Gå til innhold

Blir syk av å jobbe, klarer ikke si til legen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er mye hos legen og er deltidsykemeldt pga en skade. Siste halvåret har situasjonen på jobb endret seg drastisk og jeg har gått fra å elske jobben, til å få vondt i magen og grue meg hver dag. Det er ledelsen som er problemet og finnes ingen høyere opp å snakke med. Pdd er 2 av 7 ansatte 100% sykemeldte pga situasjonen, begge har gått på veggen og ene har det gått så langt at hun får angstanfall bare jobben ringer. 

Problemet er at jeg er en som alltid drar på jobb og jeg klarer ikke si hvor ille det faktisk er til legen min. Jeg har kastet opp noen ganger fordi jeg gruer meg, og jeg har det kjipt hjemme også da jeg gråter mye og blir mye sint på samboeren fordi arbeidsdagen er vond. 

Hvordan klare å si til legen så han forstår? Jeg trenger en pause, men de gangene jeg har forsøkt har jeg bare endt på at det går over og at jeg sikkert overdriver..  Men jeg vet jo godt hvor ille det er.. 

Noen tips? Jeg skal stutte etter nyttår heldigvis.. 

Anonymkode: 8d1c0...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere et verneombud, eller en fagforening. For det er der du skal henvende deg og ikke til fastlegen.

Fastelgen kan ikke gjøre noe med ledelsen der du jobber og du kan ikke gå hjemme når du er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har vi ikke. Jeg er den eneste som er organisert og de andre nekter å få inn fagforbundet 

Anonymkode: 8d1c0...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har vi ikke. Jeg er den eneste som er organisert og de andre nekter å få inn fagforbundet 

Anonymkode: 8d1c0...bd1

Det er fagforbundet som skal inn, her.

Om de andre nekter er det de som er problemet ditt. Så da kan du jo fortelle dem at de selv bidrar til at  dette fortsetter.

Er du klinisk syk av psykiske årsaker må legen henvise deg til behandling og sykemelde deg mens du venter på time (Dvs står i helsekø) hvis du fysisk ikke kan komme til jobb.

Men Norge er ikke lagt opp til at folk sykemeldes fordi de mistrives. Da må du si opp jobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Pdd er 2 av 7 ansatte 100% sykemeldte pga situasjonen, begge har gått på veggen og ene har det gått så langt at hun får angstanfall bare jobben ringer. 

 

Anonymkode: 8d1c0...bd1

Da har legen deres kunnet dokumentere at de har blitt psykisk syke av jobben sin, men målet for NAV er at de skal komme tilbake på jobben.

De er hjemme fordi de går til behandling og ikke fordi arbeidsplassen har en dårlig sjef

Det du skal snakke med legen om er din psykiske helse og ikke om jobben eller sjefen i det hele tatt.

Så fortell legen hvordan du fungerer og at det går ut over familien. Han skal ta stilling til om dette er en psykisk lidelse du trenger hjelp for, og ikke om jobben er ubehagelig.

Så du må fortelle legen hvilke symptomer du har. Så må legen vurdere hvor alvorlige de er og hvor mye de hindrer din vanlige fungering i dagliglivet ditt.

Det er de som ikke kan fungere normalt som blir sykemeldt.

Lykke til. :)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med legen din før det går lenger. Har opplevd det selv å mistrives på jobben pga ledelsen. Det gikk i ett halvt år fra jeg merket at det skurret til jeg gikk på veggen. For gråtende til fastlegen, og ble sykmeldt. Sa opp jobben, for jeg var så heldig å få meg ny jobb i bransjen med en gang. De visste hva jeg sto for når jeg var "frisk". ( Selv om de der og da ansatte ett vrak).

Er en del år siden, men kjenner jeg er bitter fortsatt.

Kom deg bort fra den arbeidsplassen så fort du bare kan!! Lykke til :)

 

Anonymkode: a46d6...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...