Gå til innhold

Sitter stengt i et rom... Edderkoppangst og STOR edderkopp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som sier at det bare er å "skjerpe seg", bør sette dere litt mer inn i hva en fobi faktisk er.
En fobi er en form for angstlidelse. Frykten er ofte irrasjonell, men den er både virkelig og intens. Et menneske som lider av virkelig fobi, vil ikke greie å kontrollere frykten sin i møte med situasjonen eller objektet. 
Den som har en fobi, vil oppleve både fysiske og emosjonelle symptomer ved eksponering, og kan være alt fra milde fryktsensasjoner til panikkanfall. Vanlige symptomer på fobi kan være høyere puls, hjertebank, anspenthet, skjelving, svette, rask pust, svimmelhet, prikking for øynene, kvalme, uvirkelighetsfølelse, nummenhet og smerter i brystet.

Som man kan se, er ikke dette noe man bare kan bestemme seg for å ikke være redd for eller reagere på, men det finnes behandlinger som kan lette på angsten, for eksempel eksponeringsterapi.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh, snakk om å overdrive. Hvem som helst hadde blitt sur og "morgengretten" av at kjæresten sin skriker og hyler midt på natta av en edderkopp, når man mest har lyst til å sove kl 4. Snakk om å overdrive! Hvis kjæresten min hadde hatt angst for edderkopper og drev og hylte midt på natta og vekker resten av familien så hadde jeg fint bedt henne om å fjerne den sjæl fordi jeg skal sove. Vekker ikke andre.

Anonymkode: befa0...03f

Da burde din kjæreste også kvitte seg med deg. Du har kke mye empati hvis du ikke kan hjelpe kjæresten din når hun har angst, selv om det er midt på natta. Har du barn? Hva gjør du når de våkner med mareritt eller kaster opp midt på natta? Blir du sur og ber dem klare seg selv også? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboer er forbanna på meg fordi jeg vekte han med løpinga mi og nekter å hjelpe meg. Han sier jeg ødela hele natta hans og at jeg får drepe den alene.

Anonymkode: 616f1...844

Og der har vi svaret på hva kvinner skal med menn. Beskyttelse og hjelp til det de ikke klarer å gjøre selv.

Bare ikke forstyrr nattesøvnen hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Jeg har edderkoppfobi, og jeg er bevæpnet til tennene. Det vil si at jeg sprayer forebyggende på utsatte steder med trinol 810 ca. hver 3-4. uke fra tidlig vår til sen høst, samt at sprayen aldri er langt unna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her! 

Takk for tips! Har innsett at jeg ikke klarer å gå ut av rommet, så blir sittende her en stund til. Har alltid vært livredd edderkopper, men tror det har blitt verre. 

Kaldsvetter, har høy puls, vil bare komme meg ut av hele leiligheta. Skjønner meg ikke på denne frykten... de er ikke farlig, men får totalt panikk... slitsomt. 

Skal se om jeg tør etterpå, å gå ut av rommet. 

Anonymkode: 616f1...844

Huff..høres ikke greit ut være SÅ redd en edderkopp! Høres litt "komisk" ut når man selv ikke er redd, men er jo sikkert ille for deg!  Men.. har du tenkt på at den er trolig livredd for deg også?! - kan hende det er derfor den prøver komme seg raskt vekk også... Høres sikkert "dumt" ut si dette når du har såpass angst men det var bare en tanke😊( ellers får jeg komme og ta den! Hehe) Jeg var redd så jeg hyla da jeg var mindre- fort jeg så en liten edderkopp.. Plutselig fant jeg ut jeg bare skulle se på den..og den hadde iallfall alt mulig annet å gjøre enn å angripe meg! Den løp  jo ofte i annen retning enn meg også, og prøvde jeg etterhvert å sperre veien for den så løp den ofte i motsatt retning🙄 Nå syns jeg faktisk de kan være litt småfascinerende..tar fluer/ insekt gjør de også... og vi er heldig i Norge som ikke har noen som er giftig/farlige 🙄  - men det var meg da... Håper det løser seg for deg...Prøv fokuser/ tenk på noe annet...Sikker på at den forsvinner snart😉😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
45 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Og der har vi svaret på hva kvinner skal med menn. Beskyttelse og hjelp til det de ikke klarer å gjøre selv.

Bare ikke forstyrr nattesøvnen hans.

😆😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tar på deg støvletter, grillvotter, vernebriller, badehetter, og grilldress og hiver på den alle sko som er i hus. Så skal du se at dette årner seg.  :popcorn:

Anonymkode: 45ea3...26b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kommer med dustete kommentarer om "kvinnfolk" eller at "den er ikke farlig"; sett dere litt inn i hva en fobi er og hvordan hjernen fungerer før dere kommer med flere gullkorn og skjemmer dere selv ut ytterligere.

For en som har en kraftig fobi det like skummelt (kanskje enda mer) å være i rom med en edderkopp (eller en klovn eller katt eller sommerfugl eller hva enn nå man har en fobi for) som med en agressiv og sulten tiger eller en giftslange etc.
Å "ta seg sammen" er ikke lett for en som er såpass redd, og det å overvinne en fobi krever eksponering i fred og ro i trygge omgivelser, kanskje med en terapeut.

Ts; det jeg ville ha gjort hadde vært å finne en stor genser eller et teppe - jo tyngre jo bedre. Kast det over edderkoppen så den er fanget under der, og hiv gjerne flere ting oppå. Om den skulle rekke å bevege seg mot deg før du greier å fange den, tramp eller slå noe i gulvet, for den er redd for deg også, og vil snu om den kjenner stampingen i gulvet.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Antlers skrev:

Spray hårspray på den, så den ikke klarer å bevege seg raskt (er hårsprayen sterk nok, blir den limt fast til overflaten). Jeg vil ikke ha edderkopper i støvsugeren, så jeg fester først en liten brødpose på Jif-moppen, deretter et lag med tørkepapir. Still håndtaket til makslengde, så er alt klart for å skvise edderkoppen. Når den er død, trer jeg en brødpose på hver hånd og fjerner plast og papir (og død edderkopp *grøss*) fra moppen. Vrenger det liksom inn i den ene brødposen, og så inn i den andre, deretter kaster jeg bylten i søpla.

Ekstremt, ja, men er man redd så er man redd :P 

Godt tips! *notere seg*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jus sanguinis skrev:

Og der har vi svaret på hva kvinner skal med menn. Beskyttelse og hjelp til det de ikke klarer å gjøre selv.

Bare ikke forstyrr nattesøvnen hans.

Hva kvinner skal med menn, og hva menn skal med kvinner. Hvis du ikke ser at partnere skal hjelpe hverandre - begge veier- så har du et stort problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anoia skrev:

Dere som kommer med dustete kommentarer om "kvinnfolk" eller at "den er ikke farlig"; sett dere litt inn i hva en fobi er og hvordan hjernen fungerer før dere kommer med flere gullkorn og skjemmer dere selv ut ytterligere.

For en som har en kraftig fobi det like skummelt (kanskje enda mer) å være i rom med en edderkopp (eller en klovn eller katt eller sommerfugl eller hva enn nå man har en fobi for) som med en agressiv og sulten tiger eller en giftslange etc.
Å "ta seg sammen" er ikke lett for en som er såpass redd, og det å overvinne en fobi krever eksponering i fred og ro i trygge omgivelser, kanskje med en terapeut.

Ts; det jeg ville ha gjort hadde vært å finne en stor genser eller et teppe - jo tyngre jo bedre. Kast det over edderkoppen så den er fanget under der, og hiv gjerne flere ting oppå. Om den skulle rekke å bevege seg mot deg før du greier å fange den, tramp eller slå noe i gulvet, for den er redd for deg også, og vil snu om den kjenner stampingen i gulvet.
 

Har man fobi så er man en pingle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anoia skrev:

Dere som kommer med dustete kommentarer om "kvinnfolk" eller at "den er ikke farlig"; sett dere litt inn i hva en fobi er og hvordan hjernen fungerer før dere kommer med flere gullkorn og skjemmer dere selv ut ytterligere.

For en som har en kraftig fobi det like skummelt (kanskje enda mer) å være i rom med en edderkopp (eller en klovn eller katt eller sommerfugl eller hva enn nå man har en fobi for) som med en agressiv og sulten tiger eller en giftslange etc.
Å "ta seg sammen" er ikke lett for en som er såpass redd, og det å overvinne en fobi krever eksponering i fred og ro i trygge omgivelser, kanskje med en terapeut.

Ts; det jeg ville ha gjort hadde vært å finne en stor genser eller et teppe - jo tyngre jo bedre. Kast det over edderkoppen så den er fanget under der, og hiv gjerne flere ting oppå. Om den skulle rekke å bevege seg mot deg før du greier å fange den, tramp eller slå noe i gulvet, for den er redd for deg også, og vil snu om den kjenner stampingen i gulvet.
 

Før du kaller andre dust/dustete. Flere av kommentarene her har som mål å ta TS ut av situasjonen . Men dette la du vel ikke merke til. Det er flere som er redd edderkopper og flere av oss kjenner oss igjen i hva TS mener/føler. Du kritiserer andre for uttrykksmåte men her stormer du inn med å kalle alle for dustete. Jeg ville vurdert tatt selvkritikk. 

Anonymkode: 45ea3...26b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner... Jeg vet jeg ikke burde si det, men av og til er dere søte og rare. Alt det dere går gjennom for en edderkopp. :)

 

Anonymkode: 078c0...faf

Nå er det ikke bare kvinner som har edderkoppfobi (eller andre fobier).

Anonymkode: eeb8e...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før du kaller andre dust/dustete. Flere av kommentarene her har som mål å ta TS ut av situasjonen . Men dette la du vel ikke merke til. Det er flere som er redd edderkopper og flere av oss kjenner oss igjen i hva TS mener/føler. Du kritiserer andre for uttrykksmåte men her stormer du inn med å kalle alle for dustete. Jeg ville vurdert tatt selvkritikk. 

Anonymkode: 45ea3...26b

Innlegget mitt var heller ikke rettet mot de som skrev hjelpsomme svar, men de som bagatelliserte TS' problemstilling. Om du oppfattet det som at jeg kalte alle som har svart i tråden dustete så har du misforstått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sterk edderkoppfobi før. Fikk alltid kjærestene mine til å ta de. Når jeg var alene/singel så ringte jeg etter hjelp:fnise: Men det roet seg etterhvert. Hater de fortsatt og blir redd dersom jeg ser dem, men her jeg bor er de ikle så store. Jeg har alltid en fluesmekker tilgjengelig som jeg slår de ihjel med. Men jeg klarer hvertfall nå å ta de selv. Anbefaler deg å få hjelp med dette, snakk med en psykolog. Og den typen din høres ut som en egoistisk dritt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også redd edderkopper! De er så raske og forsvinner så raskt så jeg kan jo aldri vite hvor de er når de løper. 

Men altså her er mine tips.....:fnise:

Ta på sko (da kan du evt. tråkke på den og slipper å få den på føttene)

Ta med noe å slå den med (feks en avis eller sko)

Ta med papir (tørke opp etterpå)

Hårspray (spray direkte på edderkoppen, da stivner den og dør, du kan holde sprayen en stykke fra edderkoppen men da må den jo stå i ro)

Ellers: finn ut hvor edderkoppene kommer fra. Har du noen hull i hjørner på veggene? De bor ofte der. Kjøp en innsektsspray mot edderkopper og spray på, og tett evt hullene. Sørg for å støvsug alle steder jevnlig, også under sofa og seng osv. Støv er jo kos for edderkopper. 

Det jeg ikke liker med edderkopper er at jeg ikke har kontroll på de. De løper raskt og da vet jeg ikke hvor de er, noe som er enda verre!!! Ja, de er sikkert redd for meg, men hva så? Jeg er også redd for de. Norske edderkopper kan faktisk bite slik som andre innsekt, men det er nok ikke særlig merkbart, det er ikke vondt og det er ikke farlig, men ekkelt er det jo! En gang fant jeg en edderkopp på skulderen min, trodde jeg skulle dø! Grøss! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går bedre. Vet fortsatt ikke hvor den er, og det er jo nesten verre. Er glad for at jeg ikke kan se den, men likevel... Har turt å gå ut i stua noen ganger nå. Vi prøvde å lete etter den før han dro på jobb, men klarte ikke finne den. Så nå får jeg bare vente til den viser seg, og så ta det derifra. Hehe...

Har lagt en liten slagplan dersom samboer ikke er kommet hjem enda og edderkoppen kommer. Da skal jeg stå på en stol/i sofa, ta en stor og tung bok eller et tungt pledd og kaste det på den. I tilfelle den løper skal jeg ha en slags spray også. Har ikke hårspray, men får finne noe annet. 

Det kan hende jeg ender opp med å løpe i panikk... Eller, det er vel mest sannsynlig. :fnise: Det høres så komisk ut når jeg skriver det, men jeg blir faktisk livredd! Samboer er også redd for edderkopper. Han hyler selv når han prøver å ta edderkopper, men han tør i det minste å trampe de ned.

ts

Anonymkode: 616f1...844

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går bedre. Vet fortsatt ikke hvor den er, og det er jo nesten verre. Er glad for at jeg ikke kan se den, men likevel... Har turt å gå ut i stua noen ganger nå. Vi prøvde å lete etter den før han dro på jobb, men klarte ikke finne den. Så nå får jeg bare vente til den viser seg, og så ta det derifra. Hehe...

Har lagt en liten slagplan dersom samboer ikke er kommet hjem enda og edderkoppen kommer. Da skal jeg stå på en stol/i sofa, ta en stor og tung bok eller et tungt pledd og kaste det på den. I tilfelle den løper skal jeg ha en slags spray også. Har ikke hårspray, men får finne noe annet. 

Det kan hende jeg ender opp med å løpe i panikk... Eller, det er vel mest sannsynlig. :fnise: Det høres så komisk ut når jeg skriver det, men jeg blir faktisk livredd! Samboer er også redd for edderkopper. Han hyler selv når han prøver å ta edderkopper, men han tør i det minste å trampe de ned.

ts

Anonymkode: 616f1...844

Skjønner godt hvordan du har det. Jeg er redd edderkopper selv, men klarer å ta de selv. Veps derimot har jeg fullstendig panikk for. Alle sier jo at det bare er å sitte i ro, men nei, det er faktisk ikke så enkelt. Da hadde jeg gjort det istedenfor å flykte i panikk som en tulling. Neste som sier jeg skal stå i ro kommer til å bli skjelt ut. 

Jeg ville ikke brukt et pledd om jeg var deg. Sjansen er stor for at det lander slik at det kommer nok luft under til at edderkoppen kommer seg unna. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...