Gå til innhold

Dette grunn god nok for planlagt ks?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal snart på samtale med sykehuset fordi vi har søkt om planlagt keisersnitt. Siden jeg ble gravid igjen har det vært det eneste alternativet jeg ser for meg, og er livredd for at de sier nei. Gruer meg veldig og får nesten ikke sove fordi jeg grubler sånn på argumentene mine og hva jeg skal si. 

Jeg har skjevt og vridd bekken. Ikke kjempealvorlig, men nok til at det merkes. Hele forrige svangerskap spurte jeg leger og jordmødre om dette kunne komplisere fødsel. Ble forsikret om at bekken er tøyelig og at ungen uansett vil komme seg ut. Fikk ul like rundt termin, der de så at barnet lå nedover, selv om hodet ikke var festet. 

Etter et tungt svangerskap starter riene. Det pågikk i 2,5 døgn, nesten uten åpning. Jeg sov ikke og kastet opp. Fikk etter hvert såpass kramper i magen mellom riene, at det ikke var et sekunds pause i smertene. Fostervannet misfarget og barnet stresset inni magen. De prøvde å vri ungen inni der, uten hell. Endte med hastesnitt. Jeg fikk ikke holde barnet på mange timer, og slet med tilknytning lenge etterpå. Var helt utmattet og alt var ganske tungt lenge. 

Nå er jeg gravid igjen, og redd for at det samme skal skje. Jeg ønsker derfor heller et planlagt snitt. Da slipper jeg å bli så redd for barnet, og jeg kan forhåpentligvis være i bedre form selv når det kommer. 

Noen som har noen innspill eller tips? Tror dere dette er nok til å få innvilget planlagt snitt denne gangen?

Anonymkode: 7563a...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye lik min fødsel. Jeg har ikke vært til samtale om ks, men om hvilken forløsningsmetode vi skulle bruke. Jeg kom til samtale på KK og legen hadde lest journalen min fra forrige fødsel og sa klart ifra om at her var det ingen tvil; der blir KS. KK er visstnok vanskelig på KS, men jeg "får" det uten at jeg ønskte det. 

Fortel hbordan du har det og ikke minst vær sikker på at de har lest journalen din før møtet. 

Anonymkode: d76bd...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du hadde ks sist skal være nok til at du får nå :) men med den historien skal du hvertfall få. Lykke til og gratulerer med ny babis på vei :) 

Anonymkode: 96ec7...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det at du hadde ks sist skal være nok til at du får nå :) men med den historien skal du hvertfall få. Lykke til og gratulerer med ny babis på vei :) 

Anonymkode: 96ec7...fe5

Det at man har tatt ett ks før er IKKE nok i seg selv for å ta ks neste gang. Men det er en av flere faktorer som vektlegges, siden du vil ha økt sannsynlighet for akutt ks ved en evt ny vaginal fødsel. 

Jeg hadde også bekkenproblematikk (påvist etter akutt ks med første), med fødselsangst og store traumer etter første fødsel. Null problem å få ks med andremann. Ks var bestemt før jeg gikk inn døra, men jeg hadde altså påvist veldig dårlige bekkenmål pluss en fødselshistorikk som tydet på det samme (barn som satt bom fast langt oppe på tross av normal størrelse, riktig innstilling, gode rier og drypp på max og aktiv pressing i to timer). 

Lykke til! Jeg vet hvordan det er å være redd...

Anonymkode: a7cfc...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde første samtale med jordmor på sykehuset i går. Det var et fint møte hvor vi gikk gjennom forrige fødsel. Det kom ikke som noen overraskelse at de ønsker at jeg skal prøve vaginal fødsel, men at de skal være mer påpasselig slik at det ikke blir like langt forløp. De mener at det ikke er noen medisinsk grunn for det. 

Selv om det altså ikke er bekreftet at skjevt bekken kan være en medvirkende faktor, kan de heller ikke avkrefte.

Må inn til gynekolog for å argumentere videre for om jeg vil ha planlagt snitt. Og da må det gå på fødeangst og traumer basert på sist hendelse. Nå er det ikke slik at jeg er veldig fan av keisersnitt, og ønsket vaginalt første gang. Men jeg vet også at jeg vil grue meg hele svangerskapet om det ikke blir planlagt. Og nedturen veldig stor om baby sitter fast igjen. Ville dere prøvd, eller insistert på planlagt snitt? 

Ts

Anonymkode: 7563a...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde første samtale med jordmor på sykehuset i går. Det var et fint møte hvor vi gikk gjennom forrige fødsel. Det kom ikke som noen overraskelse at de ønsker at jeg skal prøve vaginal fødsel, men at de skal være mer påpasselig slik at det ikke blir like langt forløp. De mener at det ikke er noen medisinsk grunn for det. 

Selv om det altså ikke er bekreftet at skjevt bekken kan være en medvirkende faktor, kan de heller ikke avkrefte.

Må inn til gynekolog for å argumentere videre for om jeg vil ha planlagt snitt. Og da må det gå på fødeangst og traumer basert på sist hendelse. Nå er det ikke slik at jeg er veldig fan av keisersnitt, og ønsket vaginalt første gang. Men jeg vet også at jeg vil grue meg hele svangerskapet om det ikke blir planlagt. Og nedturen veldig stor om baby sitter fast igjen. Ville dere prøvd, eller insistert på planlagt snitt? 

Ts

Anonymkode: 7563a...eb9

Kjære deg, skjønner godt at du gruer deg for dette. En mulighet er at du forsøker vaginal fødsel, men at fødselens fremgang vurderes nøye underveis slik at du ikke får samme opplevelse som sist. Du kan be om i samtalen med gyn at det skal være lavere terskel for keisersnitt dersom utviklingen ligner forrige fødsel. Et keisersnitt blir da ikke like akutt og opplevelsen blir antagelig ikke like stressende. På denne måten får du prøvd deg på vaginal fødsel, men med en backup-plan. 

Vet om flere som har fått gjennom en slik løsning :) Du har allerede hatt en vanskelig førstefødsel, da blir man som regel bedre ivaretatt ved neste. Stå på ditt og si at du ønsker forutsigbarhet dersom neste fødsel blir vanskelig og at de har en plan for deg. 

Lykke til! 

Anonymkode: b3d39...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde første samtale med jordmor på sykehuset i går. Det var et fint møte hvor vi gikk gjennom forrige fødsel. Det kom ikke som noen overraskelse at de ønsker at jeg skal prøve vaginal fødsel, men at de skal være mer påpasselig slik at det ikke blir like langt forløp. De mener at det ikke er noen medisinsk grunn for det. 

Selv om det altså ikke er bekreftet at skjevt bekken kan være en medvirkende faktor, kan de heller ikke avkrefte.

Må inn til gynekolog for å argumentere videre for om jeg vil ha planlagt snitt. Og da må det gå på fødeangst og traumer basert på sist hendelse. Nå er det ikke slik at jeg er veldig fan av keisersnitt, og ønsket vaginalt første gang. Men jeg vet også at jeg vil grue meg hele svangerskapet om det ikke blir planlagt. Og nedturen veldig stor om baby sitter fast igjen. Ville dere prøvd, eller insistert på planlagt snitt? 

Ts

Anonymkode: 7563a...eb9

Kjære deg, skjønner godt at du gruer deg for dette. En mulighet er at du forsøker vaginal fødsel, men at fødselens fremgang vurderes nøye underveis slik at du ikke får samme opplevelse som sist. Du kan be om i samtalen med gyn at det skal være lavere terskel for keisersnitt dersom utviklingen ligner forrige fødsel. Et keisersnitt blir da ikke like akutt og opplevelsen blir antagelig ikke like stressende. På denne måten får du prøvd deg på vaginal fødsel, men med en backup-plan. 

Vet om flere som har fått gjennom en slik løsning :) Du har allerede hatt en vanskelig førstefødsel, da blir man som regel bedre ivaretatt ved neste. Stå på ditt og si at du ønsker forutsigbarhet dersom neste fødsel blir vanskelig og at de har en plan for deg. 

Lykke til! 

Anonymkode: b3d39...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff føler med deg!

jeg hadde en noe lignende opplevelse i første svangerskap, men i motsetning til deg var jeg livredd for å føde vaginalt allerede i første svangerskap. Etter å ha kommet til 9 cm åpning endte det med akutt snitt som ble en voldsom opplevelse for meg. I andre svangerskap ønsket jeg planlagt snitt, og fikk det uten store vanskeligheter. Dette var avgjørende for at opplevelsen av graviditeten skulle være positiv for meg, da jeg ellers hadde gått og grudd meg hele tiden!

fikk for tre uker siden mitt tredje barn, også denne gang med planlagt keisersnitt, veldig fin opplevelse, og har vært i super form etter fødsel, så det trenger ikke være så skremmende med keisersnitt:)

jeg tror at dersom du helst ønsker deg KS så må du være klar på dette fra starten av, og ikke la deg "overtale" til å prøve vaginal fødsel. Dersom du kunne tenke deg å prøve vaginal fødsel så er forslaget fra sykehuset et godt kompromiss:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...