Gå til innhold

Hva får man vite på ul uke 12?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Førstegangs gravid å er såklart mye bekymringer nå. Er 10+5 og skal på første ul i uke 12.. etter ting jeg har lest her inne har jeg blitt enda mer bekymret angående barnets tilstand. Her er så mye forskjellig svarog blir litt forvirra... kan man se om barnet er friskt og att det LEVER i ul uke 12? De kan vell se om det er dødt eller ikke den uken? Leste en tråd der folk ikke fann ut att fosteret var død før de var på ul i uke 17-18.. å nå sitter jeg livredd og såklart redd fir att mitt foster er dødt bare av å lese innlegg her.. er det noen som kan gi meg svar? Å hvilke tegn er det jeg burde være på vakt etter om det er noe jeg frykter er galt med fosteret? Hilsen ei bekymra førstegangs gravid:fnise::ohmy:å

Anonymkode: 3a467...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å er det forresten mulig å lekke fostervann så tidlig som i 10+5? Lekker omtrent væske ut ifra skjeden hver dag, men det lukter som urin.. tror jeg 🙄 Litt vanskelig å vite.. men er det vanlig? 

Anonymkode: 3a467...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig ingen grunn til bekymring. For de fleste som har mistet i MA (dødt foster) har det vært tegn på at noe er galt som brun utflod/blødninger/symptomer som ble borte osvosv. i forkant av ultralyd der det oppdages. Men de får gjerne beskjed om at det er normalt fordi det skjer i noen normale svangerskap også.

Hvis alt har gått greit til nå er fosteret i de fleste tilfeller ett levedyktig foster som vil bli født. Men de kan ikke se om ett foster er helt friskt i uke 12. De kan bare anta det om det ikke viser tegn på misdannelser etc, men i uke 12 er fosteret stadig lite (rundt 6 cm) På neste ultralyd kan de se mer og si alt mer sikkert. 

Jeg tror fostervann lukter veldig ulikt fra urin? Men noen får økt utflod. 

Anonymkode: c37ca...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig ingen grunn til bekymring. For de fleste som har mistet i MA (dødt foster) har det vært tegn på at noe er galt som brun utflod/blødninger/symptomer som ble borte osvosv. i forkant av ultralyd der det oppdages. Men de får gjerne beskjed om at det er normalt fordi det skjer i noen normale svangerskap også.

Hvis alt har gått greit til nå er fosteret i de fleste tilfeller ett levedyktig foster som vil bli født. Men de kan ikke se om ett foster er helt friskt i uke 12. De kan bare anta det om det ikke viser tegn på misdannelser etc, men i uke 12 er fosteret stadig lite (rundt 6 cm) På neste ultralyd kan de se mer og si alt mer sikkert. 

Jeg tror fostervann lukter veldig ulikt fra urin? Men noen får økt utflod. 

Anonymkode: c37ca...fc4

Tuusen takk for svar! 🙏🏼 Er greit å få svar slik man kan sove godt haha ❤️ Ja er litt usikker på dette med fostervann men har hørt att det ikke kan skje når man er så lite på vei.. men vet ikke 😳 Skal spørre på ul👍🤗

Anonymkode: 3a467...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan definitivt se om fosteret lever, i uke 12 ser det ut som en minibaby med arm og bein som spreller :) Det er jo begrenset hva de kan se på et så lite foster, og noen misdannelser trenger litt tid på å utvikle seg og bli synlig på UL, men store misdannelser vil de såklart si ifra om. Hvis du skal på privat UL har de heller ikke lov til å drive med fosterdiagnostikk, men mange sjekker nakkefold allikevel.

Tviler på at du lekker fostervann altså, men er veldig vanlig med mye og tynn utflod når man er gravid, sliter mye med det selv. 

Er såklart ingen garanti for at fosteret er frisk selv om man ikke finner noe galt i uke 12, snakker av personlig erfaring, men sannsynligheten for at det går bra om alt ser ser fint ut er jo aller aller størst :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Valmuen skrev:

Du kan definitivt se om fosteret lever, i uke 12 ser det ut som en minibaby med arm og bein som spreller :) Det er jo begrenset hva de kan se på et så lite foster, og noen misdannelser trenger litt tid på å utvikle seg og bli synlig på UL, men store misdannelser vil de såklart si ifra om. Hvis du skal på privat UL har de heller ikke lov til å drive med fosterdiagnostikk, men mange sjekker nakkefold allikevel.

Tviler på at du lekker fostervann altså, men er veldig vanlig med mye og tynn utflod når man er gravid, sliter mye med det selv. 

Er såklart ingen garanti for at fosteret er frisk selv om man ikke finner noe galt i uke 12, snakker av personlig erfaring, men sannsynligheten for at det går bra om alt ser ser fint ut er jo aller aller størst :) 

Tusen takk for ett godt svar! Nå gleder jeg meg bare til å få første ul unnagjort 👍🏼 ❤️

Fostervann er jeg enda usikker på.. det er hvertfall ikke noe spesiell farge på å kjennes rett å slett ut som urin også så tipper det er bare utflod.. men veldig irriterende når det kommer titt og ofte😩 Men kan leve med det så lenge alt går bra med den lille 😁👶🏽

 

Anonymkode: 3a467...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På UL i uke 12 gikk legen over hele anatomien og så etter indikasjoner på avvik:

At det er hjernehalvdel på begge sidene, ryggraden fin og om den har brokk, hjertet om det har fire kamre, mener de så nyrer og urinblære, antall armer og bein, antall fingre og tær, nakkefold, noe med nesebein husker ikke helt. Målte hodeskalle og lårbein for aldersestimering.

Min lege så definitivt mye detaljer, og hjertet som slo og foster som beveget seg. Var veldig beroligende, først da slappet jeg av i troen på at dette ville bli et barn :)

Merk: legen jeg gikk til var privat spesialist på fosterdiagnostikk. Det er mange ulike fagspesialister som selger tidlig privst UL, og leverer ulikt produkt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ViljaH skrev:

På UL i uke 12 gikk legen over hele anatomien og så etter indikasjoner på avvik:

At det er hjernehalvdel på begge sidene, ryggraden fin og om den har brokk, hjertet om det har fire kamre, mener de så nyrer og urinblære, antall armer og bein, antall fingre og tær, nakkefold, noe med nesebein husker ikke helt. Målte hodeskalle og lårbein for aldersestimering.

Min lege så definitivt mye detaljer, og hjertet som slo og foster som beveget seg. Var veldig beroligende, først da slappet jeg av i troen på at dette ville bli et barn :)

Merk: legen jeg gikk til var privat spesialist på fosterdiagnostikk. Det er mange ulike fagspesialister som selger tidlig privst UL, og leverer ulikt produkt. 

Hvor får man tak i en sånn lege?😂 Har ikke hørt noe om noe sånt.. vil gjerne ha en sånn lege 😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Melissa2911 skrev:

Hvor får man tak i en sånn lege?😂 Har ikke hørt noe om noe sånt.. vil gjerne ha en sånn lege 😶

Hvor bor du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ViljaH skrev:

På UL i uke 12 gikk legen over hele anatomien og så etter indikasjoner på avvik:

At det er hjernehalvdel på begge sidene, ryggraden fin og om den har brokk, hjertet om det har fire kamre, mener de så nyrer og urinblære, antall armer og bein, antall fingre og tær, nakkefold, noe med nesebein husker ikke helt. Målte hodeskalle og lårbein for aldersestimering.

Min lege så definitivt mye detaljer, og hjertet som slo og foster som beveget seg. Var veldig beroligende, først da slappet jeg av i troen på at dette ville bli et barn :)

Merk: legen jeg gikk til var privat spesialist på fosterdiagnostikk. Det er mange ulike fagspesialister som selger tidlig privst UL, og leverer ulikt produkt. 

Vår gynekolog vurderte de samme organene, bortsett fra at jeg mener det var crl-mål (sittehøyden) som ble tatt for å vurdere at fosteret var i riktig størrelse i forhold til svangerskapslengden. 

Anonymkode: b55d2...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ViljaH skrev:

Hvor bor du da?

Jeg bor i Ålesund😊😊

Anonymkode: 3a467...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser om anatomien ser bra ut og de kan sjekke nakkefolden, som blant annet kan avsløre Downs syndrom. Ellers er det ikke så mye de kan se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ViljaH skrev:

På UL i uke 12 gikk legen over hele anatomien og så etter indikasjoner på avvik:

At det er hjernehalvdel på begge sidene, ryggraden fin og om den har brokk, hjertet om det har fire kamre, mener de så nyrer og urinblære, antall armer og bein, antall fingre og tær, nakkefold, noe med nesebein husker ikke helt. Målte hodeskalle og lårbein for aldersestimering.

Min lege så definitivt mye detaljer, og hjertet som slo og foster som beveget seg. Var veldig beroligende, først da slappet jeg av i troen på at dette ville bli et barn :)

Merk: legen jeg gikk til var privat spesialist på fosterdiagnostikk. Det er mange ulike fagspesialister som selger tidlig privst UL, og leverer ulikt produkt. 

Det samme her😊 veldig fin ultralydtime😄 var på medicus, anbefales! Men jeg tror ikke legen var spesialist på  fosterdiagnostikk. Men de er veldig flinke der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er for øvrig ganske vanlig å lekke urin sent i første trimester og igjen i 3. Så ikke umulig at det er det.

Anonymkode: 2c97e...6e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Ålesund😊😊

Anonymkode: 3a467...d7e

Hvem var du til?

Anonymkode: d8310...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min TUL i uke 11 +1 fikk vi se sprell levende baby, høre hjereslag, og legen utførte mange målingen for å se at alt var innen normalen. Han så da også blar annet etter indikasjoner på bl.a downs :) 

Google kan være din verste fiende nå som du er gravid, og jordmor frarådet meg å bruke det hvis jeg var usikker på noe. Det skaper bare unødvendig uro. Var livredd for MA selv, men husk at det som regel er skrekkhistoriene man hører om, ikke de som går bra ;-) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har lært meg det selv å ikke vær sikker på alt som står her på nettet😂 Så nå unngår jeg å lese noe som helst om noe til jeg skal på UL 😁 Tusen takk for att du sier det! Trengte noen som gjor det 😂🙏🏼

Anonymkode: 3a467...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår gynekolog vurderte de samme organene, bortsett fra at jeg mener det var crl-mål (sittehøyden) som ble tatt for å vurdere at fosteret var i riktig størrelse i forhold til svangerskapslengden. 

Anonymkode: b55d2...b42

Stemmer det når du sier det, legen kalte det "crown-rump" lengdemål kommer jeg på. Og legen forklarte at 4 fingre på hver hånd var det normale, så 8 var riktig svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, CaramelDevil skrev:

De ser om anatomien ser bra ut og de kan sjekke nakkefolden, som blant annet kan avsløre Downs syndrom. Ellers er det ikke så mye de kan se.

Liten presisering: forstørret nakkefold avslører ikke Downs syndrom, det er en indikasjon på at fosteret KAN ha downs syndrom. Hvis legen ser fortykkelse, så blir du henvist til sykehus for videre utredning, ingen konklusjon er satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pearl2.0 skrev:

Det samme her😊 veldig fin ultralydtime😄 var på medicus, anbefales! Men jeg tror ikke legen var spesialist på  fosterdiagnostikk. Men de er veldig flinke der.

Det er litt viktig at personen som utfører ultralyden, holder seg innafor det de har kompetanse til å uttale seg om. Jeg sier ikke at de ikke har det. Bare sier at Tidlig ultralyd er et lite regulert privat marked med god fortjeneste, så det vil nok friste useriøse aktører. Da må kundene selv vurdere leverandør og utvise sunn skepsis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...