Gå til innhold

Skilsmisse -50/50 deling, Hva bør man søke på hos NAV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ignorér disse som MÅ hevde seg selv ved å rakke ned på andre, du tar selvsagt det du har krav på (som de fleste andre). Og du kan søke om bostøtte, det ligger en kalkulator på husbanken.no

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å klare meg uten barnebidrag fra han, men lurte på om det er andre støtteordninger man kan søke på igjennom NAV, annet en ekstra barnetrygd? For jeg ser jo at det blir vanskelig å klare seg i starten.

Anonymkode: 9e4ca...825

Jeg synes vi har det utrolig godt her i Norge. Vi har alle slags økonomiske støtteordninger, særlig for de som har barn.

MEN vi har enda ikke oppfunnet en støtteordning som gir penger til den som "ikke har lyst" til å kreve barnebidrag fra den andre forelderen. HELDIGVIS!

Det finnes altså ikke noe økonomisk støtte som gir penger til de som "ikke har lyst" til å kreve det barna har krav på av sin far (eller mor).

Barna dine er for gamle til at du får kontantstøtte for dem.

 

Anonymkode: 9da8f...e1d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre med barn som har delt bosted får en ekstra barnetrygd på deling. I tillegg har dere begge rett til at særfradraget til enslige foreldre deles med en halvpart på hver av foreldrene.

Det er, som flere her har nevnt, også slik at den av foreldrene som har lavest inntekt kan kreve at den med høyeste inntekt betaler et beløp i barnebidrag. Men om den med høyest inntekt arbeider i full stilling, og den andre i f.eks. deltid, vil inntektsevnen bli tatt hensyn til. Forstår det slik at dette uansett ikke er aktuelt for deg. 

Ellers er der ingen særskilte ytelser innen NAV ut over de ordninger som alle har krav på.  Altså bostøtte, sykepenger, trygd o.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal gå fra hverandre, og skal ha 50/50-deling på barna.

Jeg tjener MYE mindre enn han, og har bare en deltidsstilling. Jeg har tenkt til å jobbe ekstra i den uken jeg ikke har barna, så jobber med å skaffe meg ekstrajobb.

Jeg har lyst til å klare meg uten barnebidrag fra han, men lurte på om det er andre støtteordninger man kan søke på igjennom NAV, annet en ekstra barnetrygd? For jeg ser jo at det blir vanskelig å klare seg i starten.

Barna mine er 3 og 8 år. 

Anonymkode: 9e4ca...825

Har dere tenkt delt bosted eller samvær 50% ? Her er det forskjell på lovverket, barnebidrag og stønader TS.

Videre er det vel på tide å komme seg i full jobb, bidra fullt ut til barnet?

 Når det gjelder din andel av bidraget til fellesskapet til barnet er redusert til 60% jobb, kan far kreve at du minst blir beregnet i en 80% stilling med den inntekt du evner.

Det er vel lov å være kritisk til din arbeidsinnsats TS. Det er ingen selvfølge du kan foresette som før. Det koster å ha barn,og begge foreldrene plikter vel å bidra etter evner?

Siden du jobber så lite er det vel feil at samfunnet skal bidra ekstra til de som ikke jobber 100%, og ikke betaler full skatt når en er frisk.

Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er innmari koselig å sitte hjemme å strikke, men siden jeg jobber så får jeg liksom ikke så mye tid til hobbyen min som jeg ønsker. Hva kan jeg søke om fra Nav av stønader? 

Anonymkode: adb43...17c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal gå fra hverandre, og skal ha 50/50-deling på barna.

Jeg tjener MYE mindre enn han, og har bare en deltidsstilling. Jeg har tenkt til å jobbe ekstra i den uken jeg ikke har barna, så jobber med å skaffe meg ekstrajobb.

Jeg har lyst til å klare meg uten barnebidrag fra han, men lurte på om det er andre støtteordninger man kan søke på igjennom NAV, annet en ekstra barnetrygd? For jeg ser jo at det blir vanskelig å klare seg i starten.

Barna mine er 3 og 8 år. 

Anonymkode: 9e4ca...825

De jeg kjenner som har avtalt 50/50 har det slik st de begge er selvstendige økonomisk. Begge eier hver sin bolig, bil osv.og bor i samme nabolag.

 

Har ikke hørt om 50/50 hvis den ene må firsørges - da er det vel mer vanlig at moren har hovedomsorgen slik at hun kan få ulike stønader?

 

 

Anonymkode: 07b32...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, det er jo ikke deg bidraget går til, men til barna deres. Så det syns jeg du skal ta i mot uansett.

Anonymkode: 96c0f...1f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke DITT valg å ikke ta bidrag - det er barnets rett til å få det.   Faren kommer til å ha samvær med barna, ikke noe du kan si om det.  Men barnet har rett til å få bidrag fra faren - du må ikke bruke det - sette det i en konto da.  Men du er stokk dumme hvis du skal sitte på ditt høye hest og nekte barnet ditt hva det har rett til.  

 

Anonymkode: cc8c5...feb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere faktisk ikke leser det jeg skriver, og dermed faktisk ikke forstår .

Jeg er ikke lat, om noen ønsker å påstå det. Jeg har vært privilegert som har kunnet jobbe redusert frem til nå, men har da også hatt barna hjemme og tatt meg av alt som har med hus og hjem.

Jeg forstår at dette ikke er mulig når vi skal skilles, og skriver at jeg søker jobber.

Det er i en overgangsfase at jeg lurer på støtteordninger.

Jeg ser mange ser ned på meg på grunn av dette, men det er som sagt i en overgangsfase.

Barnebidrag er for barna, ja.. Det forstår jeg. Men jeg har ikke tenkt til å motta eller kreve noe fra den mannen . (Det er jeg som mottar det , og jeg som må fremme krav, uansett om det er til barna aldri så mye) . Vær så snill å forstå at dett ligger utrolig mye bak denne avgjørelsen. Ikke alt er så enkelt.. 

Takk for alle tilbakemeldinger og svar!

TS

Anonymkode: 9e4ca...825

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det må være mange her som ikke kan lese. TS skriver da ikke noe sted at hun ikke vil jobbe men holder på å søke. Men tror ikke det er så mye hjelp på NAV TS, sjekk opp botilskudd, det tror jeg er eneste. Lykke til. Jeg kjenner meg godt igjen i det å ikke ville ha bidrag, men desverre er det mange rundt som tenker at penger får foran alt og skal ha hver minste krone de kan få tak o. 

Anonymkode: 1437e...d37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de fleste som uttaler seg negativt om ditt ønske om å finne muligheter hos NAV mener at det er dårlig gjort å skulle forvente at Staten skal spytte inn med penger fordi du ikke ønsker å be far om penger.
Det er heldigvis slik at NAV ikke bidrar med penger til de som ikke har behov for det og dermed skal alle andre løsninger være prøvd før man har rett på noe.
Kort sagt, du har rett på barnetrygd for ett barn mer enn du har, du kan ha rett på bostøtte, avhengig av inntekt og der regnes barnebidrag som inntekt enten du ber om det eller ikke. Noe annen støtte fra NAV vil du ikke få.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Angelheart2 skrev:

Tror nok de fleste som uttaler seg negativt om ditt ønske om å finne muligheter hos NAV mener at det er dårlig gjort å skulle forvente at Staten skal spytte inn med penger fordi du ikke ønsker å be far om penger.
Det er heldigvis slik at NAV ikke bidrar med penger til de som ikke har behov for det og dermed skal alle andre løsninger være prøvd før man har rett på noe.
Kort sagt, du har rett på barnetrygd for ett barn mer enn du har, du kan ha rett på bostøtte, avhengig av inntekt og der regnes barnebidrag som inntekt enten du ber om det eller ikke. Noe annen støtte fra NAV vil du ikke få.

Takk for svar.

Dette handler ikke om et manglende ønske om å be faren om penger.. Men det er rett og slett en umulighet om jeg skal leve et fullverdig liv.

Anonymkode: 9e4ca...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er en merkelig tankegang at staten skal betale for barna dine, men ikke deres egen far.

Hvis far har råd til å betale bidrag til deg, så blir det helt feil for meg at staten skal ta den regninga. 
Men for å svare på hva du kan søke på så er det bostøtte ved siden av barnetrygd for en ekstra.

Og du må selvfølgelig jobbe det du kan for at dere skal klare dere, det er som en over her sier. Det er ikke slik at man kan velge hvor mye man vil jobbe, og så betaler NAV/ staten resten.

Men hvis du ikke får jobb, har dere krav på en viss sum i mnd,sosialstønad,  men det er etter at alle andre stener er snudd, også bidrag fra far. Og du kan ikke ha oppsparte midler på bank, eller verdier i form av eiendom og bil. 

Anonymkode: 45e23...220

Dette! Sååååå enig :-) Sagt på en annen måte: hvorfor skal jeg (og alle andre skattebetalere) betale for barna dine og ikke deres egen far????

Anonymkode: 24d1d...f26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Sååååå enig :-) Sagt på en annen måte: hvorfor skal jeg (og alle andre skattebetalere) betale for barna dine og ikke deres egen far????

Anonymkode: 24d1d...f26

LES det jeg skriver, vær så snill...

Anonymkode: 9e4ca...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at NAV kommer til å be deg søke bidrag før de evt hjelper deg. De ønsker jo først og fremst at dere skal klare dere selv.

Viss det er en skremmende grunn for at du ikke vil ha bidrag, håper jeg du ber om hjelp.

Anonymkode: 1618c...105

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg godt igjen i det å ikke ville ha bidrag, men desverre er det mange rundt som tenker at penger får foran alt og skal ha hver minste krone de kan få tak o

Herregud, er det enda noen som ikke forstår at bidrag er til UNGENE. Om det byr deg eller ts i mot å motta penger fra far, så sett pengene direkte på barnets sparekonto. 

Anonymkode: 4afc4...8dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den Wednesday, August 31, 2016 at 13.03, AnonymBruker skrev:

Jeg ba ikke om overhøvling på grunn av mine valg. det er MINE valg, og jeg har gode grunner til å gjøre som jeg gjør. Men jeg kan dessverre ikke skrive alt her..

Jeg spurte et spørsmål, og jeg kan love at det er mer enn EN grunn til at jeg ikke ønsker barnebidrag fra ex-mannen..

Hvorfor må det på død og liv svares frekt og nedlatende?

 

Anonymkode: 9e4ca...825

Jeg skal prøve å være litt diplomatisk i formuleringen her...

Men du vil altså ikke ha barnebidrag fra barnas far, men heller fra MEG? Det synes jeg ikke noe om. Har foreldrene råd til å sørge for barna, så er det deres oppgave, ikke fellesskapets.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om et manglende ønske om å be faren om penger.. Men det er rett og slett en umulighet om jeg skal leve et fullverdig liv.

Dette henger ikke i hop. Om far truer deg så hadde han aldri fått 50-50. Dermed er det ingen gode grunner for at ikke UNGENE dine skal få de pengene. Om far er god nok til å ha dine unger femti prosent av tiden, så er han god nok til å betale bidrag.

Anonymkode: 4afc4...8dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette henger ikke i hop. Om far truer deg så hadde han aldri fått 50-50. Dermed er det ingen gode grunner for at ikke UNGENE dine skal få de pengene. Om far er god nok til å ha dine unger femti prosent av tiden, så er han god nok til å betale bidrag.

Anonymkode: 4afc4...8dd

Det er faktisk mødre der ute som gir fedre som ønsker det 50%, uavhengig av hva som er barnets beste. Spesielt de som har vært utsatt for noe tilbøyer seg den andres ønsker.

Anonymkode: 1618c...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk mødre der ute som gir fedre som ønsker det 50%, uavhengig av hva som er barnets beste. Spesielt de som har vært utsatt for noe tilbøyer seg den andres ønsker.

Anonymkode: 1618c...105

Man skal høre mye før ørene faller av!  Mener du å si at fedre som tar ansvar for barna sine på lik linje som barnas mor, har truet seg til det??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...