Gå til innhold

Hvordan forebygge rynker (J22 år). Fortsetter aldringen i dette tempoet...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oj, det vet jeg dessverre ikke. Er mye eldre enn deg og har ikke fått en eneste rynke enda, og har ikke brukt noe annet enn fuktighetskrem.

 

Er du sikker på at dette er rynker? Ikke tørr hud eller lignende? Det er veldig tidlig å få rynker synes jeg - gå til en hudpleier og få proff.rådgivning og analyse

Anonymkode: e4029...036

Kan jeg spørre hvilken fuktighetskrem du bruker? Har fin hud selv, men ble nysgjerrig:)

Anonymkode: 71c97...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp mora mi er 1 år eldre. Har sett på bilder at hun hadde kjempefin hud frem til ca 50 år, da kom rynkene snikende. Så nå har tanta mi ganske mye finere hud ja.  He he ja dessverre og jeg klarer ikke ha enn såpass sunn livsstil, så regner med rynkene kommer etterhvert. 

Anonymkode: de240...890

Takk for svar. Mener du at tanta di er fanatisk sunn? Har hun oppsiktsvekkende fin hud?

Jeg synes f.eks Åse Kleveland har fantastisk hud , og hun er faktisk 67 år!

Anonymkode: 71c97...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, honnipuff skrev:

Jeg stresser noe enormt. I tillegg anstrenger jeg meg mye pga dårlig syn! Og jeg har fått linjer. Så skal prøve å endre kostholdet, spise mer grønnsaker og frukt, drikke mer vann og trene mer. 

Tror gener kan ha en del å si, men også om man har tørr hud, om man soler seg en del, røyker, spiser veldig usunt eller stresser sånn som meg.

Noen som vet om det finnes oljer som kan være bra for huden dersom man sliter med tørr hud? Kan det være med på å forebygge rynker? 

Dette er visst både rimelig og bra: druekjerneolje.

http://www.kk.no/livsstil/dropp-hudkrem-bruk-matolje-24932

 

TS, jeg tror mye er genetisk, dessverre, men det viktigste er solbeskyttelse og unngå røyk og usunn livsstil. Også undervekt kan gi mer rynker. Omega 3-tilskudd og/eller mye fet fisk kan også ha en god effekt. 

Anonymkode: 91526...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rynker kan jo være genetisk, men det er så mange faktorer som kan forårsake dem at vi har jo selv påvirkning på det. Sol, bra eller dårlig mat, det om vi får nok søvn - alt har noe å si. iDU kan glede deg over det "modne" ansiktet ditt eller gjøre noe med det. Noen anbefalte ansiktsmassasje, men vet ike om det er noe bra. Botox er også litt for sterkt for meg. Man kan bruke et middel som er akkurat passende, slik som ansiktskrem. jeg bruker Lefery krem også.

Anonymkode: 20b33...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er fuktighet alfa og omega. Sørg for at du bruker en god fuktighetskrem tilpasset din hudtype. Hudpleier er tull og humbug (ville du gått til noen som har kurs fra videregående skole for å behjelpe et virkelig problem? Ikke? Da går du til hudlege i stedet) 

Bruk en krem med solfaktor året rundt. A-krem er også gull. Ellers syntes jeg Fillerina har grei effekt, men det er ikke til å komme bort fra at dersom du ønsker å fjerne linjene fullstendig er det botox som er løsningen (og evt. fillers dersom du har linjer i huden selv når du ikke rynker brynene) 

Anonymkode: e0e30...b06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18. september 2016 at 0.42, AnonymBruker skrev:

Oj, det vet jeg dessverre ikke. Er mye eldre enn deg og har ikke fått en eneste rynke enda, og har ikke brukt noe annet enn fuktighetskrem.

 

Er du sikker på at dette er rynker? Ikke tørr hud eller lignende? Det er veldig tidlig å få rynker synes jeg - gå til en hudpleier og få proff.rådgivning og analyse

Anonymkode: e4029...036

Hvilken fuktighetskrem bruker du?

Anonymkode: 71c97...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utrolig mange som enten har rynker på ekte tidlig i tyveårene eller som tror de har det.  Lurer på hva grunnen er, miljø, dårlig hudpleie, sol?    Da jeg var 22 tenkte jeg ikke over slikt overhodet. Men så hadde jeg ikke en linje i fjeset heller før jeg var langt over 30. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 18 med linjer i ansiktet, deriblant "rynker" under øynene og smilerynker. Har aldri hatt tørr hud uansett om jeg bruker fuktighetskrem, har brukt spf 50 i ansikt siden jeg var 16, spiser sunt, trener, soler meg ikke. osv. Vil tro at det nesten kommer av dårlige gener :klo:

Anonymkode: f0a1e...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.9.2016 at 0.29, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente på 22 år. Har det siste året sett en massiv oppsving i danning av linjer i ansiktet. Sinnarynken begynner å bli ganske kraftig, jeg begynner å få linjer rundt munn og i pannen, i tillegg til at jeg har en vertikal rynke i panna på den ene siden (ligge-linje..?) og små vertikale linjer rett over munnen. I tillegg har jeg fått dannelse av linjer både under- og rundt øynene. Og for å si det sånn - det er det siste året det meste av disse linjene har kommet. Og fortsetter de og komme i dette tempoet, frykter jeg at jeg kommer til å se ut som jeg er 60 år før jeg har nådd 30-årene.. :-( 

Og det verste er at jeg selv syntes jeg begynner å få en slags øgle-aktig hud enkelte steder. Altså, det ser ut som den holder på å skrumpe seg sammen. For eksempel under øynene, og på neseryggen mellom øynene. Så til og med idag (for første gang) en linje fra pannen og ned til øyet - hvem får det liksom...? Aner ikke hva jeg skal gjøre for at det ikke skal utvikle seg enda mer?! :'-(

 

Vel. Jeg har gjort en god del googling, og kommet frem til et par ting. (Sånn - utenom det vanlige som rens, skrubb, etc.).

1. Soling er et absolutt NO-NO, så det er det ikke vits i å nevne en gang!

2. Antioksidanter skal visstnok være veldig forebyggende. Har bestemt meg for å kjøpe et bra kosttilskudd i tillegg til tilføre antioksidanter i form av mat - så klart. Er det noen som har tips til et bra antioksidant-kosttilskudd som ikke ruinerer lommeboka?

3. Krem - med høy konsentrasjon av enten/og retinol (A-vitaminsyre) og AHA-syrene (Melkesyre og glykolsyre for eksempel). Spørsmålet mitt her er - hvilken krem vil dere anbefale meg? Er det noen av dere som vet om en krem med svært høyt innhold av en av disse syrene, helst retinol? Hadde vært helt, helt supert hvis noen hadde en bra krem og anbefale, som har hjulpet dere både ved å fjerne linjer og i forebygging av linjer.

4. Jeg leste bloggen til en dame som bruker kremen Airol. Leste en artikkel skrevet av hudleger - der det står at den reduserer rynker etter 6-12 mnd., men kremen krever resept i tillegg til at den egentlig er for kviser - og dermed forårsaker en del flassing. Uansett, denne bloggeren har brukt denne kremen i mange år etter å ha fått resept hos legen, og sier hun ikke har fått en eneste rynke siden. Jeg har lest masse (!) om dette, og kremer som inneholder retinol er det aller beste for å forebygge rynker. Men hvor stor prosentandel retinol skal det egentlig være? Og tror dere jeg kunne fått resept på denne kremen hvis jeg dro til legen og spurte? 

 

 

Tusen, tusen takk for alle svar! Setter uendelig pris hvis noen som har peiling på dette hadde giddet å svare!! :-) 

Anonymkode: 77ab2...e74

Hvis du sender meg en PM med bilde, kan jeg se på det. Føler jeg har svart på slike tråder en milliard ganger, føler ikke for å skrive et langt svar her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk færre linjer av å bruke riktig hudkrem. Du bør finne ut hvilken hudtype du har og bruke en bra hudkrem tilpasset deg. Helst ikke typisk parfymeri-krem, men fra en hudpleiesalong. Ellers bør man holde seg unna sol, om man er i sola så bør man bruke caps, hatt og høy solfaktor. 
Fettprosenten bør ikke være for lav. Tynne damer har som regel mer rynker enn de med litt fett på kroppen. Jeg bruker botox to ganger i året for å forebygge sinnarynke, før sommeren da jeg vet jeg kommer til å utsette ansiktet for sol, og mot vinteren for å ikke få nye rynker frem mot sommeren. Ellers er det viktig med et bra kosthold og å drikke nok vann.

Vil egentlig ikke anbefale deg syrebehandling med dyre kremer. En venninne av meg har gått på en kraftig kur inkludert a-vitaminkrem og andre sterke salver/kremer i ansiktet. Nå kan hun ikke slutte å bruke de fordi huden blir dårlig med en gang hun ikke bruker alle produktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å gå til en hudlege og få resept på tretinoin. Retin-A/Airol.. Jeg har brukt den i ca et års tid pga evigvarende mild akne, og den har hatt den positive effekten at den lille linja jeg hadde midt i panna er så og si borte nå. Og jeg bruker den svakeste styrken på 0.025%. Jeg vil si at huden min har reist ca 4-5 år tilbake i tid. Bortsett fra at jeg er kvisefri nå. :) Men jeg hadde ganske glatt hud til å begynne med da. Jeg er 32 år. Skal spørre om å prøve den sterkere typen neste gang, siden jeg har hatt ubetydelige bivirkninger (men tydlig effekt) av den svakeste.

På dagtid bruker jeg fuktighetskrem og BB cream eller CC cream med solfaktor. Synes det er best å få resept på noe som faktisk virker, i stedet for å bruke penger på dyre kosmetiske tullekremer. Bruk gjerne fuktighetskrem på dagtid, men ikke forvent at det fjerner synlige rynker.

Men genetikk er helt klart viktig også. Alle i familien min har ganske glatt hud. Den ene tanta mi har røyket siden hun var fjortis og er nærmere 70 nå og har seriøst glattere hud enn mange på 25 år i dag. :ohmy:  WTF??!

Jeg har kjøpt kremer med 5% og 10% glykolsyre på iHerb.com. Bruker de av og til og er fornøyd med dem. Merket heter Revita. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke hvorfor det er så mange som har et behov for å gå inn i tråden for å svare at man er rynkefri og får komplimenter angående huden sin samt mye eldre enn TS. Hva er det dere får ut av dette? Dette er i høyest grad genetisk betinget. At det er uvanlig å merke linjer i en alder av 22 år er de fleste enige om, men det vil ikke si at TS sitt tilfelle er mindre reellt. 

Forebyggende faktorer er selvsagt et godt kosthold, tilstrekkelig væskeinntak (vann), påføre fuktighet og unngå røyk/mye sol. Du bør imidlertid få en hudanalyse og spesifikke tips til din hud. Jeg må være ærlig å si at jeg ikke er helt sikker på hvor stor effekt du har av slike tiltak, da det som nevnt er genetisk betinget, men det er jo verdt et forsøk. Videre finnes det jo også litt mer drastiske tiltak man kan gjøre (kosmetiske inngrep). 

Anonymkode: 1b53b...a1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. september 2016 at 11.03, DreamOn skrev:

Det er utrolig mange som enten har rynker på ekte tidlig i tyveårene eller som tror de har det.  Lurer på hva grunnen er, miljø, dårlig hudpleie, sol?    Da jeg var 22 tenkte jeg ikke over slikt overhodet. Men så hadde jeg ikke en linje i fjeset heller før jeg var langt over 30. 

Det er jo ikke så rart å ikke tenke over noe man selv ikke har et problem med.

Og når det gjelder spørsmålet ditt: gener. 

Anonymkode: 1b53b...a1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker mer som en skrytetråd for andre enn hjelp for ts. Selv er jeg 25, med linjer under øynene. De kom da jeg ble 20. Genetisk, hele morsiden har dem. Kan ta fillers for å dempe, men ingen krem vil nok knekke dem.

Anonymkode: cfcd5...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette virker mer som en skrytetråd for andre enn hjelp for ts. Selv er jeg 25, med linjer under øynene. De kom da jeg ble 20. Genetisk, hele morsiden har dem. Kan ta fillers for å dempe, men ingen krem vil nok knekke dem.

Anonymkode: cfcd5...450

Skrytetråd? Må man ha dårlig hud for å komme med råd?

Jeg vil heller gå til ei dame med bra hud for å få råd til huden min, enn ei med dårlig hud. Same med hår/frisør.

Ts har fått mange gode råd, men har jo ikke vært her inne siden hun skrev innlegget.

Anonymkode: 71c97...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrytetråd? Må man ha dårlig hud for å komme med råd?

Jeg vil heller gå til ei dame med bra hud for å få råd til huden min, enn ei med dårlig hud. Same med hår/frisør.

Ts har fått mange gode råd, men har jo ikke vært her inne siden hun skrev innlegget.

Anonymkode: 71c97...9dc

Det går an å komme med råd uten å nevne at man har så sykt bra hud selv, og får komplimenter selv om man bare bruker vann. Hvis du har så bra hud,  så har du jo ingen erfaring med TS sitt problem?

til TS: jeg er 31 år og har kombinert hud som i perioder er tørr og i perioder oljete. Rynkemessig er jeg nok ganske lik de fleste på min alder- huden er fremdeles fast, men fra ca 25 års alder har jeg gradvis fått mer linjer.( noe som er helt normalt) Jeg har pga mild akne i perioder brukt Epiduo som inneholder Retinol, og merket vel egentlig ikke noen magisk effekt av dette på linjene. Jeg bruker en del syrer i hudpleien min nå (aha og bha) og har derimot god effekt av dette. huden blir glattere og jevnere, og jeg føler at det bremser utviklingen av linjene noe. Rens og fukt er også viktig, jeg leste et sted at om man sover med hudsminke på så eldres huden 8 ganger raskere, så det gjør jeg aldri. En god hudkrem tilpasset din hudtype er ihvertfall supert mtp forebygging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrytetråd? Må man ha dårlig hud for å komme med råd?

Jeg vil heller gå til ei dame med bra hud for å få råd til huden min, enn ei med dårlig hud. Same med hår/frisør.

Ts har fått mange gode råd, men har jo ikke vært her inne siden hun skrev innlegget.

Anonymkode: 71c97...9dc

De som har pen hud fra naturens side kan da ikke gi noen spesielt nyttige tips, nettopp fordi man ikke har erfaring med den type problematikk TS har. Eller hvordan mener du at en som ikke har fått linjer i ansiktet skal vite hva slags tips som egner seg for allerede begynnende linjer? Hvordan synes du at det er til hjelp for TS at noen skriver at de har fått spørsmål fra alle, både bekjente og fremmede, om hva man bruker i ansiktet fordi man har så fin hud, og vedkommende kun brukte vann? Ja, vann alene løser nok TS sitt problem... 

Det samme gjelder jo kviser. De som sliter med kviser vil jo gjerne høre erfaringer fra de som har slitt med lignende problem og hva slags tiltak som har fungert/ikke fungert. Det bringer jo overhodet ikke noe nytteverdi i at noen som aldri har fått spesielt mye kviser forteller om deres erfaringer, gjerne da i form av: "gjør ingenting" og "bruker bare vann". Totalt meningsløst. 

Anonymkode: 1b53b...a1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som har pen hud fra naturens side kan da ikke gi noen spesielt nyttige tips, nettopp fordi man ikke har erfaring med den type problematikk TS har. Eller hvordan mener du at en som ikke har fått linjer i ansiktet skal vite hva slags tips som egner seg for allerede begynnende linjer? Hvordan synes du at det er til hjelp for TS at noen skriver at de har fått spørsmål fra alle, både bekjente og fremmede, om hva man bruker i ansiktet fordi man har så fin hud, og vedkommende kun brukte vann? Ja, vann alene løser nok TS sitt problem... 

Det samme gjelder jo kviser. De som sliter med kviser vil jo gjerne høre erfaringer fra de som har slitt med lignende problem og hva slags tiltak som har fungert/ikke fungert. Det bringer jo overhodet ikke noe nytteverdi i at noen som aldri har fått spesielt mye kviser forteller om deres erfaringer, gjerne da i form av: "gjør ingenting" og "bruker bare vann". Totalt meningsløst. 

Anonymkode: 1b53b...a1e

Synes dette er veldig overdevent, jeg skrev heller ikke bare vann hvis du leser faktisk alt jeg skrev. Jeg skrev at jeg også fikk komplimenter når jeg brukte vann, er en forskjell på det enn sånn som du fremstiller det! Du tar jo bare utgangspunkt i den siste setningen min.

Hud handler ikke bare om hva man smører på den, sånn som  du og hun her før deg legger det frem som . Samme med hår. Det handler ikke bare om hvilken sjampo man bruker. Det handler mye om livsstil : nok søvn, næringsrikt kosthold, ikke ligge å steke seg i sola, unngå røyking og for mye alkohol, bl.a. Og gener. 

Og jeg vil virkelig ikke anbefale noen å begynne med syrer når de er bare 22 år. Det kan gjøre vondt verre. Det kan ødelegge den naturlige hinnen som huden vår har. 

Når man har bra hud, er det jo også et tegn på at man gjør noe rett!

Hud er symbol på helsen , det er en helhet av kroppen og psyken din.

Anonymkode: 71c97...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...