Gå til innhold

Dere som er alene om huslån: inntekt vs gjeld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på økonomien til dere som er alene med huslån. Hvordan er inntekten ifht gjelden?

Betaler dere fullt ned på lånet eller har dere avdragsfritt en periode?

Er det vanskelig etter at alle faste utgifter er betalt osv?

Står på randen av samlivsbrudd og lurer på om jeg kan beholde huset. Får lov av banken (nesten sikkert), men usikker på om jeg orker så trang økonomi.

Har stort sett 30-35 000 utbetalt. Kan betale litt mindre skatt per mnd og få mer utbetalt.

Har mulighet til en ekstrajobb (kveld/helg) der jeg kan få inn rundt 8-12 000 ekstra i mnd, men det blir knalltøft. 

Huslån på 3 000 000,- (verdi 3,6). Kan få avdragsfritt om jeg ønsker i noen år.

Studielån på 180 000,-

Ellers vanlige utgifter, to små barn.

 

Er innmari usikker. Hadde vore interessant å høre hvordan økonomien er for andre som er alene, med eller uten barn.

Anonymkode: 05d28...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avdragsfrihet er å lure seg selv om du ikke vet med sikkerhet at økonomien vil være vesentlig bedre om kort tid. Før eller siden må det uansett betales.

25 års nedbetalingstid gir i overkant av 14 000 per måned med 2.2% rente og omtrent 19 000 per måned ved 5 % rente. Dette basert på total gjeld på 3 180 000.

Jeg vil si at du bør se hvilke kostnader du har til andre ting (vanlige utgifter kan være så mangt, med bil/uten bil f.eks) og se at du synes 14 000 per måned er helt greit og, du bør ha såpass kontroll at du ser at du kan takle 19 000 dersom det blir renteheving. For meg ser 35 000 per måned med mulighet for å øke med 10 000 til ut til å være tilstrekkelig for å få til dette. Men du ligger nok omtrent på det SIFO anbefaler for en familie på 3 slik at det betyr at det ikke er allverdens igjen til dyre ferier eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntekt på 700 000 og 2,2 i gjeld, det går aldeles strålende, men så har jeg heller ikke barn eller billån.

Anonymkode: ffe06...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder ikke meg, men en singel venninne: hun tjener ca 600.000 per år og banken satte en øvre grense på 2,3 mill i lån for henne. Nå oppgir du bare hva du får utbetalt hver måned, og det gir bare en indikasjon på årslønn, men jeg vil gjette på at din årslønn er noe lavere enn hennes. Jeg synes derfor det er litt rart at du får så høyt lån alene.

Hun som jeg kjenner betaler fullt, både renter og avdrag, og har studielån i tillegg, men ingen barn. Med 2,3 i lån betaler hun i underkant av 11.000 per mnd. (25 års nedbetaling) Med andre boligutgifter som strøm, vann, avløp, renovasjon, feier, eiendomsskatt, forsikring, internett, vedlikeholdsutgifter osv, så kommer reelle boutgifter fort opp i omtrent 15.000 per mnd i gjennomsnitt. Hun klarer jo det fint, men det er slett ikke fett. 

Med 3 mill i lån, over 25 år, må du ut med 13-14.000 kroner bare i boliglånsutgifter. Så får du alle de andre utgiftene relatert til bolig på toppen, pluss studielån. Da er du kanskje oppe boligrelaterte utgifter pluss studielånsutgifter på til sammen omtrent 20.000 per mnd. De siste 10-15.000 skal holde til mat, klær, feriereiser, gaver, transportutgifter (har du bil?), sparing og alt annet til deg og dine to barn. Jeg synes det høres noe trangt ut, men du må vurdere hvilke andre alternativer du har. Hva annet får du på leiemarkedet? Hva annet får du på boligmarkedet?  

Så lav som renta er i dag, så bør du egentlig ikke vurdere avdragsfrihet. Hvis du ikke klarer renter+avdrag i dag, hvordan skal du klare deg ved en eventuell renteoppgang? 
 

Anonymkode: ef0f0...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 355 000 i inntekt, lån på 1,45 mill. Har to barn og betaler renter og avdrag. Har igjen 17 år på nedbetalingstiden. Går helt fint det 😊 føler ikke vi mangler noe og ungene driver med dyre idretter. Betaler 8000 i mnd på lån, lånet er ikke den verste utgiften, syns heller det er de variable. 

Er flink til å spare og bruke budsjett, men ferier blir ikke dyre greiene.

Anonymkode: 5c04f...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i underkant av brutto 400.000 i året, og har nøyaktig 1,7 mill. blank i boliglån i banken. Hadde 870.000 i egenkapital. Kjøpte leilighet i våres etter samlivsbrudd (jeg tok ut skilsmisse i fjor).

Det skal sies at jeg fikk lånet med et nødskrik. De godkjente det etter vurdering, mest fordi jeg gjennom alle år (trofast bankkunde i samme bank i 30 år) har vist at jeg har stålkontroll på økonomien, og betaler alt når jeg skal og i tide. Dessuten har jeg verken førerkort eller bil, noe som er med på å gjøre regnestykket og budsjettet mye rimeligere. Ikke reiser jeg på ferier heller. Jeg trives best hjemme.

Jeg har ingen andre lån eller gjeld noe sted. For tiden har jeg avdragfritt på boliglånet, betaler altså kun renter, og jeg føler at jeg har det helt greit. Har penger igjen på konto fra forrige når ny lønning kommer inn. Men det har vært en del ekstrautgifter nå i starten etter innflytting og overtagelse av boligen, så jeg har brukt mer enn jeg normalt vil gjøre når ting har stabilisert seg og jeg har fått ting i hus.

Har en solid bufferkonto (100.000,-) i tillegg til en regningskonto på 28.000 og en oppussingskonto med 91.000,- kr på. Har planer om å spare opp mer på den sistnevnte, så jeg kan pusse opp kjøkken og stue iallfall, og helst guttungens soverom også.

Anonymkode: 78f36...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i underkant av brutto 400.000 i året, og har nøyaktig 1,7 mill. blank i boliglån i banken. Hadde 870.000 i egenkapital. Kjøpte leilighet i våres etter samlivsbrudd (jeg tok ut skilsmisse i fjor).

Det skal sies at jeg fikk lånet med et nødskrik. De godkjente det etter vurdering, mest fordi jeg gjennom alle år (trofast bankkunde i samme bank i 30 år) har vist at jeg har stålkontroll på økonomien, og betaler alt når jeg skal og i tide. Dessuten har jeg verken førerkort eller bil, noe som er med på å gjøre regnestykket og budsjettet mye rimeligere. Ikke reiser jeg på ferier heller. Jeg trives best hjemme.

Jeg har ingen andre lån eller gjeld noe sted. For tiden har jeg avdragfritt på boliglånet, betaler altså kun renter, og jeg føler at jeg har det helt greit. Har penger igjen på konto fra forrige når ny lønning kommer inn. Men det har vært en del ekstrautgifter nå i starten etter innflytting og overtagelse av boligen, så jeg har brukt mer enn jeg normalt vil gjøre når ting har stabilisert seg og jeg har fått ting i hus.

Har en solid bufferkonto (100.000,-) i tillegg til en regningskonto på 28.000 og en oppussingskonto med 91.000,- kr på. Har planer om å spare opp mer på den sistnevnte, så jeg kan pusse opp kjøkken og stue iallfall, og helst guttungens soverom også.

Anonymkode: 78f36...d30

Til det jeg uthever: det skulle da virkelig bare mangle, selv med en del ekstrautgifter i starten! Rentene på lånet ditt utgjør vel noe slikt som 2900 kr per mnd, altså mindre enn en fulltidsstudent som lever på studielån betaler for en liten hybel. 

Anonymkode: ef0f0...56d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 30 000 utbetalt i måneden, og har 1,3 mill i gjeld. 150 000 igjen på studielånet. Tok opp et boliglån på 1,8 for 5 år siden, og har betalt ned mye nå når lønnen er grei og renten lav. Jeg er alene uten barn, og har ikke et stort forbruk. Kjøper sjelden dyre klær eller andre luksusvarer, men har heller ikke behov for det. Bruker pengene på reiser fof.

Hadde aldri vurdert avdragsfrihet i ditt tilfelle! 

Anonymkode: ae1da...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener 560' og har i underkant av 1.5 mill i boliglån. Har 300.000 i studielån, ingen barn eller bil. Har det romslig og behagelig.

Anonymkode: c25bb...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.9.2016 at 18.52, AnonymBruker skrev:

Til det jeg uthever: det skulle da virkelig bare mangle, selv med en del ekstrautgifter i starten! Rentene på lånet ditt utgjør vel noe slikt som 2900 kr per mnd, altså mindre enn en fulltidsstudent som lever på studielån betaler for en liten hybel. 

Anonymkode: ef0f0...56d

Regnestykket ditt er ikke riktig. Rentene utgjør 4100 i måneden.

Anonymkode: 78f36...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 460 000 brutto i året, utgjør ca 26500 netto pr mnd, Har også ei barnetrygd. Huslånet er på 830 000. Har vel 4200 mnd på lånet. Så kommer utgifter til borettslaget på 3500.  Har i tillegg et studielån på 210000 - utgjør 1300 mnd. Har ikke dårlig råd akkurat, men bor et stykke unna jobb så går en del i drivstoff og bompenger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån 1.4 mill.

Brutto årsinntekt. 570.000,-

Betaler rett under 10.000 på lånet per måned + 2600 i fellesutgifter i sameiet

Det går greit rundt.

Anonymkode: 8e3e2...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regnestykket ditt er ikke riktig. Rentene utgjør 4100 i måneden.

Anonymkode: 78f36...d30

Da burde du ta en renteprat med banken din...

Anonymkode: ef0f0...56d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 500.000 kr totalt inn

970.000 i boliglån

3800 kr i renter og avdrag + 4400 til fellesutgifter i borettslag.

Er enslig forsørger til 1 barn og har bil.

Går helt greit, føler ikke at jeg har det noe særlig romslig for å være helt ærlig.

Anonymkode: cc912...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.9.2016 at 14.51, AnonymBruker skrev:

Hei!

Lurer på økonomien til dere som er alene med huslån. Hvordan er inntekten ifht gjelden?

Betaler dere fullt ned på lånet eller har dere avdragsfritt en periode?

Er det vanskelig etter at alle faste utgifter er betalt osv?

Står på randen av samlivsbrudd og lurer på om jeg kan beholde huset. Får lov av banken (nesten sikkert), men usikker på om jeg orker så trang økonomi.

Har stort sett 30-35 000 utbetalt. Kan betale litt mindre skatt per mnd og få mer utbetalt.

Har mulighet til en ekstrajobb (kveld/helg) der jeg kan få inn rundt 8-12 000 ekstra i mnd, men det blir knalltøft. 

Huslån på 3 000 000,- (verdi 3,6). Kan få avdragsfritt om jeg ønsker i noen år.

Studielån på 180 000,-

Ellers vanlige utgifter, to små barn.

 

Er innmari usikker. Hadde vore interessant å høre hvordan økonomien er for andre som er alene, med eller uten barn.

Anonymkode: 05d28...a1c

Hvorfor bo seg ihjel?

Selv er jeg alene med inntekt og utgifter. 

Tok valget og byttet til mindre og billigere bolig. Få romsligere økonomi. Har ingen barn. Angrer ikke på valget i etterkant. Det er et valg du må ta selv, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 14. september 2016 at 23.35, AnonymBruker skrev:

Har 355 000 i inntekt, lån på 1,45 mill. Har to barn og betaler renter og avdrag. Har igjen 17 år på nedbetalingstiden. Går helt fint det 😊 føler ikke vi mangler noe og ungene driver med dyre idretter. Betaler 8000 i mnd på lån, lånet er ikke den verste utgiften, syns heller det er de variable. 

Er flink til å spare og bruke budsjett, men ferier blir ikke dyre greiene.

Anonymkode: 5c04f...6e1

Et kjapt regnestykke sier meg at inntekt på 350000 gir en brutto utbetaling på kanskje 21000. Av dette oppgir du å betale 8000 til boliglån,  kanskje 5-6000 i andre faste utgifter, det samme til mat. Da er det mellom 1000 og 2000 igjen til klær, kos, og uforutsette utgifter, og ingenting til sparing. Antagelig er ikke 355 000 din fulle intekt. Du har Kanskje bidrag og. Barnetrygd i tillegg. Tviler på at man får lån på 1,45 mill med 355000 i årsinntekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som alenforsørger skatter man mindre.Har du stort lån skatter du enda mindre.

i tillegg får du vel barnebidrag ifra far?Du får også for ett barn xtra i barnetrygd.

Du kan muligens søke om redusert betaling i barnehage /SFO.

Jeg tjener ca 330 000 i året.Har huslån på ca 1.4..avdragsfritt nå i 5 år da jeg nedbetaler en bil til 200 000.

Nedbetalingen på bilen utgjør samme sum som huslånet uten avdragsfrihet.

Nå er jo renta lik null,men har eid huset i over 8 år så har da vært med på rentetopp og svingninger.

Når renta var på topp ,og lånet var på rundt 12 000 i mnden var det tøft.og da hadde jeg kun meg selv.

Nå er jeg aleine med ett barn.klarer meg greit.nå koster vel lånene meg samlet i underkant av 8000.

 

 

Anonymkode: 9e132...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.9.2016 at 23.58, AnonymBruker skrev:

Da burde du ta en renteprat med banken din...

Anonymkode: ef0f0...56d

Jeg har gjort det, og de kan ikke/vil ikke gi bedre rentetilbud til min kundegruppe/aldersgruppe/lånegruppe. Det er de yngre kundene som får renta på 2%. Nyetablerere, de under 34 osv osv. Vi i førti-årene blir avspist med 2,8%. Ja, dette er Dnb...

Jeg har sendt en lånesøknad til en annen bank (igår) og får avvente og se om det blir noe der. De reklamerer iallfall med 2,15. Som selv min aldersgruppe kan få altså.

 

Anonymkode: 78f36...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette har med alder å gjøre, men størrelsen på lånet. De over 2 mill får lavere rente enn de med mindre lån i DnB. 

Oppdaget dette da jeg og eksen flyttet hver for oss. Han hadde betraktelig lavere rente enn meg, pga stort lån. 

Prøv å bytte bank da? 

Anonymkode: ed58c...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...