Gå til innhold

Hvordan klarer noen å være veganer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saken er jo at det ofte er dyptgripende, prinsipielle årsaker til at folk spiser som de gjør dersom man har valgt bort kjøtt eller bestemte typer kjøtt. Hvis noen velger å ikke spise det ene eller det andre på grunn av etikk eller religion regner jeg det som noe man bør ta hensyn til som en god vert. Jeg har selv alvorlig nøtteallergi, men det er ikke sånn at jeg tenker at de "som bare har tatt et valg" liksom ikke skal bli tatt hensyn til av den grunn, spesielt når det ikke er utfordrende å lage mat som alle kan spise.

Hvis jeg har valgt å invitere en buddhist på besøk, lager jeg heller mat som alle, inkludert buddhisten, kan spise. Hvis man ikke orker å ta hensyn til folk fordi de "har tatt et valg" og derfor ber folk ta med maten selv ser jeg egentlig ingen grunn til å ha middagsgjester i utgangspunktet.

Anonymkode: ef152...154

Jeg tar ikke hensyn til etikk eller religion med mat som er spiselig. Da har man foretatt et valg. Dersom noen har allergier, intoleranser eller medisinske årsaker, tar jeg selvsagt hensyn. Så lenge man har muligheten til å ta et valg, mener jeg man er uhøflig dersom man ikke spiser det som blir servert. Litt dannelse og klasse må da folk ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Jolene skrev:

Jeg tar ikke hensyn til etikk eller religion med mat som er spiselig. Da har man foretatt et valg. Dersom noen har allergier, intoleranser eller medisinske årsaker, tar jeg selvsagt hensyn. Så lenge man har muligheten til å ta et valg, mener jeg man er uhøflig dersom man ikke spiser det som blir servert. Litt dannelse og klasse må da folk ha.

Jeg tenker at det som er uhøflig er å invitere folk på middag for så å ikke tilby dem mat fordi de har "valgt" ett eller annet... Men for all del. Selv trives jeg med å servere mat til alle gjestene mine.

Anonymkode: ef152...154

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lauge skrev:

Lite poeng å be noen i middagsselskap dersom du ikke skal servere dem middag ja. :fnise:

Ikke sant :P Litt snodig å invitere folk på middag men be dem sørge for maten selv.

Anonymkode: ef152...154

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det som er uhøflig er å invitere folk på middag for så å ikke tilby dem mat fordi de har "valgt" ett eller annet... Men for all del. Selv trives jeg med å servere mat til alle gjestene mine.

Anonymkode: ef152...154

Selv trives jeg med gjester som er voksne nok til å ikke krese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jolene skrev:

Selv trives jeg med gjester som er voksne nok til å ikke krese.

Ja, ja. Hva slags vert du vil være er opp til deg.

Anonymkode: ef152...154

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2016 at 21.37, Fatima skrev:

De veganerne jeg kjenner tar diverse tilskudd fra helsekosten, vitaminer, mineraler og sånn. Jeg synes det blir litt rart hvis folk ikke skal kunne spise variert nok til å få i seg alt de trenger gjennom kostholdet sitt. Jeg hadde ikke klart meg uten egg, men veganer-vennene mine har klart å påvirke meg nok til å kjøpe eggene mine hos en lokal bonde hvor hønene har god plass og mulighet til å være ute da :)

Det er fullt mulig å få i seg nok vitaminer og mineraler på et variert vegansk kosthold. Magnesium finnes det mye av i blant annet gresskarkjerner, linfrø, banan og havregryn. Jern finnes i blant annet brokkoli, tørket aprikos, gresskarkjerner og kikerter. Jod er litt verre, men jeg får det i meg gjennom små mengder mel fra alger (er ekstremt store mengder jod i dette så man må ikke spise for mye).

Når det kommer til B12 som noen andre her nevnte så blir det tilsatt i plantemelk, planteyoghurt, plantemargarin o.l. B12 er en bakterie som finnes i jorden og noe folk pleide å få i seg nok av når dyrene gikk ute å beitet store deler av året. I dag får dyra B12-tilskudd ofte gjennom sprøyter fordi det ikke vil være noe særlig B12 i kjøttet ellers.

Anonymkode: b934f...1a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 25.9.2016 at 21.37, Fatima skrev:

De veganerne jeg kjenner tar diverse tilskudd fra helsekosten, vitaminer, mineraler og sånn. Jeg synes det blir litt rart hvis folk ikke skal kunne spise variert nok til å få i seg alt de trenger gjennom kostholdet sitt. Jeg hadde ikke klart meg uten egg, men veganer-vennene mine har klart å påvirke meg nok til å kjøpe eggene mine hos en lokal bonde hvor hønene har god plass og mulighet til å være ute da :)

Å spise variert er ikke en garanti for å få i seg nok vitaminer osv. Det finnes kjøttspisere som får b12- og jernmangel, samt at D-vitamin i halvåret er gunstig for nordmenn. Vi gir også barn d-vitamin. Gravide og menstruerende kvinner er mer utsatt for jernmangel. Noen mennesker kan ikke ta opp b12 like effektivt som andre og må leve på tilskudd.

 

Anonymkode: a61d2...0a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ja. Hva slags vert du vil være er opp til deg.

Anonymkode: ef152...154

En god en :) Jeg inviterer ikke kresne mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jolene skrev:

En god en :) Jeg inviterer ikke kresne mennesker :)

Veganisme er godkjent som livssyn. Dersom du ikke respekterer det skjønner jeg at enkelte ikke vil være vennen din, for å si det sånn. Jeg omgås ikke mennesker som ikke respekterer mine valg, som jeg heller ikke presser på andre. Du høres ikke spesielt voksen ut.

Anonymkode: c72bd...9bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veganisme er godkjent som livssyn. Dersom du ikke respekterer det skjønner jeg at enkelte ikke vil være vennen din, for å si det sånn. Jeg omgås ikke mennesker som ikke respekterer mine valg, som jeg heller ikke presser på andre. Du høres ikke spesielt voksen ut.

Anonymkode: c72bd...9bf

Livssyn faktisk. Å være veloppdratt handler om å spise det man får servert. Kunne forstått det dersom det var noe man ikke var kjent med, som rottekjøtt feks. Jeg nærmer meg forøvrig 30 ;) Har heller aldri sagt at jeg ikke hadde kunnet lage vegansk/vegetarisk mat, men for meg som vert handler det om hvordan gjesten faktisk fremlegger det. Dersom de forventer det, gidder jeg rett og slett ikke. Dersom en venn av meg tilbyr seg å ta med egen mat, hadde jeg laget til han/henne. Alt handler om hvordan man legger det frem ;) Man presser sitt valg på andre i det man forventer spesialbehandling. Ikke alle som kan lage alt mulig rart av vegetarisk/vegansk mat vettu ;)

På samme måte som jeg ikke forventer at alle skal ta hensyn til alle mine allergier. Som god gjest og venn, tilbyr jeg meg heller å ta med min egen mat. Heldigvis er mine venner likedan, og ingen reagerer på at noen har med seg mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jolene skrev:

 Livssyn faktisk. Å være veloppdratt handler om å spise det man får servert. Kunne forstått det dersom det var noe man ikke var kjent med, som rottekjøtt feks. Jeg nærmer meg forøvrig 30 ;) Har heller aldri sagt at jeg ikke hadde kunnet lage vegansk/vegetarisk mat, men for meg som vert handler det om hvordan gjesten faktisk fremlegger det. Dersom de forventer det, gidder jeg rett og slett ikke. Dersom en venn av meg tilbyr seg å ta med egen mat, hadde jeg laget til han/henne. Alt handler om hvordan man legger det frem ;) Man presser sitt valg på andre i det man forventer spesialbehandling. Ikke alle som kan lage alt mulig rart av vegetarisk/vegansk mat vettu ;)

På samme måte som jeg ikke forventer at alle skal ta hensyn til alle mine allergier. Som god gjest og venn, tilbyr jeg meg heller å ta med min egen mat. Heldigvis er mine venner likedan, og ingen reagerer på at noen har med seg mat.

Jeg refererte til dette som du skrev:

 
"Jeg tar ikke hensyn til etikk eller religion med mat som er spiselig. Da har man foretatt et valg. Dersom noen har allergier, intoleranser eller medisinske årsaker, tar jeg selvsagt hensyn. Så lenge man har muligheten til å ta et valg, mener jeg man er uhøflig dersom man ikke spiser det som blir servert. Litt dannelse og klasse må da folk ha."
 
Livssyn har ingenting med oppdragelse å gjøre. Du høres ut, og oppfører deg mest sannsynlig som en dritt. Alderen din er uvesentlig, men takk for at du opplyser om denne.
Har jeg noe som helst skrevet at jeg forventer at andre lager mat til meg ut i fra mitt livssyn? Nei. Om du mener det er feil må du GJERNE sitere meg. Jeg svarer ut i fra at sier at du tar ingen hensyn, og med det oppfører du deg som en dritt.

Anonymkode: c72bd...9bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jolene skrev:

En god en :) Jeg inviterer ikke kresne mennesker :)

Jeg tenker at en særlig god vert ikke mener at det er OK å invitere folk på middag for så å forvente at de tar med mat selv, men vi har for ulik standard til å egentlig komme noen vei i denne diskusjonen. 

Anonymkode: ef152...154

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg refererte til dette som du skrev:

 
"Jeg tar ikke hensyn til etikk eller religion med mat som er spiselig. Da har man foretatt et valg. Dersom noen har allergier, intoleranser eller medisinske årsaker, tar jeg selvsagt hensyn. Så lenge man har muligheten til å ta et valg, mener jeg man er uhøflig dersom man ikke spiser det som blir servert. Litt dannelse og klasse må da folk ha."
 
Livssyn har ingenting med oppdragelse å gjøre. Du høres ut, og oppfører deg mest sannsynlig som en dritt. Alderen din er uvesentlig, men takk for at du opplyser om denne.
Har jeg noe som helst skrevet at jeg forventer at andre lager mat til meg ut i fra mitt livssyn? Nei. Om du mener det er feil må du GJERNE sitere meg. Jeg svarer ut i fra at sier at du tar ingen hensyn, og med det oppfører du deg som en dritt.

Anonymkode: c72bd...9bf

Jaja, det kan jeg leve fint meg. Forøvrig vet jeg hva jeg skriver, husker da såpass. Så lenge man har et valg, kan man spise det som serveres. Derimot kan jeg fint lage vegansk mat til venninnen som foreslår å ta med egen mat. Hvorfor? Fordi hun da tilbyr seg, og ikke forventer. Alt har med hvordan saken fremlegges. Dessuten, kan du gjerne droppe personangrep kjære deg. Det blir bare latterlig når man må gå på person og ikke sak ;) Umodenhet kalles det visst.

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at en særlig god vert ikke mener at det er OK å invitere folk på middag for så å forvente at de tar med mat selv, men vi har for ulik standard til å egentlig komme noen vei i denne diskusjonen. 

Anonymkode: ef152...154

Når de bare har tatt et valg om å droppe å spise noe, tar jeg et valg om hva som serveres. Dersom de ikke kan spise normal mat, er det ingenting i veien for å ta med egen. Jeg gjør det ofte selv, nettopp fordi jeg også liker å være en god gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Jolene skrev:

Jaja, det kan jeg leve fint meg. Forøvrig vet jeg hva jeg skriver, husker da såpass. Så lenge man har et valg, kan man spise det som serveres. Derimot kan jeg fint lage vegansk mat til venninnen som foreslår å ta med egen mat. Hvorfor? Fordi hun da tilbyr seg, og ikke forventer. Alt har med hvordan saken fremlegges. Dessuten, kan du gjerne droppe personangrep kjære deg. Det blir bare latterlig når man må gå på person og ikke sak ;) Umodenhet kalles det visst.

Når de bare har tatt et valg om å droppe å spise noe, tar jeg et valg om hva som serveres. Dersom de ikke kan spise normal mat, er det ingenting i veien for å ta med egen. Jeg gjør det ofte selv, nettopp fordi jeg også liker å være en god gjest.

Mhm. Dessverre ser det ikke ut til at så mange er enig med deg, eller støtter tankegangen din, ettersom det er ingen som har plusset opp innleggene dine i motsetning til mine, og andres innlegg i denne tråden. Så det er bare å fortsette å være en ræva vert :fnise:

Anonymkode: c72bd...9bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mhm. Dessverre ser det ikke ut til at så mange er enig med deg, eller støtter tankegangen din, ettersom det er ingen som har plusset opp innleggene dine i motsetning til mine, og andres innlegg i denne tråden. Så det er bare å fortsette å være en ræva vert :fnise:

Anonymkode: c72bd...9bf

Hva bryr vel jeg meg om plusser? I det minste klarer jeg å diskutere sak og ikke person, samt ikke trenger å gjemme meg og mine meninger ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jolene skrev:

Hva bryr vel jeg meg om plusser? I det minste klarer jeg å diskutere sak og ikke person, samt ikke trenger å gjemme meg og mine meninger ;)

Det handler ikke om det. Man plusser opp innlegg man er enig med. Flere er enig med meg og mitt synspunkt enn deg. Jeg er glad for å ha støtte i at du er en særdeles merkelig "vert".

Anonymkode: c72bd...9bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om det. Man plusser opp innlegg man er enig med. Flere er enig med meg og mitt synspunkt enn deg. Jeg er glad for å ha støtte i at du er en særdeles merkelig "vert".

Anonymkode: c72bd...9bf

Jaja, får ha en god kveld da, som ikke tør å stå for det du skriver :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Jolene skrev:

Jaja, får ha en god kveld da, som ikke tør å stå for det du skriver :)

Åh, så du synes at å gå på deg som person ikke er greit, men AB-hets er det? 😂 Det var et retorisk spørsmål og trenger ikke besvares 😂

God kveld til deg også!

Anonymkode: c72bd...9bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åh, så du synes at å gå på deg som person ikke er greit, men AB-hets er det? 😂 Det var et retorisk spørsmål og trenger ikke besvares 😂

God kveld til deg også!

Anonymkode: c72bd...9bf

Svarer slik jeg blir snakket til jeg, lille venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jolene skrev:

Svarer slik jeg blir snakket til jeg, lille venn.

Nå trenger vi ikke synke så lavt at vi bruker hersketeknikker da :)

Anonymkode: c72bd...9bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...