Gå til innhold

Pappa viser ingen interesse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg ta opp med min far at jeg synes han nedprioriterer meg?

Jeg er 23 år og har gjennom hele livet bodd hos mor, med annenhver helg hos far. Jeg flyttet fra byen jeg er oppvokst i til Trondheim for fire år siden, og har hatt god kontakt med familien etter det. Jeg har alltid hatt et flott forhold med pappa, vi har alltid kost oss masse sammen, vært på turer og ligget på sofaen og sett film. Jeg har hatt en (for min del) helt normal oppvekst. Da jeg var 12 fikk pappa og hans nye kjæreste ei jente, og da jeg var 14 kom det sannelig ei til. Jeg har veldig mye kjærlighet for mine søstre, og er veldig glad i min stemor.

Det var da pappa og min stemor gikk hvert til sitt for et par år siden at kontakten med pappa begynte å dabbe av. I begynnelsen var det mer telefoner og flere besøk enn tidligere, men gradvis har det tatt av, til det nå bare er en sporadisk telefon eller to i måneden. Jeg har alltid vært vant til å snakke med min far minst et par ganger i uka, men nå er det så lite, og det gjør så vondt.

Jeg skjønner at han har mer tid til å være med mine søstre, som tross alt bor bare ti minutter med sykkel unna, men det koster ingenting å plukke opp telefonen og spørre hvordan det går.

Han vet ingenting om livet mitt lengre. Da jeg fikk meg jobb i vinter, så ble det naturlig til at jeg ikke var hjemme på besøk like ofte som før. Hver gang vi prater i telefonen så spør han når jeg kommer hjem neste gang, og en gang jeg sa fra om dette (en måned i forveien), så sa han at han skulle bort den helga. Han viser liksom ingen interesse for hvem jeg er med, hvordan jeg har det eller om jeg trives i jobben min. Han vet for eksempel ikke at jeg har fått meg kjæreste siden vi sist pratet sammen lenge, og selv om han vet at jeg ikke har truffet søstrene mine skikkelig siden Påske, så tar han inget initiativ til å ta dem med hit en tur for å spise middag eller drikke kaffe for den saks skyld.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg skal jo være "voksen" og greier, men jeg vil jo fortsatt ha et bra forhold til pappa, hvor han er noen jeg kan stole på at alltid dukker opp. Men det siste året har han falt så fra.

Beklager for lang post. Hvis noen av dere har noe råd så hadde jeg satt pris på det.

Anonymkode: e39b3...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal ringe faren din jeg. Kanskje du kan invitere han og søstrene dine på besøk? Om det var mest han som tok kontakt tidligere, kanskje han tror du ikke er interessert i å snakke oftere med han? Eller er det alltid du som ringer?

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, venus_ skrev:

Jeg synes du skal ringe faren din jeg. Kanskje du kan invitere han og søstrene dine på besøk? Om det var mest han som tok kontakt tidligere, kanskje han tror du ikke er interessert i å snakke oftere med han? Eller er det alltid du som ringer?

Jeg har invitert han flere ganger, men han sier gjerne fra i siste øyeblikk at det ikke blir noe av. På de få søndagene jeg har fri sier jeg som oftest han det er bare å ta seg en tur, at jeg kan lage middag eller noe, men de skal ofte noe annet eller så finner han på en eller annen unnskyldning. Vi pleide å være flinke på å bytte mellom å ringe, men han har sluttet helt, så det er som oftest jeg som må ringe nå.

-TS

Anonymkode: e39b3...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du flytte fokuset litt og se at faren din muligens har det litt tøft etter nytt samlivsbrudd? Kanskje det er litt for mye for han å forholde seg til? 

Anonymkode: 3d76f...616

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har nok et nytt forhold på gang og da tar det litt mye fokus for en stund. Det går seg nok til igjen. 

Anonymkode: 6f0c9...ed9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje var stemor flink til å minnne faren din på å holde kontakten? Mange menn har ikke peiling på å justere intensiteten i kontakt selv, og skjønnexat man må ja en del kontakt for å opprettholde relasjonene,  og ender med å forsømme familien hvis kvinnen i huset bare tar ansvar for å følge opp sin side av familien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...