Gå til innhold

Sønnen vår reagerer negativt på ros, vanlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gutten vår på 3 år har vært ei hard nøtt ei god stund nå. Utagerende, viljesterk, vanskelig å kommunisere med. Nå begynner språket å løsne, han begynner å akseptere våre grenser, og alt går bedre. Men, når vi roser han reagerer han med å gjøre noe negativt igjen, akkurat som han ikke bare kan ta til seg rosen og alt greit. Nesten så vi passer oss litt for å rose, for da setter han igjen med "hyss" igjen.

Noen som vet hvorfor han reagerer slik på ros? Er det vanlig? Kan vi gjøre noe annerledes? 

Eksempel; Vi ber han sette glasset sitt på benken. Han gjør det, vi roser. Så snur han seg og ferier glasset ned i oppvaskkummen/gulvet så det smeller evt. knuser. Dermed er den positive situasjonen ødelagt.

Anonymkode: cc6cd...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er han sjenert? Man skal ikke rose sjenerte barn i "øyeblikket", men heller ta barnet til sides :) Roser dere for mye ovenfor han kanskje? Holder med "takk" når han setter glasset sitt på benken. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder da lenge med et " tusen takk for at du satte glasset på benken". 

 

Anonymkode: a6f7b...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få ros for noe som er mer en selvfølge oppleves skjeldent  som ros, det oppleves fort nedlatende, typ "wow du klarte å bære et glass - imponerende!!!!!". Takk holder som oftest. Gjem rosen til der barnet selv føler de har jobbet for å mestre noe, om de lykkes eller ikke med forsøket.

Anonymkode: e57fa...039

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få ros for noe som er mer en selvfølge oppleves skjeldent  som ros, det oppleves fort nedlatende, typ "wow du klarte å bære et glass - imponerende!!!!!". Takk holder som oftest. Gjem rosen til der barnet selv føler de har jobbet for å mestre noe, om de lykkes eller ikke med forsøket.

Anonymkode: e57fa...039

Så små barn forstår ikke ironi/sarkasme, slik du antyder. 

Anonymkode: 1535e...6ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra med mye ros. Vet de fleste foreldre gjør det for de tror det er barnets beste, men det er det altså ikke. Når du roser barnet er det en underliggende melding om at du er "overrasket" over at barnet klarte det. For barnet er det ofte en selvfølge å klare noe eller gjøre noe b "bra". Bare tenk om noen skulle komplemitert deg for at du klrte å f.eks gå pą do selv eller rydde opp etter deg. Ved ros ligger det altså en beskjed om at barnet egentlig ikke klarer det, og at det kun har en verdi dersom det gjør noe "riktig". Barn er født med en underliggende godhet, og med kapasitet til å gjøre slik som foreldrene (altså oppføre seg i samsvar med foreldrene), vi som foreldre må bli flinkere til å huske dette. 

Anonymkode: b432f...5bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få ros for noe som er mer en selvfølge oppleves skjeldent  som ros, det oppleves fort nedlatende, typ "wow du klarte å bære et glass - imponerende!!!!!". Takk holder som oftest. Gjem rosen til der barnet selv føler de har jobbet for å mestre noe, om de lykkes eller ikke med forsøket.

Anonymkode: e57fa...039

Signerer dette!


Jeg har alltid reagert negativt på denne typen skryt, nettopp fordi det føles nedlatende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få ros for noe som er mer en selvfølge oppleves skjeldent  som ros, det oppleves fort nedlatende, typ "wow du klarte å bære et glass - imponerende!!!!!". Takk holder som oftest. Gjem rosen til der barnet selv føler de har jobbet for å mestre noe, om de lykkes eller ikke med forsøket.

Anonymkode: e57fa...039

Men det er jo ingen selvfølge når barnet er midt i værste trassalder. Hvis han Jar nektet å gjøre som han får beskjed om i lengre tid og så plutserlig gjør det, er det på sin plass med ros. 

 

Vår var slik da han var 5 ( han har spesielle behov). Vi fokuserte på å rose en og en ting, selv om han ødela. Til slutt sluttet han å sabotere. Når vi hver dag roste han for å for eksempel kle på seg i en lengre periode funket det, han sluttet å sabotere.  Til slutt da han det selv, 'jeg er veldig flink å kle på meg.'

Anonymkode: d8ada...7b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ikke rose så mye for enkeltsituasjoner, sånn som glasset, det holder med en forventning om at det blir gjort, og en "takk" som en selvfølgelighet. Så heller rose mer generelt når det er god stemning: Jeg har lagt merke til at du har blitt så flink i det siste til å høre etter og hjelpe til. Det er jeg så glad for! Du er virkelig en snill og flink gutt som gjør mye bra og jeg er så glad du er akkurat vår gutt osv. 

Anonymkode: e9317...e6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få ros for noe som er mer en selvfølge oppleves skjeldent  som ros, det oppleves fort nedlatende, typ "wow du klarte å bære et glass - imponerende!!!!!". Takk holder som oftest. Gjem rosen til der barnet selv føler de har jobbet for å mestre noe, om de lykkes eller ikke med forsøket.

Anonymkode: e57fa...039

Dette.

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så små barn forstår ikke ironi/sarkasme, slik du antyder. 

Anonymkode: 1535e...6ac

Klart de ikke forstår hvorfor det føles dumt. Men jeg husker hva jeg følte da jeg var på den alderen og voksne lagde oppstyr for bagateller. Ender med at barnet tenker at de voksne er verre enn barn. Ikke alle er glad i oppmerksomhet og ros.

Anonymkode: 4cfc9...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Det er ikke akkurat trommevirvel og applaus når han setter glasset sitt på benken altså, et enkelt takk kan føre til at han soper det i gulvet. Forresten har det vært såpass vanskelig her at det er ganske stort når han faktisk gjør som vi sier.. :rolleyes:

Forstår hva dere mener, skal ta det med meg :smilyblomst:

Ts

Anonymkode: cc6cd...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! Det er ikke akkurat trommevirvel og applaus når han setter glasset sitt på benken altså, et enkelt takk kan føre til at han soper det i gulvet. Forresten har det vært såpass vanskelig her at det er ganske stort når han faktisk gjør som vi sier.. :rolleyes:

Forstår hva dere mener, skal ta det med meg :smilyblomst:

Ts

Anonymkode: cc6cd...dac

Sånn var vår også, bare fortsett å ros. Han ønsker jo egentlig å "være snill" og få ros. Overse saboteringen og fortsett og ros. Det ER stort når de gjør de enkleste ting, når de er i den verste trassen. Vi var på et tidspunkt der at jeg kunne si du skal spise sjokolade og han ville nektet bare fordi det var en beskjed. Det er hardt, men stå i det. Lykke til!

Anonymkode: d8ada...7b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn var vår også, bare fortsett å ros. Han ønsker jo egentlig å "være snill" og få ros. Overse saboteringen og fortsett og ros. Det ER stort når de gjør de enkleste ting, når de er i den verste trassen. Vi var på et tidspunkt der at jeg kunne si du skal spise sjokolade og han ville nektet bare fordi det var en beskjed. Det er hardt, men stå i det. Lykke til!

Anonymkode: d8ada...7b3

Akkurat! Tusen takk :)

Ts

Anonymkode: cc6cd...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...