Gå til innhold

Hvor mye sparer du i mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sparer ca 10 tusen kr i mnd. 
Jobber 80 % stilling i klesbutikk. 
 

Tar gjerne imot smarte sparetips!! 
-Jeg pleier feks å spise mye vegetar( kjøtt er så forferdelig dyrt)

-Legge igjen kortet hjemme og heller ta med kontanter

-Kjøpe brukt / bytte klær med venner

-Bruke opp ting jeg har før jeg kjøper nytt

 

Anonymkode: 56f6e...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4,5k i fondsparing, spredt utover forskjellige indeksfond.

2,2k nedbetaling studielån

6,2k nedbetaling boliglån

ca 5k øvrig sparing til sparekonto.

med renter på lån trukket fra, blir det vel litt mindre enn 15000 i måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, King in the North skrev:

4,5k i fondsparing, spredt utover forskjellige indeksfond.

2,2k nedbetaling studielån

6,2k nedbetaling boliglån

ca 5k øvrig sparing til sparekonto.

med renter på lån trukket fra, blir det vel litt mindre enn 15000 i måneden. 

Så flink du er!! :)- TS

Anonymkode: 56f6e...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flink du er!! :)- TS

Anonymkode: 56f6e...28a

Takk, leier ut deler av bolig og en parkeringsplass. Slikt hjelper på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer ca 500 kr som student.. er alt som strekker til, men bedre enn ingenting da :)
Ellers jobber jeg litt ekstra i ferier. 

Anonymkode: 56f6e...28a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 7 000 i snitt i mnd, pluss ca 4500 som går til nedbetaling av boliglån. 

Anonymkode: cbf39...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20-25 000 i måneden.

Har ikke bil, sykler til jobb, lager store måltider som varer i 2-3 dager, kjøper lite kjøtt , kjøper mye varer på dato-salg, går ut hver helg , men drikker stort sett bare vann. Bor i relativt rimelig leilighet, ikke noe lån. Viktigst av alt; er ikke en forbruker, kjøper ikke ting for å kjøpe ting, har nok av klær, bruker ingen penger på det.
En annen ting; sparer ikke aktivt. Gjør akkurat som jeg vil, og bruker penger på det jeg vil. Reiser mye, går ut og spiser når muligheten byr seg, går ut med venner, driver med de aktiviteter jeg ønsker uten å tenke penger.

Endret av Stiigen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stiigen skrev:

20-25 000 i måneden.

Har ikke bil, sykler til jobb, lager store måltider som varer i 2-3 dager, kjøper lite kjøtt , kjøper mye varer på dato-salg, går ut hver helg , men drikker stort sett bare vann. Bor i relativt rimelig leilighet, ikke noe lån. Viktigst av alt; er ikke en forbruker, kjøper ikke ting for å kjøpe ting, har nok av klær, bruker ingen penger på det.
En annen ting; sparer ikke aktivt. Gjør akkurat som jeg vil, og bruker penger på det jeg vil. Reiser mye, går ut og spiser når muligheten byr seg, går ut med venner, driver med de aktiviteter jeg ønsker uten å tenke penger.

Oj det var mye til sparing! Hva jobber du med ? - TS 

Anonymkode: 56f6e...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, så jeg sparer ikke så mye. Det blir rundt 1000kr. til sparekonto og rundt 1000kr. til uforutsette-vetrinær-utgifter konto.

Anonymkode: 525df...164

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student, så jeg sparer ikke så mye. Det blir rundt 1000kr. til sparekonto og rundt 1000kr. til uforutsette-vetrinær-utgifter konto.

Anonymkode: 525df...164

Bedre å spare litt enn å ty til kredittkort osv :)

Anonymkode: 56f6e...28a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj det var mye til sparing! Hva jobber du med ? - TS 

Anonymkode: 56f6e...28a

Gjetter at "har ikke bil" forklarer mye her :)

Anonymkode: dee24...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjetter at "har ikke bil" forklarer mye her :)

Anonymkode: dee24...c52

Vi har to biler, men sparer 35k i mnd, men bruker de sjeldent. Tar heller kollektiv eller sykkel til jobb. Vi har veldig lite forbruk ellers, og sparer heller til regnværsdager. 

Anonymkode: d72ad...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjetter at "har ikke bil" forklarer mye her :)

Anonymkode: dee24...c52

"Ikke har barn" kan også forklare en del.

Vi tjener over en million i året, men sparer bare en tusenlapp eller to i måneden. Har fire barn i barnehage, sfo og på aktiviteter, og har jammen ikke mye til overs når alle faste og uforutsette utgifter er betalt.

Regner vi med nedbetaling på huslån blir tallene litt penere, da "sparer" vi 12-13 000 i måneden.

Eneste sparetipset mitt som jeg virkelig synes funker, er å være streng på impulskjøp og passe på tilbud for dyrere ting (vinterdresser, sko osv). Vi har bare en bil og ønsker oss ikke to, både pga økonomi og fordi vi bor slik til at kollektiv bør være førstevalget både for store og små.

Anonymkode: 2062b...1ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer fast 5000 i måneden, og betaler ned ca 3300 på studielån hver måned. 

Anonymkode: 63b21...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 2600 i måneden. Betaler ned hhv 11000 og 2300 på huslån og studielån.

Med to barn i barnehage så får jeg ikke satt av like mye som jeg ønsker hver mnd. Har lyst til å starte med Ips sparing snart, er 33.

Anonymkode: 68e91...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer ikke, annet enn å betale ned på huslånet. Vi har bufferkontoer til reparasjoner/bilverksted/ny vaskemaskin etc, og det hender vi setter av en tusenlapp i ny og ne til feriekontoen.

Vi har to barn i småskole/barnehagealder, og jeg er veldig fornøyd med at vi får det til å gå rundt såpass bra, med ferieturer og romslighet i hverdagen. Hvis vi skulle spare til noe nå, må det bli pensjonssparing evt. Det får heller komme når barna er større og det ikke er så mange SFO/barnehageutgifter.

Anonymkode: f4fdc...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært flink og spare de siste to-tre årene, men akkurat nå de siste par månedene har jeg ikke spart så mye.Dette pga jeg har flyttet nylig, samlivsbrudd, og pengene har gått til alt mulig rart i den forbindelse. F.eks flyttebil og flyttefolk, 5.500,- og en drøss andre ekstra utgifter som dukker opp når man flytter inn i ny bolig etter et samlivsbrudd, der man sitter med kun halvparten av alle tidligere eiendeler etter brudd-fordelingen. En del ting som må kjøpes inn nytt da. Jeg har brukt ca 70.000 i møbler og inventar. Dette tok jeg fra sparekontoen.

Men uansett, tidligere har jeg vært flinkere til å spare (frem til i våres). På hhv buffer- og sparekonto har jeg tilsammen 190.000 kr, samt at jeg har 25.000 på det jeg kaller regningskonto. Dit fører jeg alle penger jeg har "til overs", for å rett og slett ha "til en regnværsdag". Når tidene blir tøffere, eller det hoper seg opp noen regninger ekstra enn beregnet. Jeg belaster alle regningene jeg får på den kontoen, og fører derfor hver mnd over det jeg har regnet ut til komme i regninger, pluss at jeg fører over det ekstra jeg kan, f.eks denne mnd ble det 2500,- ekstra. Men jeg trenger nye briller nå, og det må jeg ta fra den kontoen.

Jeg kommer til å fortsette å føre over ekstra til regningskontoen, for målet er å komme opp i 40.000 til 50.000 på den. Da er jeg godt forberedet om noe skulle dukke opp. Jeg er ikke redd for at oppvaskmaskin eller kjøleskap skal ryke, for begge er relativt nye (1 og 2 år, fremdeles garantier). Men andre regninger kan plutselig dukke opp.

Anonymkode: d5888...aef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 000 er målet. Men som regel litt mindre. Det er så sykt irriterende! Jeg og samboer setter inn 3000kr hver på mat og dagligvareposten. 6000 på to voksne burde da holde? Men hver mnd. går vi over. Spiser vi ute sprekker budsjettet, kjøper vi oss en ekstra flaske vin sprekker budsjettet. Ingen av oss er noe god på å si nei, når den andre foreslår å "kose oss litt" :( 

Skjerpings!

Anonymkode: d0e24...f3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...