Gå til innhold

Hvorfor anspent kjeve? Svært ubehagelig!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med anspent kjeve. Har brukt bittskinner og det hjelper ikke.

Problemet er når jeg skal prate med andre at jeg ikke klarer å slappe av i kjeven. Hva kan jeg gjøre? Dette er svært ubehagelig! 

Anonymkode: e93d6...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, sweety pie skrev:

Kanskje du stresser for mye og får anspente muskler? 

Tenkte det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Tenkte det samme.

 

7 minutter siden, sweety pie skrev:

Kanskje du stresser for mye og får anspente muskler? 

Det er dette jeg mistenker. Er det vanlig at man får anspent kjeve som ikke klarer å holde seg i "ro" når man stresser for mye?

Anonymkode: e93d6...2da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller...har en venninne som stresset enormt og hun fikk sånne plager. Du bør finne ut hvorfor du stresser og finne en måte og berolige deg på. Kanskje du er veldig bevist på at kjeven er anspent når du snakker med andre,  at det fører til at du blir mer anspent. Hvis du skjønner hva jeg mener :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er dette jeg mistenker. Er det vanlig at man får anspent kjeve som ikke klarer å holde seg i "ro" når man stresser for mye?

Anonymkode: e93d6...2da

Innvendig stress har den virkningen på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stress og nakkeproblemer kan føre til kjeveproblemer. Oppsøk fysioterapaut :)

Endret av Sirah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sirah skrev:

Stress og nakkeproblemer kan føre til kjeveproblemer. Oppsøk fysioterapaut :)

Fikk beskjed fra fysio at det er ingen feil med nakken (har vanskelig for å tro om det er sant),

snakka med kjevespesialist da jeg tilfeldigvis var hos henne for en tann-sjekk, fikk også da beskjed om at ingenting feil med kjeven, og ikke biter jeg tenner i søvne.

Da må da vel være stress da? SJUKT at det setter seg sånn i kjeven....

-ts-

Anonymkode: e93d6...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sykt stresset og hadde angst en periode, og da var det slik med meg med. Våknet om morgenen og kjeven var vond fordi jeg bet tennene sammen i søvne, og det hjalp heller ikke med biteskinne, det ble nesten verre, for da beit jeg nok enda hardere. Fikk konstant hodepine. Bet tennene sammen om dagen også, og kunne ta det i meg for så å gjøre det (ubevisst) 5 min senere igjen. Når jeg ble bedre psykisk så gikk det over, nå er det helt bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk beskjed fra fysio at det er ingen feil med nakken (har vanskelig for å tro om det er sant),

snakka med kjevespesialist da jeg tilfeldigvis var hos henne for en tann-sjekk, fikk også da beskjed om at ingenting feil med kjeven, og ikke biter jeg tenner i søvne.

Da må da vel være stress da? SJUKT at det setter seg sånn i kjeven....

-ts-

Anonymkode: e93d6...2da

Jeg fikk iallefall sykt vondt i kjeven av stress, så ja det er mulig. Men hos meg satt det seg også som veldig spente nakkemuskler så her hang det sammen. Ei venninne har også store kjeveproblemer pga stress.... 

God bedring og lykke til TS! Vet hvor kjipt det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sirah skrev:

Jeg fikk iallefall sykt vondt i kjeven av stress, så ja det er mulig. Men hos meg satt det seg også som veldig spente nakkemuskler så her hang det sammen. Ei venninne har også store kjeveproblemer pga stress.... 

God bedring og lykke til TS! Vet hvor kjipt det er!

Tusen takk!

Skal gjøre "chin-tuck" regelmessig, vet ikke om du har hørt om det, men det skal visst være blant de bedre nakke-øvelsene man kan gjør! Jeg er sikker på at mye ligger der!

 

Anonymkode: e93d6...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk!

Skal gjøre "chin-tuck" regelmessig, vet ikke om du har hørt om det, men det skal visst være blant de bedre nakke-øvelsene man kan gjør! Jeg er sikker på at mye ligger der!

 

Anonymkode: e93d6...2da

Nei det har jeg ikke hørt om :) Skal google det! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har angst og den slår ut kjeven min iblant. Jeg har bittskinner med det ble vondt verre for meg. Ibux gel, det virker. Masser det inn (pass på at huden tåler det) og slapp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler en god naprapat! Jeg har hatt kjevespenninger i 20 år, men nå har jeg hatt behandling 2 ganger i måneden siden jul + at jeg har øvelser som jeg bruker hjemme. Har også hatt bittskinne uten hell. Jeg er faktisk nesten symptomfri!

Anonymkode: 04667...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med dette selv, i hvert fall tre-fire år. Pga. stress og spenning av muskler uten at jeg har vært helt klar over det. Startet med "klikking" i kjeven da jeg spiste, og etter hvert klarte jeg ikke gape ordentlig. Mye vondt/sliten i kjeven. Dro til spesialist, og fikk bare beskjed om å spise suppe. Det hjalp ikke, men etter hvert som jeg ble obs på problemet prøvde jeg bevisst å slappe av i kjeven. Jeg kan gape nesten optimalt, men kjenner fremdeles at noe er feil. Veldig ømt på den ene siden også. Sjekk ut TMJ - tror det er det jeg sliter med.

Anonymkode: 36925...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet med det samme pga stress. Høres kanskje dumt ut, men en ting som funket med meg var å gå rundt med åpen munn. Gjorde dette kun når jeg var hjemme alene så klart. 

Anonymkode: bba13...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, skjønner alt for godt hvor plagsomt kjevespenning er.

Selv har jeg noe som heter anterior disk dyslokalisering, det er en kjeveleddslidelse. Jeg sprøyter botox i kjevemuskelen pga smerter og går regelmessig til fysioterapi for å holde det i sjakk. Bittskinne hjalp ingen ting, så den kastet jeg til slutt.

Jeg ville prøvd en ny fysioterapeut/manuellterapeut evt kiropraktor for å få en ny vurdering. Om du ikke har noe feil med nakken er du heldig, men de bør kunne behandle spente kjevemuskler i alle fall. Jeg var til to kjevespesialister før jeg fikk diagnose. Den første sa bare at jeg skulle bruke biteskinnen. Min erfaring er at det er få som har god greie på kjevesmerter, og ofte avskrives det "bare" med stress.

Anonymkode: 1f107...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...