Gå til innhold

Henvist til pakkeforløp for kreft, hva nå?


Gjest Chroma

Anbefalte innlegg

Var hos lege i dag pga en kul i brystet og noen forandringer og ble henvist til sykehuset for noe hun kalte "pakkeforløp for kreft", ville bli prioritert og få time på sykehuset innen 2 uker. 

Hva kommer til å skje på sykehuset? Er det noen her som har vært gjennom det samme? Kan jeg ha med meg noen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Chroma skrev:

Var hos lege i dag pga en kul i brystet og noen forandringer og ble henvist til sykehuset for noe hun kalte "pakkeforløp for kreft", ville bli prioritert og få time på sykehuset innen 2 uker. 

Hva kommer til å skje på sykehuset? Er det noen her som har vært gjennom det samme? Kan jeg ha med meg noen? 

Det er bare at så lenge det er  mistanke om kreft, så er det visse frister de har å innfri for de ulike trinnene i utredningen, slik at du fortere blir ferdig utredet og får startet behandling så snart som mulig OM det viser seg at du har kreft. 

 

Anonymkode: 662a7...a4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare at så lenge det er  mistanke om kreft, så er det visse frister de har å innfri for de ulike trinnene i utredningen, slik at du fortere blir ferdig utredet og får startet behandling så snart som mulig OM det viser seg at du har kreft. 

 

Anonymkode: 662a7...a4b

Takk for svar! Er det mammografi de begynner med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom hele pakka. Undersøkelsene er ikke vonde eller skumle. Hvis du ønsker å ha en med deg inn i samme rom som undersøkelsen foregår må du ringe dem på forhånd og spørre om det går greit. Lykke til :hug:

Anonymkode: 8a68d...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært gjennom det, og alt av tidsfrister ble holdt. Brystkreft er i tillegg så «vanlig» og det er så mange som har hatt det, at selve behandlingsforløpet også er veldig standardisert, alt etter analyseresultatene fra svulsten.
Men altså: det første du skal nå, er på mammografi. Da jeg var på mammografien, ble det tatt ultralyd og biopsi (vevsprøve) rett etterpå fordi mammografibildene viste noen funn de ikke var sikre på. Mammografien klemmer puppen ganske flat. Det gjorde faktisk ikke vondt, synes jeg, men det var litt ubehagelig. Ultralyd kjenner man ikke, og hvis du skal ta biopsi, så får du en liten lokalbedøvelse. Deretter tok det ca en uke før svarene fra biopsien var klare, og jeg var i samtale hos lege på sykehuset om disse svarene. Deretter tok det ca en uke før jeg ble operert. 

Etter operasjonen blir kreftsvulsten analysert enda en gang, og de analysene danner grunnlag for hva slags behandling du skal ha videre. Noen skal ha cellegift, noen skal ikke. Og det finnes ulike typer og doser av cellegift. Noen skal ha stråling, noen skal ikke. Noen skal også ha andre typer sprøyter og tabletter, noen skal ikke. (Og kombinasjoner av alle disse tingene.) Hvis kreftsvulsten er av en viss størrelse, er det også noen som får cellegift før operasjonen. 

Jeg hadde med meg mannen min på alle legeundersøkelser og -samtaler undervegs. Det er en hel del informasjon å forholde seg til, samtidig som jeg følte meg mer sårbar enn ellers, så det var greit å være to om å ha hørt tingene som ble sagt. Som pårørende var jo han også bekymret, så han har sagt at han syntes det hjalp å være med og høre med egne ører hva som var funnet, hvordan operasjonen  skulle foregå, hva jeg kunne forvente meg etterpå osv osv.

Jeg ønsker deg masse lykke til! Krysser fingrene for at det ikke er kreft hos deg.  

Anonymkode: fbc66...838

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene, så utrolig gode dere er! Jeg gruer meg egentlig ikke til undersøkelsene, det verste blir sikkert å vente på svar. Trøster meg selv med at det sikkert er mange som er gjennom det samme, men som ikke har kreft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Lykke til. Som ovenfor, ha med deg noen, mye informasjon og godt å ha med støtte. Klem.

Endret av morhjertegod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Chroma skrev:

Tusen takk for svarene, så utrolig gode dere er! Jeg gruer meg egentlig ikke til undersøkelsene, det verste blir sikkert å vente på svar. Trøster meg selv med at det sikkert er mange som er gjennom det samme, men som ikke har kreft. 

Ventetiden er desidert den verste, men som du skriver så er det mange som må igjennom dette. Og det er bra du får det undersøkt, selv om de aller fleste kuler heldigvis er ufarlig så skal de alltid utredes! Jeg har hatt brystkreft for to år siden, vært igjennom cellegift og stråling. Gikk helt fint det og, og jeg er frisk som en fisk i dag😃 krysser fingrene for at alt går bra med deg. Det gjør det nok skal du se! Sender deg gode tanker og masse lykke til❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått time på sykehuset i morgen allerede, det var imponerende kjapt! Usikker på om jeg vil ha noen med meg eller ikke..

 

Takker SÅ mye for alle fine svar <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sh999 skrev:

Ventetiden er desidert den verste, men som du skriver så er det mange som må igjennom dette. Og det er bra du får det undersøkt, selv om de aller fleste kuler heldigvis er ufarlig så skal de alltid utredes! Jeg har hatt brystkreft for to år siden, vært igjennom cellegift og stråling. Gikk helt fint det og, og jeg er frisk som en fisk i dag😃 krysser fingrene for at alt går bra med deg. Det gjør det nok skal du se! Sender deg gode tanker og masse lykke til❤️

Så bra at du ble helt frisk igjen :D Vi har mye kreft i familien og mange dødsfall, så det er godt å høre positive historier også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk som skrevet time fort, var der på onsdag. Det ble tatt full mammografi, ultralyd og vevsprøve av kulen og lymfekjertel (tror det var det hun sa). Hun mistenkte dessverre at det var en kreftkul og sendte meg videre til mr for å se om det evt er noe spredning. Der var jeg i dag så jeg kom til imponerende raskt der også.

Nå er det bare å vente på svarene, det skulle ta ca en uke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist å høre! Men hold motet oppe! Har du fått en plan for  videre forløp? Ønsker deg masse lykke til, sender mange klemmer og gode tanker ❤️

Anonymkode: 30ba0...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var leit å høre, stor klem til deg :klem: Har nettoppe hatt forelsning på studiet om brystkreft av en meget erfaren lege, behandlingene for brystkreft er svært gode og de aller fleste overlever, så selv om du har et tøft år foran deg er prognosene gode. Nå gjelder det å omgi seg med gode venner og familie, finne stå på viljen og mobilisere din indre innsatsstyrke og se etter lyset i enden av tunnellen. Og hvis alt er kjipt og du ikke orker å klage til noen rundt deg, så klag her! Ønsker deg lykke, lykke til og masse god bedring, ikke mist håpet selv om alt føles som et svart hull nå. 

 

Anonymkode: a3a2b...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest RaspberryPi
På 6.10.2016 den 13.57, Chroma skrev:

Det er dessverre kreft, fikk diagnosen i går.

Leit å lese det. Skal ha deg i tankene fremover. Det er gode sjanser for at dette skal gå bra, avhengig av spredning osv selvsagt. Krysser fingrene for deg og håper på det beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinterrose

Så leit, @Chroma 
Det er litt klisjè, men den indre styrken kommer mer og mer frem når man opplever dette. Krysser alt som krysses kan og håper på det beste for deg! 

Om du vil prate litt, er jeg bare en PM unna. Hadde riktignok en annen type enn deg, men. 

Ønsker deg all mulig lykke til! :hug:

Endret av Azuritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode ord!

Nå venter jeg på svar på 3 biopsier til da de fant tre kuler på MR de ville undersøke. Tok også blodprøve for å se om jeg har det arvelige genet det er så mye snakk om nå i Oktober, siden jeg både er ung og har nær familie som har hatt brystkreft.

Ventetiden er lang med mye tanker. Stort sett går det fint, men så kommer de vonde tankene og redselen over meg innimellom.

Dere er gode <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...