Gå til innhold

Ok treningsøkt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo!

Blir så forvirra av alt jeg leser og hører vedrørende trening og mengde. Noen trener i flere timer hver dag, andre veldig mye mindre. Jeg trener stort sett 5 ganger i uka, varierer hva jeg gjør, men det blir mye løping på mølle ettersom jeg trives veldig godt med det.

Så til spørsmålet: i dag hadde jeg 10 min med oppvarming på mølla, deretter 15 min med motbakkeintervaller (30 på, 30 av, inc 7, 15 km/t, maxpuls i løpet av økta på 187), 10 min nedkjøling. Deretter følgende øvelser: hip thrust (8x3) i TRX, roing (8x3) i TRX og så planke i 45 sek x 3, gjentok alle tre øvelser tre ganger. God og sliten. Så måtte jeg avslutte fordi babyen min var lei. 😀 Totalt 50 min økt.

Er dette bra? Vil jeg kunne merke fremgang på styrke, utholdenhet og gjerne litt oppstramming? Har laget treningsplan for uka (5 økter) som innebærer både spinningintervaller, et par 10 km på mølle og div styrkeøvelser (typisk i TRX etc), men innimellom blir jeg avbrutt pga baby eller annet. Derfor viktig at tida jeg bruker er effektiv. 

Noen tips, råd, formeninger eller formaninger rundt dette? Takk.

TS

Anonymkode: c57a2...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som tidligere alpinist på ganske høyt nivå og med den kunnskapen jeg opparbeidet meg etter flere år på idrettslinje som går ut over den kunnskapen jeg fikk da jeg ble treningsleder, så er det grunn til å lytte til meg angående dette og mitt svar er basert på kunnskap på feltet, altså ikke bare tilfeldig gjetting... :)

Ditt mål er som jeg fatter det fremgang på styrke, utholdenhet og du vil stramme opp... Jeg er overbevist om at du vil ha fremgang på alle de kriteriene med den treningen din, det høres veldig greit ut...

Sant nå er treningsrådgivning et vanskelig felt, som alltid må ta hensyn til den som skal motta rådene sitt utgangspunkt og mål. For en sofagris som akkurat begynner å aktivisere seg og samtidig vil stramme litt opp så kan svømming i starten fungere både for bedre utholdenhet, for å stramme opp og også som styrketrening - for en som allerede er litt trent så vil ikke svømming være oppbyggende for styrke, for dem som vil mer spesifike ting må desto spesifike øvelser anbefales...

Med dine mål og med ditt utgangspunkt, du har jo fødet for ikke så lenge siden når du har en baby, så trener du veldig riktig og bra... Utholdenheten og oppstrammingen er dog der du kan forvente mest fremgang, hva gjelder styrke så kan du etter 2-3 mnd. få mer fokus på dette, er viktig å tilpasse eget treningsprogram etter hvert som man får en utvikling og med det nye forutsetninger - f,eks. ved å trene de store og viktige muskelgruppene i kroppen, husk dog at ved styrketrening så er restitusjon like viktig som treningen, utholdenhetsøvelser kan du bare kjøre på med, i form av alt fra sykling, romaskin, stepper, jogging eller svømming og dansing for den saks skyld - trenger ikke tenke på restitusjon mellom det og det kan trenes hver eneste dag.

At du har babyen med og opplever avbrytelser er av liten eller rettere sagt ingen betydning, du trener ikke for OL-gull og utholdenheten utvikler seg bra selv om du stykker den opp og det blir en kaotisk form for intervaltrening uten planlagte tider for trening, pauser og avbrytelser.

Bare stå på videre, og få noen til å hjelpe deg med å utføre øvelsene korrekt når du legger inn flere styrkeøvelser en gang der fremme. Start med maskiner fremfor manualer selv om sistnevnte er mer effektivt, de er også vanskeligst i bruk om du ikke kan utføre løftene korrekt (noe som er viktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og utfyllende svar! Jeg er i relativt god form, er bare usikker på om den type økter jeg beskriver vil kunne gi fremgang ifht bedret utholdenhet og oppstramming, og det har jo du svart fint på. Takk!

TS

Anonymkode: c57a2...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok bli både sterkere og mer utholdende med dette programmet. Spørsmålet er hva du ønsker å oppnå? Med en baby regner jeg ikke med at du har som mål å vinne noen konkurranser i nær framtid.

For å få best mulig utbytte av intervalltrening må man ha en solid base av rolig langkjøring. Det er dessverre mange som tror at intervalltrening er å foretrekke. Jeg kan imidlertid se at det kan bli vrient å få lagt inn langkjøringsøkter med en liten baby. Du bør uansett prøve å bytte på litt, ikke bare kjøre intervaller. Det er ihvertfall bra at du kjører intervaller i motbakke, det gir mindre belastning på sener og ledd. Vi mennesker er tilpasset å ferdes i ulendt terreng, å løpe på en paddeflat tredemølle kan lett gi belastningsskader.

Når man som du har en baby som krever mye tid og oppmerksomhet handler det om å være kreativ for å komme i god form. Du bruker nok tida på treningssenter ganske bra allerede, men tenk også på trening i hverdagen. Å gå i trapper istedenfor å ta heisen er det ene tiltaket som kan gi størst effekt for de fleste. Det kan selvsagt være litt besværlig hvis du har barnevogn, men prøv å finne på et eller annet som gjør at du får opp pulsen og pusten noen ganger om dagen også de dagene du ikke er på treningssenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Wiggins skrev:

Du vil nok bli både sterkere og mer utholdende med dette programmet. Spørsmålet er hva du ønsker å oppnå? Med en baby regner jeg ikke med at du har som mål å vinne noen konkurranser i nær framtid.

For å få best mulig utbytte av intervalltrening må man ha en solid base av rolig langkjøring. Det er dessverre mange som tror at intervalltrening er å foretrekke. Jeg kan imidlertid se at det kan bli vrient å få lagt inn langkjøringsøkter med en liten baby. Du bør uansett prøve å bytte på litt, ikke bare kjøre intervaller. Det er ihvertfall bra at du kjører intervaller i motbakke, det gir mindre belastning på sener og ledd. Vi mennesker er tilpasset å ferdes i ulendt terreng, å løpe på en paddeflat tredemølle kan lett gi belastningsskader.

Når man som du har en baby som krever mye tid og oppmerksomhet handler det om å være kreativ for å komme i god form. Du bruker nok tida på treningssenter ganske bra allerede, men tenk også på trening i hverdagen. Å gå i trapper istedenfor å ta heisen er det ene tiltaket som kan gi størst effekt for de fleste. Det kan selvsagt være litt besværlig hvis du har barnevogn, men prøv å finne på et eller annet som gjør at du får opp pulsen og pusten noen ganger om dagen også de dagene du ikke er på treningssenter.

TS her.

Takk for svar. Jeg prøver å få til et par "langkjøringer" i uka, og langkjøring i anførselstegn betyr 10 km per økt. Det er alt jeg rekker med baby. Går og går over alt, har ikke bil så vi er ute til fots både med vogn og bæresele hver dag. I går hadde jeg over 20000 telte skritt på skrittelleren så hverdagsaktiviteten har jeg inne føler jeg. 

Men dere som kan dette kan bekrefte at jeg bruker min tid på treningssenteret effektivt? Jeg skal ikke delta på eller vinne noenting, men jeg skal bli en sterk og sprek mamma som kan springe fortere enn ungen min. 😁 Jeg skal føle meg vel og være fin å se på, og være stolt av jobben jeg har gjort. 👌

Anonymkode: c57a2...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sportsvogn er vel ikke langtur med barnevogn et problem? 😊

Anonymkode: d442f...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med sportsvogn er vel ikke langtur med barnevogn et problem? 😊

Anonymkode: d442f...bc0

Det er det ikke, og det skal jeg anskaffe, men føler jeg har brukt litt for mange tusen på vogna jeg har så må vente litt. 😁 

Anonymkode: c57a2...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...