Gå til innhold

Cyste i brystet som har begynt å gjøre vondt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tidligere i år fant jeg en kul i det ene brystet. Ble henvist til ultralyd og de fant en (ufarlig) cyste. 
Legen sa at det hadde liten hensikt å tømme den, da slike cyster ofte fyller seg igjen ganske snart. 
Så han anbefalte å ikke tømme den så lenge den ikke plaget meg.
Fikk ikke noe mer info en det.

Nå i det siste har denne cysten begynt å gjøre litt vondt. 
Det kjenner jeg spesielt hvis jeg ligger på siden på det brystet der den er. Kan ikke si om jeg kjenner noe forskjell på den.
Tror kanskje den er litt større, men det kan være at det er noe jeg innbiller meg. 

Andre som har opplevd noe lignende?
Har tenkt å bestille ny legetime hos fastlegen for å høre hva dette kan være, og om den kan/burde tømmes nå.
Men lurer altså på om andre som har/har hatt cyster i brystet kan dele erfaringer?

Anonymkode: 77871...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mor hadde en cyste i ene brystet. Da de tømte den, fant de en kreftkul under denne.

Anonymkode: f468a...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mor hadde en cyste i ene brystet. Da de tømte den, fant de en kreftkul under denne.

Anonymkode: f468a...de3

Hvor stor cyste var det hun hadde? Kunne man se den tydelig, som en kul?

Anonymkode: cfdf6...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor cyste var det hun hadde? Kunne man se den tydelig, som en kul?

Anonymkode: cfdf6...940

Nei, man kunne ikke se den

Anonymkode: f468a...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mor hadde en cyste i ene brystet. Da de tømte den, fant de en kreftkul under denne.

Anonymkode: f468a...de3

Uff, ikke sant. Spurte da jeg var på ultralyd om det var helt sikkert det kun var en cyste, og det var det visst.
Skal ihvertfall ringe legen i morgen, og denne cysten skal tømmes... 
Den er jo vondt, så sikkert greit å tømme uansett.

Hvordan gikk det med din mor?

(Jeg som er TS, ikke meningen å bli anonym i hovedinnlegget)

Endret av ventilator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ventilator skrev:

Uff, ikke sant. Spurte da jeg var på ultralyd om det var helt sikkert det kun var en cyste, og det var det visst.
Skal ihvertfall ringe legen i morgen, og denne cysten skal tømmes... 
Den er jo vondt, så sikkert greit å tømme uansett.

Hvordan gikk det med din mor?

(Jeg som er TS, ikke meningen å bli anonym i hovedinnlegget)

Hun er frisk nå. Du får stå på ditt og forsøke å bli henvist til mammografi :)

Anonymkode: f468a...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er frisk nå. Du får stå på ditt og forsøke å bli henvist til mammografi :)

Anonymkode: f468a...de3

Så bra :)

Er for ung til mammografi, derfor jeg var i ultralyd.
Noe med at brystvevet er for tett når man er under 35, derfor har ikke mammografi noe hensikt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ventilator skrev:

Så bra :)

Er for ung til mammografi, derfor jeg var i ultralyd.
Noe med at brystvevet er for tett når man er under 35, derfor har ikke mammografi noe hensikt.
 

Hvor gammel er du? Da jeg fant en kul i brystet ble jeg henvist til mammografi og fikk ta en vevsprøve da jeg var  22 år😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ventilator skrev:

Så bra :)

Er for ung til mammografi, derfor jeg var i ultralyd.
Noe med at brystvevet er for tett når man er under 35, derfor har ikke mammografi noe hensikt.
 

Er helt enig i at du bør gå til legen igjen nå når cysten er begynt å gjøre vondt, men for å berolige litt så skal ultralyd være mer eksakt enn mammografi, så du kan være rimelig trygg på at det "bare" er en cyste. 

Jeg var for noen år siden til utredning for mulig brystkreft og på meg brukte de ultralyd for å bekrefte indikasjonen fra mammografien på at alt var OK. 

Men igjen, lurt å kontakte legen igjen når cysten er begynt å plage deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 37 når jeg fant en kul i brystet, fikk vevsprøve, mammografi og ultralyd. Var heldigvis ikke noe farlig.

Anonymkode: 57660...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, WilhelmineAmalie skrev:

Hvor gammel er du? Da jeg fant en kul i brystet ble jeg henvist til mammografi og fikk ta en vevsprøve da jeg var  22 år😊

Jeg er 28. 
Ble henvist til brystdiagnostisk avdeling ved sykehuset, var de som bestemte ultralyd. Fikk beskjed om at det ikke var nødvendig med vevsprøve da ultralyden viste tydelig at det var en cyste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man kunne ikke se den

Anonymkode: f468a...de3

Så hvordan kunne man vite at det var en kul? Kunne man ikke kjenne den?

Anonymkode: 25b4a...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet:
Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer etc. Kvinneguiden har ingen mulighet til å verifisere om menneskene bak innleggene faktisk sitter med kompetansen de gir uttrykk for å ha, og vi kan derfor ikke la slike innlegg bli stående.

/lillesky (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvordan kunne man vite at det var en kul? Kunne man ikke kjenne den?

Anonymkode: 25b4a...230

Kan bare snakke for meg, men den kulen jeg har kan bare kjennes og ikke sees. Kjenner den godt når jeg klemmer/stryker over området den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt forskjellige cyster og kuler i brystene mine, og har tatt mammografi, ultralyd og vevsprøver noen ganger. Legene som undersøker dette er spesialister og kan ofte "enkelt" se om det er snakk om diverse væskefylte cyster, fettcyster, eller andre ufarlige kuler. Er de i tvil blir det tatt vevsprøve. 

Det blir sagt at om alle kvinner hadde tatt mammografi, ville man funnet godartede kuler/forandringer i brystene til nesten alle.

Kjennes kulen i brystet ekstra øm rundt menstruasjon? Da kan det være hormonsvingninger som trigger dette.

Jeg synes uansett du skal kontakte legen igjen og fortelle at kulen kjennes ubehagelig. Jeg fikk en gang tatt hull på en væskefylt cyste, og selv om det var litt ubehagelig kan det jo også være greit og få det gjort.

 

Anonymkode: 334cd...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt forskjellige cyster og kuler i brystene mine, og har tatt mammografi, ultralyd og vevsprøver noen ganger. Legene som undersøker dette er spesialister og kan ofte "enkelt" se om det er snakk om diverse væskefylte cyster, fettcyster, eller andre ufarlige kuler. Er de i tvil blir det tatt vevsprøve. 

Det blir sagt at om alle kvinner hadde tatt mammografi, ville man funnet godartede kuler/forandringer i brystene til nesten alle.

Kjennes kulen i brystet ekstra øm rundt menstruasjon? Da kan det være hormonsvingninger som trigger dette.

Jeg synes uansett du skal kontakte legen igjen og fortelle at kulen kjennes ubehagelig. Jeg fikk en gang tatt hull på en væskefylt cyste, og selv om det var litt ubehagelig kan det jo også være greit og få det gjort.

 

Anonymkode: 334cd...33b

Ja, føler meg trygg på at de gjorde riktig konklusjon sist gang på hva slags kul det er. 
Væskefylt cyste. Var på brystdiagnostisk senter og det var en lege som utførte undersøkelsen (ultralyd).

Jeg har ikke menstruasjon grunnet hormonspiral, så kan ikke ikke si noe om hvordan det er ift. syklus.
Men det har vært ubehag/smerter i varierende grad daglig i en tid nå. Kanskje 2-3 uker.

Har bestilt time og skal til legen i neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ventilator skrev:

Kan bare snakke for meg, men den kulen jeg har kan bare kjennes og ikke sees. Kjenner den godt når jeg klemmer/stryker over området den er.

Oja ok.

Hvor stor er kulen din? Og er den hard?

Anonymkode: cfdf6...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oja ok.

Hvor stor er kulen din? Og er den hard?

Anonymkode: cfdf6...940

Vet ikke hvor stor den er. Legen sa det etter undersøkelsen, men jeg husker ikke. 
Den er hard ja, på en måte. Litt "kjøttete" hvis jeg kan forklare det sånn, ikke steinhard liksom.

Har du/tror du at du har en kul i brystet?
Hvis du har det så er det fort gjort å få sjekket det ut hos lege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...