greide ikke å si noe konkret hva jeg gjorde dårlig, utenom at jeg ikke kunne noen ting. Etter å ha diskutert med tidligere faglærer og ymtet frempå til den nye læreren at jeg vurderte å klage, gikk jeg plutselig opp to karakterer da standpunktkarakteren skulle settes.

 

Læreren var sjelden til stede og det virket nesten som om det ble trillet terning med karakterene. Var flere en meg som opplevde at karakterene gikk ned, men også de ble satt opp igjen da de nevnte at de vurderte å klage. Dette var på vgs.

Anonymkode: b9ea5...c1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, opplevde at læreren gav meg 5 på en matteprøve(med max poeng) istedet for 6 for å holde motivasjonen min oppe og senere brukte samme prøve som argumentasjon for å gi meg 5 i stedet for 6 i standpunkt. Da skjønte jeg at karakterer ikke nødvendigvis var et mål på kompetanse.

Anonymkode: b8430...3f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes ikke noe urettferdig karakter, for lærere følger kompetansemål. Det eneste som finnes er for dårlig jobbing med faget. Slutt å syt og prøv hardere. 

Anonymkode: 33d4b...a71

Dette er ikke rett! Noen lærere gir faktisk dårligere karakter til noen elever. Det har jeg erfaring med. Jeg fikk 4 i gym både på ungdomsskolen og 1. året på VGS! 2.året på VGS var den nye gymlæreren mye mer glad i de tynne, flinke, sporty i klassen! Og de fikk alltid god karakter uansett hva de gjorde! Uansett om de nesten bare sto og småpratet med hverandre hele gymtimen eller ikke. Jeg som sto på hardt, og jobbet godt hele tiden i gymmen med god innsats! Fikk en 2'er! Men etter og ha tatt dette opp med kontaktlærer og gymlærer så fikk jeg en 3'er neste halvår! Så jo.....noen lærere burde aldri vært lærer, dessverre :( 

TIL TS; Hvis du blir urettferdig behandlet på skolen med tanke på karakterer, så ta det opp! Gjør noe med det, og ikke la læreren sette deg ned i karakter om du VET at du faktisk gjør det mye bedre! Eller evnt. ta en prat med læreren for og se om læreren KAN BEGRUNNE hvorfor læreren ga deg den dårlige karakteren! :)  Den gymlæreren innså vel sjøl at læreren ga meg alt for dårlig karakter i gym, og at det ikke er greit! Men at jeg må få den karakteren jeg egentlig fortjener! Så jeg fikk 3 neste halvår! 

Endret av Eigladjente
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, opplevde at læreren gav meg 5 på en matteprøve(med max poeng) istedet for 6 for å holde motivasjonen min oppe og senere brukte samme prøve som argumentasjon for å gi meg 5 i stedet for 6 i standpunkt. Da skjønte jeg at karakterer ikke nødvendigvis var et mål på kompetanse.

Anonymkode: b8430...3f9

Det hender at det blir gitt prøver som det ikke er mulig å få 6 på. Slike prøver brukes gjerne i forhold til svakere elever i et fag, men kan oppfattes urettferdig for de som er helt på topp.

Selv om du har alt rett på prøven, er det ikke sikkert at prøven gir deg mulighet til å vise ferdigheter på et 6'er nivå. Noen ganger gjøres det med hensikt, men dessverre også fordi prøvene er dårlig laget.

 

Men det kan jo også være lærere som gjør som du sier, gir 5 for å holde motivasjonen oppe. Men å gjøre det ved standpunkt blir litt missforstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, stan skrev:

Det hender at det blir gitt prøver som det ikke er mulig å få 6 på. Slike prøver brukes gjerne i forhold til svakere elever i et fag, men kan oppfattes urettferdig for de som er helt på topp.

Selv om du har alt rett på prøven, er det ikke sikkert at prøven gir deg mulighet til å vise ferdigheter på et 6'er nivå. Noen ganger gjøres det med hensikt, men dessverre også fordi prøvene er dårlig laget.

 

Men det kan jo også være lærere som gjør som du sier, gir 5 for å holde motivasjonen oppe. Men å gjøre det ved standpunkt blir litt missforstått. 

Det der burde ikke være tillatt. Har man levert, så har man levert. Fikk en femmer på det grunnlaget på første levering. Motiverte ikke meg, fant det demotiverende og usaklig. Fikk uansett seks i standpunkt. 

Anonymkode: 70063...97c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes ikke noe urettferdig karakter, for lærere følger kompetansemål. Det eneste som finnes er for dårlig jobbing med faget. Slutt å syt og prøv hardere. 

Anonymkode: 33d4b...a71

Som om det aldri har eksistert uprofesjonelle lærere som forskjellbehandler, mobber, voldtar elever eller som ellers har dårlig forståelse av fagplan og karaktersetting

Anonymkode: 0412c...8ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stan skrev:

Det hender at det blir gitt prøver som det ikke er mulig å få 6 på. Slike prøver brukes gjerne i forhold til svakere elever i et fag, men kan oppfattes urettferdig for de som er helt på topp.

Selv om du har alt rett på prøven, er det ikke sikkert at prøven gir deg mulighet til å vise ferdigheter på et 6'er nivå. Noen ganger gjøres det med hensikt, men dessverre også fordi prøvene er dårlig laget.

 

Men det kan jo også være lærere som gjør som du sier, gir 5 for å holde motivasjonen oppe. Men å gjøre det ved standpunkt blir litt missforstått. 

Jeg husker tilbake til da vi gikk i 8. klasse. Vi fikk beskjed om at de ikke gav seksere første året. Motivasjonen gikk bånn i bøtta, der ass. Husker fra barneskolen at jeg gledet merg til karaktersystemet der jeg skulle jobbe for det beste, altså seksere. Motivasjonen i 8.klasse ble dårlig, og den kom igrunn aldri tilbake. Slurvet meg gjennom ung. skole

Anonymkode: 0412c...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker tilbake til da vi gikk i 8. klasse. Vi fikk beskjed om at de ikke gav seksere første året. Motivasjonen gikk bånn i bøtta, der ass. Husker fra barneskolen at jeg gledet merg til karaktersystemet der jeg skulle jobbe for det beste, altså seksere. Motivasjonen i 8.klasse ble dårlig, og den kom igrunn aldri tilbake. Slurvet meg gjennom ung. skole

Anonymkode: 0412c...8ce

Når lærerere sier at de ikke gir ut slike karakterer på den måten, er det egentlig det samme som å si "jeg som lærer er ikke kompetetnt nok til å lære dere kunnskapen som kreves for å få denne karakteren".

Anonymkode: 10f03...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...