Gå til innhold

Kan man miste mens selv om man er normalvektig (ved vektnedgang)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått ned 3-4 kilo på kort tid (fysisk sykdom altså) og nå får jeg ikke menstruasjon! Graviditetstester er negativ, og jeg hadde menstruasjon for 4-5 uker siden, men i små mengder den gangen når jeg vanligvis har veldig sterk menstruasjon.

Fastlegen min har tidligere sagt at dette med menstruasjon er veldig skjøre greier og at man kan miste den bare ved litt vektnedgang eller f.eks stress (men jeg er ikke stresset). Nå har jeg en BMI på mellom 20 og 21, men mest på grunn av at jeg trener veldig mye styrke og er derfor muskuløs og veier derfor mer på grunn av det. Har sånn null fett til overs på kroppen nå, og min familie og min mann ser at jeg har gått ned i vekt og at jeg nå må passe meg for å ikke gå ned mer, men at jeg samtidig ser fin ut i kroppen, altså at jeg ikke er sykelig tynn på en måte. Min mann sa "du var tynn før, og nå er du enda mer tynn" :P 

Men er det veldig klart at det er vektnedgangen som skyldes uteblitt menstruasjon? For om jeg var gravid nå ville det jo syntest på testen nå, og jeg går på p-piller og tar de til fast tid hver eneste dag utenom pillefri uke. Spør dere kloke damer her inne hva dere tror. Jeg skal til legen igjen innen 3 uker pga at jeg er til utredning for dette med at jeg ikke klarer å spise nok, så jeg skal spørre han i samme slengen, men jeg spør her før jeg får spurt han. 

Eller kan man plutselig få uteblitt menstruasjon på p-pillene selv om man alltid har fått mens før på de pillene? 

Anonymkode: be597...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest- silje

Jeg veier mer enn deg og har mer fett på kroppen, og jeg har mistet den av og på etter at jeg begynte med vektnedgang + at jeg spiser etter periodisk faste. Jeg har lest forskjellige plasser at jenter ikke skal "faste" for mange timer da det kunne skje "noe" med hormonene, så jeg lurer på om det er det, eller stresset for kroppen med vektnedgangen. Uansett så har jeg gått enormt lenge uten mensen, faktisk den lengste gangen var 7mndr uten, og jeg er blitt utredet og sjekket grundig, og ingenting var galt.

Så jeg har funnet meg i at det er helt normalt ved stress/vektnedgang og at har derfor slått meg til ro med det. Nå når jeg passer på å spise i vedlikehold og ikke faste for mange timer, så begynner den å bli mer og mer normal - men det har tatt lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...