Gå til innhold

Dårlig oppdragelse, eller idioti?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser på nettavisen at folk blir tatt i bilbeltekontroll. 
Selv vokste jeg opp med at bilbelte skulle på. Mamma nektet å starte bilen før alle hadde på seg bilbelte. Da vi barna var på skole-alder så var bilbelte en innlært vane. Det var ikke noe vi tenkte over. Det var en selvfølge og en vane rett og slett. Var aldri noe "skal bare", skulle vi kjøre i 5 minutter så skulle på bilbelte på. Ingen unntak. Mamma måtte ofte be vennene våre om å ta på seg bilbelte, for de gjorde det ikke selv. 

Jeg har nå bil selv. Vennene mine slurver ekstremt med bilbelte. Jeg må nå gjøre som mamma gjorde da vi var små. "Ta på deg bilbelte, eller så får du ta bussen". Dette er voksne mennesker, slutten av 20 årene det er snakk om. 
Jeg nekter å kjøre før alle har på seg bilbelte. For bilbelte er en selvfølge og gratis forsikring mot død og skade. Jeg gir fader i om de ønsker å ta sitt eget liv, ved å slurve. Men jeg nekter å være skyldig i mord, bare fordi passasjerer i min bil nekter å ta på seg bilbelte. Da får de ta buss, jeg gir f** i om du er bestevenninnen min, kjæreste eller familie. Jeg bryr meg ikke, i min bil så skal folk ha på seg bilbelte. 

Hva feiler det folk? Slurver du med bilbelte? Isåfall.. hvorfor?! Hva feiler det deg?
Jeg forstår at 3-4 åringer kan være vrange og glemsk. Men er du 6+ så har du vett nok til å ta på deg bilbelte. Det skal da være innlært og blitt til en naturlig del av det å sitte i bil. 
Er nysgjerrig på hva som foregår i hodet til slike folk. Er det foreldrene deres som har failet? 

 

Anonymkode: 32980...e3e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser på nettavisen at folk blir tatt i bilbeltekontroll. 
Selv vokste jeg opp med at bilbelte skulle på. Mamma nektet å starte bilen før alle hadde på seg bilbelte. Da vi barna var på skole-alder så var bilbelte en innlært vane. Det var ikke noe vi tenkte over. Det var en selvfølge og en vane rett og slett. Var aldri noe "skal bare", skulle vi kjøre i 5 minutter så skulle på bilbelte på. Ingen unntak. Mamma måtte ofte be vennene våre om å ta på seg bilbelte, for de gjorde det ikke selv. 

Jeg har nå bil selv. Vennene mine slurver ekstremt med bilbelte. Jeg må nå gjøre som mamma gjorde da vi var små. "Ta på deg bilbelte, eller så får du ta bussen". Dette er voksne mennesker, slutten av 20 årene det er snakk om. 
Jeg nekter å kjøre før alle har på seg bilbelte. For bilbelte er en selvfølge og gratis forsikring mot død og skade. Jeg gir fader i om de ønsker å ta sitt eget liv, ved å slurve. Men jeg nekter å være skyldig i mord, bare fordi passasjerer i min bil nekter å ta på seg bilbelte. Da får de ta buss, jeg gir f** i om du er bestevenninnen min, kjæreste eller familie. Jeg bryr meg ikke, i min bil så skal folk ha på seg bilbelte. 

Hva feiler det folk? Slurver du med bilbelte? Isåfall.. hvorfor?! Hva feiler det deg?
Jeg forstår at 3-4 åringer kan være vrange og glemsk. Men er du 6+ så har du vett nok til å ta på deg bilbelte. Det skal da være innlært og blitt til en naturlig del av det å sitte i bil. 
Er nysgjerrig på hva som foregår i hodet til slike folk. Er det foreldrene deres som har failet? 

 

Anonymkode: 32980...e3e

La de betale bøtene.  Hvorfor bry seg med han or lite ansvar enkelte tar?

Anonymkode: c45bc...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La de betale bøtene.  Hvorfor bry seg med han or lite ansvar enkelte tar?

Anonymkode: c45bc...f99

Hvorfor bry seg? Fordi det er farlig for andre i bilen også når noen ikke har på seg belte.

Anonymkode: d0928...33a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter noen i baksete uten belte kan de rive med hele setet foran om det er kollisjon. Kropper i "fall" fremover blir mye tyngre enn vekten på personen. "Vekten" på personen blir mangedoblet når den blir sendt fremover. Jeg husker på trafikkskolen at de forklarte hvordan tomme colaflasker kan gi deg hjernerystelse fordi de blir sendt av gårde med slik kraft ved kræsj. Det var ikke lurt å ha ting på hattehylla

Har ikke møtt noen som slurver med setebeltene. Det virker for meg som en litt ungdom på 90-tallet ting å gjøre

Anonymkode: 21c13...1ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bry seg? Fordi det er farlig for andre i bilen også når noen ikke har på seg belte.

Anonymkode: d0928...33a

Akkurat, og hvis jeg møter noen på veien som ikke bruker belte.. hvis vi dra krasjer så kan jeg være delaktig i at en person dør! Samme hvem som har skyld i ulykken. Dersom personen hadde hatt belte på så kunne han bare gå ut av vraket, uten en skrammen. Så det å droppe å bruke bilbelte går utover andre. Både de i bilen, og andre som er ute å kjører. 

ts

Anonymkode: 32980...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

La de betale bøtene.  Hvorfor bry seg med han or lite ansvar enkelte tar?

Anonymkode: c45bc...f99

Så her har vi svaret på hvorfor folk driter i bilbeltet. Så naivt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...