Gå til innhold

Syk 2-åring - mor i permisjon passer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herlighet så hjelpesløst! Da minsten var nyfødt, så var toåringen hjemme første året, før han begynte i barnehage. Slitsomt, men det er barna dine så det går. Kollegaene på din manns arbeidsplass mister i alle fall respekten for han om han er tøffel og må være hjemme når det ikke er noe verre på gang.

Anonymkode: 0a750...32a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, kaninen skrev:

Ikke rart det er skyhøyt fravær i Norge, om dette skal være god nok grunn til å være hjemme fra arbeid.

Ja ikke sant. Vi har det rett og slett for godt her i landet. Vi ER et sutrete og bortskjemt folk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke barn på 2 måneder sover bort hele dagen, noen krever ganske mye, og kan låse en mor helt fast i kanskje 40 minutter med amming, og samtidig er ikke er 2-åring så selvstendige at ikke trenger litt hjelp i blant. Jeg forstår godt at det oppleves stressende å vurdere å passe begge to, men jeg foreslår at du prøver og heller tilkaller far dersom/når det trengs. Smitten er neppe noe argument, men at det er slitsomt og en ekstra byrde, det er det nok. Og du kjenner dine barn best. Har du et barn som spiser raskt og sovner lett og sover mye, og en toåring som ikke har behov for fang/trøst hele tiden men kan sitte litt alene og se på tegnefilm i sofaen... så klarer du det strålende. 

Anonymkode: 38dd8...dfa

Ja barn krever mye. Men er det slik at en voksen ikke kan være hjemme med sine to barn så burde de ikke fått fler enn et barn. Man må da kunne forvente at man klarer å ta seg av begge barna sine uansett hvor krevende de er. Alle vet jo at barn kan være krevende selv om de er 2 mnd eller 2 år

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29. september 2016 den 0.25, AnonymBruker skrev:

Vi har fått en syk 2-åring hjem fra barnehagen i dag, og antar at hun må bli hjemme torsdag og fredag. Hun har feber. Jeg er hjemme i permisjon med lillesøster på 2 måneder. Dette er første sykdom etter babyen kom. Burde jeg (og lillesøster) være hjemme med henne, eller far også? Jeg er skeptisk til om jeg får dekket behovene til begge barna godt nok da, det blir selvsagt slitsomt for meg, og er ikke minst redd for å smitte babyen når det da nødvendigvis blir enda mer nærkontakt. Men ser for meg at mange mener at det er tull om far blir hjemme når mor uansett er i permisjon. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 55e21...977

Jeg synes det er helt sinnsykt at vi er kommet dit i dette landet, at det skal være SÅ vanskelig å ta seg av barna sine alene. Min mann jobber turnus, og jeg var mye alene med 2,5- åringen og babyen fra første stund. Og min minste hadde kolikk, gråt flere timer i strekk hver kveld. Jeg sov ikke mer enn 1 1/2 time sammenhengende på 4 mnd. Ikke en hel natt på 1 år. Men jeg klarte å ta meg av dem fordi jeg måtte. Den eldste lærte også mye av å være med å hjelpe til. Jeg hadde ikke eldste full uke i bhg mens jeg var i permisjon, så det som en gyllen mulighet til å være mer sammen når jeg først hadde mulighet..,

Anonymkode: eeb31...0f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2016 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Etter loven, så har nok far rett til å bruke sykt-barn-dag. Dette står i rundskriv fra NAV om omsorgspenger:

"(...) Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger til en arbeidstaker.(...)".

Så vet jeg ikke hvor strengt det tolkes, om det å "bare ha et barn til" er nok, eller om det må være noe spesielt utover det for at mor skal være "opptatt med omsorg" for det andre barnet. Og om permisjon likestilles med å ikke være yrkesaktiv, det presiseres ikke. 

Anonymkode: d7798...aeb

Dersom en forelder for eksempel er på sykehuset med det ene barnet.... Ikke ett barn til, nei :) 

Anonymkode: 3b8da...ef7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom en forelder for eksempel er på sykehuset med det ene barnet.... Ikke ett barn til, nei :) 

Anonymkode: 3b8da...ef7

Nei, dette gjelder sykt barn hjemme. Loven sier:

"§ 9-5.Stønadssituasjonen for omsorgspenger

Til en arbeidstaker, frilanser eller selvstendig næringsdrivende som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller hun er borte fra arbeidet

a)på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon,

b)fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk,

c)fordi den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon, eller

d)fordi barnet på grunn av sykdom trenger oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen."

I rundskrivet til loven står det om bokstav a), altså : "på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon"

"§ 9-5 Første ledd bokstav a - Nødvendig tilsyn og pleie

Fraværet fra arbeidet må skyldes nødvendig tilsyn med det syke barnet. Hvis begge foreldrene er yrkesaktive eller arbeidstakeren, den selvstendige næringsdrivende eller frilanseren er alene om omsorgen og stellet av barnet vil vilkåret om nødvendig tilsyn være oppfylt. Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger til en arbeidstaker. En selvstendig næringsdrivende eller frilanser vil kunne få omsorgspenger fra NAV. En arbeidstakeren har rett til å bruke egenmelding i forbindelse med fraværet de første tre dagene. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiveren kreve dokumentasjon for at ektefellen eller samboer ikke kan ha tilsyn med det syke barnet, f.eks. sykmelding av den hjemmeværende ektefelle eller samboer, attest fra skole e.l., se § 9-7 med kommentarer."

Dette gjelder altså tilsyn av syke barn i hjemmet.

   
   

Anonymkode: d7798...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser jeg svarte på litt feil spørsmål i forrige innlegg - det gjelder selvfølgelig det syke barnet i hjemmet, og ikke et på f.eks sykehus.

Men det gjelder likevel, så lenge det ikke er mer spesifisert enn at den andre skal være "opptatt med omsorg av andre barn".

Anonymkode: d7798...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg feil, eller virker det som at det er bare mødre som kommenterer her? Jeg er far, hvor eldstemann på 3 år var syk mens mor var i permisjon med baby. Ser det ikke som noe problem i å skulle holde meg hjemme når 3-åringen er syk, selv om mor er i permisjon. Slike dager jobber jeg de timene som er mulig hjemmefra og resten av dagen går da med til "sykt barn". Aldri noen som har reagert på dette hos arbeidsgiver. Dersom barnet er syk flere dager på rad tar mor annenhver dag alene hjemme.

Anonymkode: 9621f...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar jeg feil, eller virker det som at det er bare mødre som kommenterer her? Jeg er far, hvor eldstemann på 3 år var syk mens mor var i permisjon med baby. Ser det ikke som noe problem i å skulle holde meg hjemme når 3-åringen er syk, selv om mor er i permisjon. Slike dager jobber jeg de timene som er mulig hjemmefra og resten av dagen går da med til "sykt barn". Aldri noen som har reagert på dette hos arbeidsgiver. Dersom barnet er syk flere dager på rad tar mor annenhver dag alene hjemme.

Anonymkode: 9621f...9f2

Kvinner eller ei - vi forholder oss til loven her. Ikke snille arbeidsgivere.

Selvsagt skal en voksen klare å ta seg av sine to barn alene selv om den ene er normalt syk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, MapleSirup skrev:

Kvinner eller ei - vi forholder oss til loven her. Ikke snille arbeidsgivere.

Selvsagt skal en voksen klare å ta seg av sine to barn alene selv om den ene er normalt syk.

Og loven sier at far kan være hjemme så lenge mor er opptatt med tilsyn for andre barn. Ergo, har far i innlegget du siterer loven på sin side.

Anonymkode: d7798...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og loven sier at far kan være hjemme så lenge mor er opptatt med tilsyn for andre barn. Ergo, har far i innlegget du siterer loven på sin side.

Anonymkode: d7798...aeb

Opptatt med tilsyn av andre barn, ja. Dersom du leser rettskildene så innebærer det at mor faktisk er utilgjengelig for å kunne ta seg av det andre barnet sitt. Man er ikke fritatt fra foreldreansvaret sitt når man har permisjon....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har alltid den som er i permisjon vært hjemme med sykt barn. Det er slitsomt, men forhåpentligvis ikke så langvarig. Hvis du ammer, er babyen trolig ganske bra beskyttet...og smittet kan han jo bli både før sykdomsutbrudd og resten av tida storesøsken er hjemme. Jeg har egentlig gitt opp å forsøke å unngå smitte. Hadde vært annerledes om de hadde en spesiell sårbarhet eller det dreide seg om veldig alvorlig sykdom, men normalt sterke barn tåler en runde med feber oh forkjølelse.

Anonymkode: 713f5...197

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MapleSirup skrev:

Opptatt med tilsyn av andre barn, ja. Dersom du leser rettskildene så innebærer det at mor faktisk er utilgjengelig for å kunne ta seg av det andre barnet sitt. Man er ikke fritatt fra foreldreansvaret sitt når man har permisjon....

Selvfølgelig er man ikke det. Men man har også et annet barn man også skal gi tilstrekkelig omsorg til, og da kan man fint være forhindret fra å kunne gi omsorg, tilsyn og pleie til det syke barnet. Da har den andre forelderen tilgang til å bruke egenmelding for sykt barn, slik at begge barna får tilstrekkelig.

F.eks kan en liten baby være krevende i matsituasjoner ennå, og f.eks å løpe mellom et lite barn som kaster opp og baby som forsøker å die, det er ikke tilstrekkelig for noen av barna. Kanskje er ikke barnet i TS situasjon såpass sykt at det krever så mye av mor at det går utover babyen, men det vet man ikke (ennå). Da er det fint å vite at far har muligheten til å være hjemme for å avlaste.

Anonymkode: d7798...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette gjelder sykt barn hjemme. Loven sier:

"§ 9-5.Stønadssituasjonen for omsorgspenger

Til en arbeidstaker, frilanser eller selvstendig næringsdrivende som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller hun er borte fra arbeidet

a)på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon,

b)fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk,

c)fordi den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon, eller

d)fordi barnet på grunn av sykdom trenger oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen."

I rundskrivet til loven står det om bokstav a), altså : "på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon"

"§ 9-5 Første ledd bokstav a - Nødvendig tilsyn og pleie

Fraværet fra arbeidet må skyldes nødvendig tilsyn med det syke barnet. Hvis begge foreldrene er yrkesaktive eller arbeidstakeren, den selvstendige næringsdrivende eller frilanseren er alene om omsorgen og stellet av barnet vil vilkåret om nødvendig tilsyn være oppfylt. Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger til en arbeidstaker. En selvstendig næringsdrivende eller frilanser vil kunne få omsorgspenger fra NAV. En arbeidstakeren har rett til å bruke egenmelding i forbindelse med fraværet de første tre dagene. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiveren kreve dokumentasjon for at ektefellen eller samboer ikke kan ha tilsyn med det syke barnet, f.eks. sykmelding av den hjemmeværende ektefelle eller samboer, attest fra skole e.l., se § 9-7 med kommentarer."

Dette gjelder altså tilsyn av syke barn i hjemmet.

   
   

Anonymkode: d7798...aeb

Ja det må skyldes nødvendig tilsyn. Men da må det jo være snakk om alvorlig sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er man ikke det. Men man har også et annet barn man også skal gi tilstrekkelig omsorg til, og da kan man fint være forhindret fra å kunne gi omsorg, tilsyn og pleie til det syke barnet. Da har den andre forelderen tilgang til å bruke egenmelding for sykt barn, slik at begge barna får tilstrekkelig.

F.eks kan en liten baby være krevende i matsituasjoner ennå, og f.eks å løpe mellom et lite barn som kaster opp og baby som forsøker å die, det er ikke tilstrekkelig for noen av barna. Kanskje er ikke barnet i TS situasjon såpass sykt at det krever så mye av mor at det går utover babyen, men det vet man ikke (ennå). Da er det fint å vite at far har muligheten til å være hjemme for å avlaste.

Anonymkode: d7798...aeb

Nei. Vanlig sykdom er det ment at man skal takle. Det finnes da hundrevis av folk som er alene om omsorgen for barna og som har vært i denne situasjonenen mange ganger uten at barna har lidd under manglende omsorg av den grunn. Man klarer det der fint så lenge man ikke stakkarsliggjør seg.

Man bør virkelig ikke få barn dersom man ikke tror man kan ta vare på de fordi de har forskjellige behov på same tidspunkt. Noen ganger må et barn vente litt: det er liksom verste scene her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja det må skyldes nødvendig tilsyn. Men da må det jo være snakk om alvorlig sykdom. 

Nødvendig tilsyn i det du siterer er grunnlaget for å kunne bruke egenmelding for sykt barn generelt. Og det gjelder både barn med litt feber som må være hjemme fra barnehagen og barn som hasteinnlegges på sykehus.

I rundskrivet er det spesifisert videre om hjemmeværende forelder, der forelder i jobb gis tilgang til å være hjemme selv om den andre forelderen er hjemmeværende. Det er ikke ett sted spesifisert at dette må være alvorlig sykdom, kun at den som vanligvis har tilsyn må være forhindret.

Krangle så mye du vil på om det er riktig eller ei - etter loven har man rett til det.

Selv har jeg bare ett barn, så jeg har ikke vært i den situasjonen selv. Men jeg vet hvor krevende en syk 2-3-åring kan være. og jeg vet hvor krevende en (frisk) baby kan være. Og med begge to på en gang, så KAN det bli for mye. Da gir loven adgang til at også den andre forelderen kan være hjemme. Og igjen, kanskje ikke TS' situasjon er slik, men for andre kan det være det.

Anonymkode: d7798...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nødvendig tilsyn i det du siterer er grunnlaget for å kunne bruke egenmelding for sykt barn generelt. Og det gjelder både barn med litt feber som må være hjemme fra barnehagen og barn som hasteinnlegges på sykehus.

I rundskrivet er det spesifisert videre om hjemmeværende forelder, der forelder i jobb gis tilgang til å være hjemme selv om den andre forelderen er hjemmeværende. Det er ikke ett sted spesifisert at dette må være alvorlig sykdom, kun at den som vanligvis har tilsyn må være forhindret.

Krangle så mye du vil på om det er riktig eller ei - etter loven har man rett til det.

Selv har jeg bare ett barn, så jeg har ikke vært i den situasjonen selv. Men jeg vet hvor krevende en syk 2-3-åring kan være. og jeg vet hvor krevende en (frisk) baby kan være. Og med begge to på en gang, så KAN det bli for mye. Da gir loven adgang til at også den andre forelderen kan være hjemme. Og igjen, kanskje ikke TS' situasjon er slik, men for andre kan det være det.

Anonymkode: d7798...aeb

Et barn med feber som har mor hjemme trenger jo ikke ekstra tilsyn av en til

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Et barn med feber som har mor hjemme trenger jo ikke ekstra tilsyn av en til

Som sagt flere ganger: kanskje TS sin situasjon ikke trenger det. Kanskje blir 2-åringen sykere, slik at det er nødvendig.

Eller så kan man f.eks ha en 2-åring med omgangssyke og en baby som krever sitt. Da kan det være nødvendig at begge er hjemme og følger opp hvert sitt barn. Og det kan de, med loven i hånd.

Anonymkode: d7798...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt flere ganger: kanskje TS sin situasjon ikke trenger det. Kanskje blir 2-åringen sykere, slik at det er nødvendig.

Eller så kan man f.eks ha en 2-åring med omgangssyke og en baby som krever sitt. Da kan det være nødvendig at begge er hjemme og følger opp hvert sitt barn. Og det kan de, med loven i hånd.

Anonymkode: d7798...aeb

Temmelig fri tolkning.....

Anonymkode: 3b8da...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Temmelig fri tolkning.....

Anonymkode: 3b8da...ef7

Hvordan?

Anonymkode: d7798...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...