Gå til innhold

Gå av sykkel ved gangfelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 5.9.2016 at 21.33, AnonymBruker skrev:

Jeg stopper i alle fall ikke for syklister som sykler over fotgjengerfeltet. Ikke for å være vanskelig, men av samme grunn som at jeg ikke stopper for biler som kommer inn på veien fra småveier når jeg kjører på forkjørsvei. hele trafikkbildet blir mer oversiktlig (og dermed tryggere) om alle følger reglene. Altså stopper jeg for deg hvis du går av sykkelen for å gå over, men ikke hvis du sykler over.

Anonymkode: 05da0...72c

Det er lov å sykle over gangfelt da...

Den 6.9.2016 at 19.17, Kontormus skrev:

Som syklist må en følge vikepliktreglene. Å bli truffet av bil mens en krysser gangfelt mens en sitter på sykkelen, blir ansett som syklistens feil. Selv om ingen kjører på noen med vilje. Hvis en leier sykkelen, regnes en som fotgjenger, og bilene har stopp-plikt når du skal over.

Dette lærte jeg som barn, og syns dagens barn også bør vite dette.

Vikeplikt, ikke stopp-plikt. Du skal vike for fotgjengere, men du skal helst aldri stoppe (men du skal vise tydelig at du ikke har tenkt å kjøre over dem, hastighetreduksjon er nøkkelen her).

Den 6.9.2016 at 9.10, Brimi skrev:

Og hvor mange ganger har du kræsjet i noen? Selv om du har retten på din side så har du ikke påkjørselsrett. 

Selvsagt har du ikke retten på din side hvis du kjører på noen, selv om de bryter vikeplikten. Veitrafikkloven paragraf §3 er grunnlaget for trafikkreglene. Du kan ikke kjøre på noen lovlig noen sinne. Hvis du kan stoppe må du stoppe.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men bare for å spørre, er det sånn at de bilene som skal inn på en vei som det går gangfelt over har vikeplikt for syklende over gangfeltet? Slik som på bildet her: sykilst-bilist-2_1048514p.jpg

Har vært litt endringer i de reglene...

Anonymkode: 45c88...896

Har ikke stoppeplikt for denne syklisten, han er sittende på sykkelen på en fotgjenger overgang, og da skulle han ha trilla sykkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.9.2016 at 21.03, AnonymBruker skrev:

Hater å måtte over gangfelt da jeg sykler. Vet at man skal gå av sykkelen og gå over. Men når jeg selv kjører bil så syns jeg det er mye bedre om folk sykler over så de kommer fort over og jeg kan kjøre videre. Selvsagt ved at de som sykler viser tydelig at de skal over, ikke de som plutselig kjører over gangfeltet. Jeg pleier selv å kjøre over gangfelt, men litt usikker på om jeg kanskje heller burde begynne å gå over? 

Hva tenker du? Som bilist, syklist? 

Anonymkode: 1ef20...7a0

 

Trafikkreglene

§ 18.Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel og selvbalanserende kjøretøy.

2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.
0 Endret ved forskrifter 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998), 13 juni 2014 nr. 726 (i kraft 1 juli 2014).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎08‎.‎09‎.‎2016 at 14.40, tdm900 skrev:

Har ikke stoppeplikt for denne syklisten, han er sittende på sykkelen på en fotgjenger overgang, og da skulle han ha trilla sykkelen

Men jeg var sikker på at reglene ble endret slik at om bilen kryssa veien til syklisten så hadde den vikeplikt...

Anonymkode: 45c88...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at så mange her tror at syklister MÅ av sykkelen for å krysse fotgjenger-overgang? Reglene er jo da veldig klare på at man ikke må? 

Jeg sykler i Oslo hver dag til og fra jobb, har gjort det i 8 år. Jeg går ikke av sykkelen, jeg sykler over fotgjenger-overgang. Men jeg forventer ikke at bilene må vike - det må de ikke, så lenge jeg er på sykkelen. Så jeg stopper og venter, sykler over når jeg ser tydelig at bilen har stoppet (eller det er ingen biler). Det er fortere og mer effektivt både for meg og bilister hvis jeg sykler. 

Når det er sagt, det er ikke ofte jeg sykler over fotgjenger overganger da. Føler meg egentlig relativt trygg både i rundkjøringer og i kryss, og det er sykkelfelt nesten hele veien til jobb. 

Anonymkode: 2b41f...aa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 8.9.2016 at 12.53, AnonymBruker skrev:

Men bare for å spørre, er det sånn at de bilene som skal inn på en vei som det går gangfelt over har vikeplikt for syklende over gangfeltet? Slik som på bildet her: sykilst-bilist-2_1048514p.jpg

Har vært litt endringer i de reglene...

Anonymkode: 45c88...896

Syklisten har vikeplikt i dette tilfellet. Selv om veien syklisten sykler langs er en forkjørsvei og gangfeltet er over en liten fillevei. Ihvertfall var det det mannen min fikk beskjed om da han sendte en mail til noen i statens vegvesen og spurte om det virkelig kunne være sant, for noen år siden. 

Dersom gangfeltet derimot går over en innkjørsel, f.eks til en parkeringsplass, har bilisten vikeplikt. Enkelte steder må en da fram med reguleringsplanen for å finne ut hvem som har vikeplikt, siden utformingen kan være utydelig noen steder.

Høl i hodet spør du meg, det viser bare at de fleste politikere ikke bryr seg om å gjøre det tryggere å sykle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎16‎.‎09‎.‎2016 at 0.01, Sølvrosen skrev:

Syklisten har vikeplikt i dette tilfellet. Selv om veien syklisten sykler langs er en forkjørsvei og gangfeltet er over en liten fillevei. Ihvertfall var det det mannen min fikk beskjed om da han sendte en mail til noen i statens vegvesen og spurte om det virkelig kunne være sant, for noen år siden. 

Dersom gangfeltet derimot går over en innkjørsel, f.eks til en parkeringsplass, har bilisten vikeplikt. Enkelte steder må en da fram med reguleringsplanen for å finne ut hvem som har vikeplikt, siden utformingen kan være utydelig noen steder.

Høl i hodet spør du meg, det viser bare at de fleste politikere ikke bryr seg om å gjøre det tryggere å sykle.

Jeg tror dette har blitt gjort om for to år siden eller noe...

Anonymkode: 45c88...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vikeplikt for biler når man sykler. Derfor må man trille sykkelen over FOTGJENGERfeltet. Dette lærer jeg mine barn og hater at alle ikke respekterer det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, September 05, 2016 at 21.03, AnonymBruker skrev:

Hater å måtte over gangfelt da jeg sykler. Vet at man skal gå av sykkelen og gå over. Men når jeg selv kjører bil så syns jeg det er mye bedre om folk sykler over så de kommer fort over og jeg kan kjøre videre. Selvsagt ved at de som sykler viser tydelig at de skal over, ikke de som plutselig kjører over gangfeltet. Jeg pleier selv å kjøre over gangfelt, men litt usikker på om jeg kanskje heller burde begynne å gå over? 

Hva tenker du? Som bilist, syklist? 

Anonymkode: 1ef20...7a0

Dette r det rettspraksis på i form av en tidligere omtalt offentlig dom. Saken var fra Nord Norge et sted og syklisten hadde syklet ut i veien/gangfelt og blitt påkjørt. Syklisten ble skadet og billisten ble frifunnet. 

Det er fryktelig irriterende og lite hensynsfullt både for billister  og andre på fire eller flere hjul, når syklister og joggere blutselig suser ut i veien i et gangfelt så en må bråstoppe. Selv om en i en slik sak sannsynligvis etter den ovenfor omtalte dommen vil blir frifunnet, så blir en aldri mentalt frifunnet av seg selv i slike saker.

Så gå av sykkelen og vis tydelig at du skal over veien. Å risikere å bli påkjørt er for dumt. Unntaket er på steder der det er lite trafikk. 

Anonymkode: 6305e...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein har då verkeleg alltid vikeplikt for gåande og syklande når ein svinger inn på ny veg? Det lærte i alle fall eg på kjøreskolen. Men om det ikkje er slik, så er det enda ein god grunn til å halde seg langt unna både fortau og gang- og sykkelveg. I kjørebanen har nemleg den som svinger alltid vikeplikt for den som skal rett fram. 

Eg går aldri av sykkelen når eg skal over ein fotgjengarovergang. Aldri. Eg stoppar og ventar til nokon anter stoppar, eller det blir klart. Gidd aldri å gå av sykkelen. Som oftast er det nokon som stoppar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, CaramelDevil skrev:

Man har vikeplikt for biler når man sykler. 

Ikkje som ein generell regel, nei. Men det er sikkert praktisk å lære ungane sine det, for å hindre at dei brukar retten sin og blir flate. Men like greit å spare seg hatinga, for det finst jo andre der ute som kan vikepliktsreglane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt utålmodig når syklister hopper av sykkelen og går over gangfeltet. Foretrekker heller at de sykler over så jeg slipper å vente så lenge. Men det er viktig at de har øyekontakt og viser at de skal over ved å slakke litt på fart. De må vise ved observasjon at de har sett biler som kommer.

Anonymkode: 91a8e...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Tigress skrev:

Ikkje som ein generell regel, nei. Men det er sikkert praktisk å lære ungane sine det, for å hindre at dei brukar retten sin og blir flate. Men like greit å spare seg hatinga, for det finst jo andre der ute som kan vikepliktsreglane. 

Dersom man skal over et fotgjengerfelt, må man av sykkelen ja, for at biler skal ha vikeplikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette r det rettspraksis på i form av en tidligere omtalt offentlig dom. Saken var fra Nord Norge et sted og syklisten hadde syklet ut i veien/gangfelt og blitt påkjørt. Syklisten ble skadet og billisten ble frifunnet. 

Det er fryktelig irriterende og lite hensynsfullt både for billister  og andre på fire eller flere hjul, når syklister og joggere blutselig suser ut i veien i et gangfelt så en må bråstoppe. Selv om en i en slik sak sannsynligvis etter den ovenfor omtalte dommen vil blir frifunnet, så blir en aldri mentalt frifunnet av seg selv i slike saker.

Så gå av sykkelen og vis tydelig at du skal over veien. Å risikere å bli påkjørt er for dumt. Unntaket er på steder der det er lite trafikk. 

Anonymkode: 6305e...662

Her er det på tide med endring av trafikkreglene. Syklister bør alltid ha forkjørsrett i fotgjengerfelt, bilene bør ha vikeplikt. Syklistene må kunne fortsette uten å måtte bremse opp, og bilistene bør ha ansvar for å sikre seg at det ikke kommer en syklist i full fart over veien når de kjører. Syklistene bør samtidig ta et visst hensyn til gående i gangfeltet og gjerne gi lydsignal i god tid ved fare for kollisjon.

Anonymkode: de942...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det på tide med endring av trafikkreglene. Syklister bør alltid ha forkjørsrett i fotgjengerfelt, bilene bør ha vikeplikt. Syklistene må kunne fortsette uten å måtte bremse opp, og bilistene bør ha ansvar for å sikre seg at det ikke kommer en syklist i full fart over veien når de kjører. Syklistene bør samtidig ta et visst hensyn til gående i gangfeltet og gjerne gi lydsignal i god tid ved fare for kollisjon.

Anonymkode: de942...048

Hvilken planet har du ramla ned fra?? Gud hjelpe meg for noen regler du vil ha! Det blir akkurat som da de satte opp fotobokser ved lyskryss, alle som kjørte på gult, og kanskje rødt, fikk det fryktelig travelt med å stoppe. Med det resultat at det medførte utrolig mange påkjørsler bakfra, og det er nettopp dét det kommer til å gjøre med den idiotiske regelendringen din også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bossa Nova
Den 12.9.2016 at 0.55, Peter007 skrev:

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnær

Jeg følger reglene, er visst en paragrafrytter... Går helst av sykkelen ved gangfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5. september 2016 at 21.03, AnonymBruker skrev:

Hater å måtte over gangfelt da jeg sykler. Vet at man skal gå av sykkelen og gå over. Men når jeg selv kjører bil så syns jeg det er mye bedre om folk sykler over så de kommer fort over og jeg kan kjøre videre. Selvsagt ved at de som sykler viser tydelig at de skal over, ikke de som plutselig kjører over gangfeltet. Jeg pleier selv å kjøre over gangfelt, men litt usikker på om jeg kanskje heller burde begynne å gå over? 

Hva tenker du? Som bilist, syklist? 

Anonymkode: 1ef20...7a0

Gå over, det er ikke så mye treigere og det blir færre konfliktsituasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, CaramelDevil skrev:

Dersom man skal over et fotgjengerfelt, må man av sykkelen ja, for at biler skal ha vikeplikt.

Det var ikkje det eg svara på, vedkommande skreiv at ein hadde generell vikeplikt for bilar. Det stemmer ikkje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.9.2016 at 12.53, AnonymBruker skrev:

Men bare for å spørre, er det sånn at de bilene som skal inn på en vei som det går gangfelt over har vikeplikt for syklende over gangfeltet? Slik som på bildet her: sykilst-bilist-2_1048514p.jpg

Har vært litt endringer i de reglene...

Anonymkode: 45c88...896

 

Den 8.9.2016 at 14.40, tdm900 skrev:

Har ikke stoppeplikt for denne syklisten, han er sittende på sykkelen på en fotgjenger overgang, og da skulle han ha trilla sykkelen

Her tar du faktisk helt feil. På bildet ser man at syklisten allerede er ute i overgangsfeltet. Bilisten har kommet etterpå og skal derfor holde igjen. Dersom syklisten hadde observert bilen på forhånd, noe som utifra bildet er vanskelig å anta, så skulle syklisten holdt igjen for så å sykle over. Ut fra bildet ser vi heller ikke at bilisten har gitt signal (blinklys) om at han skal svinge til venstre. Syklisten gjør ingenting gale her.

Denne situasjonen rammes av veitrafikklovens  § 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...