Gå til innhold

Strekkmerke krem/olje, hjelp?


Melissa2911

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, funginger skrev:

Og jeg vet om flere som ikke har fått strekkmerker som ikke har brukt noen kremer eller oljer.

Jeg er en av dem, har ikke smurt meg inn i bodylotion engang i frykt for at magen skal venne seg til fuktighet og derav bli "avhengig" er i dag 34+5 og har ikke en eneste strekkmerke.

Jeg tenker det er arvelig, hverken min mor eller søster har strekkmerker selv ikke at begge har født 6 barn hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Bledle skrev:

Jeg er en av dem, har ikke smurt meg inn i bodylotion engang i frykt for at magen skal venne seg til fuktighet og derav bli "avhengig" er i dag 34+5 og har ikke en eneste strekkmerke.

 

Strekkmerker sitter dypt i huden. Om du smører deg eller ikke har ingenting å si.

Anonymkode: 2b4f9...5ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt oljen du lenker til. Har ikke fått strekkmerker, men tror egentlig ikke at det er takket være oljen, men gener og det at jeg har en litt liten gravidmage (bærer barnet langt inni meg, genetisk betinget da vektoppgangen er normal). Er ved termin, men har ikke født ennå, og strekkmerkene kan fortsatt dukke opp. Ei venninne brukte oljen og fikk likevel mye strekkmerker. 

Synes oljen lukter godt, og det er godt å smøre seg med den, men at den hindrer strekkmerker, tror jeg altså ikke.

Anonymkode: 5e2b6...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekkmerker ligger helt ned i underhuden.  Kremer trekker ikke så langt ned i huden. Det er dessverre bare tull, men om du føler det hjelper og det gir deg bedre selvtillit, så kjør på.

Anonymkode: 2c851...7ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uopplyst informasjon her! 

Til TS (dere andre kan holde dere under stenen deres): hudens elastisitet er hormonelt og genetisk betinget. Altså, hormoner og gener bidrar til å bestemme din hudkvalitet. Strekkmerker skjer når huden utvides for raskt ifht elastiteten og huden slår da sprekker. Man kan påvirke hudens elastitet! Men man burde da begynne før svangerskapet eller i begynnelsen. Smør med fete kremer og oljer, de som er rettet mot strekkmerker er nødvendigvis ikke bedre enn andre. Selv liker jeg Body shop sine Body butters og oljene derifra. Det er også slik at strekkmerker starter i det innerste hudlaget. Om du har en elastisk overhud, kan du forhindre at denne sprekker selv om det nederste hudlaget sprekker. Dette skjedde med meg. Selv om jeg gikk opp 25 i svangerskapet, har jeg kun en liten (3x2 cm) flekk som er rød hvor man kan skimte at jeg har sprukket i underhuden. Smurte to ganger daglig (har alltid gjort det da, ikke bare i sv.skap) og tok B-vitaminer. 

Så selv om genetikk og hormoner vil bidra til å påvirke forekomsten av strekkmerker, så er det til syvende og sist elastiteten i huden ifht til vekst som bestemmer, og det kan du påvirke! 

Anonymkode: fe454...a72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig uopplyst informasjon her! 

Til TS (dere andre kan holde dere under stenen deres): hudens elastisitet er hormonelt og genetisk betinget. Altså, hormoner og gener bidrar til å bestemme din hudkvalitet. Strekkmerker skjer når huden utvides for raskt ifht elastiteten og huden slår da sprekker. Man kan påvirke hudens elastitet! Men man burde da begynne før svangerskapet eller i begynnelsen. Smør med fete kremer og oljer, de som er rettet mot strekkmerker er nødvendigvis ikke bedre enn andre. Selv liker jeg Body shop sine Body butters og oljene derifra. Det er også slik at strekkmerker starter i det innerste hudlaget. Om du har en elastisk overhud, kan du forhindre at denne sprekker selv om det nederste hudlaget sprekker. Dette skjedde med meg. Selv om jeg gikk opp 25 i svangerskapet, har jeg kun en liten (3x2 cm) flekk som er rød hvor man kan skimte at jeg har sprukket i underhuden. Smurte to ganger daglig (har alltid gjort det da, ikke bare i sv.skap) og tok B-vitaminer. 

Så selv om genetikk og hormoner vil bidra til å påvirke forekomsten av strekkmerker, så er det til syvende og sist elastiteten i huden ifht til vekst som bestemmer, og det kan du påvirke! 

Anonymkode: fe454...a72

Tull. Mest sannsynlig hadde du ikke fått strekkmerker uansett smøring og B-vitaminer eller ei.

Denne typen smøring har ingen dokumentert effekt. Mener du å sitte på dette så må du gjerne linke. 

Jeg fikk selv en STOR gravidmage uten et eneste strekkmerke på magen, strekkmerkene kom på lårene, enda lårene ikke ble større. 

Anonymkode: 15b6f...696

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier egentlig ikke å ha tro på den type udokumenterte ting, så jeg overrasket meg selv litt da jeg kjøpte en sånn stift med kakaokrem, eller hva det het, fra Body shop. Moren min fikk masse, veldig dype strekkmerker da hun var gravid, så jeg tenkte egentlig jeg kom til å få det uansett. Men så hørte jeg noen si at det uansett er fint å smøre magen, for å unngå kløe etter hvert når huden strekker seg. Og da kjøpte jeg like gjerne noe jeg hadde fått tips om mtp. forebygging av strekkmerker. Det var ikke så alt for dyrt heller, tror jeg brukte to sånne stifter til 150,- gjennom hvert svangerskap, hvor jeg smurte magen morgen og kveld.

Jeg fikk ikke et eneste strekkmerke. Om det skyldes kremen, vet jeg ikke, men nå tør jeg jo hvertfall ikke å la være, om jeg skulle få flere barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg pleier egentlig ikke å ha tro på den type udokumenterte ting, så jeg overrasket meg selv litt da jeg kjøpte en sånn stift med kakaokrem, eller hva det het, fra Body shop. Moren min fikk masse, veldig dype strekkmerker da hun var gravid, så jeg tenkte egentlig jeg kom til å få det uansett. Men så hørte jeg noen si at det uansett er fint å smøre magen, for å unngå kløe etter hvert når huden strekker seg. Og da kjøpte jeg like gjerne noe jeg hadde fått tips om mtp. forebygging av strekkmerker. Det var ikke så alt for dyrt heller, tror jeg brukte to sånne stifter til 150,- gjennom hvert svangerskap, hvor jeg smurte magen morgen og kveld.

Jeg fikk ikke et eneste strekkmerke. Om det skyldes kremen, vet jeg ikke, men nå tør jeg jo hvertfall ikke å la være, om jeg skulle få flere barn.

Tusen takk for svar!😄 Like greit å bare prøve for å se mener jeg da 🙏🏼😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig uopplyst informasjon her! 

Til TS (dere andre kan holde dere under stenen deres): hudens elastisitet er hormonelt og genetisk betinget. Altså, hormoner og gener bidrar til å bestemme din hudkvalitet. Strekkmerker skjer når huden utvides for raskt ifht elastiteten og huden slår da sprekker. Man kan påvirke hudens elastitet! Men man burde da begynne før svangerskapet eller i begynnelsen. Smør med fete kremer og oljer, de som er rettet mot strekkmerker er nødvendigvis ikke bedre enn andre. Selv liker jeg Body shop sine Body butters og oljene derifra. Det er også slik at strekkmerker starter i det innerste hudlaget. Om du har en elastisk overhud, kan du forhindre at denne sprekker selv om det nederste hudlaget sprekker. Dette skjedde med meg. Selv om jeg gikk opp 25 i svangerskapet, har jeg kun en liten (3x2 cm) flekk som er rød hvor man kan skimte at jeg har sprukket i underhuden. Smurte to ganger daglig (har alltid gjort det da, ikke bare i sv.skap) og tok B-vitaminer. 

Så selv om genetikk og hormoner vil bidra til å påvirke forekomsten av strekkmerker, så er det til syvende og sist elastiteten i huden ifht til vekst som bestemmer, og det kan du påvirke! 

Anonymkode: fe454...a72

Tusen takk for svar 😄🙏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hud/strekkmerker-striae-23933.html?page=1

Les her om du ikke tror på hva som blir skrevet i tråden. Det finnes altså ingen dokumentert virkning av kremer, olje etc. At noen har brukt diverse remedier og sluppet unna, betyr at de ville sluppet unna uten også. Men å smøre huden og tilføre fuktighet et jo bare bra. Det hadde jeg gjort redsel for strekkmerker eller ikke.  Men kremene trenger altså ikke ned i underhuden der hvor merkene oppstår.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Melissa2911 skrev:

Jeg vet om flere som har fått mye mindre strekkmerker eller ikke noe i det hele tatt ved å bruker kremer eller oljer.. Synest det er greit å prøve 😊 Funker det ikke, så funker det ikke 👍🏼

Men.. hvordan kan de vite om de hadde fått strekkmerker uten olje/krem da? Jeg smurte som en gal med både kremer og oljer, fikk likevel masse strekkmerker. De dannes i underhuden og ingen kremer i verden kan hverken forebygge eller ta bort strekkmerker. Desverre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Melissa2911 skrev:

Tusen takk for svar 😄🙏🏼

Så,du blir bare glad for svar som er positive  til krem/ olje? Hva er da vitsen med å spørre etter erfaringer, du har jo bestemt deg likevel?

Anonymkode: 2daf9...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bledle skrev:

Jeg er en av dem, har ikke smurt meg inn i bodylotion engang i frykt for at magen skal venne seg til fuktighet og derav bli "avhengig" er i dag 34+5 og har ikke en eneste strekkmerke.

Jeg tenker det er arvelig, hverken min mor eller søster har strekkmerker selv ikke at begge har født 6 barn hver.

De fleste strekkmerker kommer vel heeelt i slutten. Jeg merket i allefall ikke mine før etter jeg hadde født. 

Anonymkode: b360c...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg smørte meg med olje fra ole henriksen + fet krem hver dag, men fikk fremdeles strekkmerker. Nå skal det nevnes at jeg kun fikk 5-6 stykk som er veldig lyse og sannsynligvis hadde fått laaaangt flere om jeg ikke smurte da både mor og søster har masse strekkmerker. 

 

Fikk strekkmerker etter uke 35. 

Endret av Lykkerusen
tilleggsinfo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste strekkmerker kommer vel heeelt i slutten. Jeg merket i allefall ikke mine før etter jeg hadde født. 

Anonymkode: b360c...140

Du merket ikke dine? Jeg ser i hvert fall at huden ikke har forandret seg noe i det hele tatt også har jeg en søster som har født 6 unger og mor som har født 6 unger, og ingen av dem har fått noen strekkmerker, tenker jeg er save sånn sett da jeg kun har en måned og en uke igjen med null tegn til strekkmerker.. Magen vokser heller ikke noe ekstremt den siste måneden så dette skal nok gå bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så,du blir bare glad for svar som er positive  til krem/ olje? Hva er da vitsen med å spørre etter erfaringer, du har jo bestemt deg likevel?

Anonymkode: 2daf9...e98

Fordi på andre innlegg folk har skrevet har keg også sagt jeg vil høre med folk det har kanskje har fungert på, ikke med dem som mener det ikke hjelper. Det er greit folk mener det ikke hjelper, men jeg er ferdig med diskusjonen som sagt for lenge siden.. jeg ville bare ha svar om noen har prøvd den kremen jeg viste bilde av...ikke noe mer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Bledle skrev:

Du merket ikke dine? Jeg ser i hvert fall at huden ikke har forandret seg noe i det hele tatt også har jeg en søster som har født 6 unger og mor som har født 6 unger, og ingen av dem har fått noen strekkmerker, tenker jeg er save sånn sett da jeg kun har en måned og en uke igjen med null tegn til strekkmerker.. Magen vokser heller ikke noe ekstremt den siste måneden så dette skal nok gå bra :-)

Dette er vel individuelt. Min mage har vokst mest den siste måneden.

Har lest at noen får strekkmerker like etter fødselen, men det har jeg lest på forum, og vet ikke om det er gjort forskning på det.

TS: Synes du godt kan smøre for velværens skyld. Det gjorde jeg, og produktene du vurderer lukter veldig godt, trekker godt og raskt inn i huden (i alle fall oljen) og inneholder ikke parabener. Jeg synes også det hjalp mot kløe. Det var den luksusen jeg unnet meg i svangerskapet, og jeg tror jeg kommer til å gjøre det dersom jeg skulle bi gravid igjen.

Anonymkode: 5e2b6...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Melissa2911 skrev:

Fordi på andre innlegg folk har skrevet har keg også sagt jeg vil høre med folk det har kanskje har fungert på, ikke med dem som mener det ikke hjelper. Det er greit folk mener det ikke hjelper, men jeg er ferdig med diskusjonen som sagt for lenge siden.. jeg ville bare ha svar om noen har prøvd den kremen jeg viste bilde av...ikke noe mer 

Folk "mener" ikke. Det har med basic anatomi å gjøre. Det er jo bare å smøre. Men  kremen er ikke det som avgjør om strekkmerkene kommer eller ikke. 

Man kan mene at jorden er flat, men vi vet jo at dette ikke stemmer. 

Anonymkode: 3dbcd...f89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smurt meg med weleda strekkmerkeolje og body shop sin shea butter. Har ikke fått noe og er i uke 39 nå. Uansett har jeg sluppet unna denne kløen alle snakker om.

Anonymkode: 6659f...244

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...