Gå til innhold

Har datteren min blåe øyne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 4 måneder. Hun har knallblåde øyner. Både jeg og faren er brunøyde ( vi har utenlandske foreldre som også er brunøyde) Kommer fargen til å forandre seg? Hun har hatt de fra dag en, og de er ganske lyseblå og synlige. 

Anonymkode: 33aac...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fargen kan forandre seg :)  Mange babyer har blå øyne, men ender opp med mørkere øyne når de blir eldre.

Anonymkode: 4848f...d62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan fortsatt forandre farge. Men hun kan helt fint få knallblå øyne selv om deres er brune. Fordi blått ofte er et ikke-dominant gen hos folk med brune øyne. Har både du om mannen brune øyne (dominant) med blått som ikke dominant gen kan genkombinasjonen godt gi helt blåøyde barn (bb).

Anonymkode: a1ea0...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min var nesten svart / mørk brun i øynene- i løpet av første halvår ble de turkis blå- og den har holdt seg-lyser blått / reflektert b,la i bassengvann- ganske fasinerende.

Anonymkode: 650a2...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare Europeere har blå øyne.

Anonymkode: 77d95...da0

Eh, nei. Det forekommer også endel i Asia, både i Kina, Nepal, India og Thailand og er folkegrupper i Nepal og Mongolia med hyppig forekomst av blå øyne. 

Blå øyne er en mutasjon, og den sjeldneste øyenfargen. Den er mest vanlig i Europa og Nord-Amerika, men forekommer overalt i verden. 

Anonymkode: 7a014...9ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, nei. Det forekommer også endel i Asia, både i Kina, Nepal, India og Thailand og er folkegrupper i Nepal og Mongolia med hyppig forekomst av blå øyne. 

Blå øyne er en mutasjon, og den sjeldneste øyenfargen. Den er mest vanlig i Europa og Nord-Amerika, men forekommer overalt i verden. 

Anonymkode: 7a014...9ec

Nei, det er grønn!:) Selv om grønn vel egentlig er en variant av brun.

Anonymkode: a1ea0...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter på 4 måneder. Hun har knallblåde øyner. Både jeg og faren er brunøyde ( vi har utenlandske foreldre som også er brunøyde) Kommer fargen til å forandre seg? Hun har hatt de fra dag en, og de er ganske lyseblå og synlige. 

Anonymkode: 33aac...ab1

Har dattera di søsken som har annen farge?

Anonymkode: 8c2c3...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være hun får blå øyne, selv om foreldrene har brune. Jeg har grønne øyne selv om en av foreldrene mine har afrikansk avstamming. 

Endret av Deron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå øyne er en mutasjon, som kan oppstå tilfeldig, og kan også arves uten å vises - Så, for å gjøre saken kort, ja, to brunøyde foreldre kan få barn med blå øyne. To blåøyde foreldre derimot neppe kan få et barn med brune øyne, eller det vil si at sjansen er veldig, veldig liten. 

Men mange barn er født med blå øyne. Mange men ikke alle. Min sønn var født med brune/mørkegråe øyne som lysnet gradvis og er nå blå, i hans alder av 2 år. Siden både jeg og faren har blåe øyne, stusset vi litt på hans øyenfarge, som skal jo nærmest være umulig genetisk sett. :fnise: Googlet og er visst noe sjanse allikevel hehe. Arving av øyenfarge er visst ikke helt rett fram.

Anonymkode: 5e81d...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blå øyne er en mutasjon, og den sjeldneste øyenfargen. Den er mest vanlig i Europa og Nord-Amerika, men forekommer overalt i verden. 

Anonymkode: 7a014...9ec

Apropos.

What Is the Rarest Eye Color?

Eye colors from most rare to most common:
• Green
• Violet/Red
• Amber
• Black (no eyes are true black, just very dark brown)
• Blue
• Gray
• Hazel
• Brown

https://owlcation.com/stem/Rarest-Eye-Color-in-Humans

Anonymkode: 5e81d...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare 2% som har grønne øyne. De fleste som mener de har grønne øyne idag har ikke det men en mix av grått og brunt som får det til å virke grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby ble født med mørke mørke brune øyne. Alle I min familie har blå øyne. Alle I mannens fam har brune. 

Anonymkode: 1d7a0...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min baby ble født med mørke mørke brune øyne. Alle I min familie har blå øyne. Alle I mannens fam har brune. 

Anonymkode: 1d7a0...5b0

Men det er jo ikke så rart siden brunt er dominant.

Anonymkode: bce3f...b74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Det er vel bare 2% som har grønne øyne. De fleste som mener de har grønne øyne idag har ikke det men en mix av grått og brunt som får det til å virke grønt.

Men er grønne øyne en variant av brune egentlig? Typen min har uten tvil grønne øyne (ganske lyse), og jeg har blå (ganske mørk blå), men barnet vårt har helt mørkebrune øyne. Så jeg ble litt overrasket over resultatet da, hehe.

Anonymkode: e1e53...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er grønne øyne en variant av brune egentlig? Typen min har uten tvil grønne øyne (ganske lyse), og jeg har blå (ganske mørk blå), men barnet vårt har helt mørkebrune øyne. Så jeg ble litt overrasket over resultatet da, hehe.

Anonymkode: e1e53...9fd

Ja. Man koder for brun egentlig når man ender med grønne øyne. Brun er både BB og Bb. Siden du har blå har du bb. Så barnet ditt må ha Bb når det har brune øyne. Det kan få barn med både brune og blå øyne (bb).

Anonymkode: a1ea0...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du seksuelt samleie med andre enn mannen din rundt tiden datteren din ble unnfanget?

Anonymkode: 0b2cb...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...