Gå til innhold

Endometriose-dagbok // La oss finne ut av dette!


honnipuff

Anbefalte innlegg

SYMPTOMER:

Jeg fikk symptomer for ca et år siden, kanskje litt før, men det har blitt verre de siste månedene! Det er skarpe smerter som ligger dypt i magen/i baken (vanskelig å kjenne) som er veldig vonde. Smertene kommer ved dobesøk (når jeg presser, av og til nesten av ingenting) og når jeg har sex. Av og til kommer smertene bare av at jeg setter meg på en stol. Det kommer alltid rundt menstruasjon; vanligvis noen dager før og så varer det ut hele menstruasjonen før det blir borte. I det siste har jeg kjent litt til dem rundt eggløsning og.

Jeg sliter med diare og forstoppelse om hverandre. Står at det kan være et av symptomene, og det gir jo mening. Har vært hos legen med det problemet og de fant ikke ut av det. 

Har også store blødninger. Tamponger som skal vare i 8 timer blør jeg ut på en times tid, så jeg må alltid bruke både tampong og nattbind på dagtid. På natta blør jeg ofte gjennom. Må stappe trusa med masse bind for å føle meg sikker... Eller bleier som samboer sier. :fnise: Mensen varer ikke lenge hos meg, men blør mye. Syklusen min er på ca 30-34 dager og kommer ganske regelmessig.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

UTREDNING:

De sterke, skarpe smertene ved dobesøk og sex (og som kommer tilfeldig i blant) gjør at jeg vil finne ut av dette. Det er veldig vondt og jeg klarer ikke bæsje ved menstruasjon pga det... Sitter bare og biter sammen tennene hver gang... Noen ganger kommer det et rop, haha. 

For noen uker siden gikk jeg til fastlege og jeg ble henvist til gynekolog, jeg dro dit for en ultralyd. Det ble ikke funnet cyster utenpå eggstokker eller livmor, men det kan være flekker som ikke vises. I desember skal jeg gjennomgå laparoskopi, som er en operasjon der de lager små snitt i magen, sender inn et kamera og ser på innsiden. Jeg er veldig spent! Først skal jeg innom sykehuset for en undersøkelse og sikkert litt informasjon om hva som skal skje og hva jeg må gjøre på forhånd. Dette skal skje i desember, men vil gjerne starte dagboken nå og dele litt tanker. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Endometriose snakkes ikke SÅ mye om pga at ikke alle vet om det. Det finnes ikke en kur, men man kan forbedre det. Noen må i verste fall fjerne livmor eller eggstokker. Endometriose kan føre til mye smerter og barnløshet. Hvis det er dette jeg har vil jeg gjerne dele historien sånn at flere vet om det og vet hva som gjøres for å finne ut av det, og forhåpentligvis gjøre det bedre.

Del gjerne din historie eller tanker om dette hvis du ønsker! :) Jeg er nysgjerrig...

See ya!

Endret av honnipuff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei hei!

Nå er det ikke så altfor lenge igjen til operasjon, tror jeg. Har ikke fått dato for selve operasjonen, men har time på sykehuset den 5. desember. I brevet står det at jeg skal bli utredet innen den 14. desember. Gynekologen min sa jeg skulle fortsette på p-pillene for nå og hvis smertene ved menstruasjon blir borte skal jeg ringe inn og avlyse (hvis jeg ønsker å fortsette på pillene). Smertene forsvant ikke, men jeg vil uansett ikke fortsette på dem. Får så voldsomt med humørsvingninger og av erfaring blir det bare verre. Og så ønsker jeg å finne ut av dette i tillegg! Er jo greit å vite om jeg faktisk har endometriose eller om det er noe annet.

Det er enda rundt to uker til jeg skal ha mensen, men har de siste to dagene opplevd lik smerte jeg vanligvis har ved mensen. Det gjør fryktelig vondt å gå på do (mest ved avføring, men også litt ved urinering) - smertene kjennes i baken og i blære- og mageområdet. Så jeg får ikke noe ut... Kjedelig. Kjenner også samme type smerte når jeg setter meg ned eller hvis jeg får luft i magen. Har sjeldent opplevd dette så lenge før mensen.

Ellers gleder jeg meg til å få alt dette overstått. Håper de finner noe så jeg slipper å undre på hva det kan være. Det er jo trasig med smerter uansett hvor det er, og spesielt trasig at jeg ikke får bæsjet på en uke hver måned!! :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...