Gå til innhold

Syklister som velger fortau framfor sykkelsti


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor velger syklister å sykle på et traffikert fortau istedenfor det velfungerende sykkelfeltet som er rett ved siden av? Jeg bare lurer...

Anonymkode: a9018...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger syklister å sykle på et traffikert fortau istedenfor det velfungerende sykkelfeltet som er rett ved siden av? Jeg bare lurer...

Anonymkode: a9018...6bd

Sykkelfeltene er som regel smale, og de ligger gjerne tett inntil bilistenes kjørefelt. Det er derfor rimelig at syklister foretrekker fortauene, noe de har full rett til.

Anonymkode: 24e93...368

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjellige sykkelveier rundt omkring. Noen steder sykler jeg langs veien, andre ganger fortauet. Jeg er rett og slett livredd for å dø i trafikken når jeg sykler. Ble nesten tatt av bussen i dag, han skulle forbi - men gadd ikke vente på klar motgående. Jeg sykla langs en svært smal sykkelsti på veien. 

Anonymkode: a2193...52b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykkelfeltet bredt nok? En meter er minste minimum, dersom det er mye trafikk er 1,5 meter minimum. Det i kirkegata er mange steder knapt bredere enn et sykkelstyre.

Er sykkelfeltet uten parkerte biler innenfor? Parkerte biler skaper farlige situasjoner, for å unngå noen av disse situasjonene må syklisten holde god avstand til de parkerte bilene, noe som ofte betyr at syklisten bør holde seg utenfor sykkelfeltet.

Er sykkelfeltet rent? Grus, løv, glassbiter og annet søppel er farlig for en syklist.

Blir sykkelfeltet respektert? Det er ikke trygt å sykle i sykkelfelt hvis du må ut i veibanen ofte pga biler som har feilparkert eller stanset der fordi de "skal bare". Det er heller ikke trygt å benytte er i utgangspunktet for smalt sykkelfelt om biler og busser konsekvent sykler på hvitstripa.

 

Edit: Selv om du som fotgjenger eller bilist oppfatter et sykkelfelt som velfungerende er det ikke sikkert det stemmer. Selv syklister er ikke alltid klar over at sykkelfeltet ikke er bra nok, de bare unngår det fordi de "ikke er skikkelige syklister", eller sykler der på tross av at de har hjertet i halsen fordi de "er skikkelige syklister". Jeg tilhørte siste kategori, før jeg lærte bedre og begynte å holde kjørefeltet der sykkelfeltet ikke er tilstrekkelig i følge forskriftene.

Endret av Sølvrosen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De plassene jeg har sett det. er det en bilveg. Så har de tegnet en strek imellom.

Så da burde det være det samme hvilke du bruker.

Anonymkode: 41d7c...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sølvrosen skrev:

Er sykkelfeltet bredt nok? En meter er minste minimum, dersom det er mye trafikk er 1,5 meter minimum. Det i kirkegata er mange steder knapt bredere enn et sykkelstyre.

Er sykkelfeltet uten parkerte biler innenfor? Parkerte biler skaper farlige situasjoner, for å unngå noen av disse situasjonene må syklisten holde god avstand til de parkerte bilene, noe som ofte betyr at syklisten bør holde seg utenfor sykkelfeltet.

Er sykkelfeltet rent? Grus, løv, glassbiter og annet søppel er farlig for en syklist.

Blir sykkelfeltet respektert? Det er ikke trygt å sykle i sykkelfelt hvis du må ut i veibanen ofte pga biler som har feilparkert eller stanset der fordi de "skal bare". Det er heller ikke trygt å benytte er i utgangspunktet for smalt sykkelfelt om biler og busser konsekvent sykler på hvitstripa.

 

 

På min vei til jobb har de laget et toveis sykkelfelt som er skilt fra veien med glidekant, og det hører til skjeldenheten at jeg ser syklister bruke det, de foretrekker veien, selv om den er smal for to biler (siden de tok av den for å lage det tomme sykkelfeltet), og bilene kommer veldig tett inntil syklistene. Vennligst forklar dette noen?

Anonymkode: 54483...fea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bossa Nova

Fordi det er skummelt. Jeg sykler såpass tregt at jeg sinker de raske syklistene. Dessuten er sykkelfeltene plutselig borte, spesielt ved busstopp, og man kan bli påkjørt av en buss. Fornøyd med svarene? Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men dette er i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På min vei til jobb har de laget et toveis sykkelfelt som er skilt fra veien med glidekant, og det hører til skjeldenheten at jeg ser syklister bruke det, de foretrekker veien, selv om den er smal for to biler (siden de tok av den for å lage det tomme sykkelfeltet), og bilene kommer veldig tett inntil syklistene. Vennligst forklar dette noen?

Anonymkode: 54483...fea

Det du beskriver er en toveis sykkelvei. Der har syklister vikeplikt for absolutt alle andre trafikanter i alle møtesituasjoner, noe som gjør løsningen problematisk i et hvert kryss. Gode sykkelfelt med sykkelboks foran kryss (dersom lyskryss) er vanligvis tryggere enn en sykkel uten veldig gode løsninger ved kryss, og gir også bedre framkommelighet for syklister.

Om vegen er blitt så smal at det er vanskelig for to biler å passere burde det sette ned farten, noe som er bra for syklistene på vegen. Det burde ikke være noe problem at vegen er smal ved forbikjøring, for dersom bilen som skal forbi legger seg helt over i motsatt felt blir det vanligvis nok plass. Om det er vanskelig for to biler å passere hverandre burde det også sette en stopper for å kjøre forbi syklister når det kommer motgående trafikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sølvrosen skrev:

Det du beskriver er en toveis sykkelvei. Der har syklister vikeplikt for absolutt alle andre trafikanter i alle møtesituasjoner, noe som gjør løsningen problematisk i et hvert kryss. Gode sykkelfelt med sykkelboks foran kryss (dersom lyskryss) er vanligvis tryggere enn en sykkel uten veldig gode løsninger ved kryss, og gir også bedre framkommelighet for syklister.

Om vegen er blitt så smal at det er vanskelig for to biler å passere burde det sette ned farten, noe som er bra for syklistene på vegen. Det burde ikke være noe problem at vegen er smal ved forbikjøring, for dersom bilen som skal forbi legger seg helt over i motsatt felt blir det vanligvis nok plass. Om det er vanskelig for to biler å passere hverandre burde det også sette en stopper for å kjøre forbi syklister når det kommer motgående trafikk.

Wow, syklister er virkelig sykt egoistiske... Dette er et svært trafikert vei i rushen, så det er ikke mulig å legge seg ut, det er også sperrelinje store deler av veien på grunn av dårlig sikt. Likevel mener du at det er viktigere at du ikke må stoppe i krysninger, som alle andre trafikanter må? (Krysninger er det forøvrig få av, da sykkelveien de fleste steder ledes over/under biltrafikken.)

Anonymkode: 54483...fea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler på sykkelvei der det er tilrettelagt, og sykkelfelt som er forsvarlig å sykle på uten å risikere livet. Mitt daglige strekning til/fra høyskolen har sykkelvei, men den er så smal at bussen ikke kommer forbi når det er midtrabatt på ene siden og syklist i feltet på andre siden, da sykler jeg på fortauet. Eller at det er busslommer som kommer i veien for sykkelfeltet, der jeg da må svinge utenom bussen og i veibanen for å komme forbi. Ingen biler slipper meg inn og jeg havner i dødvinkel for bussen, ergo sykler jeg på fortauet. Sykler rolig nok til å stoppe, de fleste som venter på bussen flytter se jo ikke uansett... Dessuten er det vanskelig å krysse veien når du ligger på yttersiden av veibanen så ingen bilister egentlig følger med hva du gir av tegn og så skal krysse to kjørefelt for å komme inn rett gate. Kan sykle en alternativ rute, men da må jeg rase gjennom en gravplass, og det syns jeg egnetlig er litt resepektløst, selv om jeg ser flere gjør det. 

Anonymkode: 2b4d7...ddc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, syklister er virkelig sykt egoistiske... Dette er et svært trafikert vei i rushen, så det er ikke mulig å legge seg ut, det er også sperrelinje store deler av veien på grunn av dårlig sikt. Likevel mener du at det er viktigere at du ikke må stoppe i krysninger, som alle andre trafikanter må? (Krysninger er det forøvrig få av, da sykkelveien de fleste steder ledes over/under biltrafikken.)

Anonymkode: 54483...fea

Er du sikker på at du ikke snakker om en gang- og sykkelvei? Det endrer nemlig saken. På en gang- (og sykkel)vei må syklister holde gangfart ved passering av gående. Underganger er ofte uoversiktlige, for ikke å nevne at det lett blir mange ekstra bakker. Syklister som faktisk skal noe sted, f.eks på jobb i rushet slik som deg og andre bilister, er faktisk ikke villig til det, og sykler heller i den fine, rette, flate veibanen der de ikke trenger å kutte farten til en sjettedel bare fordi de møter en fotgjenger. 

Jeg skal være ærlig. Noen syklister, spesielt på slike veier som du beskriver, driter i alle andre og er kun opptatt av at de skal komme seg fram. Det er fordi det er dette som har gjort det mulig for dem å sykle i årevis, hver eneste dag, på veier med rævva tilrettelegging, blant trafikanter som forakter dem fordi de ikke alltid klarer å holde like høy fart som dem selv. 

Samtidig, er det ikke ganske egoistisk av bilister å ikke akseptere at de må bruke et par minutt lengre på vei til jobb for å vente til de kan kjøre forbi en syklist uten å utsette syklisten for fare?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Friday, September 16, 2016 at 15.11, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger syklister å sykle på et traffikert fortau istedenfor det velfungerende sykkelfeltet som er rett ved siden av? Jeg bare lurer...

Anonymkode: a9018...6bd

Jeg veksler litt. Kan sykle på sykkelfelt om det feks ikke er rushtid og midt i byen,men foretrekker fortau selvom jeg selvfølgelig respekterer gående.

Grunnene er: bilister som kjører som griser og disse midtlivskrisemennene i kondomdrakt som krever at alle skal sykle i 90 km/t

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
2 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Grunnene er: bilister som kjører som griser og disse midtlivskrisemennene i kondomdrakt som krever at alle skal sykle i 90 km/t

Godt sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Jeg veksler litt. Kan sykle på sykkelfelt om det feks ikke er rushtid og midt i byen,men foretrekker fortau selvom jeg selvfølgelig respekterer gående.

Grunnene er: bilister som kjører som griser og disse midtlivskrisemennene i kondomdrakt som krever at alle skal sykle i 90 km/t

Det er ingen som krever at alle syklister skal kjøre så fort (90 km/t oppnås vel kun i utforbakker), men uansett hvilket kjørefelt (veibane, sykkelsti eller fortau) syklistene velger, skal andre trafikanter ta hensyn slik at syklistene slipper å redusere farten unødvendig. De som bruker sykkelen til å trene, må kunne holde høy hastighet. Jeg mener likevel at de som sykler på fortauet, helst bør holde seg til hastigheter under 50 km/t.

Anonymkode: 24e93...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som krever at alle syklister skal kjøre så fort (90 km/t oppnås vel kun i utforbakker), men uansett hvilket kjørefelt (veibane, sykkelsti eller fortau) syklistene velger, skal andre trafikanter ta hensyn slik at syklistene slipper å redusere farten unødvendig. De som bruker sykkelen til å trene, må kunne holde høy hastighet. Jeg mener likevel at de som sykler på fortauet, helst bør holde seg til hastigheter under 50 km/t.

Anonymkode: 24e93...368

Bruker du sykkelen til å trene så gjør det andre steder enn der folk flest ferdes. Det er uhøflig å holde på sånn som disse tour de finance mennene gjør. Jeg forstår det er "viktig"å slå sin egen rekord I Birken eller grenserittet,men vis hensyn! 

Nei bilister skal ikke ta hensyn til tankeløs idioter som sykler som om de har fanden i hælene. Syklister skaper livsfarlige situasjon der bilister må bråk remse og svinge unna bortskjemte mellomledere som tror de eier verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Friday, September 16, 2016 at 15.11, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger syklister å sykle på et traffikert fortau istedenfor det velfungerende sykkelfeltet som er rett ved siden av? Jeg bare lurer...

Anonymkode: a9018...6bd

Hvorfor driver noen og sykler i det hele tatt, på trafikkert vei og fortau? Ingenting er mer irriterende enn å komme bak en sykkel på vei der det er umulig å komme forbi på grunn av møtende trafikk. Så syklistene bør holde seg på fortauet, når jeg kjører, og i bilveien når jeg er fotgjenger. 

Anonymkode: 8f0d7...9a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det mykje rare meiningar, altså. 

Syklistar i Oslo er tvungne til å te seg som både syklistar, fotgjengarar og bilar, sidan det er veldig skiftande kva som er tilrettelagt for dei. I mange kryss er det heilt umogleg å forestille seg kva det er meininga ein skal gjere, til dømes om ein skal til venstre, og det berre er sykkelfelt til høgre. Ikkje alle stadar er det sykkelboksar, men det får ein håpe kjem, for det er veldig effektivt og trygt. Diverre er det framleis tillatt å sykle på fortau i dette landet, men det får vi håpe det blir ein slutt på snart. Grunnen til at det er tillatt er visst fordi det er så dårleg tilrettelegging i resten av trafikkbildet at ein har sett seg nøydd til å la syklistar søkje tilflukt på fortaua. Det seier jo litt. Men det kjem seg, det har blitt betre i Oslo berre dei to åra eg har sykla til byen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.9.2016 at 19.45, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som krever at alle syklister skal kjøre så fort (90 km/t oppnås vel kun i utforbakker), men uansett hvilket kjørefelt (veibane, sykkelsti eller fortau) syklistene velger, skal andre trafikanter ta hensyn slik at syklistene slipper å redusere farten unødvendig. De som bruker sykkelen til å trene, må kunne holde høy hastighet. Jeg mener likevel at de som sykler på fortauet, helst bør holde seg til hastigheter under 50 km/t.

Anonymkode: 24e93...368

And I give to you "Tour de Finance" http://www.dn.no/magasinet/2016/08/19/1958/Satire/elsykler-er-simpelthen-juks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17. september 2016 at 20.36, SunnivaOslo skrev:

Bruker du sykkelen til å trene så gjør det andre steder enn der folk flest ferdes. Det er uhøflig å holde på sånn som disse tour de finance mennene gjør. Jeg forstår det er "viktig"å slå sin egen rekord I Birken eller grenserittet,men vis hensyn! 

Nei bilister skal ikke ta hensyn til tankeløs idioter som sykler som om de har fanden i hælene. Syklister skaper livsfarlige situasjon der bilister må bråk remse og svinge unna bortskjemte mellomledere som tror de eier verden.

Hmm. Eg trur dette er ganske misforstått. Tour de Finance-folka kombinerer trening og transport. Skal ein sykle to-tre mil til jobb må ein holde høg nok fart til å få trening ut av det, rett og slett for å ikkje bruke for lang tid til jobb. Alternativet er at dei fyller opp køyrefelta med bilane sine. Alle bilistar burde vere sjeleglade for dei syklistane som kjem i høg fart, for dei sparar både miljøet, skattepengane våre og trafikken for ekstra belastning. Dei som syklar fire km kunne like gjerne gått, dei som køyrer 25km ville anten fylt opp vegen med bilen sin, eller fylt opp toga og gitt enda meir trengsel der. 

For ordens skuld: det er veldig få syklistar som klarar å halde ei snittfart på særleg mykje høgare enn 25-30km/t på ei pendlarrute, til det er det for mange stopp og start. Verdsrekorden på bane er på 54,52km på ein time, og det er jo heilt kontrollerbare tilhøve. Det går rett og slett ikkje så snøgt som det ein skulle tru, eit sykkelfelt på landeveg ligg gjerne på 35 km/t, men det er heller ikkje samanliknbart med sykling til jobben. Eg held ein snittfart på skarve 20km/t til jobb, men det må eg også gjere for å ikkje bruke halve dagen, eg har to mil til jobb! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.9.2016 at 19.27, Sølvrosen skrev:

Er du sikker på at du ikke snakker om en gang- og sykkelvei?

Selvsagt er jeg sikker på det. Det er en seperat gangvei, og en tofelts sykkesti ved siden av, tydelig merket og godt adskilt. I starten tenkte jeg at det kanskje var en vansak, men to år etter at den kom opp er jeg ikke like sikker lengre. 

Anonymkode: 54483...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...