Gå til innhold

Hva ville dere gjort i min situasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe leilighet og bil. Bilen vil koste ca 230.000, og leilighet ca 2 mill. Jeg har 125.000 på BSU og 235.000 på sparekonto. Med den EK jeg har får jeg lån på 2,3 mill (pluss EK). 

Ville dere da tatt opp lån på bilen, eller brukt sparekontoen på bil? Ved å bruke sparekontoen på bil, vil jeg kanskje ikke få så høyt boliglån likevel? 

Anonymkode: a54f1...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke, men det er VELDIG lurt å ha en buffer altså. Jeg ville spart i hvert fall 100k som er på den sparekontoen.

Anonymkode: b4960...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke kjøpe en veldig billig bil? Og mens du har fin jobb, og leilighet kan du spare til en bedre bil? Jeg ville ikke hatt lån på en bil om jeg ikke måtte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe leilighet og bil. Bilen vil koste ca 230.000, og leilighet ca 2 mill. Jeg har 125.000 på BSU og 235.000 på sparekonto. Med den EK jeg har får jeg lån på 2,3 mill (pluss EK). 

Ville dere da tatt opp lån på bilen, eller brukt sparekontoen på bil? Ved å bruke sparekontoen på bil, vil jeg kanskje ikke få så høyt boliglån likevel? 

Anonymkode: a54f1...77d

Sikker på at du i det hele tatt får boliglån dersom mesteparten av EKen brukes på bil? Det kreves jo normalt at lånet må være innenfor en viss ramme av boligens verdi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker over 2/3 av EK på bilkjøp vil du jo selvfølgelig ikke få tilsvarende boliglån som estimert. 

Anonymkode: fe5ce...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har overbevist deg selv om at du trenger/har råd/fortjener bil til 230.000.

Den bilen er fullstendig overdimensjonert i forhold til resten av det økonomiske bildet du tegnet. Hvis du hadde regnet på det hadde du sett dette selv, så da går jeg ut i fra at du ikke har gjort det.

 

Hvorfor har du ikke gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...