Gå til innhold

Kan man ta sol etter føflekkfjerning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke eventuelt, og hvor lenge må man vente? Skal spørre legen om det, men hvis noen her vet det, så tar jeg solarium før føflekkfjerningen hvis jeg ikke kan gjøre etter. Kan man dusje rett etter fjerningen?                                            

Anonymkode: d526f...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det anbefales å vente 6 mnd med direkte sollys pga. arrheling hvertfall.. Solarium vil ikke hjelpe på å få et fint lite arr.

Anonymkode: 49e9d...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke eventuelt, og hvor lenge må man vente? Skal spørre legen om det, men hvis noen her vet det, så tar jeg solarium før føflekkfjerningen hvis jeg ikke kan gjøre etter. Kan man dusje rett etter fjerningen?                                            

Anonymkode: d526f...242

Nei, sår og arrvev kan bli skadet. du hgar støøre sjans for stygge arr

Anonymkode: c7efd...7c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke eventuelt, og hvor lenge må man vente? Skal spørre legen om det, men hvis noen her vet det, så tar jeg solarium før føflekkfjerningen hvis jeg ikke kan gjøre etter. Kan man dusje rett etter fjerningen?                                            

Anonymkode: d526f...242

Føflekkarr og andre operasjonsarr skal ikke utsettes for sollys det første året etterpå. Fordi huden i arret er svært tynn og blir lettere solbent. Arret blir heller ikke like fint etterpå om det utsettes for sollys/soling.  Er føflekken som skal fjernes på ett lett sted å komme til så setter du plaster med puteunder der arret er om du må sole deg. 

Ferske arr skal ikke dusjes med. Noe sier noen dager andre sier til stingene er fjernet. Du får høre med den som fører skalpellen. 

Anonymkode: cabbc...2e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha i bakhodet hvorfor du muligens har fått føflekkene da... Kanskje lurt å droppe solarium helt.

Anonymkode: b7da4...380

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er noe som skurrer med føflekkfjerning og solarium i samme setning. 

Anonymkode: 29977...a73

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fysisk mulig å gjøre det. Men det er sterkt anbefalt å unngå sol for å unngå stygge arr. Hva foretrekker du? Å være brun med stygge arr, eller å være blekere med fine arr?

Anonymkode: d7baa...920

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så hvis jeg dekker det bør det gå bra? Skal ta sol fordi jeg skal noe spesielt til helga og jeg ikke har lyst til å være blåhvit på leggene. 

Anonymkode: d526f...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i utgangspunktet tenkt å sole meg med plaster på, men vurderer å bare ha på t-skjorte også. Er egentlig bare beina og fjeset jeg vil ha litt farge i da jeg skal gå med kjole i et bryllup. Skal ikke ligge mer enn 15 min heller tenkte jeg, bare nok til at sommerfargen får en liten oppfriskning. 

Anonymkode: d526f...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde i utgangspunktet tenkt å sole meg med plaster på, men vurderer å bare ha på t-skjorte også. Er egentlig bare beina og fjeset jeg vil ha litt farge i da jeg skal gå med kjole i et bryllup. Skal ikke ligge mer enn 15 min heller tenkte jeg, bare nok til at sommerfargen får en liten oppfriskning. 

Anonymkode: d526f...242

Smør deg heller med selvbruning. Siden du tydeligvis har tendenser til føflekker bør du være forsiktig med soling, de kan føre til hudkreft!

Anonymkode: 4257c...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha i bakhodet hvorfor du muligens har fått føflekkene da... Kanskje lurt å droppe solarium helt.

Anonymkode: b7da4...380

Jeg har mange føflekker, og har aldri tatt sol.  Just sayin....

Anonymkode: c7731...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fatter ikke at folk legger seg frivillig i et solarium!

Hvis du ønsker stygg hud ts, er det bare å kjøre på med solarium!

Anonymkode: 1d3dc...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke at folk legger seg frivillig i et solarium!

Hvis du ønsker stygg hud ts, er det bare å kjøre på med solarium!

Anonymkode: 1d3dc...61c

Herregud, kan folk ta seg noe beroligende? Har jeg skrevet noe om hvor ofte jeg tar dette? Nei. Så inntil dere har fakta på bordet så synes jeg dere skal la være å kritisere. 

Anonymkode: d526f...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye arr er sårbare for UV-stråling, og man kan skade tilhelingen om man ikke dekker dem til. Du bør derfor dekke arret med et lite plaster om du skal ta sol.

Anonymkode: 37fd1...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mange føflekker, og har aldri tatt sol.  Just sayin....

Anonymkode: c7731...f36

Samme her. Tror det er genetisk.

Anonymkode: 37fd1...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...