Gå til innhold

Tips til boligområder utenfor Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kommer som alle andre sier veldig an på hvor jobben din er da, men tog fra Lillestrøm til Oslo S tar 10 minutter, så du kan fint bo utenfor Oslo og komme deg inn på under 20 minutter. 

Anonymkode: b940b...208

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har glemt en viktig opplysning i innlegget ditt, trådstarter :-) For å si deg steder 20 minutters reisevei fra jobben din, må du jo nesten oppgi hvor (distrikt eller bydel) jobben din ligger da!

Ellers har jeg et tips til deg. En blokkleilighet på Oslo øst, nærmere bestemt Veitvet. 14 minutter med t-banen herfra og til sentrale Jernbanetorget (Oslo S), knutepunkt for ferdsel videre rundt om i Oslo eller til arb.plass i sentrum. Boligen ligger ute for salg til i underkant av 3 mill. To soverom, 72 kvadrat, andre etasje. Nyoppusset, flott, bare å flytte rett inn.

Anonymkode: 0bd09...3cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Proof or it didn't happen!

Anonymkode: 409f6...09c

http://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2016/09/Leiligheten-gikk-fra-4-6-til-syv-millioner-paa-fire-maaneder

Bare å lese i avisa det. Dette er ikke noe nytt og dessverre heller ingen enkelthendelse. Oslo kryr av boliger som blir kjøpt, oppussa og solgt noen mnd etter.

Anonymkode: 71ed1...287

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.9.2016 at 9.06, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittlig reisetid for folk som bor og jobber i Oslo er 45 min. hver vei.

Er det dette du er lei av så har du noen logistiske utfordringer foran deg..

Anonymkode: 41435...1b6

Tøys

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/25/2016 at 15.20, AnonymBruker skrev:

Hei! :)

Jeg kommer sannsynligvis til å måtte flytte østover mot Oslo i forbindelse med jobb til neste år. Har derfor så smått begynt å planlegge neste boligkjøp mens jeg ordner med salg av den gamle.

Også jeg har jo fått med meg hvordan boligprisene i hovedstaden er. Jeg er overhodet ikke interessert i å hive meg inn i galskapen, eller å bo på 17 kvadrat. Planen er dermed å bosette seg litt utenfor, for å få mer for pengene. Så kan jeg avvente litt og se om det kommer en justering/prisfall, eller hvertfall få opparbeidet meg større egenkapital og heller flytte inn mot sentrum om noen år.

Situasjonen min nå er at jeg har ca. 1 times pendling til jobb hver vei. Dette er jeg veldig lei, og hadde egentlig ønsket meg å kunne gå til jobb. Når det ikke er så veldig aktuelt, kunne jeg derfor sett for meg noe med opptil 20 minutters pendling hver dag (hver vei). Helst ikke buss, men er åpen for det. Budsjettet mitt er på ca. 3 millioner, men kan helt fint strekke meg til 3,5 (kaaanskje 4 også) om det er verdt det. Ønsker meg minimum 2 roms og 60 kvadrat, men egentlig helst litt større.

Nå er jeg overhodet ikke kjent på østlandet, så er veldig usikker på om dette er realistisk, evt. i hvilke områder. Er forberedt på å måtte fire på noe, men tidsbruk til jobb er det som er viktigst for meg. Og gjerne at man kan komme seg hjem med taxi en fuktig natt uten at det koster en tusenlapp... 

Anonymkode: 0ca87...f79

Disse to tingene henger desverre ikke sammen (som jeg har uthevet). Selv med kort avstand til sentrum er taxi rådyrt i Oslo. Men budsjettet ditt kan få deg godt plassert innenfor bomringen, eller rett utenfor. Da har du 20-30 min med t-bane og 500-600 i taxi. Anbefaler Manglerud - Ryen - Brattlikollen - Lambertseter i så fall. 

Anonymkode: 68d79...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer som alle andre sier veldig an på hvor jobben din er da, men tog fra Lillestrøm til Oslo S tar 10 minutter, så du kan fint bo utenfor Oslo og komme deg inn på under 20 minutter. 

Anonymkode: b940b...208

Det mange glemmer, av oss som bor i Akershus (ja, bor der selv), så er det gjerne kort reisetid med selve toget. Men de færreste av oss bor så nærme togstasjonen at det er så kort vei til jobb. Enkelte må busse til stasjonen også. Med TS' budsjett og "krav" anbefaler jeg distrikts-Oslo. Gjerne bydel Nordstand eller Østensjø.

Anonymkode: 68d79...e24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mange glemmer, av oss som bor i Akershus (ja, bor der selv), så er det gjerne kort reisetid med selve toget. Men de færreste av oss bor så nærme togstasjonen at det er så kort vei til jobb. Enkelte må busse til stasjonen også. Med TS' budsjett og "krav" anbefaler jeg distrikts-Oslo. Gjerne bydel Nordstand eller Østensjø.

Anonymkode: 68d79...e24

Dette er SÅ sant altså! Folk som bor utti Sørumsand etc. skryter av at det tar 30 min til Oslo. Ja kanskje det men du bor ikke på togstasjonen og du jobber ikke på togstasjonen i tillegg går toget.Toget går i tillegg bare en gang i timen, så  håper du liker å planlegge og aldri er sent ute.

Anonymkode: aae06...b5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å sette ting i perspektiv: naboblokka - en treroms på Torshov - gikk for rett under 7 mill. Budkrigen var helt vill. Nytt bad fra 2016 og god utsikt, men absolutt ikke verdt de de til slutt ga for den.

Anonymkode: 71ed1...287

Absolutt vilt ja, men på ingen måte noen regel for alle sentrale strøk i Oslo. Bor i Bydel Gamle Oslo, her gikk en 3-roms på 65 kvm for 3,1 i våres (lå ute for 2,750 - i tillegg kom fellesgjeld på ca 200'). Bad fra 2010 og ellers alminnelig standard. Og det er 6 min til bussholdeplassen og  7 min til Oslo S (som regel mer 10-15 på bussen pga trafikk, men uansett..) Poenget mitt er bare at det finnes sentrale nok 3-roms leiligheter til rundt 3 mill også :)

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=74452564&fks=74452564

Anonymkode: 62a60...d61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt vilt ja, men på ingen måte noen regel for alle sentrale strøk i Oslo. Bor i Bydel Gamle Oslo, her gikk en 3-roms på 65 kvm for 3,1 i våres (lå ute for 2,750 - i tillegg kom fellesgjeld på ca 200'). Bad fra 2010 og ellers alminnelig standard. Og det er 6 min til bussholdeplassen og  7 min til Oslo S (som regel mer 10-15 på bussen pga trafikk, men uansett..) Poenget mitt er bare at det finnes sentrale nok 3-roms leiligheter til rundt 3 mill også :)

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=74452564&fks=74452564

Anonymkode: 62a60...d61

Jeg vil faktisk si det er verdt noen kroner ekstra å kunne gå til jobb på noen minutter fremfor pendle-helvete..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. september 2016 at 14.37, AnonymBruker skrev:

Ordføreren i Oslo sa nettopp at det er for ille at man kan reise Fredrikstad-Oslo på samme tid som Oslo-Oslo, og med det menes nemlig at Oslo har sinnsykt mye kø. Det står stille. Utenfor Oslo (resten av Østlandet) flyter trafikken greit. Når du nærmer deg "gryta" står det stille i evigheter, med mindre du starter tidlig. Tog på Østlandet kommer dermed raskere frem enn alt annet. Så lenge det ikke er togproblemer, som hender ganske ofte. For å pendle 20 min hadde du knapt kommet deg mer enn 7-8 busstopp innad i sentrum. Bor du nær bane er det bedre. Prisene er like stive i områdene nærmest Oslo. Altså Lillestrøm, Strømmen, Lørenskog, Bærum, Asker osv. Disse tar (på papiret) 30 min pendling, bortsett fra Asker som har jævlig med kø. Ser du mot Ski/Drøbak/Vestby/Moss/eller andre veien mot Drammen er det fortsatt dyrt, men ikke like ille. Regn da 45-60 (enda mer for Drammen i rushet) min pendling. Drar du mot Fredrikstad, Sarp eller andre veien får du HUS for samme pris som liten leilighet i Oslo. Dessverre må du regne 1,5 time pendling hver vei, med mindre du tar tog. Er en time. 

Anonymkode: 71ed1...287

Man får kjøpt romslig, fint 2 etg. hus 1-2 timer unna Oslo for samme pris som en 1-roms leilighet i Oslo vest.

Eksempel:

- Enebolig med hage i Fredrikstad: kr 1.900.000,-

- 3-roms leilighet med balkong på Frogner i Oslo: kr 5.900.000,-

 

Anonymkode: 3995c...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det mange glemmer, av oss som bor i Akershus (ja, bor der selv), så er det gjerne kort reisetid med selve toget. Men de færreste av oss bor så nærme togstasjonen at det er så kort vei til jobb. Enkelte må busse til stasjonen også. Med TS' budsjett og "krav" anbefaler jeg distrikts-Oslo. Gjerne bydel Nordstand eller Østensjø.

Anonymkode: 68d79...e24

 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er SÅ sant altså! Folk som bor utti Sørumsand etc. skryter av at det tar 30 min til Oslo. Ja kanskje det men du bor ikke på togstasjonen og du jobber ikke på togstasjonen i tillegg går toget.Toget går i tillegg bare en gang i timen, så  håper du liker å planlegge og aldri er sent ute.

Anonymkode: aae06...b5e

Nei, men det er noen som bor i nærheten av togstasjonen og jobber i nærheten av Oslo S da. Jeg kan gå til Lillestrøm togstasjon og jobber i Bjørvika. Siden TS ikke har sagt hvor hen jobber, så kan det være en mulighet. Toget fra Lillestrøm går veldig mye oftere enn en gang i timen.

Anonymkode: b940b...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt vilt ja, men på ingen måte noen regel for alle sentrale strøk i Oslo. Bor i Bydel Gamle Oslo, her gikk en 3-roms på 65 kvm for 3,1 i våres (lå ute for 2,750 - i tillegg kom fellesgjeld på ca 200'). Bad fra 2010 og ellers alminnelig standard. Og det er 6 min til bussholdeplassen og  7 min til Oslo S (som regel mer 10-15 på bussen pga trafikk, men uansett..) Poenget mitt er bare at det finnes sentrale nok 3-roms leiligheter til rundt 3 mill også :)

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=74452564&fks=74452564

Anonymkode: 62a60...d61

Du må jo ta høyde for hva prisen er nå. Det spiller ingen rolle hva ting gikk for i vår. Du må se prisene nå. I nabolaget mitt gikk ting 500 over i vår, men nå er det gj.snitt 800 du må regne med.

Anonymkode: 71ed1...287

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får kjøpt romslig, fint 2 etg. hus 1-2 timer unna Oslo for samme pris som en 1-roms leilighet i Oslo vest.

Eksempel:

- Enebolig med hage i Fredrikstad: kr 1.900.000,-

- 3-roms leilighet med balkong på Frogner i Oslo: kr 5.900.000,-

 

Anonymkode: 3995c...880

Enig! Helt latterlig at folk ikke ser utenfor. 

Anonymkode: 71ed1...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får kjøpt romslig, fint 2 etg. hus 1-2 timer unna Oslo for samme pris som en 1-roms leilighet i Oslo vest.

Eksempel:

- Enebolig med hage i Fredrikstad: kr 1.900.000,-

- 3-roms leilighet med balkong på Frogner i Oslo: kr 5.900.000,-

 

Anonymkode: 3995c...880

Oslo vest koster med andre ord 4 millioner mer enn Fredrikstad. Med 2 % rente koster det deg 5.000 kroner ekstra i måneden etter skatt. Månedskort Oslo S <-> Fredrikstad koster 3129 i måneden. Kjøper du en 3-roms dere sannsynligvis 2, så vi kan gange den summen på 2.

Med andre ord vil det selv med billigste reisemåte (Tog) være mye å spare på å flytte fra Fredrikstad til Frogner. I tillegg sparer du 3-4 timer med pendling hver eneste dag. 

 

 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, prt90 skrev:

Oslo vest koster med andre ord 4 millioner mer enn Fredrikstad. Med 2 % rente koster det deg 5.000 kroner ekstra i måneden etter skatt. Månedskort Oslo S <-> Fredrikstad koster 3129 i måneden. Kjøper du en 3-roms dere sannsynligvis 2, så vi kan gange den summen på 2.

Med andre ord vil det selv med billigste reisemåte (Tog) være mye å spare på å flytte fra Fredrikstad til Frogner. I tillegg sparer du 3-4 timer med pendling hver eneste dag. 

 

 

 

 

Nå ville jeg ikke flyttet til Fredrikstad selv, men ville nok foretrukket et hus med hage når helgen kommer og man kan slappe av. Men så får jeg nærmest angst av boforholdene i Oslo, spesielt sentrum. Det blir for tett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2016 at 16.20, AnonymBruker skrev:

Hei! :)

Jeg kommer sannsynligvis til å måtte flytte østover mot Oslo i forbindelse med jobb til neste år. Har derfor så smått begynt å planlegge neste boligkjøp mens jeg ordner med salg av den gamle.

Også jeg har jo fått med meg hvordan boligprisene i hovedstaden er. Jeg er overhodet ikke interessert i å hive meg inn i galskapen, eller å bo på 17 kvadrat. Planen er dermed å bosette seg litt utenfor, for å få mer for pengene. Så kan jeg avvente litt og se om det kommer en justering/prisfall, eller hvertfall få opparbeidet meg større egenkapital og heller flytte inn mot sentrum om noen år.

Situasjonen min nå er at jeg har ca. 1 times pendling til jobb hver vei. Dette er jeg veldig lei, og hadde egentlig ønsket meg å kunne gå til jobb. Når det ikke er så veldig aktuelt, kunne jeg derfor sett for meg noe med opptil 20 minutters pendling hver dag (hver vei). Helst ikke buss, men er åpen for det. Budsjettet mitt er på ca. 3 millioner, men kan helt fint strekke meg til 3,5 (kaaanskje 4 også) om det er verdt det. Ønsker meg minimum 2 roms og 60 kvadrat, men egentlig helst litt større.

Nå er jeg overhodet ikke kjent på østlandet, så er veldig usikker på om dette er realistisk, evt. i hvilke områder. Er forberedt på å måtte fire på noe, men tidsbruk til jobb er det som er viktigst for meg. Og gjerne at man kan komme seg hjem med taxi en fuktig natt uten at det koster en tusenlapp... 

Anonymkode: 0ca87...f79

Beste kjøp i Bærum er trolig Rykkinn. Området er godt og bo i, litt avsides og undervurdert. Problemet er at undervurdering sitter i lenge, og at verdistigningen der er veldig lav. Men siden verdistigningen har vært lavest i lang tid, så finnes det også potensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei, men det er noen som bor i nærheten av togstasjonen og jobber i nærheten av Oslo S da. Jeg kan gå til Lillestrøm togstasjon og jobber i Bjørvika. Siden TS ikke har sagt hvor hen jobber, så kan det være en mulighet. Toget fra Lillestrøm går veldig mye oftere enn en gang i timen.

Anonymkode: b940b...208

Leilighet med gangavstand til Lillestrøm togstasjon er tilnærmet oslopriser, så der er det lite å spare. Da kan du like gjerne bo på Oslo øst.

Anonymkode: aae06...b5e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leilighet med gangavstand til Lillestrøm togstasjon er tilnærmet oslopriser, så der er det lite å spare. Da kan du like gjerne bo på Oslo øst.

Anonymkode: aae06...b5e

Snakker man om  jernbanestasjonbeliggenhet så kjenner jeg en familie som kjøpte ett herlig beliggende rekkehus med god hage 3 minutters gange fra Vevelstad stasjon for ca 3,5 millioner i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke mye for den prisen i Oslo og omegn. Vi bor i Bærum og 60 kvm og oppover ligger hjerne fra nesten 4 mill og oppover. Dyrere jo nærmere man er Sandvika der toget går. Det finnes jo noen unntak men stort sett er det 4 mill og oppover. Kjenner noen som faktisk bor i en 45 kvm leilighet i sandvika sentrum. Den er taksert til 4.3 mill..  

Vil tro du omtrent må så langt ut som Drøbøk eller Ås .. mulig Ski for å kunne få noe til ditt budsjett . Men det blir nok for langt å reise for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, prt90 skrev:

Oslo vest koster med andre ord 4 millioner mer enn Fredrikstad. Med 2 % rente koster det deg 5.000 kroner ekstra i måneden etter skatt. Månedskort Oslo S <-> Fredrikstad koster 3129 i måneden. Kjøper du en 3-roms dere sannsynligvis 2, så vi kan gange den summen på 2.

Med andre ord vil det selv med billigste reisemåte (Tog) være mye å spare på å flytte fra Fredrikstad til Frogner. I tillegg sparer du 3-4 timer med pendling hver eneste dag. 

3-4 timer pendling? Nå tar du hardt i. Å pendle med tog tar litt over en time, maks en time og ett kvarter. Ja, man kan regne med det å komme seg til togstasjonen, men da må du nesten ta høyde for det i Oslo også. Dessuten, selv om det alltid er midlertidig, så er det ALLTID veiarbeid i Oslo. Nå er det brynstunnelen, og snart E18 (kommer til å bli et helvete), i sentrum er store deler av bykjernen avstengt og trikk/buss må ta alternative ruter. Ei jeg kjenner jobber på Frogner og bor ved Haugerud, hun bruker 50 min kollektivt i rushet.

Anonymkode: 71ed1...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...