Gå til innhold

Er det uhøflig å stikke under forelesning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om strikking:

Hva tenker dere om studenter som forlater auditoriet midt under forelesningen? Har nemlig observert en del som kommer og går. Kunne de ihvertfall tatt seg bryet med å vente til pause? Er det greit så lenge en er diskre? Hva tror dere forelesere tenker angående dette?

Anonymkode: 96425...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at for min del handler det om vanlig høflighet. Man kan fint droodle litt om man likevel følger med, men man bør ikke sitte med nesen i mobilen , virke helt oppslukt i noe annet eller gå ut av salen (om det ikke er noe akutt). Det handler om et minimum av respekt for foreleseren, rett og slett.

Anonymkode: 7c54f...d1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt det lar seg gjøre synes jeg man bør gå i pausen, men så er det jo likevel noen som skal rekke kurs, legetime, buss (dersom forelesningen varer over tiden) etc. som går midt i forelesningen. Da bør man sitte langt bak (dersom det er utgang her) og snike seg ut uten å forstyrre noen andre. 

Personlig har jeg ikke noe imot at medstudenter forlater auditoriet i forelesningen, men da bør det foregå stille og diskret. Det er noen som ikke evner dette, og det skaper irritasjoner blant studentene og jeg føler det er litt respektløst mot foreleser. 

Anonymkode: 6b625...37a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er respektløst både overfor foreleser og medstudenter. Man går i pausen eller etter forelesningen er ferdig. Husker spesielt på exphil at det var et ras av studenter som gikk de siste ti-femten minuttene. Forferdelig forstyrrende, og flere av foreleserne måtte stoppe opp pga. støy eller at de mistet tråden.

Er det en mindre seminargruppe, og man må gå tidlig en gang pga. legetime, snakker man med foreleser/gruppeleder før forelesningen/seminargruppa starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man kan vente til pausen. Det bråker ganske mye når noen skal gå. Man må pakke sammen,ha på seg jakke,stolen bråker,kanskje andre må reise seg osv og generelt er det en dårlig ting å gjøre når folk prøver å følge med.

Selvsagt kan man oppleve akutte ting,men jeg tviler på at alle de som går midt under en forelesning alltid har en akutt grunn for å gå.

Anonymkode: bfcdf...fe0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til pausen, eller bli. Det er veldig forstyrrende både for foreleser og for resterende studenter at noen går under forelesning. Det varierer selvsagt etter hvor stor forelesning det er (fra noen få elever, til flere hundre), men generelt er det en uting at folk går før det er ferdig/utenom pausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Jeg mener det er en skikkelig uting, og de fleste som holder på sånn evner ikke å gjøre det stille og rolig heller. Det er gjerne den samme typen som kommer brautende inn 15-20 minutter inn i forelesningen og bråker med alt fra skolesekk til PC-ledninger og helst en bråkete pose med frokosten de ikke rakk å spise men rakk å kjøpe på veien, og makker rundt for å finne et sted å sitte som de trives med. Elsker de foreleserne som tar dem på det. 

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes noe av det mest irriterende er de som alltid kommer for sent og gjør en bråkete entre. I min klasse er dette 5-6 persone som kommer for sent til hver eneste forelesning. Synes det er direkte frekt.

Om jeg forsover meg eller av annen grunn er sen, venter jeg til pause eller sniker meg inn bakveien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Raindrops skrev:

Jeg mener det er en skikkelig uting, og de fleste som holder på sånn evner ikke å gjøre det stille og rolig heller. Det er gjerne den samme typen som kommer brautende inn 15-20 minutter inn i forelesningen og bråker med alt fra skolesekk til PC-ledninger og helst en bråkete pose med frokosten de ikke rakk å spise men rakk å kjøpe på veien, og makker rundt for å finne et sted å sitte som de trives med. Elsker de foreleserne som tar dem på det. 

Jeg er helt enig. Når jeg er på forelesning så hender det at en fyr (stort sett den samme) kommer 15-20 minutter sent og sparker i døra for at noen skal åpne, deretter blir det tramping og masse rot før han finner seg til rette. Etter 5 minutter reiser han seg og tramper i vei mot søppelkurven ved døra for å kaste et sjokoladepapir eller noe sånt, og på veien tilbake blir det samme tramping og rot før han setter seg.

Det verste er at foreleserne ikke sier noe, de bare stopper med snakkingen og stirrer på fyren (sikkert for at han skal ta hintet, men det gjør han ikke), når han er ferdig med bråket så fortsetter de forelesningen igjen.

Anonymkode: db905...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte sluttet alltid siste forelesning på et tidspunkt som gjorde at jeg akkurat ikke rakk busssen hvis jeg satt helt ut. Ganske surt på vinteren når man må vente i to timer på neste buss. Det jeg pleide å gjøre var at jeg passet på å sette meg helt bakerst i salen (alternativ utgang bak), og være så stille og diskret som mulig da jeg gikk for ikke å forstyrre andre. Så det går an, man må bare se det an og ta hensyn. Mener nå jeg. :P

Anonymkode: 8d3e1...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg studerte sluttet alltid siste forelesning på et tidspunkt som gjorde at jeg akkurat ikke rakk busssen hvis jeg satt helt ut. Ganske surt på vinteren når man må vente i to timer på neste buss. Det jeg pleide å gjøre var at jeg passet på å sette meg helt bakerst i salen (alternativ utgang bak), og være så stille og diskret som mulig da jeg gikk for ikke å forstyrre andre. Så det går an, man må bare se det an og ta hensyn. Mener nå jeg. :P

Anonymkode: 8d3e1...140

Jeg har ingenting imot de som tar hensyn og prøver å lage så lite lyd som mulig, spesielt de som strategisk plasserer seg bakerst for å ikke distrahere de andre. Det er de som lever i en egen boble og bråker masse rundt seg som er verstingene.

Anonymkode: db905...e95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig mange studenter i en stor sal, så det skal veldig mye til for at noen bråker sånn at det forstyrrer andre.  Jeg blir dog forstyrret når det kommer 10-15 personer for sent til forelesning, og i stedet for å sette seg bakerst skal de selvsagt gå så langt frem som mulig sånn at det bråker veldig mye. Kommer man mye for sent til forelesning, er det bedre å vente til det er pause. 
 

Anonymkode: 9d40a...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg studerte sluttet alltid siste forelesning på et tidspunkt som gjorde at jeg akkurat ikke rakk busssen hvis jeg satt helt ut. Ganske surt på vinteren når man må vente i to timer på neste buss. Det jeg pleide å gjøre var at jeg passet på å sette meg helt bakerst i salen (alternativ utgang bak), og være så stille og diskret som mulig da jeg gikk for ikke å forstyrre andre. Så det går an, man må bare se det an og ta hensyn. Mener nå jeg. :P

Anonymkode: 8d3e1...140

Jeg tror de fleste ikke har et problem med dette. 

Anonymkode: 6b625...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er forstyrrende og unødvendig. Nålene bråker faktisk.

Folk kan strikke når de ser på TV hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Herandjetzt skrev:

Ja, det er forstyrrende og unødvendig. Nålene bråker faktisk.

Folk kan strikke når de ser på TV hjemme.

Du bør lese HI én gang til. 

Anonymkode: 6b625...37a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...