Gå til innhold

Gå av sykkel ved gangfelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 19.9.2016 at 0.53, Fru Uperfekt skrev:

Gå over, det er ikke så mye treigere og det blir færre konfliktsituasjoner

Tullprat. Det er ingen grunn til å gå over, bortsett fra når små barn sykler alene og ikke har samme kompetanse på å forstå trafikkbildet. Som erfaren  syklist sjekker man krysset,  avpasser farten mot overgangsfeltet og sykler rolig over når øvrig trafikk har passert. Man søker også etter øyekontakt med bilist om mulig, for å lese hva bilfører akter å gjøre, mange slipper gjerne en syklist forbi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Coolaid skrev:

 

Her tar du faktisk helt feil. På bildet ser man at syklisten allerede er ute i overgangsfeltet. Bilisten har kommet etterpå og skal derfor holde igjen. Dersom syklisten hadde observert bilen på forhånd, noe som utifra bildet er vanskelig å anta, så skulle syklisten holdt igjen for så å sykle over. Ut fra bildet ser vi heller ikke at bilisten har gitt signal (blinklys) om at han skal svinge til venstre. Syklisten gjør ingenting gale her.

Denne situasjonen rammes av veitrafikklovens  § 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Kopiert fra siden til Trygg Trafikk:

I gangfelt

Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den.

 

Og her har du hele siden så kan du lese og bli litt klokere du også: https://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tdm900 skrev:

Kopiert fra siden til Trygg Trafikk:

I gangfelt

Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den.

 

Og her har du hele siden så kan du lese og bli litt klokere du også: https://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/

Da bør du lese innlegget mitt en gang til. Det nytter ikke å komme som bilist og forvente at syklisten har vikeplikt når syklisten allerede er ute i overgansfeltet og bilisten kommer i etterkant. Det er vel ingen som bestrider vikepliktsreglene? Skal syklisten rygge da? I situasjonen med bilde gjelder paragraf 3, fordi syklisten allerede var ute i overgangsfeltet før bilen ankom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Coolaid skrev:

Tullprat. Det er ingen grunn til å gå over, bortsett fra når små barn sykler alene og ikke har samme kompetanse på å forstå trafikkbildet. Som erfaren  syklist sjekker man krysset,  avpasser farten mot overgangsfeltet og sykler rolig over når øvrig trafikk har passert. Man søker også etter øyekontakt med bilist om mulig, for å lese hva bilfører akter å gjøre, mange slipper gjerne en syklist forbi. 

Jeg har sett nok av såkalt voksne syklister som ikke evner å følge trafikkbildet så står på mitt.

(Ja jeg sykler/går/kjører bil og andre motoriserte kjøretøy)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg har sett nok av såkalt voksne syklister som ikke evner å følge trafikkbildet så står på mitt.

(Ja jeg sykler/går/kjører bil og andre motoriserte kjøretøy)

Enig med deg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.9.2016 at 21.20, Lillemorbare skrev:

Så lenge du sykler beregnes du som et kjøretøy, og DU har derfor vikeplikt når du krysset vegen. Jeg stopper konsekvent ikke for folk som sykler over, nettopp fordi du beregnes som et kjøretøy.

En syklist er aldri et kjøretøy. De skal følge reglene til kjøretøy, men de er bestandig i gruppen myke trafikanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, mr.k skrev:

Stopper ikke for vedkommende om h*n sitter på sykkelen. Kan da ikke være så vanskelig å gå av sykkelen!

Nei, vanskelig er det ikke, men det går utover smidigheten i trafikken. Så lenge syklisten signaliserer at han/hun skal over veien, bremser jeg ned og slipper de over selv om de ikke går av sykkelen. Mye raskere for meg også. 

Når jeg selv sykler signaliserer jeg at jeg skal over veien, og hvis jeg får øyekontakt med sjåføren og han nikker at det er greit, sykler jeg over. Møter jeg en kverulant klikker jeg ut av pedalene, stiger av sykkelen og går over. Mye mer unødvendig bruk av tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Coolaid skrev:

Da bør du lese innlegget mitt en gang til. Det nytter ikke å komme som bilist og forvente at syklisten har vikeplikt når syklisten allerede er ute i overgansfeltet og bilisten kommer i etterkant. Det er vel ingen som bestrider vikepliktsreglene? Skal syklisten rygge da? I situasjonen med bilde gjelder paragraf 3, fordi syklisten allerede var ute i overgangsfeltet før bilen ankom. 

Her har du helt rett. Ja, syklisten har vikeplikt i gangfeltet.

Men veitrafikklovens § 3 om å være varsom, aktpågivende og hensynsfull danner basis for alle trafikkreglene.

De bilistene som inntar holdningen "jeg kjører rett frem samme hva jeg støter på..", fordi de har vikeplikten på sin side har ikke skjønt det.

Hvis du som bilist tror du er helt trygg om du meier ned en syklist på et gangfelt så må du se om det foreligger rettskraftige dommer på dette feltet for å få det bekreftet.

Her har man faktisk to-tre dommer som er gått i bilistens disfavør. Den ene av de hvor en 12 år gammel jente ble drept da hun krysset gangfeltet på sykkel.

Sjåføren ble dømt for å ha overtrådt § 3 ved uaktsom kjøring, og for uaktsomt drap.

Om kryssingen av gangfeltet, sa retten:

"Lagmannsretten kan ikke se at den forulykkedes opptreden kaster lys over siktedes strafferettslige skyld. Det dreier seg ikke om en syklist som i stor fart har krysset veien. Forsvareren har, riktignok uten å trekke avgjørende rettslige konsekvenser fra synspunktet, nevnt at B syklet over veien, og at hun formelt sett var å anse som kjørende med vikeplikt etter trafikkreglenes § 7 nr.4 annet ledd. Lagmannsretten anser problemstillingen uten betydning slik denne saken ligger an. Etter siktedes forklaring har det ikke foreligget noen form for kommunikasjonssvikt hvor han trodde at syklisten var oppmerksom på bilen og ville vente til han hadde passert. Dødsfølgen var klart påregnelig og er forårsaket av siktedes mangel på aktsomhet"

Med slike dommer i fasiten betyr det at det ikke finnes noe absolutt i forhold til syklister i gangfelt.

 

Anonymkode: 91a8e...0f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...