Gå til innhold

Oppdragelse/regler i familier med mine og dine barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min har to barn fra før, mens jeg har et barn fra før. Han har samvær annenhver uke, mens jeg har hele tiden utenom annenhver helg. 

Vi har bodd sammen i litt over 2år. Datteren min og jeg flyttet inn i hans hus. 

Samboer og jeg har sammen blitt enige om noen felles forventninger og regler i forhold til barna. Vi har barn på samme alder. 

Samboer ønsker ikke at jeg skal be barna hans f.eks rydde opp etter seg ol slike regler som vi har blitt enige sammen . Men han vil be barna sine om det selv, for han vil skåne meg mener han. Slik at barna hans heller skal bli irritert på han som far enn på meg. 

Men så er det mitt barn da, så ber jeg henne om ting. Og hun reagerer på ikke hans datter må gjøre det samme, så sier jeg at pappaen hennes tar det med henne når han kommer hjem. 

Hvordan er det i deres hjem? Jeg har sagt til samboer at han har sin fulle rett til å be min datter om ting ol. For meg så blir vi ikke en enhet slik, men hver sin familie som bor sammen😔 Jeg må hele tiden veie mine ord i forhold til hans barn.....

Anonymkode: 04f53...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at om det skal fungere i en slik familie er man nødt til å kunne snakke til hverandres barn.. Ellers ville det bli helt uholdbart .. 

Barna må respektere begge voksne, og ikke bare forelderen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge to barn hver på samme alder. Jeg er nok strengere enn mine stebarns foreldre, og det var vel kanskje litt kime til konflikt de første årene, men dette har gått seg til. 

Jeg gir alle barna samme beskjed; feks rydde etter seg, rydde/vaske rommet, kaste skittentøyet på vaskerommet osv, og om ikke mine stebarn hører etter ber jeg far ta diskusjonen. En viss form for diskusjon tar jeg, men velger å overlate det som kanskje kan bli større diskusjoner av til faren. 

For meg er det utenkelig å ikke kunne gi beskjed til stebarna mine på samme måte som til egne barn, de har fått samme behandling på godt og vondt i alle år, og ser at nå bærer det frukter. Våre barn er såpass gamle at de skjønner nå at det meste faller på mor i huset, og at de må respektere stemor likedan som sin mor. Vi har felles økonomi og det er jeg som kjøper inn klær til alle barna, stebarn som egne barn, og de får for omtrent samme summen. På samme måte er det jeg som lager til påskeegg, julestrømper, bursdagsfeiringer osv. Jeg har selvsagt snakket med alle barna om dette og spurt om de synes det er greit vi gjør det sånn for å få rettferdighet, og tror at alle var mer enn enig i dette. Et eksempel er at jeg forklarte at hvorfor skulle jeg gidde å bake kake til turneringen til stedatter når hun ikke gadd å rydde rommet som jeg ba om, og at min samboer ikke skulle gidde å øvelelseskjøre med min sønn når ikke min sønn gadd å høre på stefar om å rydde loftstua. Våre har heldigvis sett sammenhengen, og etter 10 år har vi blitt en sammensveiset gjeng. Våre var ca 9-12 år når vi flyttet sammen.

Vi har selvsagt hatt mange runder der mine barn synes jeg er for streng med dem, men har forklart at jeg gir beskjed til alle, og at større diskusjoner tar jeg med mine to og min samboer med sine to. Dette funker greit hos oss. 

Anonymkode: 0d9af...ea2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir veldig vanskelig å leve i både for deg og datteren din. Det nytter ikke å dele hus med noen kan ikke kan snakke til, og spesielt ikke når dere begge har barn.
Jeg mister mer og mer troen på dine og mine barn familier. Det virker håpløst, og det er barna det går mest utover.
Jeg forstår datteren din veldig godt, hun må rydde opp etter seg eller gjøre andre ting, mens de andres gjøremål settes på vent til pappa kommer, det er ikke holdbart i det hele tatt. 

Anonymkode: e64c8...732

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Har dessverre ikke mange råd. Her måtte jeg bare si til mitt barn at det er dessverre litt ulike regler. Knut bestemmer over Ida og Per, og jeg bestemmer over deg. Har funket greit nok ;) 

Anonymkode: 512e2...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier til mitt barn at regler er litt ulike pga alle oppdrar barn forskjellig og at jeg og samboer ikke klarer å bli enige ang vise ting. Det gjelder mest lekser der er han veldig slapp og jeg forventer at det gjøres skikkelig. Samme når det gjelder pc og spillbruk.

Sønnen min forstår det pga jeg sier at jeg bryr meg om han og det er mitt ansvar å lære ham å være ansvarlig ung mann.

Anonymkode: 351ba...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...