Gå til innhold

Er dette urimelig av meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det høres ut som om du blir utnyttet. Har selv vært utplassert, men min kontaktperson i bedriften var veldig på at jeg IKKE skulle være en kasteball. Jeg var der for å få arbeidserfaring, ikke for å erstatte andre medarbeidere. Ville tatt en titt på kontrakten du har med NAV og snakket med saksbehandleren din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, kan du litt om dette temaet?

Jeg har veldig mange ganger måttet bli kriseløsning som lærervikar, fordi lærer er syk og andre vikarer ikke er satt inn. Jeg har aldri fått tilbud om lønn. Men det har jeg da krav på?

Hvis jeg er en voksen nummer to i en klasse, etter læreren, skal jeg da ha krav på assistentlønn? Om jeg er fra nav..?

Jeg er forresten ts.

Og hvordan skal jeg fremlegge dette med psykiske utfordringer til arbeidsgiver? Jeg ble bedt om å bytte klasse etterhvert, men av diverse grunner har jeg ikke kunnet ta det opp med vedkommende enda. Jeg må vente en uke til.

Problemet er at jeg fikk helt hetta av forespørselen og da jeg kom hjem, fikk jeg panikkangst og pustevansker/hyperventilering. Lå og grein i fortvilelse. Dette er ikke tull. Og nå har jeg gått og sturet og tenkt på dette i mange dager. Og jeg er nervøs og tankefull hele tiden.

Anonymkode: bd982...528

Jeg har en fysisk sykdom som medfører en del begrensninger, psyken er heller ikke på topp, men det er hovedsakelig det fysiske (men dessverre usynlige) som medfører problemer for meg. Det er vanskelig å få praksisplass, og jeg har mast lenge  på NAV om å få hjelp til å finne det. (ordinær jobb hadde selvsagt vært det beste, men går det ikke, så går det ikke.)

Uansett, jeg har tilbrakt en del tid med å lese om ordningen, både hensikten med ordningen og hvordan den faktisk fungerer i praksis. Jeg kjenner også en som har praksisplass, og som opplever omtrent det samme som du gjør. Hun fungerer som en ordinær ansatt, men får kun noen få kroner fra NAV, og arbeidsgiver ble sur da hun fikk omgangssyke og ikke kunne møte på jobb. Arbeidsgiver har visstnok uttalt at vedkommende foretrekker å ansette folk fra NAV fordi det betyr gratis arbeidskraft. Når det er behov for flere ansatte tar arbeidsgiver inn flere mennesker fra NAV, i stedet for å faktisk ansette flere. Det er overhodet ikke sånn det skal være. Og det er flere tråder her på KG, har jeg sett, hvor folk forteller om lignende erfaringer.

Jeg har nå endelig fått meg en praksisplass, og ordningen fungerer heldigvis meget bra for min del. Jeg kan ikke rose dem nok. Jeg er åpen om mine begrensninger, og de blir tatt hensyn til.

Jeg har blitt fortalt at jeg kan komme og gå som jeg vil - jeg jobber fulle arbeidsdager per i dag, men det er mitt valg, og jeg har blitt fortalt at skulle jeg trenge å korte ned dagen, er det ingen sure miner. Jeg er åpen om mine utfordringer, både mot arbeidsgiver og mot NAVs samarbeidspartner. Arbeidsgiver er klar på at jeg skal gå på toppen av de ansatte, og at jeg er der for min egen del - ikke for deres. Og det er sånn ordningen skal fungere. 

Det er dessverre noen NAV-kontorer som lar misbruket av ordningen fortsette. Dessverre finner jeg ikke igjen tråden nå, ei heller husker jeg brukeren som skrev det, men det var en bruker her som jobbet i NAV og som uttalte at vedkommende forgjeves hadde forsøkt å få ledelsen til å ta tak i problemet. Det var enklere å la det skure og gå, dessverre. Avisartikler om temaet viser det samme.

Jeg vil anbefale deg å lese NAVs egne regler grundig, og å henvise til disse når du prater med saksbehandleren din. Informer NAV om hvordan det går, det er de som er arbeidsgiveren din og som betaler lønna di, og det er de som har siste ordet. Ikke praksisplassen, selv om de ønsker at du skal tro det.

Anonymkode: b7cbb...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.9.2016 at 20.44, Jolene skrev:

Jeg synes det høres ut som om du blir utnyttet. Har selv vært utplassert, men min kontaktperson i bedriften var veldig på at jeg IKKE skulle være en kasteball. Jeg var der for å få arbeidserfaring, ikke for å erstatte andre medarbeidere. Ville tatt en titt på kontrakten du har med NAV og snakket med saksbehandleren din.

Da er du iallefall heldig der!

Når man kommer som en gratis ressurs fra nav, tenker jeg at det er opplagt at den personens ve og vel skal gå foran profitt og effektivisering av bedriften.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en fysisk sykdom som medfører en del begrensninger, psyken er heller ikke på topp, men det er hovedsakelig det fysiske (men dessverre usynlige) som medfører problemer for meg. Det er vanskelig å få praksisplass, og jeg har mast lenge  på NAV om å få hjelp til å finne det. (ordinær jobb hadde selvsagt vært det beste, men går det ikke, så går det ikke.)

Uansett, jeg har tilbrakt en del tid med å lese om ordningen, både hensikten med ordningen og hvordan den faktisk fungerer i praksis. Jeg kjenner også en som har praksisplass, og som opplever omtrent det samme som du gjør. Hun fungerer som en ordinær ansatt, men får kun noen få kroner fra NAV, og arbeidsgiver ble sur da hun fikk omgangssyke og ikke kunne møte på jobb. Arbeidsgiver har visstnok uttalt at vedkommende foretrekker å ansette folk fra NAV fordi det betyr gratis arbeidskraft. Når det er behov for flere ansatte tar arbeidsgiver inn flere mennesker fra NAV, i stedet for å faktisk ansette flere. Det er overhodet ikke sånn det skal være. Og det er flere tråder her på KG, har jeg sett, hvor folk forteller om lignende erfaringer.

Jeg har nå endelig fått meg en praksisplass, og ordningen fungerer heldigvis meget bra for min del. Jeg kan ikke rose dem nok. Jeg er åpen om mine begrensninger, og de blir tatt hensyn til.

Jeg har blitt fortalt at jeg kan komme og gå som jeg vil - jeg jobber fulle arbeidsdager per i dag, men det er mitt valg, og jeg har blitt fortalt at skulle jeg trenge å korte ned dagen, er det ingen sure miner. Jeg er åpen om mine utfordringer, både mot arbeidsgiver og mot NAVs samarbeidspartner. Arbeidsgiver er klar på at jeg skal gå på toppen av de ansatte, og at jeg er der for min egen del - ikke for deres. Og det er sånn ordningen skal fungere. 

Det er dessverre noen NAV-kontorer som lar misbruket av ordningen fortsette. Dessverre finner jeg ikke igjen tråden nå, ei heller husker jeg brukeren som skrev det, men det var en bruker her som jobbet i NAV og som uttalte at vedkommende forgjeves hadde forsøkt å få ledelsen til å ta tak i problemet. Det var enklere å la det skure og gå, dessverre. Avisartikler om temaet viser det samme.

Jeg vil anbefale deg å lese NAVs egne regler grundig, og å henvise til disse når du prater med saksbehandleren din. Informer NAV om hvordan det går, det er de som er arbeidsgiveren din og som betaler lønna di, og det er de som har siste ordet. Ikke praksisplassen, selv om de ønsker at du skal tro det.

Anonymkode: b7cbb...781

Dette innlegget gjorde at jeg føler litt mer på at jeg har rett, selv om mange her sier annerledes.

Det skal sies at jeg ikke får lønna mi fra nav, men fra kommunen (Kvalifiseringsprogrammet). Men det har vel ikke noe å si. Nav er uansett min arbeidsgiver.

Jeg frykter bare at jeg vil få dårlig samvittighet av å si nei, og føler at jeg er til hinder for at ting skal bli lettere for andre. Samtidig SKAL jeg jo ikke være en brikke i et bemanningsproblem, sånn egentlig..

Anonymkode: bd982...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er du iallefall heldig der!

Når man kommer som en gratis ressurs fra nav, tenker jeg at det er opplagt at den personens ve og vel skal gå foran profitt og effektivisering av bedriften.

Anonymkode: bd982...528

Det kan nok hende, men man skal gå oppå normal bemanning, ikke være en ekstra gratis hjelp. Jeg tenker i samme bane som deg, derfor ville jeg tatt kontakt med saksbehandler i NAV.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at du skal være en ekstra person. Dersom noen blir syke og du blir bedt om å være lærer for en klasse, skulle du hatt lønn. Hvis ikke så utnytter de både deg og NAV. Som andre nevner her er det viktig at du snakker med saksbehandleren din om dette, da de ikke godtar slik utnytting. Nav har svarplikt innen en viss tid både på telefon og på meldingssystemet på din side på nav.no. Hvis de ønsker å endre arbeidet ditt, så synes jeg det var et veldig bra forslag å si at dette må de ta med din saksbehandler. 

Håper folk kan slutte å mase om holdningene dine, det er et stort problem at arbeidsgivere utnytter gratis arbeidskraft ved at det hindrer andre å få lønnet jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du skal være ekstra, men det trenger ikke å bety at du skal være i tillegg til en annen assistent, kun i tillegg til lærer. Assistenter finnes ikke i alle klasser, og i klasser med assistent er de heller ikke til stede i alle timer, det betyr at du ikke kan måle hvorvidt du er "ekstra" ut fra om det er andre assistenter i klassen samtidig som deg eller ikke. 

At du blir brukt som lærervikar skal du ta opp med NAV, her er det de som har ansvaret for deg og din arbeidshverdag. Måten du ser ut til å ønske å gå frem på blir ikke riktig i mitt hode. En ting er at du tar en prat og forteller at du helst kun vil gjøre de oppgavene som er beskrevet i avtalen, det kan det være klokt å gjøre (selv om det antagelig er upopulært), noe helt annet er å gå inn i konfrontasjon for å kreve lønn for en jobb du ikke er ansatt til å gjøre. Det er først og fremst, som flere sier over her, NAV du må snakke med for å få ordnet opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, seips skrev:

Det er helt riktig at du skal være en ekstra person. Dersom noen blir syke og du blir bedt om å være lærer for en klasse, skulle du hatt lønn. Hvis ikke så utnytter de både deg og NAV. Som andre nevner her er det viktig at du snakker med saksbehandleren din om dette, da de ikke godtar slik utnytting. Nav har svarplikt innen en viss tid både på telefon og på meldingssystemet på din side på nav.no. Hvis de ønsker å endre arbeidet ditt, så synes jeg det var et veldig bra forslag å si at dette må de ta med din saksbehandler. 

Håper folk kan slutte å mase om holdningene dine, det er et stort problem at arbeidsgivere utnytter gratis arbeidskraft ved at det hindrer andre å få lønnet jobb. 

Takk for støttende innlegg.

1 time siden, Ananas. skrev:

Ja, du skal være ekstra, men det trenger ikke å bety at du skal være i tillegg til en annen assistent, kun i tillegg til lærer. Assistenter finnes ikke i alle klasser, og i klasser med assistent er de heller ikke til stede i alle timer, det betyr at du ikke kan måle hvorvidt du er "ekstra" ut fra om det er andre assistenter i klassen samtidig som deg eller ikke. 

At du blir brukt som lærervikar skal du ta opp med NAV, her er det de som har ansvaret for deg og din arbeidshverdag. Måten du ser ut til å ønske å gå frem på blir ikke riktig i mitt hode. En ting er at du tar en prat og forteller at du helst kun vil gjøre de oppgavene som er beskrevet i avtalen, det kan det være klokt å gjøre (selv om det antagelig er upopulært), noe helt annet er å gå inn i konfrontasjon for å kreve lønn for en jobb du ikke er ansatt til å gjøre. Det er først og fremst, som flere sier over her, NAV du må snakke med for å få ordnet opp. 

Jeg kommer nok ikke til å gå frem så hardt som det jeg tenker/skriver her. Som du sier; det ville være uklokt. Og jeg vil ikke gjøre meg upopulær slik at de ikke vil ha meg lenger. Jeg må være klar på hva mine behov er, men samtidig fremlegge det høflig og ikke være ufin.

Men det er da ganske normalt med assistenter i minste trinnene?

Jeg tenker uansett at min psykiske helse må gå først, og også mine behov for trygge omgivelser i jobben. Det samme med mestringsfølelse. Alt dette svekkes ved å bytte trinn.

Anonymkode: bd982...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.9.2016 at 20.17, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ts at dersom vi skal kunne forstå dette som du lager mye drama rundt, så må du nesten i korte ordelag, informere om hva som er grunnen til at du ikke kan finne deg jobb på egenhånd og hva du sliter rent psykisk. For her er tydelig noe mer som ligger bak. 

Kg er heller ikke ltid det stedet du bør bruke til å offentliggjere dine problemer på. Skriv heller en melding til NAV eller kontakt fastlege/behandler. 

Anonymkode: dff56...a98

Jeg tror det vil være vanskelig for deg å forstå, uansett hva jeg skriver her, men kan prøve.

At jeg ikke finner jobb, er ikke så rart. Markedet er hardt og jeg har ikke formalkompetanse.

Når det gjelder det psykiske, så kan jeg si at jeg har angst av diverse grader.

Jeg har lav toleranse for motgang, og blir lett lei meg. Da jeg fikk beskjeden om å muligens bytte trinn, gikk resten av dagen med på å grine av fortvilelse, labbe rastløst rundt i huset, slå på ting og skrike inn i puta. Absolutt INGEN har noensinne sett denne siden ved meg. Jeg vet det er sykt, men samtidig er det svært sjeldent jeg gjør. Men jeg kan jo ikke si dette til arbeidsgiver..

Spontanitet er for meg til tider helt jævlig. Jeg trenger det sikre og trygge. Og det er essensielt for meg å føle trygghet hvis jeg skal klare å ta utdannelse.

Jeg er nervøs hele tiden, selv i mitt vante trinn. Derfor føles det helt uholdbart å skulle bytte, da blir ting bare verre.

Anonymkode: bd982...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å la fastlegen din, terapeuten din dersom du har det og saksbehandleren din hos NAV se den siden av deg. Jeg har grått mine modige tårer hos fastlegen, noe som har ført til at han virkelig gikk i krigen for meg overfor en svært vanskelig arbeidsgiver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Rosalie skrev:

Et tips er å la fastlegen din, terapeuten din dersom du har det og saksbehandleren din hos NAV se den siden av deg. Jeg har grått mine modige tårer hos fastlegen, noe som har ført til at han virkelig gikk i krigen for meg overfor en svært vanskelig arbeidsgiver. 

Skal jeg klikke hos fastlegen?:fnise:Eller bare forklare det? Det vil jo være vanskelig å forstå, iallefall for en nav-saksbehandler.

 

Anonymkode: bd982...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...