Gå til innhold

Hvorfor bruker media fortsatt personlig tragedie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når alle vet at det er selvmord. 

feks når noen blir påkjørt av et tog/trikk/bybane/bil er det ulykker , men når det dreier seg om selvmord blir det "personlig tragedie" 

hvorfor er det fortsatt tabubelagt ? 

 

Anonymkode: 6797a...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan du vite at det er fordi det tabubelagt ordet ikke blir brukt? Kanskje familie ikke ønsker at det skal omtales på den måten?

Anonymkode: 5b16e...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere selvmord omtalt som selvmord de siste årene. Leser stort sett på nrk.no og aftenposten.no. Men de pleier ikke si noe om metode. Når folk blir påkjørt av tog eller t-bane pleier de å kalle det påkjørsel. Regner med at det er selvmord i de tilfellene, ellers hadde de vel kalt det ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare en penere måte å si det på. Akkurat slik man ikke sier "ja, bestemor daua av kreft her om dagen"

Anonymkode: 2bab1...ade

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel bare en penere måte å si det på. Akkurat slik man ikke sier "ja, bestemor daua av kreft her om dagen"

Anonymkode: 2bab1...ade

Nei, da heter det "tapte kampen mot kreften" av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, linsejesus skrev:

Nei, da heter det "tapte kampen mot kreften" av en eller annen grunn.

Rart det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, linsejesus skrev:

Nei, da heter det "tapte kampen mot kreften" av en eller annen grunn.

 

1 minutt siden, MajorasMaske skrev:

Rart det der.

Noen mennesker har et litt mer "emosjonelt" forhold til ord. De kan føle ord mer intenst. Jeg er selv en som ikke bryr meg noe særlig, men noen mennesker tenker og opplever virkeligheten annerledes og for dem kan det å lese om dødsfall føles mer intenst.

Det handler nok og litt om at det er en måte å vise respekt for de avdøde, noe som er mer sosial norm.

Jeg selv er ikke så opptatt av ordbruken, men jeg ser ikke noe problem med at andre har det og foretrekker at det er sånn. Det gjør ingen skade?

Anonymkode: 2bab1...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig. Heldigvis ser man mer og mer at ordet selvmord benyttes.

Annen formulering som jeg misliker sterk er "familietragedie". Ofte i forbindelse der en har drept familien og seg selv. Ordet er provoserende bomullsmykt med tanke på hva som faktisk har skjedd. Hvorfor media føler de må pakke det inn, kan man bare spekulere i. Må jo være noe teori/erfaringer som ligger til grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Noen mennesker har et litt mer "emosjonelt" forhold til ord. De kan føle ord mer intenst. Jeg er selv en som ikke bryr meg noe særlig, men noen mennesker tenker og opplever virkeligheten annerledes og for dem kan det å lese om dødsfall føles mer intenst.

Det handler nok og litt om at det er en måte å vise respekt for de avdøde, noe som er mer sosial norm.

Jeg selv er ikke så opptatt av ordbruken, men jeg ser ikke noe problem med at andre har det og foretrekker at det er sånn. Det gjør ingen skade?

Anonymkode: 2bab1...ade

Det er jo fordi det er den måten flest folk liker å høre det på. Men hvorfor i all verden ville media prøve å appelere til flest mulig mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Høsta skrev:

Veldig enig. Heldigvis ser man mer og mer at ordet selvmord benyttes.

Annen formulering som jeg misliker sterk er "familietragedie". Ofte i forbindelse der en har drept familien og seg selv. Ordet er provoserende bomullsmykt med tanke på hva som faktisk har skjedd. Hvorfor media føler de må pakke det inn, kan man bare spekulere i. Må jo være noe teori/erfaringer som ligger til grunn.

"Familietragedie" har de nesten kuttet ut de siste årene nettopp av den grunn. Jeg så at dette dobbeltdrapet i Kirkenes nylig ble omtalt som familietragedie, så det var et unntak, men de fleste medier har tonet ned bruken av det begrepet. Nå kan jeg ikke si jeg er typen som bryr meg så mye om ordvalg i slike saker, men jeg synes jo familietragedie er veldig misvisende jeg også, så jeg synes forsåvidt det er fint at jeg ser det sjeldnere og sjeldnere.

Anonymkode: 9d027...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av grunnen til dette er vel pga Vær varsom-plakaten, man er redd for at for mye direkte skriverier kan utløse en smitteeffekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MajorasMaske skrev:

Det er jo fordi det er den måten flest folk liker å høre det på. Men hvorfor i all verden ville media prøve å appelere til flest mulig mennesker?

For å selge mer, selvsagt. Tjene penger

Anonymkode: 2bab1...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Familietragedie" har de nesten kuttet ut de siste årene nettopp av den grunn. Jeg så at dette dobbeltdrapet i Kirkenes nylig ble omtalt som familietragedie, så det var et unntak, men de fleste medier har tonet ned bruken av det begrepet. Nå kan jeg ikke si jeg er typen som bryr meg så mye om ordvalg i slike saker, men jeg synes jo familietragedie er veldig misvisende jeg også, så jeg synes forsåvidt det er fint at jeg ser det sjeldnere og sjeldnere.

Anonymkode: 9d027...1b6

Det var faktisk pga. Kirkenesdrapene jeg nevnte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, uansett, jeg synes ikke 'personlig tragedie' nødvendigvis er en feil måte å omtale et selvmord på. Er det ikke akkurat det det er da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ganske mye forskning som tilsier at mediedekning av selvmord dessverre har vist seg å ha en smitteeffekt? Det er vel et bevisst valg tatt av mediene for å hindre dette, ikke fordi det er tabu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smitteffekten går på beskrivelse av metode og omtalen rundt (jmf. Vær varsom-plakaten).

Ordet selvmord i seg selv bør brukes og heldigvis begynner tabuet å gi seg. Sett flere dødsannonser f.eks der det blir opplyst at vedkommende har tatt livet av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, Høsta skrev:

Smitteffekten går på beskrivelse av metode og omtalen rundt (jmf. Vær varsom-plakaten).

Ordet selvmord i seg selv bør brukes og heldigvis begynner tabuet å gi seg. Sett flere dødsannonser f.eks der det blir opplyst at vedkommende har tatt livet av seg.

Uenig. Ordet selvmord kan være nok i visse tilfeller til å sette i gang tanker personen har fra før.

Anonymkode: 14c49...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. Ordet selvmord kan være nok i visse tilfeller til å sette i gang tanker personen har fra før.

Anonymkode: 14c49...865

Det er godt dokumentert at å omtale selvmord i seg selv ikke gjør folk suicidale. Det er heller ikke farlig å spørre folk om de har selvmordstanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...