Gå til innhold

Er det uhøflig å strikke under forelesning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Under forelesning merker jeg hele tiden hendene mine griper etter noe å gjøre, og ender stadig med å bli sittende å feks tegne - og fokusere på dette. Tenker derfor å ta med meg strikketøy - strikker ikke fort nok til at det lager noe lyd, og klarer å strikke uten å følge med. Vil dette være uhøflig? Snakk om forelesninger med ca 200stk.

Anonymkode: 13c09...776

Strikking er uønsket av både forelesere og medstudenter. Noen steder henger det enda til oppslag. 

Anonymkode: 269cd...81c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velg bambuspinner, i så fall. Metallpinner bråker.

For din egen del; pass på at fokus ikke er så mye på strikketøyet at du unnlater å notere deg ting du ellers ville skrevet ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dysleksi å sliter maks med konsentrasjonen. For at jeg skulle få med meg det lærerne underviste i kunne jeg ikke ta notater,da forsvant det de sa ut øran fortere ein e kun skriv. Så jeg avtalte med lærerne å få kopier av foredraget å satt å strikket for å holde konsentrasjonen på foredraget. Det å holde henda opptatt hjalp meg veldig på konsentrasjonen. I sykepleiekullet mitt satt alle! Jentan å strikka. Men vi valgte å bruke trepinner da de ikke høres så godt. Lærerne sa det var greit da det ble spurt angående det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte vel ikke at det var frekt, når folk strikket under forelesningen, så lenge det ikke ble den irriterende knitrelyden av pinner som treffer hverandre som forstyrret alle andre. Men jeg husker jeg stusset over at de ikke tok notater, og noen ganger virket det ikke som strikkerne fulgte med i det hele tatt - og da lurte jeg på hvorfor de hele tatt var der. Men kan jo være de fulgte med mer enn det virket som. 

Jeg tror det kommer veldig an på hva forelesere synes om det. Noen synes det er greit, andre ikke. 

Anonymkode: 69253...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte vel ikke at det var frekt, når folk strikket under forelesningen, så lenge det ikke ble den irriterende knitrelyden av pinner som treffer hverandre som forstyrret alle andre. Men jeg husker jeg stusset over at de ikke tok notater, og noen ganger virket det ikke som strikkerne fulgte med i det hele tatt - og da lurte jeg på hvorfor de hele tatt var der. Men kan jo være de fulgte med mer enn det virket som. 

Jeg tror det kommer veldig an på hva forelesere synes om det. Noen synes det er greit, andre ikke. 

Anonymkode: 69253...929

Jeg tror det er lett for at de tror at de følger med, men så holder de tellingen med strikkingen og deler av det læreren sier faller vekk, man tenker ikke aktivt på det læreren sier, og husker derfor desto mindre! 
Se tilbake til barneskolen og ungdomsskolen - hadde det blitt godtatt om dere satt og strikket i timene der?

Da syns jeg egentlig det er bedre at du sitter og drodler (tegner kruseduller) og skriver litt stikkord innimellom mens du lytter.

Da sitter du i det minste med en blyant... 

 

Anonymkode: 3f489...d4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er unødvendig å strikke på forelesning, men har i løpet av mine fem studieår kun opplevd en eneste foreleser som har reagert på det (hadde en gjeng på opptil 1/3 av "klassen" som strikket - men oftest kun ca 5 personer).

Vedkommende foreleser reagerte forøvrig svært kraftig og ba en student legge fra seg den jævla strikkinga eller se til helvete å pelle seg ut :fnise::ohmy:

Generelt tenker jeg at så lenge det ikke bråker, er det ingen grunn til å bry seg om hva andre gjør. Selv spilte jeg nesten alltid trege, meningsløse, enkle PC-spill parallelt med at jeg noterte, og notatene mine var faktisk veldig bra :P Men å spille eller tegne er mer diskret/mindre fysisk enn strikking, og især når folk studerer mønster(!) mens de strikker på forelesning synes jeg det går litt over styr. Men som sagt: så lenge det ikke bråker, så er det vel OK.

Anonymkode: 80b09...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer jo veldig an på om det er nødvendig å ta notater og hvordan man lærer.

Jeg synes det er litt merkelig at foreleseren som skrev i denne tråden ikke har forståelse for at folk lærer på ulike måter. For eksempel så lærer ikke jeg noe særlig av å sitte og diskutere eller stille spørsmål. Faktisk så faller jeg litt ut da. Jeg lærer best på egenhånd, men synes forelesninger kan hjelpe med å få sortert ting og forstå ting jeg kanskje har lurt på.

I tillegg har jeg sosial angst så det å sitte og se på foreleser gjør meg urolig og da kan det noen ganger være greit å ha noe å gjøre. Som å tegne eller drodle, om jeg ikke noterer da.

Så det kan være ulike grunner til hvorfor en student kan virke uinteressert, men egentlig ikke er det.

Jeg ser ikke problemet med å strikke. Verre med de som bare skal sitte og hviske hele forelesningen. Det er forstyrrende det.

Anonymkode: 291b3...767

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om dere ofte får kopier av overheadene, så er det mye å lære i å ta gode notater, for læreren sier ikke ordrett det som står på overheaden! 

Anonymkode: 3f489...d4e

Overhead?!?! Finnes det faktisk slike i bruk ennå? I mine 10 år i høyere utdanning kan jeg ikke huske å ha sett en slik. 

Anonymkode: 69edc...ff5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig ikke det er greit.. At du klarer å følge med selv om du gjør andre ting er ikke nødvendigvis tydelig for andre, og da kan det fort virke litt resepektløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er uhøflig og irriterende. Vennligst sett deg helt bakerst.

Anonymkode: 0d594...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overhead?!?! Finnes det faktisk slike i bruk ennå? I mine 10 år i høyere utdanning kan jeg ikke huske å ha sett en slik. 

Anonymkode: 69edc...ff5

Nei, tror ikke det er noen som bruker det i høyere utdanning lenger.

Og de fleste forelesninger blir lagt ut i Fronter e.l. Noen ganger er det opptak av forelesningen også. Man får ikke kopier på ark.

Anonymkode: 291b3...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, tror ikke det er noen som bruker det i høyere utdanning lenger.

Og de fleste forelesninger blir lagt ut i Fronter e.l. Noen ganger er det opptak av forelesningen også. Man får ikke kopier på ark.

Anonymkode: 291b3...767

Joda, noen bruker det fortsatt. Her jeg studerer blir ikke forelesningene lagt ut, foreløpig i hvertfall. Hva de gjør på andre fag, vet jeg ikke.

 

Jeg spurte alle foreleserene mine om hva de mente om strikking, alle mente det var greit og det skulle vi bare gjøre. De har full forståelse for at noen trenger litt å gjøre og å bare sitte å stirre rett frem ikke er noe for alle. 

Skal og sies at jeg kun strikker med trepinner og kun ting som ikke trenger full konsentrasjon. F.eks bolen på en genser som bare går rundt og rundt og er ensfarga, eller votter/sokker/ luer. Ting som jeg har i hodet. Er også såpass drevet strikker at jeg ikke følger med på strikketøyet til en hver tid og får med meg det som står på tavla og kan skrive notater underveis. Strikker man enkle ting så er det ikke noe problem å legge det bort hvis behovet er der. 

Hvis folk blir distrahert av strikking, så må de også bli distrahert av spising, surfing, slafsing, slurping, folk som noterer, folk som slipper pennene ned på arket etter å ha notert, folk som hvisker og tisker, vrir seg og sitter urolig osv. Da setter man seg unna de irritasjonsmomentene, og hvis det er viktig så kommer du tidlig og sikrer deg plass. Evt så setter du deg fremst, så slipper du å se alt som skjer bak deg.

Anonymkode: f8cdd...f12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta notater og følg med!  Strikking forstyrrer på mange måter for andre.  

Anonymkode: 425aa...fda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som foreleser blir jeg faktisk litt fornærmet og mister engasjementet når jeg er ser at studentene kjeder seg sånn under mine forelesninger at de må sitte med mobiler, sitte og tegne eller sitte og strikke! 
Hva har skjedd med å sitte stille, se rett fram, følge med, lytte aktivt, stille spørsmål, være med i diskusjoner når det er åpning for det, ivrig notere ned stikkord og notater? Tror dere at dere husker ALT som ble sagt under en forelesning? Selv om dere ofte får kopier av overheadene, så er det mye å lære i å ta gode notater, for læreren sier ikke ordrett det som står på overheaden! 

Det er bare et tips om dere virkelig vil gjøre det bra på prøver!

Og læreren vil bli så glad om dere klarer å konsentrere dere den lille stunden han/hun er fremme og skal undervise!

Strikke og tegne kan dere gjøre i pausene om dere ikke har noen å prate med :)


men ta gjerne med en kaffekopp, det er kos- og bra for konsentrasjonen :)

Anonymkode: 3f489...d4e

Strikking under forelesninger har da vitterlig ikke noe å gjøre med at man kjeder seg. Du virker sneversynt og forhåndsdømmende. 

Anonymkode: bf122...c3a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er distraherende når andre studenter strikker på forelesning. 

Anonymkode: 24d8e...a9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker selv i forelesning. Det er fordi jeg faktisk da får med meg hva foreleser sier. Det gjør jeg ikke om jeg sitter på telefonen. Jeg klarer ikke følge med og notere i 6 timer med kun korte pauser i mellom, så da blir det sånn.

Anonymkode: c1d49...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er distraherende når andre studenter strikker på forelesning. 

Anonymkode: 24d8e...a9c

Da må det være mye som er distraherende for deg. Kanskje du skal kjøpe deg sånne skylapper som hestene bruker sånn at du ikke konsentrerer deg så mye om hva de som sitter ved siden av deg gjør :) 

Anonymkode: c1d49...227

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en foreleser en gang som sa det var greit vi strikket, så lenge vi rev det opp igjen etterpå.

Anonymkode: 5ae53...fd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Overhead?!?! Finnes det faktisk slike i bruk ennå? I mine 10 år i høyere utdanning kan jeg ikke huske å ha sett en slik. 

Anonymkode: 69edc...ff5

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, tror ikke det er noen som bruker det i høyere utdanning lenger.

Og de fleste forelesninger blir lagt ut i Fronter e.l. Noen ganger er det opptak av forelesningen også. Man får ikke kopier på ark.

Anonymkode: 291b3...767

Joda, de foreleserne finnes :fnise:

Jeg ville ikke reagert dersom noen strikket under forelesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tigress skrev:

Eg seier som førelesaren her, de burde verkeleg heller ta notat. De kjem IKKJE til å hugse alt som blir sagt, og det er mykje betre å øve seg på å ta notat i stikkordsform enn å sitje å strikke. 

Jeg kan ta notater i stikkordsform, men jeg opplever det ikke hensiktsmessig for læringen min og ønsker derfor ikke å gjøre det.

Anonymkode: 13c09...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...