Gå til innhold

Muslimer i barnebursdager. Dilemma ang. mat.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Black Amethyst
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er litt i grenseland i forhold til om de er liberale eller konservative muslimer akkurat disse. De ber bordbønn før måltider hjemme, men mammaen i familien bruker ikke hijab. Samtidig spiser de kun halal-kjøtt, så akkurat disse er litt sånn i grenseland akkurat på det sjiktet. 

 

Det er andre barn jeg har invitert til bursdagen som også er muslimer, men de har jeg ikke hørt noe fra selv om de har fått mobilnummeret mitt. Alle barna er av samme kjønn, så det er ikke noe gutt-jente-dilemma.

Anonymkode: 7250e...b66

Åh ja. :) Da går det nok greit med annen mat. De er nok mindre kresne enn hvordan konservative muslimer er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gamle er disse barna? (Jeg spør siden noen mener barna vet hva de kan og ikke kan spise).

Anonymkode: 83062...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er disse barna? (Jeg spør siden noen mener barna vet hva de kan og ikke kan spise).

Anonymkode: 83062...a89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen små muslimer som vet at de ikke kan spise seigmenn? Og hvis de vet det så vil de vel bare plukke dem bort?

Kjøp kyllingpølser. (Jeg hadde ikke gidda, hadde kjøpt vanlige og sagt det var kylling). 

Ser ikke problemet.

Anonymkode: 62ecb...757

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig noen små muslimer som vet at de ikke kan spise seigmenn? Og hvis de vet det så vil de vel bare plukke dem bort?

Kjøp kyllingpølser. (Jeg hadde ikke gidda, hadde kjøpt vanlige og sagt det var kylling). 

Ser ikke problemet.

Anonymkode: 62ecb...757

Så frekt av deg å ikke respektere andres valg. En ting er å velge å ikke aktivt tilrettelegge, men å si at svinekjøtt er kylling er skammelig! 

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om det hadde kommet noen med noe allergi? Ville du tenkt slik da? Ville det vært så vanskelig? 

Her i min husstand spiser vi ikke svin, jeg har aldri vært glad i det. Det er mest fett og det smaker ikke noe godt, med mindre det er svært krydret eller marinert. Lag en kyllingpølse kjele og en med svinepølser. Er ikke vanskeligere enn det. Utover dette hvis det er et problem, så er det bare vranghet som står på spill. Freia gelé f.eks er uten gelatin. Og det er ikke bare seigmenn som inneholder gelatin, det er masse godteri som gjør det forresten. Mesteparten av norsk mat er halal-slaktet, hvis du søker på det. 

Det er svært viktig å ikke "lure" muslimer eller andre som ikke spiser svin, til å gjøre det. Jeg fikk servert gryterett. Ble lovet at det ikke var svin i det, men storfe. Jeg ble svært dårlig i magen i fler dager etterpå. Sov et kvarter, satt på do i 10 min, sov videre og sånn varte det i minst 2 døgn. Er man ikke vant til å spise svin, blir man veldig dårlig når man gjør det. 

Anonymkode: 188d0...f58

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Runnershigh skrev:

Så frekt av deg å ikke respektere andres valg. En ting er å velge å ikke aktivt tilrettelegge, men å si at svinekjøtt er kylling er skammelig! 

Jeg respekterer ikke folk som har en muslimsk tro. Hvorfor ikke? Sett deg litt inn i hva de mener! Les kapittel 9 i Koranen f.eks.

Anonymkode: 62ecb...757

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om det hadde kommet noen med noe allergi? Ville du tenkt slik da? Ville det vært så vanskelig? 

Her i min husstand spiser vi ikke svin, jeg har aldri vært glad i det. Det er mest fett og det smaker ikke noe godt, med mindre det er svært krydret eller marinert. Lag en kyllingpølse kjele og en med svinepølser. Er ikke vanskeligere enn det. Utover dette hvis det er et problem, så er det bare vranghet som står på spill. Freia gelé f.eks er uten gelatin. Og det er ikke bare seigmenn som inneholder gelatin, det er masse godteri som gjør det forresten. Mesteparten av norsk mat er halal-slaktet, hvis du søker på det. 

Det er svært viktig å ikke "lure" muslimer eller andre som ikke spiser svin, til å gjøre det. Jeg fikk servert gryterett. Ble lovet at det ikke var svin i det, men storfe. Jeg ble svært dårlig i magen i fler dager etterpå. Sov et kvarter, satt på do i 10 min, sov videre og sånn varte det i minst 2 døgn. Er man ikke vant til å spise svin, blir man veldig dårlig når man gjør det. 

Anonymkode: 188d0...f58

Hvis noen hadde vært allergiske mot noen spesiell mat, så hadde jeg gjort det jeg kunne for at de skulle fått være med i en hyggelig bursdag hos oss likevel.

 

"Trend-dietter" og folk som liksom er gluten-intolerante (når de vet med seg selv at de egentlig har det slik på grunn av kalorier alene) gidder jeg ikke å tilrettelegge for.

 

ts

 

 

Anonymkode: 7250e...b66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i en ''muslimsk familie'' (ikke praktiserende), og vi spiser som regel ikke gris hjemme, men vi har heller aldri kjøpt halalkjøtt, og kjøpt vanlige kyllingpølser hjemme. I bursdager har vi ikke bedt om noe spesiell mat, så ''vertene'' på bursdager har ordnet sånt selv. Har aldri vært et problem? 

Syns det er rart om hun moren sa dere ikke trengte å gi barnet hennes ''halalpølse''. Barnet må jo få noe å spise? Syns ikke du skal lage noe spesiell mat til de muslimske barna. Bare kjøpt kyllingpølse/halalpølse (hva nå en det er), og gi dem det. (Snakk gjerne med foreldrene til muslimske barna før du kjøper pølsene). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at jeg går for kyllingpølser og pommes frites da.:) Tusen takk for hjelp og råd. Hilsen ts.

Anonymkode: 7250e...b66

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg respekterer ikke folk som har en muslimsk tro. Hvorfor ikke? Sett deg litt inn i hva de mener! Les kapittel 9 i Koranen f.eks.

Anonymkode: 62ecb...757

Og da skal du risikere at unger blir dårlige? Ta deg sammen. 

Anonymkode: 899a9...769

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes pommes frites var et godt tips.

Selv er jeg vegetarianer og pleide gjerne å ta med i starten. Man er gjerne vant med det når man spiser litt annerledes. Men nå er folk blitt så vant med muslimer, vegetarianere og allergikere at jeg aldri opplever det som noe problem lenger. De fleste liker å være gode verter/vertinner. :)

Anonymkode: 6e8af...f85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra du har hensyn her synes jeg. Noen ville nektet å ta det, men her er det snakk om barn som ikke fortjener å bli ekskludert på grunn av trosretning :) Flott av deg å prøve å få det til å fungere og finne en løsning :) 

Anonymkode: 42682...d31

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da skal du risikere at unger blir dårlige? Ta deg sammen. 

Anonymkode: 899a9...769

De blir ikke dårlige av å spise ei pølse! Med mindre de har allergi, og da skulle de jo si ifra, som TS allerede har sagt.

Anonymkode: 62ecb...757

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veldig bra du har hensyn her synes jeg. Noen ville nektet å ta det, men her er det snakk om barn som ikke fortjener å bli ekskludert på grunn av trosretning :) Flott av deg å prøve å få det til å fungere og finne en løsning :) 

Anonymkode: 42682...d31

Enig! Blir skikkelig glad når folk prøver å være litt brobyggere og gjøre en innsats. :) Ofte skal det ikke så mye til!

Anonymkode: 6e8af...f85

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De blir ikke dårlige av å spise ei pølse! Med mindre de har allergi, og da skulle de jo si ifra, som TS allerede har sagt.

Anonymkode: 62ecb...757

Håper ikke du har barn som du overfører verdiene dine til :) 

Anonymkode: 899a9...769

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...