Gå til innhold

Ta vare på det du har? Gjennbruk-miljø-forbruk- osv


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Vi lever i et lite bærekraftig samfunn, preget av bruk og kast. 

Hver fjerde bærepose med mat som vi kjøper i butikken går rett i søpla. Til sammen kastes det i Norge mer enn 300 000 tonn brukbar mat hvert år. Det til tross for at de fleste av oss synes det er galt å kaste mat. Og vi tror ikke vi kaster så mye som vi gjør.  

Fra 1994 til 2014 ble mengden husholdningsavfall som hver nordmann kastet fordoblet. I 2014 kastet vi 438 kilo avfall per person. Det vil si 6-7 ganger vår egen gjennomsnittlige kroppsvekt. Hvert år. Bør vi ikke få kontroll over veksten i avfallsmengdene, og begynne å ta vare på de tingene vi har, i stedet for å kaste og kjøpe nytt?

I går var jeg innom skomakeren for å få forsterket/lappet turstøvlene mine. Det gav meg en god følelse og kommer til å koste en liten sum i forhold til å kjøpe nye. I det siste har jeg brukt finn.no til å gi bort ting jeg ikke trenger, selg ting jeg ikke trenger, få ting gratis og kjøpe brukte ting. Jeg har planer om å selge bilen vi bruker lite, jeg sykler eller bruker kollektiv. Jeg syns det er befriende å leve et "enklere" liv.

Jeg lurer på hva du gjør for å ta vare på det du har.

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøper ikke ting/mat jeg ikke trenger. Enkelt og greit

Jeg trenger ikke nye klær hele tiden. Jeg har allerede klær i klesskapet. Bare tåpelig å måtte ha nye klær hele tiden så lenge man ikke trenger et plagg for et bestemt formål 

Jeg kjøper ikke mer mat enn hva vi spiser. Jeg storhandler gjerne, men da fryser jeg ned, porsjonerer ut. Beinrester og grønnsaksrester/skrell bruker jeg til å koke kraft av

Jeg kjøper aldri filmer, spill, musikk lengre om det ikke er gjennom streaming, steam, iTunes osv. Samme med de aller fleste bøker...men dessverre er jeg veldig glad i bøker så noen må jeg bare ha i bokformat og ikke på lyd/nettbrett :P 

Trenger jeg noe så sjekker jeg alltid ut loppemarked og bruktbutikker først, evt Finn.no. Trengte en ny skreller her om dagen og kjøpte en til 5 kroner i bruktbutikken. Billig for meg, bra for miljøet med gjenbruk

Det jeg har tar jeg vare på gjennom å sy, sy om, lappe, lime, bruker gamle t-skjorter og sengetøy som er hullete til å lage f.eks gulvtepper, gamle jeans klippes opp og jeg syr det om til handleposer. Har aldri opplevd å slite ut sko så lite at det kan fikses. Som regel så går de fra hele til småbiter på et blunk haha, så de bruker jeg opp og kjøper nye. Kjøper da nye sko ca 1 gang hvert tredje/gjerder år

Jeg kjøper aldri engangsutstyr (tallerkner, bestikk, engangsgrill osv). Kjøper minst mulig som er pakket inn i plast, dropper kvitteringer om det ikke er nødvendig, har med meg eget handlenett

Så det blir svært lite avfall her. Går ut med søpla 1 gang pr uke. Altså 1 pose med restavfall og en bøtte med papiravfall. Matavfallet blir det svært lite av, men det går i komposten uti hagen her. Fyller vel kanskje en kvart sekk med plastavfall som hentes en gang hver tredje uke

 

Anonymkode: 4442c...bc4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det du skriver, og jeg syns selv vi sløser for mye. Vi kaster for mye mat hjemme hos oss. Noe av årsaken er at vi ikke er et jevnt antall mennesker i hus fra uke til uke pga mine og dine barn, så det er vanskelig å beregne hva som trengs. Dernest er vi for dårlige til å følge med på dato på pålegg osv, så vi får fryst mat før det blir ødelagt. 

Her er jeg iferd med en snuoperasjon ; har blitt flinkere til å storhandle og ikke løpe ofte på butikken; det er ingen krise om vi går tom for kokt skinke i to dager, da kan ungene spise annet pålegg. Vi har 'alltid ' 8-10 sorter pålegg. En dag i uken har vi restemiddag; nok mat til alle, men ulik type middag. Jeg har hatt tilnærmet innkjøpsstopp på klær til meg selv de siste månedene. Ungene vokser og har fått påfyll i skapene sine. Jentungen arver noe klær fra en slektning, og det mine unger er vokst fra går videre til tre andre barn i slekta. Mine egne klær som jeg ikke vil bruke til tross for at det er fint, går til Fretex. 

Jeg har kuttet ned på julegavehandlingen,  og har avtaler med noen om at vi istedetfor å handle en ting til hverandre, heller går på kino/konsert/restaurant sammen 

Vi har to biler, og har flere ganger vurdert å selge begge for så å kjøpe én nyere bil. Men foreløpig er det veldig upraktisk. Vi bor nord i landet, og kollektivtransport er nesten ikke-eksisterende. To av barna har også en fritidsaktivitet som krever bilskyss. Da prøver vi å avtale med andre så vi kjører hver vår gang. 

Jeg er svak for å handle litt nytt til huset i form av kopper, skåler,  pynteting, men har latt være å tråle butikker for å bremse dette. Har mye pynt pakket i esker på kvisten, så forsøker å bytte på hva jeg har fremme så det føles litt nytt.

Har de siste årene blitt mer bevisst på hva jeg ønsker meg til bursdag og jul hos nær familie, og ønsker meg nå nyttige ting jeg uansett måtte kjøpt, evt opplevelser. Meldt meg ut av bokklubber for noen år siden, bruker biblioteket. Kjøper sjelden dvd, leier film via Altibox. 

Vi har myyyeee å gå på, men jeg har ikke intensjon om å nå så langt som personen som svarte først. Det ligger ikke for meg å koke kraft av skrell eller stelle kompostbinge, og å gå med klær og sko til det er fullstendig utslitt vil gå ut over min livskvalitet. Men respekt for et slikt gjennomgripende miljøengasjement!!!

 

Anonymkode: a0e0a...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastet latterlig mye mat og handlet for mye mat og alt annet tull før jeg ble student. 

Hovedgrunnen til at jeg skjerpet meg var jo penger, men nå som jeg er tilbake i full jobb og ferdig utdannet har jeg fortsatt med de godene vanene. Jeg fryser alltid ned det jeg vet ikke kommer til å bli spist raskt nok, fryser ned rester eller spiser rester dagen etter til lunsj, er veldig bevisst på hva jeg handler av andre ting, og tenker alltid kvalitet fremfor kvantitet. 

Anonymkode: 61faa...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper mye hermetikk og frossne grønnsaker, siden jeg vet at ferskvare ofte blir liggende til det er ødelagt. Er jo litt mer emballasje kanskje, men tenker det er bedre enn å kaste mat... Fjerner merkelapper fra hermetikkglass og bruker de til drikkeglass og oppbevaring av tørrvarer (flaut, men brukte faktisk 90% engangsgreier før..). Bruker også tomme hermetikkbokser som telysholdere og penneholder, faktisk ganske stilig (man kan jo male dem også).

Når jeg kjøper ferskvarer (ca. 1 gang per mnd), kjøper jeg masse på engang, og lager en haug med frysemiddager istede for å kjøpe ferdigmat når jeg ikke orker å lage.

Planlegger å gå gjennom klesskapet mitt og kvitte meg med minst halvparten, men av en eller annen grunn sitter det langt inne å faktisk få det gjort... Selv om jeg *vet* at jeg ikke kommer til å savne klærne og skoene etterpå. Tenker på å selge halvparten på Finn og gi resten til veldedighet.

Har også 100% shoppestopp fram til nyttår, med unntak av dagligvarer (mat, sjampo, o.l.) og julegaver når den tid kommer.

Møbler er vel den eneste tingen jeg aldri har kjøpt nytt, men er ganske stolt av det. Tar imot gamle møbler og annet som slekt, bekjente, venner av slekt osv. bare vil bli kvitt. Betaler gjerne for ting jeg trenger, men er utrolig mye fine ting folk tilbyr å gi bort gratis når de vet at du er takknemlig og ikke kresen, og at tingene deres får et godt hjem. Mulig folk tror jeg er litt "charity case", men det får nå bare være. :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster minimalt med mat, nå er jeg evig singel, så det er enkelt å porsjonsberegne middagen jeg lager, lager ofte stort, og fryser ned porsjoner. Baker brød / knekkebrød selv. Bruker handlenett på butikken, og kjøper ikke klær uten at jeg trenger noe nytt, noe som er svært sjelden, jeg har et fullt kleskap + + . Jeg har det jeg trenger i min 60 kvm bbl leilighet, bruker ikke penger på pynteputer og slikt. Ønsker meg nyttige ting til jul og bursdager. 

Anonymkode: ccd07...2cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør følgende:
- bruker inventar og utstyr fram til det er «oppbrukt» og ikke er verdt å reparere lenger
- kjøper gjerne brukte klær, møbler og utstyr
- gir bort brukbare klær eller ting jeg ikke trenger lenger til nærmeste bruktbutikk eller loppis
- planlegger alle middager og gjør matinnkjøp en gang per uke og utnytter råvarer godt på den måten
- har «uadressert reklame - nei takk»-klistremerke på postkassen

Anonymkode: 6b794...82f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke vare på noe som jeg ikke har bruk for. Det går i bosset

Anonymkode: 64b78...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel tror at det å gi bort klær til tekstilgjenvinning er en bra greie - og det er jo bedre enn å hive det i restavfallet, men poenget er jo at man ikke skal kjøpe nye klær. Ikke at man kildesorterer(selv om det er greit).

Jeg jobber med klima/miljø og synes faktisk det er vanskelig i hverdagen å få det til. Mye av grunnen til det er at jeg er opptatt av utseende og stil(ikke overdrevent, men nok til at jeg ikke har lyst å gå med allværsjakke til absolutt alt eller ha samme jakke til all bruk i flere år) og varierer i størrelse pga barnefødsler(ike nødvendigvis i vekt men hoftene utvider seg/man blir mindre eller større) og dermed må bytte ut garderoben.

Anonymkode: 823d3...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å kaste minst mulig mat. Vi er alle glade i middag her, så middagsrester blir alltid spist til kvelds, eller lunsj. Så har jeg ting til det går i stykker. Sånn som min tv er 10 år gammel. Min spisestue kjøpte jeg brukt, og er vel kanskje 40 år gammel. Prøver å ikke kjøpe for mye klær, her synes jeg det er vanskelig. Men handler mindre enn jeg gjorde før. Når jeg shopper nå, og finner noe, så spør jeg meg selv, om jeg virkelig trenger det, og om jeg kommer til å bruke det mye. Klær jeg ikke bruker, og som er i god stand gir jeg bort.

Vi har ikke bil, selv om jeg har 2 barn. Vi tar buss og tog, det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...