Gå til innhold

Hvordan vasket folk i Norge håret før sjampo ble utbredt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt om hvordan folk i andre land rengjorde håret før sjampo ble kommersiell. Men er det noen som kjenner til kilder der man kan lese mer om hvordan folk laget såpe for håret her til lands og hvilke ingredienser de brukte for at håret ikke skulle bli tørt på grunn av såpen?

Anonymkode: 7f496...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til info, jeg vet at de brukte einerlåg, neslevann, låg av rosenrot osv. Men jeg tenkte egentlig mest på hvilke stoffer de brukte for å rense bort urenheter. Det er det jeg lurer på hvor jeg kan lese mer.

Anonymkode: 7f496...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Til info, jeg vet at de brukte einerlåg, neslevann, låg av rosenrot osv. Men jeg tenkte egentlig mest på hvilke stoffer de brukte for å rense bort urenheter. Det er det jeg lurer på hvor jeg kan lese mer.

Anonymkode: 7f496...880

Ble mye endring her nå, men kan det hende låg av de diverse ovennevnte plantene hadde nok rensende effekt til at de ikke trengte annet?

Anonymkode: 7f496...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også å ha lest grønnsåpe. Og så skylte de ofte med sddikvann for å få det blankt. De vasket heller ikke håret så ofte, for da ble det tørt.

Anonymkode: 56eab...709

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det var vanlig å bruke samme såpe til både hår og kropp. Noen egen sjampo tviler jeg på at folk flest hadde i riktig gamle dager. På gårdene, brukte de blant annet fett fra dyrene og kaustisk soda til å lage såpe av. 

Anonymkode: 4e89c...366

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe tror jeg var vanlig for ikke så altfor lenge siden. Mener vanlig sjampo ikke kom før i mer moderne tid - broren min forteller om da han fikk prøve egg-sjampo første gang. Det var på 60-tallet, og han hadde skikkelig langt hår, så moren vår ville gi han noe ekstra til håret. Jeg tror jeg også fikk håret mitt vasket med grønnsåpe da jeg var liten. Så ble det mer vanlig med sjampo etter hvert, sjampo med epleduft kom på 70-tallet, det samme med den "gode" gamle Timotei-sjampoen. Gurimalla,nå ble jeg skikkelig nostalgisk her. :biggrin:

Men jeg tror at i riktig gamle dager, så var det ikke så vanlig å bruke såpe i håret, men det var vanlig å bruke einerlåg som ekstra pleie. :dusje:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Luskamming var ganske vanlig. For å holde lusa i sjakk, kammet man ut lus en gang i uka. Tipper de også fikk ut mye andre urenheter samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2016-09-19 den 19.06, minsinn skrev:

Grønnsåpe tror jeg var vanlig for ikke så altfor lenge siden. Mener vanlig sjampo ikke kom før i mer moderne tid - broren min forteller om da han fikk prøve egg-sjampo første gang. Det var på 60-tallet, og han hadde skikkelig langt hår, så moren vår ville gi han noe ekstra til håret. Jeg tror jeg også fikk håret mitt vasket med grønnsåpe da jeg var liten. Så ble det mer vanlig med sjampo etter hvert, sjampo med epleduft kom på 70-tallet, det samme med den "gode" gamle Timotei-sjampoen. Gurimalla,nå ble jeg skikkelig nostalgisk her. :biggrin:

Men jeg tror at i riktig gamle dager, så var det ikke så vanlig å bruke såpe i håret, men det var vanlig å bruke einerlåg som ekstra pleie. :dusje:

Jeg husker med glede Timotei fra 80-tallet. Elsket den. Kjøpte alltid den når vi var i butikken. Nå er den ikke mulig å få tak i mer. :( *snufs*

Anonymkode: 41a53...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange planter i Norge som inneholder saponiner, blant andre såpeurt og einer. De mest forfengelige skylte nok håret i urteavkok som kamille, og olje og fett i forskjellige former for å holde håret mykt og glatt. 

Mest sannsynlig vasket de håret sjeldnere, og når de i tillegg ikke stylet det eller brukte produkter i det, så tørket det nok ikke ut i samme grad. Noe av det beste man kan gjøre for håret er å la det være i størst mulig grad - da blir det sunnere. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunlight såpe i såpebar ble brukt til langt inn på 1970 tallet. 

Anonymkode: 8e889...33f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...