Gå til innhold

Dere som er alene om huslån: inntekt vs gjeld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 14.9.2016 at 14.51, AnonymBruker skrev:

Hei!

Lurer på økonomien til dere som er alene med huslån. Hvordan er inntekten ifht gjelden?

Betaler dere fullt ned på lånet eller har dere avdragsfritt en periode?

Er det vanskelig etter at alle faste utgifter er betalt osv?

Står på randen av samlivsbrudd og lurer på om jeg kan beholde huset. Får lov av banken (nesten sikkert), men usikker på om jeg orker så trang økonomi.

Har stort sett 30-35 000 utbetalt. Kan betale litt mindre skatt per mnd og få mer utbetalt.

Har mulighet til en ekstrajobb (kveld/helg) der jeg kan få inn rundt 8-12 000 ekstra i mnd, men det blir knalltøft. 

Huslån på 3 000 000,- (verdi 3,6). Kan få avdragsfritt om jeg ønsker i noen år.

Studielån på 180 000,-

Ellers vanlige utgifter, to små barn.

 

Er innmari usikker. Hadde vore interessant å høre hvordan økonomien er for andre som er alene, med eller uten barn.

Anonymkode: 05d28...a1c

Når renten er rekordlav og du ikke er student eller noe slikt, er det svært dumt å ikke betale avdrag. Jeg ville skrudd opp betaling av boliglån til det jeg maks klarte for å ha noe å gå på hvis noe skulle skje senere. Avdragsfrihet er fint å kunne bruke dersom du om noen år f.eks. mister jobben. De to små barna kommer også til å bli dyrere i drift med årene og da er det godt å ha romslig økonomi. 

Anonymkode: df6c6...72a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inntekt på 30 000 i mnd netto. 2,2 mill i lån. Betaler litt i overkant av 9000 kr. Mnd på lånet. Kommunale avgifter + felleskostnader til sameiet kommer utenom. Har bil, men ikke billån eller annen gjeld utover boliglånet. 1 barn i skolealder. Har det greit økonomisk.

Anonymkode: f7bd4...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.1 mill i huslån. 450.000 i inntekt. ingen andre lån, men forsørger 2 barn 100%.er fremdeles gift med barnefar så ingen ekstra barnetrygd eller noe heller.

har bil også, men den er ganske rimelig i drift.

for meg går det helt greit, men det blir ikke veldig spennende ferier eller merkeklær nei...

Anonymkode: d1f68...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å bytte bank da? 

Anonymkode: ed58c...eb7

Jeg har sendt inn lånesøknad på fredag til en annen bank. Det er jo for ille å skulle betale over tusen kroner i måneden mer enn man må....!

Ja, lånet er forøvrig på under 2 mill.

Anonymkode: 78f36...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts:
Prøv det ut et halvår, men sats ikke på avdragsfrihet. Ellers har du to løsninger: enten kjøpe deg noe billigere, eller vurdere om du kan leie ut et rom/del av boligen til en student? 

Anonymkode: 372e4...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23. september 2016 at 22.06, AnonymBruker skrev:

som alenforsørger skatter man mindre.Har du stort lån skatter du enda mindre.

i tillegg får du vel barnebidrag ifra far?Du får også for ett barn xtra i barnetrygd.

Du kan muligens søke om redusert betaling i barnehage /SFO.

Jeg tjener ca 330 000 i året.Har huslån på ca 1.4..avdragsfritt nå i 5 år da jeg nedbetaler en bil til 200 000.

Nedbetalingen på bilen utgjør samme sum som huslånet uten avdragsfrihet.

Nå er jo renta lik null,men har eid huset i over 8 år så har da vært med på rentetopp og svingninger.

Når renta var på topp ,og lånet var på rundt 12 000 i mnden var det tøft.og da hadde jeg kun meg selv.

Nå er jeg aleine med ett barn.klarer meg greit.nå koster vel lånene meg samlet i underkant av 8000.

 

 

Anonymkode: 9e132...130

?!

- Det er kun lavt lønnede som kan søke om redusert betaling i SFO/barnehage

 

- Hvorfor antar du at en mor med god lønn mottar barnebidrag fra far?

 

- Hva om de har 50/50?

Anonymkode: 27f32...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...