Gå til innhold

Husleie ved muggsopp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og to venninner flyttet inn i en kjellerleilighet fom juli. Vi ble alle tre syke med en gang vi flyttet inn, men tenkte ikke noe mer over det enn at vi måtte ha smittet hverandre.

Etter et par måneder med til tider sår hals, slim i halsen, hoste og generelle luftveisplager, søkte vi på nettet og fant ut at vi hadde alle symptomene på muggsoppallergi. Vi tok da kontakt med huseier, uten nye reaksjon før vi sendte link med våre rettigheter. Da kom de ned her å så, satte inn luftavfukter og bestilte analysesett så de fikk ta prøver, men de trodde ikke det var mugg men fukt.

Prøven ble tatt, og tirsdag kveld fikk vi svar at det var masse mugg og at vi var fristilt fra kontrakten, men at det kun gjaldt hvis alle tre flyttet ut, og at vi måtte flytte i løpet av oktober. (Vi har hver vår separate kontrakt). Husleie skulle vi betale som normalt og få tilbakebetalt for dagene vi ikke bor her.

Jeg sendte mail tilbake der jeg spurte om redusert husleie, men fikk da en lang mail med masse vi har gjort feil, også ting som ikke omhandler muggen, men i det store å hele virker det som det er vår feil at det i det hele tatt har kommet mugg her, og at det har blitt så mye. Og hun mente at siden de får store utgifter på dette, og at de allerede er igang med utbedringer (luftavfukteren + at hun har malt tak med soppdrepende middel og vaska hele badet), skal vi betale full pris i leie.

Noen som vet noe regler på dette? ?

 

Anonymkode: 6d0e1...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil ikke finne et svart/hvitt svar på dette. Dere har jo tilbud om å flytte, så da må dere jo det.

Dersom man ikke blir enig om husleie er forliksrådet eneste vei å gå. Prosessen videre blir nok bare slitsom og fordyrende. Best å bare komme seg unna..

Anonymkode: 4bc4d...5b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og vi leter oss ihjel på å finne nytt sted å bo, men det er lite å finne og hun ene som bor her er for tiden i england, og kommer ikke tilbake før 11. Oktober. 

Har lest at man har krav på refusert husleie i tillegg til at utbedringer blir gjort, men at beløpet må vurderes ut ifra hvor stor verdien på leiligheten minskes på grunn av dette. Og det er det jo ikke bare bare å finne ut. Nå er det straks månedsskifte, og jeg vegrer meg for å betale husleien både fordi jeg ikke vil betale full husleie for et sted jeg blir syk av å bo, men også fordi vi er nødt til å ha penger til husleie på et nytt sted.

Ts

Anonymkode: 6d0e1...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere trenger mer tid til å finne et nytt sted å bo, ville jeg iallefall kjøpt en god luftrenser til soverommet. Er litt mugg her hvor jeg bor, og har fått nok reduksjon i plager etter jeg kjøpte det til at jeg føler det er OK å fortsette å bo her.

Nevnte det for fastlegen engang, han ble veldig streng og ba meg ta kontakt med Mattilsynet hvis jeg fikk problemer med utleier, siden det er ulovlig å leie ut hvis det er muggsopp. Aner ikke hvordan de håndterer sånt, da...

Anonymkode: 8df2b...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en smal sak å sannsynliggjøre at muggen har vært der siden dere flyttet inn.

Det som er spørmsålet er om muggen utgjør en mangel. Og det gjør det åpenbart.

En mangel kan føre til retting fra eier, prisreduksjon, heving og/eller erstatning.

Selv om eier har satt i gang utbedringer foreligger det mangel mens dere bor der og frem til dere flytter ut. Da skal dere ikke betale mer enn det som reelt sett leveres. Er muggproblemet så stort at det normalt ikke er bebolig, så skal ikke leie betales i det hele tatt. Prisreduksjonen må foretas etter normal rettspraksis og ellers etter rimelighet.

For å forklare dette på en lettere måte:

1. Eier kan rette, det vil si fjerne muggen. Dette alternativet har eier ikke benyttet seg av siden dette først skal gjøres etter at dere har flyttet ut. Delvis retting gir tilsvarende resultat forholdsvis.

2. Heving vil si å sette kontraktspartene som om kontrakten aldri var inngått. Det er ikke tilfelle her, derimot er det en vanlig oppsigelse som er tilfellet. Hvis dere eller eier vil heve må penger som er betalt inn i leie tilbakebetales.

3. Erstatning kan kreves uansett hvis dere har hatt økonomisk tap som følge av muggen, for eks. legeutgifter, ødelagte eiendeler osv. Fremtidige utgifter kan også kreves.

4. Prisavslag. Dette er det som blir mest aktuelt. Her må dere regne ut hvor mye bruksverdi som er redusert på grunn av dårlig inneklima, og trekke dette fra leien for tiden mangelen har vært tilstedet. Altså hele leieforholdet.

 

I praksis ber dere først om et bestemt prisavsalg. Kommer dere ikke til enighet sendere dere inn klage til Husleietvistuvalget og ber de avgjøre.

Jeg ville aldri i verden betalt full leie for et leieobjekt fullt av mugg.

Anonymkode: 205c0...9e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Husleielovenogfuktproblemer.aspx

Les om mugg her.

Husk at husleieloven går foran kontrakt. Er det avtalt kontraktspunkter som strider mot loven, er disse punktene ikke gyldige. loven går først (med noen veldig få unntak)

Hvis dere ikke når frem til huseier, kan htu hjelpe dere videre.

http://www.htu.no/

Dettte kan dere forfølge selv etter at dere har flyttet ut.

Anonymkode: 205c0...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og to venninner flyttet inn i en kjellerleilighet fom juli. Vi ble alle tre syke med en gang vi flyttet inn, men tenkte ikke noe mer over det enn at vi måtte ha smittet hverandre.

Etter et par måneder med til tider sår hals, slim i halsen, hoste og generelle luftveisplager, søkte vi på nettet og fant ut at vi hadde alle symptomene på muggsoppallergi. Vi tok da kontakt med huseier, uten nye reaksjon før vi sendte link med våre rettigheter. Da kom de ned her å så, satte inn luftavfukter og bestilte analysesett så de fikk ta prøver, men de trodde ikke det var mugg men fukt.

Prøven ble tatt, og tirsdag kveld fikk vi svar at det var masse mugg og at vi var fristilt fra kontrakten, men at det kun gjaldt hvis alle tre flyttet ut, og at vi måtte flytte i løpet av oktober. (Vi har hver vår separate kontrakt). Husleie skulle vi betale som normalt og få tilbakebetalt for dagene vi ikke bor her.

Jeg sendte mail tilbake der jeg spurte om redusert husleie, men fikk da en lang mail med masse vi har gjort feil, også ting som ikke omhandler muggen, men i det store å hele virker det som det er vår feil at det i det hele tatt har kommet mugg her, og at det har blitt så mye. Og hun mente at siden de får store utgifter på dette, og at de allerede er igang med utbedringer (luftavfukteren + at hun har malt tak med soppdrepende middel og vaska hele badet), skal vi betale full pris i leie.

Noen som vet noe regler på dette? ?

 

Anonymkode: 6d0e1...8d7

Slutt å diskutere reduser leie og bruk energien på å komme dere ut av de helsefarlige boforholdene. Kontakt noen som kan hjelpe dere. Hold tilbake husleien, og skaff juridisk hjelp. Innboforsikring har rettshjelpsdekning. 

Dere har neppe utviklet muggsopp allergi, men sick building syndrome. Astma er en kjent plage om man bor i mugg og fukt. Man vet ikke om det er fukten eller muggen som gir helseplager, eller kombinaejonen av disse. 

Å utbedre ved å vaske og å male over med sopp drepende maling, innendørs er ingen utbedring. Vær og klar over at alle klær, bøker, møbler m.m. er infisert med sopp sporer, dette kan i noen tilfelles vaskes bort. Hvor vellykket en slik vask er, er avhengig av hvor følsomme dere har blitt for mikroorganismene og hvilket materiale det er snakk om, samt hvilke sopp typer dere bor i. 

Anonymkode: 7870b...c0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...