Gå til innhold

Barn på 12,5 år på fb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det feil å la barnet mitt på 12,5 år få lov til å få Facebook ?

barnet er med i en idret med flere barn 12-15 år (Hun er yngst)

De har nå opprettet en gruppe på fb, hvor de legger ut øvelser og barna skal svare og legge ut bilde. (Lukker gruppe)

Hva tenker dere?

Anonymkode: ec7fa...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det feil å la barnet mitt på 12,5 år få lov til å få Facebook ?

barnet er med i en idret med flere barn 12-15 år (Hun er yngst)

De har nå opprettet en gruppe på fb, hvor de legger ut øvelser og barna skal svare og legge ut bilde. (Lukker gruppe)

Hva tenker dere?

Anonymkode: ec7fa...c7b

Tenker at idretten ikke kan be de under aldersgrensen til FB om å lage profil. I så fall ville jeg som forelder krevd å ha passord slik at jeg kunne sett hva ungen hadde holdt på med. 

Anonymkode: b907c...414

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ikke ha det. De har løst det ved å legge til foreldrene til barna som ikke er på fb

Barnet mitt mente at da ser jeg alt og må legge ut bildene.

Jeg lar meg ikke presse, men fant denne 

https://www.nrk.no/ostfold/aldersgrensen-pa-sosiale-medier-folger-amerikansk-lov-1.12037126

Anonymkode: ec7fa...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldergrensen er 13, så nei, jeg synes ikke det er greit å gå med på at barn skal få lyve for å få fb.

Mine måtte pent vente til 13-årsdagen til tross for massivt mas.

Dessuten har ungene bare godt av å vite at foreldrene kan finne ut av og vite hva de foretar seg på SoMe når de ikke er myndige. Jeg forlangte å få vite passord. Ikke at jeg sjekker og snoker, men de vet at jeg kan hvis jeg mistenker noe. 

 

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, skruf skrev:

Aldergrensen er 13, så nei, jeg synes ikke det er greit å gå med på at barn skal få lyve for å få fb.

Mine måtte pent vente til 13-årsdagen til tross for massivt mas.

Dessuten har ungene bare godt av å vite at foreldrene kan finne ut av og vite hva de foretar seg på SoMe når de ikke er myndige. Jeg forlangte å få vite passord. Ikke at jeg sjekker og snoker, men de vet at jeg kan hvis jeg mistenker noe. 

 

Samme her. Jeg forlangte å få passord, som hun byttet da hun fylte 18 år. Jeg kan med hånd på hjertet si at jeg ALDRI snokete, dvs jeg logget meg noen få ganger, for å sjekke at passordet fortsatt stemte, og logget ut igjen med en gang.  Hun skulle vite at jeg kunne sjekke, hvis jeg ville. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man være medlem av en den gruppen, for å lese oppdateringer og sånn som blir lagt ut der?

Eller trenger man bare å søke opp "navn på gruppe"+facebook, og så få opp den aktuelle Facebook-gruppen som hun er interessert i?

Anonymkode: 40b16...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min som er under 13 har fb sider, som er passordbeskyttet med et passord jeg har lagd og som de ikke får selv.   De vet jeg er der når som helst å sjekke. Samme med epost addressen deres og telefonene.  Jeg er ikke ofte inn på å snoke, men jeg går inn av og til for å sjekke data historikk og tekstmeldinger.  Dere som ikke gjøre det er begge dumme og naive.  

Anonymkode: bd9ce...61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er strax 13, har hatt fb siden januar, ser ikke problemet med å nekte henne det. Hun har både fb, snap og insta. Å lære ungene nettvett er det vesentlige tenker jeg. I mitt hus finnes ikke nazi-regime, hun får som oftest liv til det meste hun vil, pga at vi hele tiden snakker om ting, og hun vet konsekvenser. Frihet under ansvar kaller jeg det.

Anonymkode: 8ebbd...c4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min er strax 13, har hatt fb siden januar, ser ikke problemet med å nekte henne det. Hun har både fb, snap og insta. Å lære ungene nettvett er det vesentlige tenker jeg. I mitt hus finnes ikke nazi-regime, hun får som oftest liv til det meste hun vil, pga at vi hele tiden snakker om ting, og hun vet konsekvenser. Frihet under ansvar kaller jeg det.

Anonymkode: 8ebbd...c4a

Enig, tenker det handler mer om dialog, bevissthet, å følge med og sunn fornuft. Samt å se an det enkelte barn individuelt. Litt merkelig å være nazi på at barnet er 6mnd unna "riktig alder" på FB, men man kan gjerne ta med barnet som er ett eller to år yngre på en barnefilm med 7års aldersgrense.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til deg, men dere må i såfall bevisst skrive falsk fødselsdato ved registrering, ellers blir det ikke opprettet profil. Hvis det er kun for dette, så hadde jeg gått inn på gruppen sammen med henne via egen profil, og ventet til 13 års dagen med egen konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opprettet facebookprofil i slutten av 2007, da jeg var 10 år gammel. Begynte å bruke den aktivt i begynnelsen av 2009 da jeg var 11 år, da flere av vennene mine også fikk seg profil. Barn på den alderen er gamle nok til å tenke konsekvenser, og i hvert fall ikke om du overvåker profilen (noe som viser stor mistillit), ser jeg ikke problemet. 

Anonymkode: 66da4...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler jo ikke bare om konsekvens tenking eller om man stoler på barna da, men man lærer de jo opp til at det er greit å lyve, og at lover og regler ikke er så farlig.

Anonymkode: 049aa...ab1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk minsten facebook da han var ca 11 år. Jeg laget passord med han, så han viste at jeg kunne gå inn og sjekke. Vi har familie et et annet land, og da fikk han ha kontakt med de der. Har sider så de "snakker" sammen. Nå er han 15, og jeg har fortsatt passordet hans.

Anonymkode: 7d39a...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...