Gå til innhold

Dere som har MS - Hvordan håndterer dere utmattelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hvis dere har utmattelse, hvordan håndterer dere den? Jeg sliter sånn med det og vet snart ikke hva jeg skal gjøre .

Noen tips? 

Anonymkode: 6a80f...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare ennting å gjøre med fatigue, å lytte til kroppen. Presser du deg utover trettbarhetsgrensen så får du det feigt tilbake i form av mer tretthet. 

Samme mekanisme enten det er MS eller annen kronisk sykdom som gir økt trettbarhet. 

Anonymkode: 6eff8...442

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke me men er også kronisk trøtt og sliten hele tiden. Er hjemme for tiden pga tvangslidelse som er omfattende. Det er ikke tvangslidelsen som gjør meg slik for jeg har hatt verre perioder med den enn jeg har nå. Orker nesten ikke reise meg opp av sofaen. Gjorde ikke saken noe bedre av at jeg begynte å røyke for ett år siden over førti år gammel  for å dempe stress og nerver.

Anonymkode: a2115...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du ME? MS er en nevrologisk sykdom. 

Anonymkode: 50c8a...41c

? Fatigue er veldig vanlig blant de med MS, hvorfor tror du hun skulle mene ME?

Anonymkode: 498cd...6eb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor alene og må gjøre alt husarbeidet selv. Vaske klær,lage mat, vaske opp, gjøre rent osv..... I perioder kjøper jeg ikke inn mat, men spiser ute eller hos min mor. Blir rett og slett sliten og deprimert  av å lage mat.

Anonymkode: a2115...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare ennting å gjøre med fatigue, å lytte til kroppen. Presser du deg utover trettbarhetsgrensen så får du det feigt tilbake i form av mer tretthet. 

Samme mekanisme enten det er MS eller annen kronisk sykdom som gir økt trettbarhet. 

Anonymkode: 6eff8...442

Hva betyr "fatigue"? Betyr det utmattelse? Hvorfor skriver du ikke det i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du ME? MS er en nevrologisk sykdom. 

Anonymkode: 50c8a...41c

Det er forskjell på tretthet ved ME og fatigue ved påvist, fysisk innkludert nevrologisk sykdom. Ts spør om MS og dermed er dette en tråd om Fatigue og ikke utmattelse ved ME. 

Anonymkode: 6eff8...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arabella skrev:

Hva betyr "fatigue"? Betyr det utmattelse? Hvorfor skriver du ikke det i så fall?

Jeg skriver og sier konsekvent fatigue når det er snakk om kronisk sykdom fordi folk eller tror at det er snakk om ME dersom jeg sier utmattelse eller tretthet. Fatigue får en som diagnose der det er tretthet etter eller som konsekvens av fysisk sykdom eller om en har hatt kreft med cellegift/strålebehandling. 

ME tretthet er belastet med mye myter og fordommer. 

Anonymkode: 6eff8...442

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt MS i endel år nå. Syntes graden av fatige varrierer med hvilke bremsemedisiner man bruker. Lå ca 18 timer i døgnet helt utslått når jeg gikk på sprøyter, mens etter et halvt år på tysabri var fatigem så og si borte! Dette var noen fantastiske år, greide å jobbe 100%+ trene 4-5 ganger i uka. Går på lemtrada nå, og har mer fatige igjen. Lite som hjelper desverre, men vet at noen har fått effekt av noe som heter symmetrel 

Anonymkode: 5a8bc...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt MS i endel år nå. Syntes graden av fatige varrierer med hvilke bremsemedisiner man bruker. Lå ca 18 timer i døgnet helt utslått når jeg gikk på sprøyter, mens etter et halvt år på tysabri var fatigem så og si borte! Dette var noen fantastiske år, greide å jobbe 100%+ trene 4-5 ganger i uka. Går på lemtrada nå, og har mer fatige igjen. Lite som hjelper desverre, men vet at noen har fått effekt av noe som heter symmetrel 

Anonymkode: 5a8bc...d71

Jeg skal begynne på aubagio nå til høsten, og kanskje det kan hjelpe litt?

Symmetrel har jeg aldri hørt om men skal sjekke det opp, takk :)

 

TS 

Anonymkode: 6a80f...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du ME? MS er en nevrologisk sykdom. 

Anonymkode: 50c8a...41c

Du fikk med deg at jeg skrev MS så da er du vel oppegående nok til å forstå at jeg mener MS, og ikke ME?

Anonymkode: 6a80f...89a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du ME? MS er en nevrologisk sykdom. 

Anonymkode: 50c8a...41c

?

I den siste tiden har det forekommet i flere tråder at brukere gir uttrykk for at de ikke tror at en nevrologisk sykdom kan være kronisk.

Er det slik for deg også?

Jeg lurer på hva årsaken er

Anonymkode: 886d1...c30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

?

I den siste tiden har det forekommet i flere tråder at brukere gir uttrykk for at de ikke tror at en nevrologisk sykdom kan være kronisk.

Er det slik for deg også?

Jeg lurer på hva årsaken er

Anonymkode: 886d1...c30

Det er 2 fremmedord i et da, er ikke måte på hva man skal lære seg !

Anonymkode: 498cd...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er 2 fremmedord i et da, er ikke måte på hva man skal lære seg !

Anonymkode: 498cd...6eb

Hverken nevrologisk eller kronisk er da fremmedord.

Anonymkode: 886d1...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis dere har utmattelse, hvordan håndterer dere den? Jeg sliter sånn med det og vet snart ikke hva jeg skal gjøre .

Noen tips? 

Anonymkode: 6a80f...89a

Hvordan opplever du fatiguen? Er du i full jobb? Og, sist, men ikke minst, er diagnosen ganske ny for deg?

 

Anonymkode: b5e0b...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. For meg hjelper det å trene når jeg klarer, men som en over her sier, så har det mye med hvilke bremsemedisiner jeg får. Må rasjonere energien min utover dagen, og hvis jeg vet at jeg skal gjøre noe spesielt, må jeg kutte ut noe annet. 

Fikk også tysabri før, og da var jeg virkelig på topp. Trente og jobbet, men måtte slutte med denne medisinen. Får nå lemtrada, og har en del fatigue nå, noe jeg regner med forsvinner mer og mer etterhvert som medisinen begynner å virke. 

Spar energi til det som er viktig for deg. Se etter hva du kan kutte og hva du bør prioritere. 

Anonymkode: 9361c...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...