Gå til innhold

Én snus ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer ikke på om jeg kommer til å klare å ta én eller ikke... Jeg lurer på om der er farlig med én.. 

Anonymkode: 482e7...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig raskt etter at en eneste snus er på plass vil babyens hjerte slå raskere. Ultralyd når mor tar en røyk viser også endrede bevegelser og grimaser hos fosteret, og snus gir deg mer nikotin enn røyk.

Babyen får sannsynlis ikke permanente skader av kun 1 snus i løpet av svangerskapet, men påvirkes der og da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Biloba skrev:

Veldig raskt etter at en eneste snus er på plass vil babyens hjerte slå raskere. Ultralyd når mor tar en røyk viser også endrede bevegelser og grimaser hos fosteret, og snus gir deg mer nikotin enn røyk.

Babyen får sannsynlis ikke permanente skader av kun 1 snus i løpet av svangerskapet, men påvirkes der og da.

Takk for klokt, forklarende og bra svar. Snusen er ikke og blir heller ikke tatt. :)

Anonymkode: 482e7...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt seks eller syv i svangerskapet :( Trodde jeg mistet i uke 9, men viste seg å være tvilling.. 

Babyen er helt frisk. :) Så én skader vel ikke, men vil gi deg dårlig samvittighet og du etter flere snus. Garantert. Ikke gjør det :)

Anonymkode: 4c3d2...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åherre!

N E I! Nikotin har ingenting å gjøre under et svangerskap.

Nå må folk begynne å forstå det. Om du så tar en eller tretten snu, så ER det skadelig for fosteret. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt seks eller syv i svangerskapet :( Trodde jeg mistet i uke 9, men viste seg å være tvilling.. 

Babyen er helt frisk. :) Så én skader vel ikke, men vil gi deg dårlig samvittighet og du etter flere snus. Garantert. Ikke gjør det :)

Anonymkode: 4c3d2...d35

Hvordan vet du at ikke tvillingen døde som bruk av nikotin? Det er som regel en tvilling som er svakere enn den andre. Hyppigere hjertefrekvens kan ha fremprovosert dette. Det vil du aldri finne ut av. DERFOR bruker man ikke nikotin under svangerskapet. 

Anonymkode: 7eb64...531

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gjør det, du kommer til å angre. Når du spytter den ut kommer du til å tenke på hvorfor gjorde jeg dette. 

Anonymkode: c2f11...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helserisiko ved snusing i graviditeten

Bruk av snus i graviditeten gir risiko for fosteret som på mange måter er lik risikoen ved røyking i svangerskapet.

Snusing øker risikoen for en for tidlig fødsel. I tillegg er det økt risiko for dødfødsel. Snusing gir også lavere fødselsvekt. Lav fødselsvekt gir økt risiko for komplikasjoner og død både under svangerskapet, fødselen og etter fødselen. Lav fødselsvekt kan også ha uheldige konsekvenser for helsen på lang sikt.

Forskning tyder også på at bruk av snus i graviditeten kan gi økt risiko for leppe-gane-spalte hos barnet og risiko for pustestans (apné) i nyfødtperioden.

Snusing kan føre til at fosteret utsettes for mer langvarig tilførsel av nikotin enn ved røyking, siden snusen ofte ligger lenger i munnen sammenlignet med å røyke en sigarett. Nikotinet i tobakken gjør at blodårene i morkaken og i livmoren trekker seg sammen. Dermed får barnet mindre tilførsel av oksygen og næring.

De siste årene har snusbruk økt sterkt blant unge kvinner. Mange vet ikke at bruk av snus i svangerskapet gir risiko for fosteret som på mange måter er lik risikoen ved røyking i svangerskapet. Snus anbefales ikke som røykeavvenningsmiddel for gravide og er ikke et risikofritt alternativ til røyking for en gravid kvinne.

 

https://helsenorge.no/gravid/royking-snus-og-graviditet

Anonymkode: c2f11...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damer som snuser er ekkelt uansett, hold deg unna.

Anonymkode: 4fdf3...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at ikke tvillingen døde som bruk av nikotin? Det er som regel en tvilling som er svakere enn den andre. Hyppigere hjertefrekvens kan ha fremprovosert dette. Det vil du aldri finne ut av. DERFOR bruker man ikke nikotin under svangerskapet. 

Anonymkode: 7eb64...531

Tvillingene døde før jeg snuste... 

Anonymkode: 4c3d2...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det. Tenk hvis noe hadde skjedd med deg. Løsning av morkake eller et eller annet i dag eller nær fremtid. Du ville ikke kunne vite om det hadde noe med snusen å gjøre eller var helt tilfeldig. Men du ville hatt det grusomt og følt deg skyldig. 

Anonymkode: 13eb2...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tvillingene døde før jeg snuste... 

Anonymkode: 4c3d2...d35

Likevel tok du deg 6-7 snus etterpå? Herregud. At det er mulig. 

Anonymkode: 7eb64...531

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likevel tok du deg 6-7 snus etterpå? Herregud. At det er mulig. 

Anonymkode: 7eb64...531

Var jeg så dårlig til å formulere meg?? Jeg aborterte, ble knust over aborten og tok 6-7 snus i løpet av de tre neste ukene. Etter tre uker, dro jeg på legevakten fordi jeg bldøde kraftig. Fikk DA vite at jeg hadde hatt TO og at jeg kun hadde mistet den ene. Snuste selvsagt ikke igjen og var engstelig for at snusene hadde påvirket babyen min som jeg IKKE på det tidspunkt visste at jeg hadde. 

Men alt gikk fint

Anonymkode: 4c3d2...d35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å ta en eneste snus ville jeg droppet det. Hadde bare gitt meg mer lyst. Beste er total avhold, så går den listen over forhåpentlig 🙈 Ikke lett, men anbefales absolutt ikke for babyens skyld. Alt du får i deg går rett til babyen. Babyen har ikke bedt om snus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...