Gå til innhold

Tips til mat uten kjøtt


Gjest Makemeloveit

Anbefalte innlegg

Gjest Makemeloveit

Hei. 

Jeg er ikke så inne på disse ordene som vegetarianer, veganer osv. Men på grunn av sykdom kan jeg ikke spise annet kjøtt enn kylling og kalkun. Kan spise fisk. Jeg tør ikke spise kjøtteig og slikt da jeg har fått litt angst for mat pga min sykdom (mage og tarm sykdom, Morbus Crohn.)

 

Over til poenget. Er det noen som kan komme med noen forslag til middag? Jeg er glad i torsk, laks, pasta, brun saus, poteter for å nevne noe. Jeg ønsker ikke lange, avanserte oppskrifter med tusen ingredienser, men litt enklere oppskrifter. Ønsker heller ikke oppskrifter med bønner, linser, farse, tofu osv. Jeg lengter etter å spise gryter, men erstatte kjøttet med noe. Alle tips og oppskrifter mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte først at "yes, her har jeg som veggis masse å bidra med," men innså rimelig fort at jeg har ingen råd som passer din smak, da jeg nesten bare lager mat med det du ikke ønsker råd om..:fnise:

5 timer siden, Makemeloveit skrev:

Ønsker heller ikke oppskrifter med bønner, linser, farse, tofu osv. 

 Men er jo veldig mye godt du kan lage med fisk og kylling da :) Er bare ikke helt mitt felt.. Lykke til! :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falaffel :spise: De bollene smaker nesten som kjøtt, og er laget av bla kikerter :sikle: 

Anonymkode: 4ec18...8f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker gresskargryte (sløyf de ingrediensene du ikke liker, jeg bruker å legge til søtpotet og ta fra blomkål, ingefær og koreander, eventuelt kikerter), kremet kylling og lakselasagne (denne har jeg ikke oppskrift på, men finnes mange på nett). Dette går kanskje under hva du ikke vil ha, men jeg synes også falafel er veldig godt med gresk salat og tzatziki. 

Anonymkode: c6121...936

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørg47 skrev:

Tror ikke noe på din sykdom.

Chrons sykdom er en veldokumentert sykdom. Hva er det du ikke tror på?

Anonymkode: 463d3...93c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Chrons sykdom er en veldokumentert sykdom. Hva er det du ikke tror på?

Anonymkode: 463d3...93c

Bare tull dette. Man kan utmerket spise kjøtt med Chrons.

Jeg tror ikke på deg!

Endret av Bjørg47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bjørg47 skrev:

Bare tull dette. Man kan utmerket spise kjøtt med Chrons.

Jeg tror ikke på deg!

Hvis du hadde visst noe som helst om sykdommen hadde du visst at sykdommen kan ramme hele eller deler av tarmsystemet,  og at det noen fint tåler, er det andre som ikke tåler. F.eks tåler de aller fleste fisk og egg mye bedre enn kjøtt. 

Anonymkode: 463d3...93c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde visst noe som helst om sykdommen hadde du visst at sykdommen kan ramme hele eller deler av tarmsystemet,  og at det noen fint tåler, er det andre som ikke tåler. F.eks tåler de aller fleste fisk og egg mye bedre enn kjøtt. 

Anonymkode: 463d3...93c

Tull og vås. 

Det er kun snakk om en placeboeffekt, noen tror de føler seg bedre av ditt og andre av datt.

Hvis man vil bli frisk er det avgjørende å få i seg nok næring.

Det som er relevant hva dette gjelder, så er det flere studier som antyder det som jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørg47 skrev:

Tull og vås. 

Det er kun snakk om en placeboeffekt, noen tror de føler seg bedre av ditt og andre av datt.

Hvis man vil bli frisk er det avgjørende å få i seg nok næring.

Det som er relevant hva dette gjelder, så er det flere studier som antyder det som jeg mener.

Det er gjort flere undersøkelser på at for mye kjøtt ikke er bra for helsa vår!

Anonymkode: 00df3...cc6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er gjort flere undersøkelser på at for mye kjøtt ikke er bra for helsa vår!

Anonymkode: 00df3...cc6

Nå er jeg lei av tullet ditt, god natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bjørg47 skrev:

Nå er jeg lei av tullet ditt, god natt.

Det er  bevist at for mye kjøtt ikke er bar for helsa, les selv!

Godnatt.

Anonymkode: 00df3...cc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørg47 skrev:

Nå er jeg lei av tullet ditt, god natt.

Du er vel klar over at det ikke er kun en person bak de anonyme brukerene? Les AB-koden. 

Og så anbefaler jeg deg å lese litt om ting du ikke kan noe om før du kommer med bastante meninger. 

Anonymkode: 463d3...93c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel klar over at det ikke er kun en person bak de anonyme brukerene? Les AB-koden. 

Og så anbefaler jeg deg å lese litt om ting du ikke kan noe om før du kommer med bastante meninger. 

Anonymkode: 463d3...93c

Ja, jeg vektlegger å høre på "anbefalinger" fra anonyme brukere.....nei.

Jeg kan virke bastant fordi du vet jeg har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Makemeloveit skrev:

Hei. 

Jeg er ikke så inne på disse ordene som vegetarianer, veganer osv. Men på grunn av sykdom kan jeg ikke spise annet kjøtt enn kylling og kalkun. Kan spise fisk. Jeg tør ikke spise kjøtteig og slikt da jeg har fått litt angst for mat pga min sykdom (mage og tarm sykdom, Morbus Crohn.)

 

Over til poenget. Er det noen som kan komme med noen forslag til middag? Jeg er glad i torsk, laks, pasta, brun saus, poteter for å nevne noe. Jeg ønsker ikke lange, avanserte oppskrifter med tusen ingredienser, men litt enklere oppskrifter. Ønsker heller ikke oppskrifter med bønner, linser, farse, tofu osv. Jeg lengter etter å spise gryter, men erstatte kjøttet med noe. Alle tips og oppskrifter mottas med stor takk :)

Som ei som trolig har crohns selv (legene klarer ikkje å bestemme seg for hvilken sykdom det er), så føler eg med deg. I starten av min sykdomskarusell så turte eg nesten ikkje å spise til slutt fordi eg fikk så fryktelig vondt etterpå :P

Grønnsaksuppe er jo enkelt og greit, så lenge du koker enkelte grønnsaker slik at de blir skikkelig myke, kan også tilsette kylling eller fisk så blir det ekstra godt. Eg spiste mye supper (fra pose) når eg hadde merkbar aktiv sykdom: soppsuppe, blomkål & brokkoli suppe, aspargessuppe, samt semulegrynsgrøt, Laks med ris og saus, fiskeboller i kvit saus med poteter, fiskekaker i brun saus med poteter eller pasta, koke ris i ei gryte sammen med gulrot, purreløk (om du tåler) og litt torsk øverst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til det som faktisk ble spurt om her. Jeg regner med du vet om de basic rettene som pannekaker, forskjellig typer grøt o.l. Men angående gryter, går det kanskje an å lage kyllinggryter med strimlet kyllingfilet? :) ett eksempel er tikka masala. Du får sikkert opp masse treff hvis du søker opp kyllinggryte :)

Grønnsakssuppe er jo knallgodt, med diverse grønnsaker som f.eks. potet, gulrot, kålrot, hodekål og purre. Jeg bruker grønnsaksbuljong i vannet. Også lager jeg gjerne noen melboller til å ha oppi, for å gjøre det ekstra mettende. Melboller er bare egg, vann, mel og salt til en akkurat passe tykk deig som kan formes som noen lags boller med et par skjeer. Form en klatt i skjeene og legg deigklatten oppi kokende vann med litt salt oppi. La det koke til hele katten har stivnet. Så heller jeg bare melboller oppi suppa når de er ferdige. Kjempegodt og veldig mettende :) 

Et annet tips, som jeg ikke egentlig har prøvd selv men som jeg har hørt andre gjøre før, er jo å lage egen kyllingkjøttdeig, for da vet du hva du får i deg når du bruker kjøttdeigen :) og da kan du plutselig lage alle de vanlige kjøttdeigrettene, som lasagne og bolognese og sånt. Er dessverre ikke sånn som har så mange oppskrifter i hodet, jeg finner mye på nettet :)

Endret av Nori
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Bjørg47 skrev:

Tull og vås. 

Det er kun snakk om en placeboeffekt, noen tror de føler seg bedre av ditt og andre av datt.

Hvis man vil bli frisk er det avgjørende å få i seg nok næring.

Det som er relevant hva dette gjelder, så er det flere studier som antyder det som jeg mener.

Legg ned det norske helsevesenet, vi har funnet personen som kan alt og kan erstatte alle legene våre!

Anonymkode: a3312...dd3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet inn en del veganske/vegetarianske kjøttalternativer som kan brukes i stedet for kjøtt :) Kiwi og Meny holder i disse dager på å ta inn noe som heter "oumph", som er laget av soyaprotein. Ellers er det godt med taco, bare at du bruker bønner som du kan mose litt med tacokrydder for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...