Gå til innhold

Når er første svangerskapskontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 9. Fant det nylig ut. Ringte legen for å høre hva som var vanlig oppfølging. Fikk da beskjed om at jeg kunne komme inn til en time etter uke 12, og har nå fått satt opp første time i uke 14. Jeg har hørt at det er vanlig med oppfølging fra jordmor og at denne skal skje allerede rundt uke 8. Burde jeg ta kontakt direkte med jordmor eller er det lege som ordner dette?

Anonymkode: 941b7...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bestilte meg nettopp time til første svangerskapskontroll. Timen er i november og jeg er da 11+2.

Anonymkode: c0a55...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke inne til første kontroll før uke 16. Du må ta kontakt med jordmor selv. Gratulerer med graviditeten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er store forskjeller for når man begynner hos jordmor. Jeg gikk første gang i uke 21.

Ifølge helsedirektoratet er det vanlig med første kontroll rundt uke 12. De neste er i uke 18, 24, 28, 32, 36, 38, 40 og 41 + overtidskontroll. Dersom det er behov for det, går man oftere. Det er ganske vanlig å ta annenhver kontroll hos lege og jordmor.

Anonymkode: 88dc5...d51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får man ikke ta blodprøver før etter uke 12, sto på svarene jeg fikk fra Haukeland at de da isåfall må tas på nytt. Hadde derfor time i uke 13 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Da tar jeg det litt med ro og møter til kontroll i uke 14 :)

Anonymkode: 941b7...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos lege uke 14 og jordmor uke 16, også oul i uke 19 tror jeg. Du må ta kontakt med jordmor selv :) noen kommuner har sto kapasitet og andre liten, derfor varierer det en del.

Anonymkode: f8d3a...6b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke heller til første kontroll hos lege før i uke 14. Blodprøver tas tidligst etter 12 uker, og min uke 13 var påske, og så var legen på ekstra lang påskeferie.

Første time hos jordmor ble også litt seinere enn det som er vanlig i min kommune, fordi jeg ikke bestilte time der før etter første legekontroll. Du kan sikkert selv ringe til helsestasjonen for å høre når de vil sette opp time til deg, eller om de ev. vil vente med dette til etter at du har vært hos legen.

Anonymkode: 8f6e0...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk time 11+6, og de tok blodprøvene den dagen, så de er ikke superstrenge på at man skal være over 12 uker, men må nok være nær. Det var min første time, neste blir hos jordmor i uke 16. Begge timene bestilte jeg selv. Avtaler nye timer når jeg er der, åtte uker frem i tid. Da går jeg annenhver mnd til lege og jordmor. 

Anonymkode: 42527...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ta kontakt med jordmor selv, varierer fra kommune til kommune når de vil ha inn til første kontroll. Her vil de ha inn tidlig i svangerskapet, fikk første kontroll i uke 10, men det var egentlig litt seint pga ferier og en jordmor for lite i kommunen. 

Anonymkode: e36aa...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...