Gå til innhold

Når besteforeldre forskjellsbehandler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare la de holde på, barna trekker seg unna og forhåpentligvis holder de seg borte frem til de gamle går i grava.

Min eks-svigermor var sånn. Av 8 barnebarn var det kun 2 hun prioriterte. Så ble hun dødelig syk og DA ville hun se alle barnebarna for å ta farvel. Endte opp med at de resterende 6 ikke var hos henne før hun døde. 

De resterende 6 barnebarna var ikke på besøk hos henne de siste årene heller, for hun besøkte jo aldri de heller. Ikke ringte hun de og julegaver "skulle de få senere", nå er det for seint.

Alle barnebarna gikk i begravelsen, men kun 2 sørget over verdens beste mormor. De andre tenke verdens verste bestemor.

Anonymkode: cf7f9...84c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Godt eksempel på at det ikke trenger å være noe ondt bak å behandle ulikt, at det er av "naturlige årsaker". Tipper i at denne situasjonen er vel da ikke din søster frustrert over ulik behandling da? Samtidig finnes det jo måter å løse denne forskjellen også, noe jeg personlig ville gjort! For jeg syns i grunn det var en dårlig måte å gjøre det på, når jeg tenker meg om, det å hylle og premiere barnebarnet med tid hele sommeren pga det turte å fly. Og "straff" for de andre, at de ikke skulle få besteforeldretid bare pga de var mer engstelige, f.eks. Men ser at det er vanskeligere om foreldrene må være med. Poenget mitt er vel at dette er et felles ansvar, også besteforeldrenes, det å finne løsninger som er ok for alle. Tenker at foreldre generelt burde tatt litt mer ansvar i slike situasjoner med sine voksne barn, som har gitt de barnebarn, -at de engasjerte seg litt mer for å ordne situasjonen, dersom det blir tydelig skjev fordeling av eks tid med barnebarn. Jeg hadde hatt stor sorg dersom jeg mine voksne barn, hadde utviklet dårlig søskenforhold seg i mellom, pga min skjeve fordeling av oppmerksomhet til deres barn. Jeg kunne aldri ha vært med kun et barnebarn hele sommeren, bare fordi det evt var tøffere og mer reisevant osv enn de andre. Det er ikke grunn nok i seg selv, for min del, å bare å se det ene barnebarnet hele sommeren. Kompenserer besteforeldrene med annet mht din søsters barn? Uansett hvor flink din 5åring var, er det noe med det at de faktisk er besteforeldre til flere, og bør av respekt for både de små og dere voksne barna, fordele sin tid ca likt mellom alle, mht oppmerksomhet, besøk, barnevakt osv. I alle fall at muligheten er der, om det er ønskelig. :) 

Jeg har aldri hørt min søster har gitt uttrykk for at hun er lei seg for at det ene barnebarnet nok er mere knyttet til besteforeldrene enn de andre (hennes). Men jeg tenker jo litt på det. 

Nå er den eldste (min) en god del eldre enn hennes. Mine foreldre bor langt unna, men har de siste årene bodd i hjemmet til min søster når de har vært på besøk. Det er jo for å pleie omgang med barnebarna. Men de sees ikke så ofte siden det er utenkelig at de kunne reise for å besøke dem, og de er bare langt mere reserverte og usikre utenfor hjemmet og sammen med andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er min manns foreldre og jeg syns han bør ta det. Noe han ikke ønsker for ikke å lage ufred i familien sier han.

Men det skal sies at jeg ha sagt rett ut til dem uttallige ganger at "xxx hadde virkelig hatt lyst til å bli med på hytta en helg" eller "xxx liker veldig godt å fiske, kunne ikke han bli med en gang det passer" eller lignende. Ungene har og spurt rett ut og fått nei.

Anonymkode: 7e93d...fae

Det mannen din ikke tenker på her, er at det allerede ER ufred i familien, bare at det ikke har kommet direkte fram til de rette vedkommende ennå.. Hva med å ordne opp i dette, slik at det kan bli fred på alle kanter i familien? I alle fall forsøke! Hva er viktigst for han, kan du spørre han om, at foreldrene hans er "uvitende" og slipper å bli "fornærmet" evt såret? Eller at sin kone og ikke minst sine barn kan få sine sårede følelser i balanse og harmoni igjen? Vet å stå opp for sin familie, som nå er sin kone og barn, gir man ut flere signaler, om at de er verdifulle og fortjener støtte, i beste fall kan hele situasjonen rettes på, men i verste fall kan den bli verre. Men for barna og deg, kan det nesten bare bli vinn-vinn situasjon, fordi dere har fått støtte fra deres nærmeste som betyr mest. Barna er tenåringer og forstår og merker så uendelig mye, og tenker at det er viktig her, uansett hvordan dette ender, å forklare de at denne ulike behandlingen ikke er greit, og at dette er ikke noe som dere støtter! ;) Forskjellbehandling på dette viset, er noe jeg (heldigvis) aldri vil kunne forstå! Hvert(barn og) barnebarn er unikt og verdifullt, og det er besteforeldres privilegium å få lov til å lære de å kjenne! At de velger å ikke benytte seg av muligheten, er helt uforståelig for meg! Uavhengig eventuelle diagnoser, adferd, kjemi osv, ville jeg personlig ha strukket meg lengere enn langt for å opprettholde kontakten med alle mine barnebarn! ;) Jeg kan forstå at din mann syns det er vanskelig, han kjenner nok foreldrenes reaksjonsmønster, og vil unngå dette. Men dette handler om å i det minste stå opp for sine barn, så håper at han tar til fornuft og gjør et forsøk! ;) Det kan nok slå alle veier, men da har han i alle fall gitt sine barn, deg og seg selv den respekten dere alle fortjener! ;) :hjerte:

Endret av Lykkehjerte
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare la de holde på, barna trekker seg unna og forhåpentligvis holder de seg borte frem til de gamle går i grava.

Min eks-svigermor var sånn. Av 8 barnebarn var det kun 2 hun prioriterte. Så ble hun dødelig syk og DA ville hun se alle barnebarna for å ta farvel. Endte opp med at de resterende 6 ikke var hos henne før hun døde. 

De resterende 6 barnebarna var ikke på besøk hos henne de siste årene heller, for hun besøkte jo aldri de heller. Ikke ringte hun de og julegaver "skulle de få senere", nå er det for seint.

Alle barnebarna gikk i begravelsen, men kun 2 sørget over verdens beste mormor. De andre tenke verdens verste bestemor.

Anonymkode: cf7f9...84c

Tror dette er vanligere enn man tror.

Selv er jeg glad for at mine barn har i alle fall besteforeldre på den ene siden som faktisk bryr seg, og bryr seg likt om alle, selv om de på andre siden er kun interessert i sitt andre barnebarn.

Det verste er egentlig når besteforeldrene som forskjellsbehandler klager over at de ikke får nok tid med den andre. Virker som det er bare en sånn ting de sier for å få seg til å føle seg bedre, for i handling er det ikke noe som tyder på at dette er noe reelt.

Anonymkode: 4b39c...c5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Kontormus skrev:

Jeg har aldri hørt min søster har gitt uttrykk for at hun er lei seg for at det ene barnebarnet nok er mere knyttet til besteforeldrene enn de andre (hennes). Men jeg tenker jo litt på det. 

Nå er den eldste (min) en god del eldre enn hennes. Mine foreldre bor langt unna, men har de siste årene bodd i hjemmet til min søster når de har vært på besøk. Det er jo for å pleie omgang med barnebarna. Men de sees ikke så ofte siden det er utenkelig at de kunne reise for å besøke dem, og de er bare langt mere reserverte og usikre utenfor hjemmet og sammen med andre. 

Snakker du ofte med din søster,direkte, uten at foreldrene dine er tilstede?

Anonymkode: 4b39c...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Snakker du ofte med din søster,direkte, uten at foreldrene dine er tilstede?

Anonymkode: 4b39c...c5c

Ja, vi bor nært hverandre. Men hovedårsaken til at det er blitt slik, er nok at barna tilhører hvert sitt polpunkt. Den ene veldig utadvendt og uredd, de andre (den ene verre enn den andre) er langt mer sjenert og tilbakeholden. Dette har hun snakket om, og vært lei seg på barnets vegne fordi det har skapt vanskelige situasjoner i skolehverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dette er vanligere enn man tror.

Selv er jeg glad for at mine barn har i alle fall besteforeldre på den ene siden som faktisk bryr seg, og bryr seg likt om alle, selv om de på andre siden er kun interessert i sitt andre barnebarn.

Det verste er egentlig når besteforeldrene som forskjellsbehandler klager over at de ikke får nok tid med den andre. Virker som det er bare en sånn ting de sier for å få seg til å føle seg bedre, for i handling er det ikke noe som tyder på at dette er noe reelt.

Anonymkode: 4b39c...c5c

Her klager de stadig vekk på at de ser våre alt for lite. Og de klager på at våre er for lite over hos dem. Vel, ungene orker ikke dra dit. Der blir de jo bare sittende å høre alt det morsomme besteforeldrene har gjort sammen med de andre barnebarna og hvor flinke de andre er osv. Skjønner ungene godt.

 

for ikke lenge siden inviterte vi besteforeldrene med på hyttetur. De skulle på et arrangement der hvor vi har hytta den aktuelle helga. Så da tenkte vi at det ville bli lettere for dem å bo med oss på hytta. Men, nei, det ville de ikke. Da kjørte de heller flere mil frem og tilbake på dagen. De hadde overhodet ingenting hjemme som tilsa at de ikke kunne være borte ei helg. Og vi har hjesterom og alle fasiliteter på hytta. I høstferien skal de på sydenferie med de to andre barnebarna. 

Anonymkode: 7e93d...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er min manns foreldre og jeg syns han bør ta det. Noe han ikke ønsker for ikke å lage ufred i familien sier han.

Men det skal sies at jeg ha sagt rett ut til dem uttallige ganger at "xxx hadde virkelig hatt lyst til å bli med på hytta en helg" eller "xxx liker veldig godt å fiske, kunne ikke han bli med en gang det passer" eller lignende. Ungene har og spurt rett ut og fått nei.

Anonymkode: 7e93d...fae

Har besteforeldrene hatt like god tilgang til alle barnebarna, eller har dere satt noen grenser som de andre ikke har?

Anonymkode: e5788...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Kontormus skrev:

Jeg har aldri hørt min søster har gitt uttrykk for at hun er lei seg for at det ene barnebarnet nok er mere knyttet til besteforeldrene enn de andre (hennes). Men jeg tenker jo litt på det. 

Nå er den eldste (min) en god del eldre enn hennes. Mine foreldre bor langt unna, men har de siste årene bodd i hjemmet til min søster når de har vært på besøk. Det er jo for å pleie omgang med barnebarna. Men de sees ikke så ofte siden det er utenkelig at de kunne reise for å besøke dem, og de er bare langt mere reserverte og usikre utenfor hjemmet og sammen med andre. 

Tenker at det er fint at du tenker litt på det, det er positivt at du ser den potensielle muligheten, for skulle det oppstå noe uenighet, er det lettere å ordne opp i, løse og forklare! :) Veldig mange i lik situasjon, er kun i stand til å se seg og sitt! ;) Så fint å høre at besteforeldrene gjør sitt mht pleie kontakten. Forskjellig personlighet på barna er ikke så mye å gjøre med, man kan bare tilrettelegge og forsøke. Det virker som det blir gjort i dette tilfellet. Man skal ikke presse for mye på de reserverte barna, det vil heller ikke få en positiv virkning mht besteforeldrene heller! Høres ut som at kontakten blir tatt i deres tempo, hvilket jeg tenker her er bra! :) Det at de andre barna er reserverte nå, kan snu senere, kontakten kan jevnes ut til mer likt. Høres ut som fin balanse i "ubalansen" slik det er nå, i situasjonen, alle barna på begge sider blir tatt hensyn til etter sine behov! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre har elleve barnebarn og de har et veldig godt forholdt til alle elleve, men svigermor har et spesielt forholdt til et av barnebarna og det er en av våre. Det er aldri noen som har sagt noe om dette og jeg tror ikke de andre har tatt seg nær av det, men den kontakten har vært utrolig viktig for vår gutt, som er en følsom og introvert gutt midt i en stor søskenflokk. Vi er naboer med svigerforeldrene mine, og gutten har ofte gått til farmor når han synes det ble for mye bråk og styr hjemme. De  har gjort mye sammen, gått turer osv og i dag er gutten voksen og har fortsatt dette tette båndet til farmor. De var flinke til å gjøre ting med alle barnebarna, men det ene fikk nok mer oppmerksomhet av farmor, men det er jeg veldig glad for selv om det sikkert var urettferdig.

Anonymkode: 50948...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Tenker at det er fint at du tenker litt på det, det er positivt at du ser den potensielle muligheten, for skulle det oppstå noe uenighet, er det lettere å ordne opp i, løse og forklare! :) Veldig mange i lik situasjon, er kun i stand til å se seg og sitt! ;) Så fint å høre at besteforeldrene gjør sitt mht pleie kontakten. Forskjellig personlighet på barna er ikke så mye å gjøre med, man kan bare tilrettelegge og forsøke. Det virker som det blir gjort i dette tilfellet. Man skal ikke presse for mye på de reserverte barna, det vil heller ikke få en positiv virkning mht besteforeldrene heller! Høres ut som at kontakten blir tatt i deres tempo, hvilket jeg tenker her er bra! :) Det at de andre barna er reserverte nå, kan snu senere, kontakten kan jevnes ut til mer likt. Høres ut som fin balanse i "ubalansen" slik det er nå, i situasjonen, alle barna på begge sider blir tatt hensyn til etter sine behov! :)

Besteforeldrene begynner å bli gamle, det eldste barnebarnet er nå stor nok til at han reiser alene for å besøke dem, og tar oppgaver som er fysisk krevende for dem å utøve. Jeg syns det er litt leit på de andre barnas vegne, at de ikke har det samme gode forholdet, for disse besteforeldrene er slik som besteforeldre skal være. De sier aldri nei til noe :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har besteforeldrene hatt like god tilgang til alle barnebarna, eller har dere satt noen grenser som de andre ikke har?

Anonymkode: e5788...e33

Om det skulle ha noe å si så har de faktisk bedre/lettere "tilgang" til våre. 

Anonymkode: 7e93d...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine svigerforeldre har elleve barnebarn og de har et veldig godt forholdt til alle elleve, men svigermor har et spesielt forholdt til et av barnebarna og det er en av våre. Det er aldri noen som har sagt noe om dette og jeg tror ikke de andre har tatt seg nær av det, men den kontakten har vært utrolig viktig for vår gutt, som er en følsom og introvert gutt midt i en stor søskenflokk. Vi er naboer med svigerforeldrene mine, og gutten har ofte gått til farmor når han synes det ble for mye bråk og styr hjemme. De  har gjort mye sammen, gått turer osv og i dag er gutten voksen og har fortsatt dette tette båndet til farmor. De var flinke til å gjøre ting med alle barnebarna, men det ene fikk nok mer oppmerksomhet av farmor, men det er jeg veldig glad for selv om det sikkert var urettferdig.

Anonymkode: 50948...ea3

Men hos dere vier de jo oppmerksomhet til alle og har et fint forhold til alle. Det er bare den ene som får mer, de andre blir ikke oversett. Hos oss får våre så og si ingenting. De har vel hatt ene vår med på hyttetur en gang for 12 år siden. De andre er med dem på hyttetur flere ganger i året. Sånn er det med flere ting.

Anonymkode: 7e93d...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mange ganger lurt på om det er fordi våre barn har et godt forhold til mine foreldre. De er der ofte, gjør ting med dem osv. Alt det besteforeldrene på farsiden gjør med de andre barnebarna og ikke våre. Men jeg får ikke dette til å stemme heller. For de andre har jo og et sett besteforeldre til som stiller opp. Pluss grandtante og grandonkel som nærmest stiller opp som besteforeldre.

barnebarna har jo,plass til alle besteforeldrene i livene sine. Men har da et nært forhold til kun ett sett. Nå er de så store at de ser forskjellsbehandlingen og kommenterer den. Dette er sårt. Men besteforeldrene taper jo og på det. De vil jo etterhvert miste kontakten med tomav fire.

Anonymkode: 7e93d...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare la de holde på, barna trekker seg unna og forhåpentligvis holder de seg borte frem til de gamle går i grava.

Min eks-svigermor var sånn. Av 8 barnebarn var det kun 2 hun prioriterte. Så ble hun dødelig syk og DA ville hun se alle barnebarna for å ta farvel. Endte opp med at de resterende 6 ikke var hos henne før hun døde. 

De resterende 6 barnebarna var ikke på besøk hos henne de siste årene heller, for hun besøkte jo aldri de heller. Ikke ringte hun de og julegaver "skulle de få senere", nå er det for seint.

Alle barnebarna gikk i begravelsen, men kun 2 sørget over verdens beste mormor. De andre tenke verdens verste bestemor.

Anonymkode: cf7f9...84c

Så trist lesning! I situasjonen mht forskjellsbehandling, så tenker jeg at det var "hell i uhell" at det var flesteparten som ikke ble prioritert, og tenker da på den måten at det nok er verre å være den ene som ble utenfor, og det vil nødvendigvis el forhåpentligvis skape en tettere relasjon mellom de 6 som ikke ble prioritert. Da bestemoren ble syk, og ønsket å se alle barnebarna, ja det kan man tenke og mene mye om. Forstår henne og kanskje hun kom på bedre tanker. Mange vil tenke at det var kynisk av barnebarna, men her forstår jeg valget deres. Tenker at i begravelsen så sørget de alle 8 sikkert på hver sin måte, de 6 som ikke ble prioritert sørget nok kanskje over det som har vært/ikke vært, og den tapte muligheten til et nært forhold til sin bestemor.. Dette er for øvrig noe alle besteforeldre (og foreldre) bør tenke igjennom, uansett alder, helse og antall barnebarn (barn), at de selv velger hvordan kontakt de ønsker med sine barnebarn (og barn)! Det man investerer i dem av tid og kjærlighet, vil man få tilbake av de, når man selv på sine gamle eller syke el. dager, måtte trenge og ønske det! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mange ganger lurt på om det er fordi våre barn har et godt forhold til mine foreldre. De er der ofte, gjør ting med dem osv. Alt det besteforeldrene på farsiden gjør med de andre barnebarna og ikke våre. Men jeg får ikke dette til å stemme heller. For de andre har jo og et sett besteforeldre til som stiller opp. Pluss grandtante og grandonkel som nærmest stiller opp som besteforeldre.

barnebarna har jo,plass til alle besteforeldrene i livene sine. Men har da et nært forhold til kun ett sett. Nå er de så store at de ser forskjellsbehandlingen og kommenterer den. Dette er sårt. Men besteforeldrene taper jo og på det. De vil jo etterhvert miste kontakten med tomav fire.

Anonymkode: 7e93d...fae

Jeg tenker vel egentlig at de får bare miste kontakten.

Det er faktisk ikke så viktig å ha kontakt med folk som bare skaper stress og trøbbel for en.

Selv tenker jeg at jeg gidder ikke å glatte over eller å skjule hvordan det er. Selv bilder av barndommen til våre barn hvor besteforeldrene er med på er det alltid med søskenbarna og blikket, fokuset o.l til besteforeldra er alltid på søskenbarnet. Så da er spørsmålet, skal jeg fjerne alle bilder av besteforeldrene eller ha de i fotoalbumet selv om det ser rett og slett fælt ut når det ikke finnes ett eneste bilde hvor besteforeldrene har fokus på våre barn?

Selv tenker, jeg får ta med noen bilder av besteforeldrene, for det er faktisk ikke min feil at det er slik på bildene. For gudene skal vite at jeg har prøvd, og bildene representerer jo virkeligheten veldig godt.

Så TS, om du bor mer enn 5 min unna. La dette bare renne ut i sanden og bli som det blir. Å kaste vekk mye krefter på mennesker som ikke gidder å bruke krefter på en selv og de som betyr noe for en er rett og slett bare utmattende. Dette har jeg prøvd selv og jeg orker rett og slett ikke å bruke noe mer enn ordinær høflighet...

Anonymkode: 4b39c...c5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Dette er for øvrig noe alle besteforeldre (og foreldre) bør tenke igjennom, uansett alder, helse og antall barnebarn (barn), at de selv velger hvordan kontakt de ønsker med sine barnebarn (og barn)! Det man investerer i dem av tid og kjærlighet, vil man få tilbake av de, når man selv på sine gamle eller syke el. dager, måtte trenge og ønske det! ;) 

Jeg tenker mye på det. Siden jeg bare har en sønn. Og tenker at mødrene har større innflytelse mht. familiedynamikk. Det er lett å velge egne foreldre når de søker støtte til barnepass osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kontormus skrev:

Her har besteforeldrene behandlet barnebarna ulikt. MEN, det har nok sin begrunnelse i at barna er forskjellige og at foreldrene har latt dem slippe til. Mitt barn reiste alene med fly når han var 5 for å være hos besteforeldrene hele sommeren alene. Min søsters barn har vært engstelige av seg, og vil helst ikke slippe foreldrene av syne

Veldig enig i at hvordan man slipper til de ulike menneskene påvirker hvilket forhold man får til barna., 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde selv at besteforeldrene på ene siden forskjellsbehandlet. Mens de andre barnebarna fikk nye sykler ol. til bursdagsgave og ofte ble invitert med på hyttetur og lignende så fikk jeg og mine søsken ting kjøpt på salg og ble ikke invitert med på så mye som de andre ble. Dette førte egentlig til at verken jeg og mine søsken eller foreldrene mine ønsket så mye kontakt med de besteforeldrene. Heldigvis så har vi veldig gode besteforeldre på den andre siden. Har egentlig ikke noen råd å gi deg, men jeg skjønner godt at barna dine ikke ønsker så mye kontakt med besteforeldrene..

Anonymkode: a05a9...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sluttet å tenke på det noe mer.  Slutt å bortkaste tiden din med å bli irritert osv - du kommer ALDRI til å forandre dem - best å bare snakke til barna dine når de trenger oppmuntring slik at de ikke gjør det samme når de blir besteforeldre.  

Anonymkode: d2978...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...