Gå til innhold

HJELP MED REISEKORT HJELP!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente som har sosial angst! Og imorge skal jeg reise med buss for første gang alene. Jeg har kjøpt busskort, men jeg vet ikke hvordan man bruker det og skal man aktivere den ellet noe rett etter man har kjøpt den? Kjøpte den igår på narvesen, fikk den uten noe ting, er den til bruk?? Det er for 1 mnd! TRENGER SVAR FORT VÆR SÅ SNILL

Anonymkode: 17cbf...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er en jente som har sosial angst! Og imorge skal jeg reise med buss for første gang alene. Jeg har kjøpt busskort, men jeg vet ikke hvordan man bruker det og skal man aktivere den ellet noe rett etter man har kjøpt den? Kjøpte den igår på narvesen, fikk den uten noe ting, er den til bruk?? Det er for 1 mnd! TRENGER SVAR FORT VÆR SÅ SNILL

Anonymkode: 17cbf...eae

Det er litt relevant hvilken by dette er i.

Anonymkode: 1be43...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt relevant hvilken by dette er i.

Anonymkode: 1be43...b7d

Akershus! skedsmo, grønn buss. Det eneste jeg gjorde igår var å kjøpte kortet for 365 kr, er det noe aktivering man må gjøre før man kan bruke den?

Anonymkode: 17cbf...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger virkelig hjelp! Kan noen svare meg

Anonymkode: 17cbf...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke svaret på det du lurer på, TS. Jeg ville bare stikke innom og ønske deg lykke til med bussturen i morgen :)

Anonymkode: 280de...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke svaret på det du lurer på, TS. Jeg ville bare stikke innom og ønske deg lykke til med bussturen i morgen :)

Anonymkode: 280de...119

Tusen takk!

Anonymkode: 17cbf...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kortet og kvitteringen med deg i morgen. Gå på bussen og snakk til sjåføren. Si noe sånt som, Hei, jeg er ny med bussene her. Hva gjør jeg med dette kortet jeg kjøpte på Narvesen i går, og rekk frem kortet. Han kan komme til å spørre deg etter kvitteringen. Den tar du alltid med i tilfelle kontroll. 

En hver fornuftig bussjåfør vil da vise eller lære deg dette. Husk at vi alle er nye og gjør ting for første gang en gang i livet og da trenger opplæring. 

Alternativt går du på hjemmesidene til busselskapet og leser der. God tur og lykke til. 

Anonymkode: a2f9e...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er som i Oslo (noe som er sannsynlig) så aktiverer du det ved ved en liten scanner på stasjonen eller ved påstigning på bussen. Siden det er månedskort og du har angst kan du jo selvsagt også aktivere kortet på forhånd, du mister jo ikke så mye på det. Lykke til :blomst: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kortet og kvitteringen med deg i morgen. Gå på bussen og snakk til sjåføren. Si noe sånt som, Hei, jeg er ny med bussene her. Hva gjør jeg med dette kortet jeg kjøpte på Narvesen i går, og rekk frem kortet. Han kan komme til å spørre deg etter kvitteringen. Den tar du alltid med i tilfelle kontroll. 

En hver fornuftig bussjåfør vil da vise eller lære deg dette. Husk at vi alle er nye og gjør ting for første gang en gang i livet og da trenger opplæring. 

Alternativt går du på hjemmesidene til busselskapet og leser der. God tur og lykke til. 

Anonymkode: a2f9e...074

Nå ble jeg litt roligere, men tror du at det er nødvendig med kvittering? Nederste personen skrev at kortet aktiveres når jeg scanner den inne på bussen? Kan jeg bare prøve det istedenfor, tror ikke noe kan skje kjøpte kortet nylig igår

Anonymkode: 17cbf...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Frøkensina skrev:

Hvis det er som i Oslo (noe som er sannsynlig) så aktiverer du det ved ved en liten scanner på stasjonen eller ved påstigning på bussen. Siden det er månedskort og du har angst kan du jo selvsagt også aktivere kortet på forhånd, du mister jo ikke så mye på det. Lykke til :blomst: 

Tusen takk! Men det er vel ikke nødvendig å ta med kvitteringen? Skal jeg bare aktivere kortet på scanneren siden det er første gangen jeg bruker kortet? Blir den grønn da?

Anonymkode: 17cbf...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som noen skrev over her, i Akershus så aktiverer du kortet på en kortleserautomat som finnes på stasjonen eller foran på bussen. Her er instruksjonsvideo. Det er viktig å scanne kortet hver gang du tar buss/tog, ellers kan du få bot.

 

Lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, nix skrev:

Riktig som noen skrev over her, i Akershus så aktiverer du kortet på en kortleserautomat som finnes på stasjonen eller foran på bussen. Her er instruksjonsvideo. Det er viktig å scanne kortet hver gang du tar buss/tog, ellers kan du få bot.

 

Lykke til! 

Så er det det eneste jeg trenger å gjøre? For første bruk, skal jeg bare scanne kortet på kortleseren? Er det ikke noe sånn som at jeg må aktivere kortet først på nettsiden eller??? Tror du at det kommer til å funke 100% uten noe feil med tanke på at jeg kjøpte den igår for 365 på narvesen?

Anonymkode: 17cbf...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så er det det eneste jeg trenger å gjøre? For første bruk, skal jeg bare scanne kortet på kortleseren? Er det ikke noe sånn som at jeg må aktivere kortet først på nettsiden eller??? Tror du at det kommer til å funke 100% uten noe feil med tanke på at jeg kjøpte den igår for 365 på narvesen?

Anonymkode: 17cbf...eae

Den kommer aller mest sannsynlig til å fungere, men jeg kan jo ikke garantere det. Hvis du har så alvorlig angst som jeg tror du har, så bør du kanskje aktivere den på en maskin inne på en stasjon først (ikke på bussen). Da skal det lyse grønt og du får beskjed om at billetten er gyldig og gjelder til en viss dato. 

 

 

Endret av nix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, nix skrev:

Den kommer aller mest sannsynlig til å fungere, men jeg kan jo ikke garantere det. Hvis du har så alvorlig angst som jeg tror du har, så bør du kanskje aktivere den inne på en stasjon først. Da skal det lyse grønt og du får beskjed om at billetten er gyldig og gjelder til en viss dato. 

 

 

Tusen takk for at du vil svare meg, det betyr mye! Siste spørsmål, kortet trenger ikke kortholder? Det har ingentng med aktivering å gjøre?

Anonymkode: 17cbf...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så er det det eneste jeg trenger å gjøre? For første bruk, skal jeg bare scanne kortet på kortleseren? Er det ikke noe sånn som at jeg må aktivere kortet først på nettsiden eller??? Tror du at det kommer til å funke 100% uten noe feil med tanke på at jeg kjøpte den igår for 365 på narvesen?

Anonymkode: 17cbf...eae

Det er det samme som i Oslo ser jeg, da blir kortet aktivert når du scanner det. Det har ingenting å si at du kjøpte det på Narvesen. 

Månedskort behøver heller ikke å scannes for hver reise, det holder med at du leser det av en gang slik at du ser utløpsdatoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! Håper at det går bra og ikke blir så skummelt som du frykter.

Og nei, du trenger ikke kortholder. Jeg har reist uten i årevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du vil svare meg, det betyr mye! Siste spørsmål, kortet trenger ikke kortholder? Det har ingentng med aktivering å gjøre?

Anonymkode: 17cbf...eae

Nei, du trenger ingen kortholder :) Aktivering er bare å lese av kortet i en kortleser når du har billett/penger/månedskort på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...