Gå til innhold

Samboer ute


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor jeg skal begynne, sorry for at dette blir langt men må få det ut et sted!

Jeg og sambo har vært sammen i 3 år, og har nå en baby på vei. Vi har èn ting vi krangler om, og det er når han drar ut på byen alene. Han blir veldig flørten når han er full, sannsynligvis uten å vite det selv(?). Han sitter gjerne tett i tett med nye damer og prater, holder en arm rundt dem, har dem på fanget eller deler ølen sin med dem. Det siste har spesielt blitt et tema som vi har snakket om veldig mange ganger. Disse tingene gjør han når han tror jeg ikke ser, men han vet jo at jeg er på samme utested som ham :P og det har endt i ganske heftige krangler. Jeg tror aldri han ville hatt sex med ei annen dame, men jeg føler at mye han gjør er ting man gjerne gjør når man er singel på byn og på jakt etter napp og det gjør meg rett og slett utrygg.

Vi har diskutert dette mange ganger i edru tilstand. Vi har blitt enige om at han ikke skal drikke brennevin (han tåler det svært dårlig og blir skikkelig drita og jeg er redd han ikke kommer seg hjem da), og han skal holde kontakt - typ sende snap eller en sms eller to - i løpet av kvelden.

Ikveld er han ute med en singel kamerat, kun de to. En eller annen nattklubb, og jeg har gått med klump i magen i hele dag. Gråt foran sambo tidligere og han skjønte hvorfor. Vil jo at han skal ha det kjekt, og jeg tenker det er kun oppi hodet mitt det er noe galt og jeg er utrygg selv om jeg vet at han ikke vil gjøre noe skikkelig galt. Kameraten har klart å legge et bilde ut på snapstory av at samboeren min drikker en eller annen drink, og har et shotglass foran seg. Sambo bruker heller aldri parfyme, kun når han skal ut uten meg. Så rett før han gikk ut døren sto vi på badet sammen og han lette fram parfymen, så på meg og sa "Du liker ikke dette her du. Hehe" også sprayet han på. Da han hadde gått ut døren begynte jeg å gråte igjen, syntes det var en veldig unødvendig ting å gjøre (pluss at jeg er hormonell 5 mnd på vei). Etter å ikke ha hørt noe fra ham sendte jeg en melding i 22 tiden og spurte hvordan det gikk, og han sa det gikk fint. Jeg sa at jeg håpet han fortsatt luktet godt. Kanskje unødvendig, men jeg klarte ikke å dy meg. Da skrev han tilbake at jeg hadde klart å ødelegge hele kvelden hans, så takk for det. Vi fikk krangle imorgen, sa han. Jeg skrev tilbake at jeg ikke orker å krangle og det får bare ligge, jeg orker ikke dette. Etter det har jeg ikke hørt noe. 


Det virker som om han går i et slags modus når han skal ut, at han vet at jeg ikke liker det, og han nesten forventer at jeg skal være sur eller grinete og det skal bli krangel. Men jeg orker virkelig ikke. Er dritlei av å ha samme krangelen om og om igjen, flere ganger i måneden.
Hva kan jeg gjøre imorgen for å unngå krangel? Jeg orker ikke noe diskusjon om hva han drakk, hvor de var eller hvem de møtte. Jeg vil rett og slett ikke vite, og jeg har lyst å bare glemme hele den siden av ham. Men jeg regner med det blir snakk om på et eller annet tidspunkt imorgen.
Og hva kan jeg gjøre for å slutte å bry meg om at han drar ut uten meg og ikke holder det han lover (selv om det foreløbig kun er småting som sprit og å gi lyd fra seg)? Skjønner at dette er noe jeg bare må lære meg å leve med hvis det skal være meg og ham, men jeg kjenner det faktisk er en ganske stor kamel å svelge.

Anonymkode: 80d1d...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Testosteron skrev:

Veldig egoistisk av ham å dra på byen uten deg når han vet hvor mye han sårer deg når han gjør det

Takk! Godt noen ser det sånn. Men jeg kan ikke nekte ham å dra ut uten meg..Han er veldig på å si at jeg må bli vant med det og at vi ikke alltid kan gå ut sammen. Selv om jeg ikke hadde hatt noe imot det egentlig :P 

Anonymkode: 80d1d...68a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Testosteron skrev:

Veldig egoistisk av ham å dra på byen uten deg når han vet hvor mye han sårer deg når han gjør det

Så mannen skal aldri få gå ut uten ts?

Anonymkode: 5abf0...5fa

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat avsluttet forholdet med en mann som minner litt om din. Han likte også å gå ut på byen og selv om han ikke var av den flørtete typen som din mann så lot han damer flørte med ham (typ ta ham på låret osv) uten å si fra at han hadde dame, og han dro også ofte på fester der det var tidligere flammer av ham til stede som han visste jeg var ukomfortabel med (av en grunn). I stedet for å berolige meg og gi meg en klem når jeg uttrykte bekymring for dette oppførte han seg akkurat som din mann ved å "gni det inn" og beskylde meg for å ødelegge kvelden hans. For min del var dette en av grunnene til at det ble slutt, siden oppførselen hans gjorde at jeg mistet tryggheten i forholdet. Jeg synes dette er utrolig dårlig oppførsel fra hans side som vitner om umodenhet og egoisme, og jeg tror samboeren din trenger en oppvåkning for å innse det. Dere venter barn sammen og det er derfor viktig at han tar sin del av ansvaret for å skape et trygt og godt forhold mellom dere. Jeg er egentlig tilhenger av å løse problemer gjennom en åpen og ærlig kommunikasjon, mfn dersom du allerede har prøvd dette så kanskje du skal forsøke å gi han en 'vekker' på en eller annen måte? Bare for å få ham til å forstå at han ikke er sikret å beholde deg selv om dere venter barn sammen..Min erfaring er at menn gjerne innser dette for sent..

Anonymkode: 1c780...f17

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette kan handle om flere ting. Du har tatt han i å flørte med andre når dere har vøært ute sammen tidligere, men har du tatt han i tillitsbrudd, dvs  har han gjort ting bak ryggen din? Hatt kontakt emd andre damer , møtt andre damer etc?

Hvis ikke kan det jo være at det også handler litt om din usikkerhet. Du er sikkert også mer skjør nå som du er gravid, men han har sikkert også behov for å lufte seg litt. Han må jo få lov til å gå ut, uten å rapportere hvert minutt hvor han er..?

Jeg synes og at han må få lov til å bruke parfyme hvis han liker det. Skal han bare gjøre det du liker? Når han er alene, må han jo få lov til å gjøre det som er han.

Synes du høres kontrollerende ut.

Anonymkode: 5abf0...5fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke poenget med og holde på sånn. Jeg gjør det fordi jeg er faktisk singel. Men han? Må jo ha fritidsproblemer.

Anonymkode: b18d8...c47

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper han skjønner at han ikke kan dra ut hver helg å flørte når barnet er født! 

Anonymkode: 49cb2...c77

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat avsluttet forholdet med en mann som minner litt om din. Han likte også å gå ut på byen og selv om han ikke var av den flørtete typen som din mann så lot han damer flørte med ham (typ ta ham på låret osv) uten å si fra at han hadde dame, og han dro også ofte på fester der det var tidligere flammer av ham til stede som han visste jeg var ukomfortabel med (av en grunn). I stedet for å berolige meg og gi meg en klem når jeg uttrykte bekymring for dette oppførte han seg akkurat som din mann ved å "gni det inn" og beskylde meg for å ødelegge kvelden hans. For min del var dette en av grunnene til at det ble slutt, siden oppførselen hans gjorde at jeg mistet tryggheten i forholdet. Jeg synes dette er utrolig dårlig oppførsel fra hans side som vitner om umodenhet og egoisme, og jeg tror samboeren din trenger en oppvåkning for å innse det. Dere venter barn sammen og det er derfor viktig at han tar sin del av ansvaret for å skape et trygt og godt forhold mellom dere. Jeg er egentlig tilhenger av å løse problemer gjennom en åpen og ærlig kommunikasjon, mfn dersom du allerede har prøvd dette så kanskje du skal forsøke å gi han en 'vekker' på en eller annen måte? Bare for å få ham til å forstå at han ikke er sikret å beholde deg selv om dere venter barn sammen..Min erfaring er at menn gjerne innser dette for sent..

Anonymkode: 1c780...f17

Jeg skrev istad at det kan være flere årsaker her, men er også enig i innlegget ditt. Jeg skrev at ts kan virke kontrollerende, men hun er vel det for en grunn, og mannen gir henne ikke trygghet så hun kan stole på han, det er vel kanskje hovedproblemet.

Så ts, jeg skjønner at det er frustrerende for deg, men for meg virker det også som at han blir provosert når du "kontrollerer" han, men det burde han jo ikke bli. Hna bør jo skjønne at det handler om at du er glad i han og ønsker at du skal kunne stole på han. Hvis han drikker seg velsig full ikveld, synes jeg han er veldig egoistisk med tanke på situasjonen mellom dere.

Anonymkode: 5abf0...5fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat avsluttet forholdet med en mann som minner litt om din. Han likte også å gå ut på byen og selv om han ikke var av den flørtete typen som din mann så lot han damer flørte med ham (typ ta ham på låret osv) uten å si fra at han hadde dame, og han dro også ofte på fester der det var tidligere flammer av ham til stede som han visste jeg var ukomfortabel med (av en grunn). I stedet for å berolige meg og gi meg en klem når jeg uttrykte bekymring for dette oppførte han seg akkurat som din mann ved å "gni det inn" og beskylde meg for å ødelegge kvelden hans. For min del var dette en av grunnene til at det ble slutt, siden oppførselen hans gjorde at jeg mistet tryggheten i forholdet. Jeg synes dette er utrolig dårlig oppførsel fra hans side som vitner om umodenhet og egoisme, og jeg tror samboeren din trenger en oppvåkning for å innse det. Dere venter barn sammen og det er derfor viktig at han tar sin del av ansvaret for å skape et trygt og godt forhold mellom dere. Jeg er egentlig tilhenger av å løse problemer gjennom en åpen og ærlig kommunikasjon, mfn dersom du allerede har prøvd dette så kanskje du skal forsøke å gi han en 'vekker' på en eller annen måte? Bare for å få ham til å forstå at han ikke er sikret å beholde deg selv om dere venter barn sammen..Min erfaring er at menn gjerne innser dette for sent..

Anonymkode: 1c780...f17

Takk for godt svar! Godt å vite at vi er flere som har vært igjennom det samme. Vi har snakket om det så utrolig mange ganger og det når aldri igjennom. Hva slags "vekker" tenker du på? Jeg har litt lyst å gjøre noe sånt nå men jeg vet ikke om jeg har baller til det eller hva det evt skulle vært..

Anonymkode: 80d1d...68a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg synes denne mannen oppfører seg som en drittsekk, men denne oppførselen har du vel strengt tatt godkjent ved å fortsette å være sammen med han, bli samboer og nå få barn sammen. Du kverner altså fremdeles over en oppførsel du har vært klar over og som fortsetter, men du eskalerer forholdet deres videre og videre. I stedet for å kreve at han skal endre seg når du vet hvordan han er så kan jo du faktisk ta ansvar for deg selv å ikke finne deg i en mann som oppfører seg slikt. Kun du som bestemmer hva du skal finne deg i og hvordan noen skal behandle deg. Beklager, jeg ser ikke problemet. Du har valgt denne mannen selv, akkurat som han er. Du kan velge å leve med han eller ikke, du kan ikke kreve at han skal forandre seg.

Anonymkode: c7874...e3d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg synes denne mannen oppfører seg som en drittsekk, men denne oppførselen har du vel strengt tatt godkjent ved å fortsette å være sammen med han, bli samboer og nå få barn sammen. Du kverner altså fremdeles over en oppførsel du har vært klar over og som fortsetter, men du eskalerer forholdet deres videre og videre. I stedet for å kreve at han skal endre seg når du vet hvordan han er så kan jo du faktisk ta ansvar for deg selv å ikke finne deg i en mann som oppfører seg slikt. Kun du som bestemmer hva du skal finne deg i og hvordan noen skal behandle deg. Beklager, jeg ser ikke problemet. Du har valgt denne mannen selv, akkurat som han er. Du kan velge å leve med han eller ikke, du kan ikke kreve at han skal forandre seg.

Anonymkode: c7874...e3d

Enig.

Jeg hadde gjort det slutt med han

Anonymkode: f86bc...893

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet slike jeg ser det, er at han mangler respekt for deg ( kanskje han ikke har respekt for seg selv, det begynner ofte der...), og det eksalerer ofte. Når han nå har sett at han slipper unna med den ene kjipe oppførselen etter det andre, og at konsekvensene kun blir tomme ord, er det du som nå må finne ut av hva du ønsker å være i. Er han en mann som trenger mye bekreftelser? Dvs usikker? Har han allltid vært glad i festing? 

Du kan ike få han til å endre seg selv med mindre han ønsker det selv. Men du kan endre deg selv, som kan få han til å endre seg.

Anonymkode: 5abf0...5fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hovedproblemet slike jeg ser det, er at han mangler respekt for deg ( kanskje han ikke har respekt for seg selv, det begynner ofte der...), og det eksalerer ofte. Når han nå har sett at han slipper unna med den ene kjipe oppførselen etter det andre, og at konsekvensene kun blir tomme ord, er det du som nå må finne ut av hva du ønsker å være i. Er han en mann som trenger mye bekreftelser? Dvs usikker? Har han allltid vært glad i festing? 

Du kan ike få han til å endre seg selv med mindre han ønsker det selv. Men du kan endre deg selv, som kan få han til å endre seg.

Anonymkode: 5abf0...5fa

Han er ikke spesielt usikker på seg selv, men han kan bli sjalu på fylla (som de fleste, regner jeg med). Da jeg møtte ham studerte vi begge to og jeg måtte dra ham med meg om jeg ville ha ham ut på byen, så det første året vi var sammen var han veldig rolig. Viste seg at han alltid har vært glad i en god fest men han tok studiene veldig seriøst :P hva tenker du jeg kan gjøre for å endre meg for å gjøre dette bedre? 

Ts 

Anonymkode: 80d1d...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg synes denne mannen oppfører seg som en drittsekk, men denne oppførselen har du vel strengt tatt godkjent ved å fortsette å være sammen med han, bli samboer og nå få barn sammen. Du kverner altså fremdeles over en oppførsel du har vært klar over og som fortsetter, men du eskalerer forholdet deres videre og videre. I stedet for å kreve at han skal endre seg når du vet hvordan han er så kan jo du faktisk ta ansvar for deg selv å ikke finne deg i en mann som oppfører seg slikt. Kun du som bestemmer hva du skal finne deg i og hvordan noen skal behandle deg. Beklager, jeg ser ikke problemet. Du har valgt denne mannen selv, akkurat som han er. Du kan velge å leve med han eller ikke, du kan ikke kreve at han skal forandre seg.

Anonymkode: c7874...e3d

Takk for svar :) nå var ikke denne babyen planlagt, og når disse helgene kommer og han vil ut så skulle jeg nesten ønske at det aldri hadde skjedd. Føler meg helt grusom som tenker sånn! Er redd for hvordan ting skal bli om jeg går fra ham nå. Men vil gjerne at han skal få en wake up call som ei annen her nevnte tidligere. Men det er ikke sikkert at det hjelper heller :P er redd for å bli sett på som manipulerende også hvis jeg gjør noe sånt..at han skal føle at jeg binder ham fast og ikke stoler på ham. 

Han drar alltid fram "du stoler ikke på meg, har du aldri gjort"-kortet. 

Anonymkode: 80d1d...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke spesielt usikker på seg selv, men han kan bli sjalu på fylla (som de fleste, regner jeg med). Da jeg møtte ham studerte vi begge to og jeg måtte dra ham med meg om jeg ville ha ham ut på byen, så det første året vi var sammen var han veldig rolig. Viste seg at han alltid har vært glad i en god fest men han tok studiene veldig seriøst :P hva tenker du jeg kan gjøre for å endre meg for å gjøre dette bedre? 

Ts 

Anonymkode: 80d1d...68a

Du må selv kjenne etter hva du aksepterer, og det minste jeg synes du skal forvente, er at han tar dine følelser på alvor, for det høres det ikke ut som at han gjør. Høres ut som det går en f... i han når du blir lei deg, og det er jo ikke sånn det skal være, da får du iallefall ikke tillit til han , tvert imot. Nå er du jo gravid, og det gjør hele situasjonen mer komplisert siden du blir ennå mer knyttet til han, men hvis han fortsetter med å flørte åpenlyst med andre, hvis han drikker seg dritings, hvis du kjenner at du har dårlig magefølelse, at han gir deg klare grunner til mistillit, men at han nekter for det istedenfor å møte deg, porøve å forklare, hadde jeg tatt AVSTAND tll han. Når dere er hjemme, vær taus, ikke vær i samme rom etc. ha planer med andre uten han. Vis at du aksepterer ikke at han ikke tar deg og følelsene dine på alvor, for du er viktig og det skal han også vite. Hvis det ikke blir noe endringer fra hans side, tror jeg at jeg hadde flyttet ifra han for en periode for å vise at du står bak ordene dine i handling. 

Anonymkode: 5abf0...5fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

(...) hadde jeg tatt AVSTAND tll han. Når dere er hjemme, vær taus, ikke vær i samme rom etc. ha planer med andre uten han. (...)

Anonymkode: 5abf0...5fa

Så du mener hun skal furte? Noe av den minst konstruktive atferd som finnes.... 

Siden dere nettopp var studenter og babyen var uplanlagt kan det vel hende han ikke var helt klar til å gi opp singellivet og slå seg til ro med kjernefamilien. Kanskje han bare vil feste litt fra seg før han blir pappa? Eller kanskje han rett og slett ikke er klar for papparollen, og har fått kalde føtter.

Å gå ut sånn flere ganger i mnd funker dårlig etter at barnet er født. Du kan jo spørre ham litt hvordan han tenker det skal være når dere blir foreldre.

Anonymkode: 9368b...a58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener hun skal furte? Noe av den minst konstruktive atferd som finnes.... 

Siden dere nettopp var studenter og babyen var uplanlagt kan det vel hende han ikke var helt klar til å gi opp singellivet og slå seg til ro med kjernefamilien. Kanskje han bare vil feste litt fra seg før han blir pappa? Eller kanskje han rett og slett ikke er klar for papparollen, og har fått kalde føtter.

Å gå ut sånn flere ganger i mnd funker dårlig etter at barnet er født. Du kan jo spørre ham litt hvordan han tenker det skal være når dere blir foreldre.

Anonymkode: 9368b...a58

Vi var ferdig utdannet et år etter vi ble sammen. Dette med papparollen og kjernefamilien kan jeg forstå om han ikke er klar for, jeg er ikke klar selv men vi har snakket mye om det men han sier han gleder seg nå. Men singellivet kysset han strengt tatt farvel for 3 år siden da vi ble kjærester :P 

Ja, han går ut kanskje 2 ganger i måneden, men vi krangler om det ihvertfall dobbelt så mye og jeg er utslitt og drittlei nå. Kan ihvertfall ikke fortsette sånn når babyen er kommet.

Anonymkode: 80d1d...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er jo ikke at han går ut, men at ts vet at han oppfører seg respektløst mot henne når han er ute. Alle ville blitt usikre og kontrollerende med en slik type. Personlig hadde jeg ikke orket. Tror ikke han kommer til å endre seg, han vet jo nå at ts aksepterer dette og han ønsker tydeligvis ikke å ta hensyn. 

Anonymkode: da76b...482

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke liker denne oppførselen (noe som er fullstendig forståelig) så må du bare gå fra han.

Du kan ikke tvinge han til å ikke gå ut og du kan ikke forandre et annet menneske. 

Det tok meg mange bortkastede år før jeg innså dette selv. Heldigvis kom jeg meg vekk fra en liknende mann, og er nå lykkelig med en mann som respekterer meg og deler samme syn på det meste i livet. 

Anonymkode: 82d82...8fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...