Gå til innhold

Hvor mye sparer du i mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2000 kr - 5000 kr alt etter hva jeg har av regninger den måneden.

Jeg har ikke så god inntekt, men heller ikke store utgifter.

- Kjøper billig (men sunn!) mat. Grønnsaker og pasta koster ikke mye.

- Har kjøpefrie perioder på opp til ett år på klær og sko. Kjører byttekvelder med venninnegjengen ofte.

- Har bil pga jobb, men vurderer å selge den og heller sykle de to milene. 

- Bruker airbnb til ferier, aldri hotell. Var i Paris nylig og betalte 300 kr natten i motsetning til 1000 +

- Går sjeldent på byen. Men har det gøy likevel på privatfester :-)

Anonymkode: ad92e...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

11 000 er målet. Men som regel litt mindre. Det er så sykt irriterende! Jeg og samboer setter inn 3000kr hver på mat og dagligvareposten. 6000 på to voksne burde da holde? Men hver mnd. går vi over. Spiser vi ute sprekker budsjettet, kjøper vi oss en ekstra flaske vin sprekker budsjettet. Ingen av oss er noe god på å si nei, når den andre foreslår å "kose oss litt" :( 

Skjerpings!

Anonymkode: d0e24...f3a

Oi! Det var mye hver måned. Jeg og samboer har budsjettert med 4k i mnd og går aldri over, tvert imot. Jeg syns heller ikke at vi kutter på godene. Jeg har en venninne som kjøper kun det aller, aller nødvendigste og skryter av å bruke 2000kr i mnd. De har tre barn! Men hun "handler" mat bak butikken. Det er mat som er kasta og har gått ut av datoen. Ellers får de mat fra havet og skogen. De har god økonomi, men ser ingen grunn til å sløse som hun sier. 

Anonymkode: d72ad...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig at nordmenn har så mye gjeld (kredittkort og annet) når det spares så mye som i denne tråden her? :fnise:

Anonymkode: 5a3fc...137

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

11 000 er målet. Men som regel litt mindre. Det er så sykt irriterende! Jeg og samboer setter inn 3000kr hver på mat og dagligvareposten. 6000 på to voksne burde da holde? Men hver mnd. går vi over. Spiser vi ute sprekker budsjettet, kjøper vi oss en ekstra flaske vin sprekker budsjettet. Ingen av oss er noe god på å si nei, når den andre foreslår å "kose oss litt" :( 

Skjerpings!

Anonymkode: d0e24...f3a

Jeg ble mer motivert etter jeg satte som mål å holde meg innenfor referansjebudsjettet til SIFO utenom ferier o.l. (SIFO regner ut hva som er "rimelig forbruk" for ditt og datt pr mnd). Fint å ha en fasit, og jeg vil jo ikke være urimelig sløsete.

Årets budsjett sier at rimelig forbruk for en mann og en kvinne er 5330 kr på mat og andre dagligvarer. Hvis dere holder selve matbudsjettet innenfor dette, har dere vel enda råd til et par vinbokser i måneden til å kose dere med hjemme uten å sprekke 6000 kroners-budsjettet. :)

Anonymkode: 9b748...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig at nordmenn har så mye gjeld (kredittkort og annet) når det spares så mye som i denne tråden her? :fnise:

Anonymkode: 5a3fc...137

Fordi de som har mye gjeld fra kredittkort, forbrukslån og annet tull ikke sparer. 

Anonymkode: 2de0a...d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 kr her. Tenker jeg kommer oppi 10 000 kr i snitt hvis jeg er flink til å spare feriepenger, skattepenger, bonuser o.l. :)

 

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig at nordmenn har så mye gjeld (kredittkort og annet) når det spares så mye som i denne tråden her? :fnise:

Anonymkode: 5a3fc...137

Tviler på at jeg er den eneste som begynte å spare litt ekstra etter å ha sett på Luksusfellen. ;)

Anonymkode: 9b748...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig at nordmenn har så mye gjeld (kredittkort og annet) når det spares så mye som i denne tråden her? :fnise:

Anonymkode: 5a3fc...137

Alle er vel ikke på KG, og det er vel bare de som føler for å dele som deler i akkurat denne tråden. Folk er forskjellige. 

Anonymkode: d72ad...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som leser her og blir stresset fordi dere ikke klarer å spare disse summene, eller ikke i det hele tatt: Det er de som sparer som svarer her, ikke alle vi andre. :)

Anonymkode: 29df0...283

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3600 kr nedbetaling studielån

1500 kr nedbetaling boliglån

500 kr i ekstra pensjonssparing

10 000 kr som går til sparing til ferier, nytt kjøkken osv.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2200 fast, er det mye til overs når ny lønn kommer inn blir det også overført til sparekonto. 2200 er fordi det var det som ble trukket da jeg hadde billån. 

Anonymkode: 94f90...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sparer dere til da?

Anonymkode: c4795...141

Si det... man sparer jo hele livet. Sparer til fremtiden. 

Anonymkode: 56f6e...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble mer motivert etter jeg satte som mål å holde meg innenfor referansjebudsjettet til SIFO utenom ferier o.l. (SIFO regner ut hva som er "rimelig forbruk" for ditt og datt pr mnd). Fint å ha en fasit, og jeg vil jo ikke være urimelig sløsete.

Årets budsjett sier at rimelig forbruk for en mann og en kvinne er 5330 kr på mat og andre dagligvarer. Hvis dere holder selve matbudsjettet innenfor dette, har dere vel enda råd til et par vinbokser i måneden til å kose dere med hjemme uten å sprekke 6000 kroners-budsjettet. :)

Anonymkode: 9b748...640

SIFO var et godt tips! Skal se på det. Vi bruker nok fort 1000  på vin, og spiser ute et par ganger i mnd.  Til i hvert fall 1500. Føler ikke vi 'flotter oss' så mye jeg da. Vi burde greie å kutte, jeg skjønner det...

Anonymkode: d0e24...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Det var mye hver måned. Jeg og samboer har budsjettert med 4k i mnd og går aldri over, tvert imot. Jeg syns heller ikke at vi kutter på godene. Jeg har en venninne som kjøper kun det aller, aller nødvendigste og skryter av å bruke 2000kr i mnd. De har tre barn! Men hun "handler" mat bak butikken. Det er mat som er kasta og har gått ut av datoen. Ellers får de mat fra havet og skogen. De har god økonomi, men ser ingen grunn til å sløse som hun sier. 

Anonymkode: d72ad...225

dumpster diving tror jeg ikke vi orker. Jeg føler ikke vi sløser så mye, kaster aldri mat, handler bare et par ganger i uka etc. Tror det er polvarer og litt utespising som gjør det...

Anonymkode: d0e24...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sparer dere til da?

Anonymkode: c4795...141

Ny bolig, og generelt større buffer.

Anonymkode: d0e24...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

11 000 er målet. Men som regel litt mindre. Det er så sykt irriterende! Jeg og samboer setter inn 3000kr hver på mat og dagligvareposten. 6000 på to voksne burde da holde? Men hver mnd. går vi over. Spiser vi ute sprekker budsjettet, kjøper vi oss en ekstra flaske vin sprekker budsjettet. Ingen av oss er noe god på å si nei, når den andre foreslår å "kose oss litt" :( 

Skjerpings!

Anonymkode: d0e24...f3a

Sett opp budsjett og lag en egen post for spising ute og evt alkohol. Da er det lettere å få oversikt om dere har råd til dette denne måneden eller ikke. For vår del er husholdningsposten (kjøp av varer på matbutikk) veldig konstant fra måned til måned så det er lett å budsjettere denne posten.

Anonymkode: 06673...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å spare 4000 i måneden. Har ikke så mye utbetalt, og det hender jeg finner ting jeg har lyst på så det er ikke alltid jeg klarer å spare så mye :P

Anonymkode: 779f1...40d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sparer dere til da?

Anonymkode: c4795...141

Ser ingen grunn til å bruke penger bare for å bruke penger. Da blir det til at det spares. Dukker det opp noe man trenger/ønsker har man da penger man kan bruke på dette.

Anonymkode: 06673...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...